Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler anno 1922 (Bilboken for Norge)

Startet av elekTrond, tirsdag 03. juli 2018, klokken 06:17

« forrige - neste »

elekTrond

Her er et lite utdrag fra: da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=bilboken1922:



Reg.nr.Eierens navnArtHestekraftFabrik
A



21Kr.a. ElektricitetsverkE-L5,75General Vehicle
437Kolberg Caspary Auto..E-P3Milburn
450Grosserer EngelhardtE-P4Baker Rauch & Lang
485Brukseier G. MartinsenE-P4Baker Rauch & Lang
518Meierieier H. HusebyE-L8Walker Vehicle


526Gross. B.O.SteenE-P5Anderson Electric
529Farvehdl. Alf BjerckeE-V4Walker Vehicle
548A/S Norsk InvestmentE-P5Anderson Electric
580Gen.konsul D. HildischE-P5Detroit Electric
634A/S ElektrobilE-P3,5Ohio Electric


1332Norsk Trafik A/SE-L10Commercials. 27
1343Skibsf.dir L. KlosterE-P4Baker Rauch & Langs. 27
1353Statens Proviant.dir.E-L5,75General Vehicles. 27
1357Statens Proviant.dir.E-L5,75General Vehicles. 27
1361Statens Proviant.dir.E-L5,75General Vehicles. 27


P = personbil
D = droschebil
L = lastebil
R = rutebil
V = varebil
E = elektrobil



Jeg tar sjansen på å hotlinke s. 27 under:

Kilde: http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=bilboken1922&sideid=27&storleik=

Jeg snublet over disse "kirkebøkene" på en aldri så liten wikitripp da jeg eeegentlig bare skulle sjekke ut tilhørigheten til JC/JD bilskilt. (Er det Hønefoss?)
:angel: :police:

PS! Har lest om et par av disse (bl.a. A634(?)) i tu.no eller et eller annet annet sted, om norsk elbil-historie.
PPS! Gad vite hvor mange som eksisterer i dag.  :blank:
'13 Mjau

Karl-Wilhelm

Sitateeegentlig bare skulle sjekke ut tilhørigheten til JC/JD bilskilt.

elekTrond, ingen skal ta fra deg tittelen om å være kongen over digresjoner! :D

Fiffig liste, dette hadde kanskje vært en tanke for Norsk bilmuseum.

Siden vi er inne på emnet, hvordan ladet man disse før i tiden? Med vakuum-rør likeretter fylt med kvikksølv selvfølgelig!


https://www.youtube.com/watch?v=wj9_Elf0OfE
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

THE

@elektTond

Interessant.

For at du skal få bedre tid til å fordype deg i norsk elbilhistorie, så kan jeg opplyse om at JC og JD skilt hører hjemme på Gjøvik.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

KjellG

Kvikksølv fra ca 1902 og selen likerettere fra ca 1933?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA