Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla X gjeldsbomber

Startet av elektrolux, mandag 02. juli 2018, klokken 08:00

« forrige - neste »

Horsenose

Sitat fra: Mippen på mandag 02. juli 2018, klokken 12:02
Hva med alle andre nødvendige utgifter utenom bil?
Hva mener du? Mitt eksempel er en som har et fint liv med årsinntekt på 500. Da holder det å gå opp til 750 for å dekke inn Teslaen.

Snittinntekten til Tesla-eiere var i fjor ca 1.150.000,-
Model X reservasjon

arthur

Sitat fra: Hodetelefoner på mandag 02. juli 2018, klokken 11:48
Bilen koster langt ifra en million.
Men poenget her er jo at du ikke skjønner at det lønner seg å låne, til denne renten.
Du får ikke kjøpt kroneis til 1kr lengre.
Konsumprisindeksen går opp.

Vel, noen modeller koster "bare" litt mer enn 600' mens andre modeller koster fra 842.000, men spiller egentlig liten rolle om bilen koster 750.000 eller en million så bare gjør om tallene i mitt innlegg hvis det er viktig for deg.

At det lønner seg å låne til en kapitalvare som taper seg kraftig i verdi og koster en del i drift fordi renten er på 1% (eller hva enn den måtte være) tyder på at det er mange med liten forståelse for hvordan man kan bruker mere penger enn man har (råd til).

Nå har forøvrig aldri kroneisen fått navnet grunnet prisen. Opprinnelig kostet den 75 øre og navnet fikk den fordi produsenten hadde en kongekrone i sitt symbol. Så nå lærte du litt i dag også.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: Horsenose på mandag 02. juli 2018, klokken 12:04
Sitat fra: Mippen på mandag 02. juli 2018, klokken 12:02
Hva med alle andre nødvendige utgifter utenom bil?
Hva mener du? Mitt eksempel er en som har et fint liv med årsinntekt på 500. Da holder det å gå opp til 750 for å dekke inn Teslaen.

Snittinntekten til Tesla-eiere var i fjor ca 1.150.000,-

Snittinntekten er da helt uinteressant for noen av dem tjener sikkert titalls millioner, eller mer, og da blir det ikke så mye igjen til den "nedre" delen av listen med eiere!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Horsenose

#18
Sitat fra: arthur på mandag 02. juli 2018, klokken 13:55
At det lønner seg å låne til en kapitalvare som taper seg kraftig i verdi og koster en del i drift fordi renten er på 1% (eller hva enn den måtte være) tyder på at det er mange med liten forståelse for hvordan man kan bruker mere penger enn man har (råd til).

Om du ikke forstår at det er mer økonomisk gunstig å låne til 0,5% kontra 2% bør du være forsiktig med kritikken.
Har du 2% på sparepengene på en risikofri bankkonto er det bakvendt å si nei takk til å låne pengene til 0,5%.
Det er enkel matematikk. DNB vurderer hvert enkelt lån. Såfremt man ikke jukser med tall kan du ta utgangspunkt i at folk ikke låner over evne.


Sitat fra: arthur på mandag 02. juli 2018, klokken 13:56
Snittinntekten er da helt uinteressant for noen av dem tjener sikkert titalls millioner, eller mer, og da blir det ikke så mye igjen til den "nedre" delen av listen med eiere!

Av 221 respondenter her på forumet var medianinntekten 700 for 4 år siden. Det skulle tilsi 800+ i dag.
TNS Gallup melder at 2/3 av eierne tjener 700.000,- eller mer.

Høyre mener i sin undersøkelse at snittlønnen er 1,3 mill.

Så kan man diskutere lenge hvor mye man skal kompensere for at enkelte svært rike eier Tesla. Men snittlønnen ligger uansett langt over snittet i den norske befolkningen.
Median fra dette forum er muligens nærmest et edruelig estimat da de aller rikeste ikke kaster bort tiden sin på nettforum.
Model X reservasjon

arthur

Sitat fra: Horsenose på mandag 02. juli 2018, klokken 14:10
Sitat fra: arthur på mandag 02. juli 2018, klokken 13:55
At det lønner seg å låne til en kapitalvare som taper seg kraftig i verdi og koster en del i drift fordi renten er på 1% (eller hva enn den måtte være) tyder på at det er mange med liten forståelse for hvordan man kan bruker mere penger enn man har (råd til).

Om du ikke forstår at det er mer økonomisk gunstig å låne til 0,5% kontra 2% bør du være forsiktig med kritikken.
Har du 2% på sparepengene på en risikofri bankkonto er det bakvendt å si nei takk til å låne pengene til 0,5%.
Det er enkel matematikk. DNB vurderer hvert enkelt lån. Såfremt man ikke jukser med tall kan du ta utgangspunkt i at folk ikke låner over evne.


Sitat fra: arthur på mandag 02. juli 2018, klokken 13:56
Snittinntekten er da helt uinteressant for noen av dem tjener sikkert titalls millioner, eller mer, og da blir det ikke så mye igjen til den "nedre" delen av listen med eiere!

Av 221 respondenter her på forumet var medianinntekten 700 for 4 år siden. Det skulle tilsi 800+ i dag.
TNS Gallup melder at 2/3 av eierne tjener 700.000,- eller mer.

Høyre mener i sin undersøkelse at snittlønnen er 1,3 mill.

Så kan man diskutere lenge hvor mye man skal kompensere for at enkelte svært rike eier Tesla. Men snittlønnen ligger uansett langt over snittet i den norske befolkningen.
Median fra dette forum er muligens nærmest et edruelig estimat da de aller rikeste ikke kaster bort tiden sin på nettforum.

Tror enda ikke du har skjønt poenget. Hvis man "plutselig" har råd til å kjøpe en bil til nærmere en million FORDI man får låne hele kjøpesummen til en gunstig rente, ja da har man trolig ikke råd til å kjøpe en slik bil hvilket er mitt poeng. Sparer man 1% på rentenivået på et lån på 700.000 så har man spart 7.000 kroner minus skatt eller hele 4.690 kroner etter skatt. Og det gjør man på en bil som trolig taper seg 15% i året eller 105.000 basert på en åpris på 700.000. I tillegg kommer høy forsikring og skal man skifte dekk så kommer vel det på en del kroner, ja kanskje 10/15.000 mer enn på en "vanlig" bil?

Men som vanlig ser man at "alle" forsvarer sine valg og synes at det er det eneste lure. Dem om det! :D
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Horsenose

#20
Jeg har forstått at du tror disse kjøperne plutselig har fått råd bare fordi lånet er billig, men det er altså ikke tilfelle. DNB vurderer hver enkelt lånesøknad. Kjøperne personene HAR råd til bilen, men velger å kjøpe den fordi de får rabatt. Økte salgstall tyder i hvert fall på at en del har hoppet ned fra gjerdet pga denne rabatten.

De kan fortsatt kjøpe bilen uten rabatten, men det vil jo være idioti. Fullfinansierer du til 800.000,- til 0,5% og ser dette mot ordinær billånsrente sparer du 3%, hvert eneste år. Mot ordinær boliglånsrente 1,5%, men boliglånsfinansiering har en tendens til ikke å følge bilens nedskrivning og kostnaden blir dermed fort ikke like lav som en trodde i utgangspunktet.


Lånet avgjør ikke kjøpeevne, men kjøpelyst. Du må evne å skille disse fra hverandre.

Jeg betaler 7500,- i forsikring i året for 25.000km. Sommerdekkene betaler jeg ca 1300,- per stykk for.

Om det er lurt å bruke 8-900.000,- på bil er en helt annen diskusjon. Har du råd er det et personlig valg. Men å hevde folk bare har råd pga rabattert rente blir bakvendt.
Model X reservasjon

Mippen

At de som får lån
Sitat fra: Horsenose på mandag 02. juli 2018, klokken 12:04
Sitat fra: Mippen på mandag 02. juli 2018, klokken 12:02
Hva med alle andre nødvendige utgifter utenom bil?
Hva mener du? Mitt eksempel er en som har et fint liv med årsinntekt på 500. Da holder det å gå opp til 750 for å dekke inn Teslaen.

Snittinntekten til Tesla-eiere var i fjor ca 1.150.000,-

Data til denne undersøkelsen ble vel hentet inn før Tesla på sommeren kjørte aggressiv kampanje med nesten 0 rente. Den kan derfor ikke sies å være relevant. Undrer også på hvordan de henter inn data...

Sitat fra: Horsenose på mandag 02. juli 2018, klokken 15:09
Jeg har forstått at du tror disse kjøperne plutselig har fått råd bare fordi lånet er billig, men det er altså ikke tilfelle. DNB vurderer hver enkelt lånesøknad. Kjøperne personene HAR råd til bilen, men velger å kjøpe den fordi de får rabatt. Økte salgstall tyder i hvert fall på at en del har hoppet ned fra gjerdet pga denne rabatten.

De kan fortsatt kjøpe bilen uten rabatten, men det vil jo være idioti. Fullfinansierer du til 800.000,- til 0,5% og ser dette mot ordinær billånsrente sparer du 3%, hvert eneste år. Mot ordinær boliglånsrente 1,5%, men boliglånsfinansiering har en tendens til ikke å følge bilens nedskrivning og kostnaden blir dermed fort ikke like lav som en trodde i utgangspunktet.


Lånet avgjør ikke kjøpeevne, men kjøpelyst. Du må evne å skille disse fra hverandre.

Jeg betaler 7500,- i forsikring i året for 25.000km. Sommerdekkene betaler jeg ca 1300,- per stykk for.

Om det er lurt å bruke 8-900.000,- på bil er en helt annen diskusjon. Har du råd er det et personlig valg. Men å hevde folk bare har råd pga rabattert rente blir bakvendt.

De kastet biler etter folk. Jeg kjenner folk som er alene forsørger og uten jobb som fikk godkjent lån på bilen. De har ikke hatt mer enn rundt 400.000 i fast inntekt før de ble arbeidsledig, men siden de ikke hadde så høye bo utgifter (leide bolig) kunne de likevel få lån med 0 EK og maks nedbetalingstid. Har selv vært på Messe hvor folk har sagt at de ikke har råd men selgeren sier at de kan trikse det til. For meg virker det useriøst...

Det er både folk med god råd og dårlig råd som kjører Tesla. Hvor mange det er av hver gruppe er vanskelig å si, men det er i hvertfall helt sikkert en del som kommer til å slite. Kjenner til flere som aldri har hatt råd til annet enn eldre brukt som plutselig kjører ny Tesla uten at noe har skjedd med privat økonomien deres.
Fremtiden er elektrisk.

Horsenose

Sitat fra: Mippen på mandag 02. juli 2018, klokken 15:44
De kastet biler etter folk. Jeg kjenner folk som er alene forsørger og uten jobb som fikk godkjent lån på bilen. De har ikke hatt mer enn rundt 400.000 i fast inntekt før de ble arbeidsledig, men siden de ikke hadde så høye bo utgifter (leide bolig) kunne de likevel få lån med 0 EK og maks nedbetalingstid.

Om det er slik at DNB har fullfinansiert biler til 800.000,- til arbeidsledige aleneforsørgere med 400.000,- i årsinntekt og 0 i egenkapital høres det ut som;
1. Låntaker har jukset med ett eller annet i søknadsprosessen
2. Elendig bankhåndverk fra DNBs side.

Hvis sistnevnte skulle lånet ikke vært gitt i utgangspunktet og låntaker har en god sak i bankklagenemda.
Hvis førstnevnte - ja da har man lurt seg selv.

Jeg kjenner tre som har kjøpt bil med kampanjerente og full finasiering. Alle tjener litt i underkant eller langt over en mill. Det er derfor man bruker statistikk for å gi et mer nyansert bilde.
De som har best råd har definitivt takket ja til lånet. De forstår besparelsen og ville aldri gitt fra seg tusenlapper ved å si nei til fullfinansiering til 0,5%.

Jeg sier ikke at det ikke vil være råtne epler i denne kurven også. Leter man vil man nok finne kjøpere som har strukket strikken. Men å påstå at det er et generelt problem at kjøperne egentlig ikke har råd til bilen, dvs en stor andel råtne epler, tror jeg ingenting på.
Model X reservasjon

jkirkebo

Sitat fra: arthur på mandag 02. juli 2018, klokken 11:00
Hvis man kunne "spart en liten stund og kjøpt en X kontant" så er man trolig ikke en vanlig lønnsmotager. Bilen koster en million (?), skatten utgjør 50% (lavt anslag) så man må ha tjent 2 millioner utenom det som trengs forøvrig i hverdagn til mat og drikke samt andre lån så ja, du har det i alle flal greit økonomisk, men tviler på at dette er "normalen" selv blant de som har kjøpt en Tesla.

Skulle jeg kjøpt ny X i dag hadde den havnet på drøye 700k, det er ganske langt fra en million. Med "en liten stund" mente jeg et par år eller deromkring og jeg har to jobber ;) En godt betalt med 100% stilling (turnus med mye tillegg) + en del overtid samt firma på si. Går an å spare litt da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: arthur på mandag 02. juli 2018, klokken 14:52
Tror enda ikke du har skjønt poenget. Hvis man "plutselig" har råd til å kjøpe en bil til nærmere en million FORDI man får låne hele kjøpesummen til en gunstig rente, ja da har man trolig ikke råd til å kjøpe en slik bil hvilket er mitt poeng. Sparer man 1% på rentenivået på et lån på 700.000 så har man spart 7.000 kroner minus skatt eller hele 4.690 kroner etter skatt. Og det gjør man på en bil som trolig taper seg 15% i året eller 105.000 basert på en åpris på 700.000. I tillegg kommer høy forsikring og skal man skifte dekk så kommer vel det på en del kroner, ja kanskje 10/15.000 mer enn på en "vanlig" bil?

Men som vanlig ser man at "alle" forsvarer sine valg og synes at det er det eneste lure. Dem om det! :D

For vår del var det gunstig å låne da vi holder på å totalrehabilitere hytta samtidig som det pågår en del oppussing hjemme. Da var det gunstigere å bruke løpende inntekter til dette i 2-3 år samt å låne til bil, fremfor å låne til oppussingen og spare pengene for å kjøpe bil kontant (oppussing av hytta koster ca. det samme som en TMX). Om et drøyt år nå er hytta og huset ferdig, og det er bra med cashflow "til overs". Hvilket lån vi da nedbetaler ekstra på kommer an på renten på lånene.

Dekk? Sommerdekk til X fås fra en tusenlapp pr. dekk. Mange skryter av Landsail LS588 til Model X, disse koster 1200,- pr. dekk. Dvs. rundt 5500,- for et sett ferdig lagt på. Lurer på å teste disse selv når jeg skal bytte. Forsikring betaler jeg 6400,- i året for, fri kjørelengde. Regner med å beholde bilen ca. 10 år, det er omtrent så lenge jeg pleier å ha bilene mine. Eneste grunnen til at TMS ble byttet etter bare 3,5 år var pga. behov for hengerfeste. Leafen vår passerer 7 år i oktober :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hELgenen

Dersom renten går opp og folk får problemer med å holde sin TMX ,kanskje det vil by seg flotte muligheter på bruktmarkedet fremover. 

1000kwh

Sitat fra: hELgenen på mandag 02. juli 2018, klokken 17:04
Dersom renten går opp og folk får problemer med å holde sin TMX ,kanskje det vil by seg flotte muligheter på bruktmarkedet fremover.
Hvorfor skulle folk selge bilene på billigsalg? Helt merkelig logikk.

Har man ikke råd til bilen lengre har noen andre det. Renta går ikke til 10% over natta.

Dette er ikke en støvsuger på tvshop som er handlet på kreditt.

Amoss

Sitat fra: Mippen på mandag 02. juli 2018, klokken 15:44
Data til denne undersøkelsen ble vel hentet inn før Tesla på sommeren kjørte aggressiv kampanje med nesten 0 rente. Den kan derfor ikke sies å være relevant. Undrer også på hvordan de henter inn data...

Hvilken sommer?  Snakker du om før i fjor sommer så hadde du hatt ett poeng. Men ser ikke noe i artikkelen som tyder på at dette er en gammel undersøkelse. Tipper den ble gjort for få dager siden. Hvor nye bilene de sjekket var vet jeg ikke, men gjetter på relativt nye biler. Den beste rente-kampanjen var i fra i fjor sommer til utpå høsten (0,25%).

Hvordan de hentet inn data kommer vel egentlig greit frem fra artikkelen?  De går inn på Finn.no, sjekker biler til salgs og klikker på "Sjekk heftelser på EKXXXX", og man kommer hit (tilfeldig bil valgt som eksempel): http://w2.brreg.no/motorvogn/heftelser_motorvogn.jsp?regnr=EK83216. Derved får man opp hvor mye som ble lånt med sikkerhet i bilen den gang bilen ble kjøpt, men ikke hvor mye gjeld som gjenstår nå som den er tilsalgs.

Dette er en test man ikke behøver å bruke lange tider på å gjennomføre eller analysere før den slippes (og den bærer ikke akkurat preg av å være godt analysert heller...), så ingen grunn til å tro at vi her snakker om gamle irrelevante data.
Model S 85D

arthur

Sitat fra: Horsenose på mandag 02. juli 2018, klokken 15:09
Lånet avgjør ikke kjøpeevne, men kjøpelyst. Du må evne å skille disse fra hverandre.

Jeg betaler 7500,- i forsikring i året for 25.000km. Sommerdekkene betaler jeg ca 1300,- per stykk for.

At du kun betaler 7500 for forsikring og 1300 for dekk er jo flott, men ikke vanskelig å finne helt andre tall på det samme her på forumet. Samt at dekken slites fort, langt fortere enn på en "vanlig" bil.

Forskjellen på å betale 1% og 2% i rente på et billån til 700.000 (mitt eksempel) gjør svært liten forskjell på evnen, men at lysten øker viser bare at dette incentivet er fornuftig av Tesla og at de derved selger biler de ellers ikke ville ha solgt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Horsenose

Dekkprisen finner du hvis du klarer å Google, og de holder ca 3-4 sesonger. Altså så lenge at de ikke blir for gamle og må byttes pga alder. Vinterdekk må byttes etter 3-4 år da de mister for mye av gummien egenskaper ved aldring.

Forsikring er det bare å forhandle på og sjekke priser.

Hvis du vil kan du gjøre det dyrere. Er du prisbevisst derimot gjør du et snev av undersøkelser.

1-3% rentefordel over lånets løpetid blir en del det. Bare å finne frem kalkulatoren.
Model X reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA