Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TwC - noe jeg bør vite?

Startet av olavxxx, søndag 01. juli 2018, klokken 09:00

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: olavxxx på søndag 01. juli 2018, klokken 21:48
Sitat fra: daktari på søndag 01. juli 2018, klokken 21:13
Selvfølgelig mest comfy med 2 ladere, men noterer meg at folk i familien som bruker e-golf daglig sier de lader kun en gang i uka.   avhenger jo av kjøremønster, men greit å regne på, ellers hadde du vel ikke spurt her?

Vi sjekket prisen på en Salto dobbel nylig, dvs 2 stk type 2 uttak. Det var 20k. Så må du ha to kabler i tillegg til 2500,- stykket.
En stk TwC er 5k og lader Tesla raskere enn vanlig type 2. Så det er dilemmaet. En kompis kan skaffe bvern, sikring og kabel til innkjøpspris.
Da skal du nok slite med å finne ladeboks for 32A med lang kabel og b-vern billigere enn twc+eksternt b-vern. Kjør på!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Merk maksavstand på kommunikasjonskabel på TWC, tror det var 15 meter som stod i manualen.

olavxxx

Har bare en garasje, så tenkte å ha en lader inni og to på utsiden. Tenker to av de lastbalanseres på hovedskap og den andre er på utleiedelens skap.

Kan ev begynne med to TwC, men jeg tenker litt at mye av prisen blir timeprisen til elektriker.

Har 230V 3-fas forresten, mange andre ladestasjoner klarer ikke yte maks på 230V 3-fas har jeg sett.

Har noen elektriker å anbefale i Bergen? Tar over bolig 10. Aug.

msater

Ville tatt en titt på ecolite også (ladespesialisten.no) , den er billig og med integrert b-vern, samt mulighet for lastbalansering. Har en selv som jeg kjører på 3-FAS 32A 230V. Får da 8,6KW / ca 33 km/t på Model X. Har dog ikke fast kabel, så det kommer an på om du vil støtte type 1 biler typ Leaf eller holde deg til Tesla og europeiske.
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

Hasse79

#19
Slenger meg på her og støtter denne. Fikk raske avklaringer fra Kirkebo/ladespesialisten på spørsmål jeg hadde i forkant, slik at jeg klarte å bestemme meg allerede samme dag. Og bare noen få dager etterpå var laderen å hente ut på nærmeste post i butikk, og det til under sju tusen kroner inkludert frakt. Det var den kraftigste versjonen, uten fast kabel, da jeg bruker kabelen som fulgte med min Model S. Lader også vår i3 med samme kabel.

Det at EcoLite har B-vern integrert gjør installasjonen fra elektrikker billigere, har ikke fått regninga ennå, men to personer brukte kun 1 time og 15 min på hele jobben, så er litt begrenset hvor høy den regninga kan bli, tydeligvis enkel installasjon, de hadde ikke lest manualen på forhånd, selv om jeg hadde sendt dem den.

Jeg kjører 400 volt 3 fas 32 A, altså 22 kW på den, men min TMS fra 2018 trekker kun ca 16,5 kW, noe som hos meg gir 81 km/t ladehastighet.
2018 Tesla Model S 75D
2015 BMW i3

automat

Jeg har to TwC som jeg ønsker å montere på en 3x16A 230V IT-kurs i carporten, lastbalansert. I dag lader jeg begge elbilene på semiportabel stasjon via industrikontakt på denne kursen. (Selvfølgelig ikke samtidig). Kan jeg på noen som helst måte dra nytte av 3-fas'en? Rent teoretisk burde det være mulig å la Tesla'en lade på 2x8A, samtidig som enfasebilen lader på 8A, men det ser ut som den muligheten er og blir teoretisk. (Ønsker selvfølgelig max effekt på enfaseladingen når Teslaen ikke lader.)

Har det i det hele tatt noen hensikt å koble de to laderne på forskjellige faser?

Trekker TwC faktisk 16A når man er stilt inn på 16A? Er ikke så lysten på ligge konstant på 100% belastning på kursen. Samtidig litt kipt å måtte justere ned til 13A.

Er det andre ting jeg bør tenke på? (Utover at jeg selvfølgelig burde grave ned ny og større kabel). Kursen har B-vern.


Det skal være en dip-switch for å kunne lade andre biler enn Tesla, men jeg fant ingen ting om det i manualen. Har ikke åpnet ladestasjon ennå, er den lett å finne?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

#21
Det er vel ikke noe i veien for å koble den ene tofase og den andre enfase på den ledige tredje fasen. Da får du litt over 2 x 9A, ca. 4kW på den ene og 1 x 9A - ca 2KW på den andre (faseforskyvningen gjør at det blir 9.2 og ikke 8 )
. Enfase laderen må settes ned til 9A. Om dette kan gjøres automatisk med loadsharing vet jeg ikke.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kris79

Hei, jeg fikk installert en TWC forrige uke, på en dedikert 20amp kurs. Elektrikeren stilte den til å trekke 16amp, og ikke 20, fordi forskriften sier at maks belastning bare kan være 80% av kapasiteten. Er det riktig at det ikke er lov å stille TWC'en til å gi 20amp på en 20amp kurs?

Futurecar

Spørs hvilken type kabel de har lagt. Men i prinsippet så bør ikke en kurs belastes med mer enn 80%. Dersom du har bestilt dem til å sette opp en 20a kurs for elbillading så hadde jeg forventet 20a og ikke 16a...

kris79

Sitat fra: Futurecar på mandag 27. august 2018, klokken 18:20
Spørs hvilken type kabel de har lagt. Men i prinsippet så bør ikke en kurs belastes med mer enn 80%. Dersom du har bestilt dem til å sette opp en 20a kurs for elbillading så hadde jeg forventet 20a og ikke 16a...

Takk for svar. :)

Dessverre ble kursen lagt opp tidligere, av en annen elektriker. Til nå har jeg hatt et 16a blått stikk der, men jeg fikk en TWC som referral-gevinst, så jeg tenkte det var greit med litt mer trøkk med 20a 3-fas (230v).

Kabelen er «PFSP 3x4». Spørsmålet er egentlig om det er «regelbrudd» å stille TWC til 20a, eller om det bare er en anbefaling? Stort sett er det helt greit å lade på 16a, men i ny og ne kunne det vært nyttig å stille den opp til 20a i bilen, hvis jeg trenger litt raskere påfyll. :)

turfsurf

Sitat fra: automat på lørdag 25. august 2018, klokken 00:16
Det skal være en dip-switch for å kunne lade andre biler enn Tesla, men jeg fant ingen ting om det i manualen. Har ikke åpnet ladestasjon ennå, er den lett å finne?
Er to dipswitcher, den første for strøm, den andre for Tesla modus eller ei. Koble den til Teslaen i tofas (L1-L3,L2-L3) modus, den andre i enfas (L1-L2). Lastdelingen sørger for riktig strømtrekk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Kan noen vise til hvor det står at man kun kan legge opp til 80% belastning på en kurs? Gjerne hele teksten som omhandler det..

kris79

Sitat fra: gr på mandag 27. august 2018, klokken 19:50
Kan noen vise til hvor det står at man kun kan legge opp til 80% belastning på en kurs? Gjerne hele teksten som omhandler det..
Det er den forskriften jeg lurer på... Var elektrikeren som sa det, jeg har googlet litt, men ikke funnet noe. Nå er jeg ganske langt ifra en elektriker, så det kan godt hende det er rett, men skulle gjerne sett forskriften selv.

automat

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. august 2018, klokken 19:33


Er to dipswitcher, den første for strøm, den andre for Tesla modus eller ei. Koble den til Teslaen i tofas (L1-L3,L2-L3) modus, den andre i enfas (L1-L2). Lastdelingen sørger for riktig strømtrekk.
Det stod at den ene dip-switchen alltid skulle stå i en posisjon, må være den da.

Men må jeg stille strømtrekket til 9A? Da vil enfasebilen aldri kunne lade med full rulle. Og lastbalanseringen vil ikke ha noen funksjon.

Eller er det slik at den sørger for at det ikke går mer på «fellesfasen» enn 16A, hvis den er stilt inn på dette?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Futurecar

Det er ikke en norm men en anbefaling at kursen skal dimmensjoneres slik at den maks belastes 80%. Dette for å sikre lengre levetid på installasjonen.
Du kan kjøre bilmotoren på 4000o/min men den har det bedre om den kjøres på 2000o/min.
Dersom du har 20a kurs og 4 mm2 kabel forlagt slik at den tåler 20a belastning skal det ikke være noe problem. Men det er det kun elektrikeren din som har lagt opp dette og godkjent anlegget som kan svare på:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA