Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TwC - noe jeg bør vite?

Startet av olavxxx, søndag 01. juli 2018, klokken 09:00

« forrige - neste »

olavxxx

Hei, har kjøpt enebolig med garasje og lurte på om jeg skulle ha 2 x TwC. Mener å ha lest før at de kan seriekobles?

Jeg vet at 400V gir mer effekt enn 230V, samt at jeg bør ha 7.5m kabel. Noe annet jeg bør vite?

Hva kan forventes av installasjonskost? Er trekkrør til garasje, relativt nytt sikringskap. Så må vel ha b-vern og kanskje 30m kabel(?) + sikring + jobben.

jorang

Hos meg ble det ca 15000 for montering av den første - arbeid og materiell og ca 20m åpen forlenging av PR3*4mm2+j. Installasjon av nr2 bør ikke bli mer enn 2-3 lapper.
TwC kommer i tillegg til disse anslagene

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


jorang

Husket feil. Det var PR 3x6mm2+j..

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


jkirkebo

Sitat fra: olavxxx på søndag 01. juli 2018, klokken 09:00
Hei, har kjøpt enebolig med garasje og lurte på om jeg skulle ha 2 x TwC. Mener å ha lest før at de kan seriekobles?

Jeg vet at 400V gir mer effekt enn 230V, samt at jeg bør ha 7.5m kabel. Noe annet jeg bør vite?

Hva kan forventes av installasjonskost? Er trekkrør til garasje, relativt nytt sikringskap. Så må vel ha b-vern og kanskje 30m kabel(?) + sikring + jobben.

Du må ha 2 B-vern. Det er krav om separat jordfeilbeskyttelse på hver ladestasjon, og TWC har ikke dette integrert. Så du må antageligvis sette opp et lite skap i garasjen, om du vil bruke TWC og ikke en ladestasjon med integrert B-vern.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jorang

Sikker?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


olavxxx

Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. juli 2018, klokken 10:19
Sitat fra: olavxxx på søndag 01. juli 2018, klokken 09:00
Hei, har kjøpt enebolig med garasje og lurte på om jeg skulle ha 2 x TwC. Mener å ha lest før at de kan seriekobles?

Jeg vet at 400V gir mer effekt enn 230V, samt at jeg bør ha 7.5m kabel. Noe annet jeg bør vite?

Hva kan forventes av installasjonskost? Er trekkrør til garasje, relativt nytt sikringskap. Så må vel ha b-vern og kanskje 30m kabel(?) + sikring + jobben.

Du må ha 2 B-vern. Det er krav om separat jordfeilbeskyttelse på hver ladestasjon, og TWC har ikke dette integrert. Så du må antageligvis sette opp et lite skap i garasjen, om du vil bruke TWC og ikke en ladestasjon med integrert B-vern.
Hva er mest hensiktsmessig da? Blir kanskje 3 ladere, tenkte å få en til utleiedelen også (mot eget skap). Har bare en elbil nå, men bør selge Toyotaen.
Tenkte utleie med elbillading kanskje slår an :)

GOS

Sitat fra: olavxxx på søndag 01. juli 2018, klokken 09:00
Hei, har kjøpt enebolig med garasje og lurte på om jeg skulle ha 2 x TwC. Mener å ha lest før at de kan seriekobles?

Jeg vet at 400V gir mer effekt enn 230V, samt at jeg bør ha 7.5m kabel. Noe annet jeg bør vite?

Hva kan forventes av installasjonskost? Er trekkrør til garasje, relativt nytt sikringskap. Så må vel ha b-vern og kanskje 30m kabel(?) + sikring + jobben.

Hvorfor ikke ladeboks med 2 Type 2 uttak. Da slipper du unna med doble B-vern etc fordi ladeboksene styrer mellom de to uttakene.

Det er vel begrensning på hvor mye effekt du kan ta ut så du kan vel ikke tildele så veldig stor effekt til hver av de TWC boksene.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jkirkebo

Sitat fra: olavxxx på søndag 01. juli 2018, klokken 11:25
Hva er mest hensiktsmessig da? Blir kanskje 3 ladere, tenkte å få en til utleiedelen også (mot eget skap). Har bare en elbil nå, men bør selge Toyotaen.
Tenkte utleie med elbillading kanskje slår an :)

Du bør ihvertfall ikke ha ladestasjon med fast type 2 kabel til utleiedelen siden det da er bare ca. 50% sjanse for at leietaker kan bruke den (ca. halvparten av elbilene på norske veier har type 1 inntak).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Sikker på at du faktisk trenger 2 ladebokser? En vanlig pendlerbil lades fullt på 4-5 timer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RaBalder

Sitat fra: daktari på søndag 01. juli 2018, klokken 15:45
Sikker på at du faktisk trenger 2 ladebokser? En vanlig pendlerbil lades fullt på 4-5 timer.
Med bare en ladeboks, så må man styre og passe på at man får ladet alt nok til det skal brukes.

Med to ladebokser, så kan man bare koble til strøm så snart bilen stopper hjemme. Dvs. det blir en vane.

Jeg ville gått for to ladebokser dersom det var to elbiler som ble brukt daglig i husholdningen. Eventuelt med noe last-styring mellom dem.

olavxxx

Hva er den lureste laderen da? Har Tesla Model X. Litt usikker på hva vi evt bytter ut samboeren sin Toyota med. Angående to ladere er det mest for å være always connected.

Lurer litt på å reservere en model 3, men blir vel lang leveransetid.

daktari

Selvfølgelig mest comfy med 2 ladere, men noterer meg at folk i familien som bruker e-golf daglig sier de lader kun en gang i uka.   avhenger jo av kjøremønster, men greit å regne på, ellers hadde du vel ikke spurt her?

Vi sjekket prisen på en Salto dobbel nylig, dvs 2 stk type 2 uttak. Det var 20k. Så må du ha to kabler i tillegg til 2500,- stykket.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

olavxxx

Sitat fra: daktari på søndag 01. juli 2018, klokken 21:13
Selvfølgelig mest comfy med 2 ladere, men noterer meg at folk i familien som bruker e-golf daglig sier de lader kun en gang i uka.   avhenger jo av kjøremønster, men greit å regne på, ellers hadde du vel ikke spurt her?

Vi sjekket prisen på en Salto dobbel nylig, dvs 2 stk type 2 uttak. Det var 20k. Så må du ha to kabler i tillegg til 2500,- stykket.
En stk TwC er 5k og lader Tesla raskere enn vanlig type 2. Så det er dilemmaet. En kompis kan skaffe bvern, sikring og kabel til innkjøpspris.

geear

Hva er du mener TWC gjør for å lade en Tesla raskere på 400V enn andre 32A 3-fas type 2-bokser? Bilen din er vel ganske ny og klarer vel ikke mer enn 16,5kW, så den begrenser før type 2-standarden..

turfsurf

Sitat fra: gr på mandag 02. juli 2018, klokken 23:55
Hva er du mener TWC gjør for å lade en Tesla raskere på 400V enn andre 32A 3-fas type 2-bokser?
Det er jo ganske mange bokser som hverken virker med trefas (f.eks Zappi) eller som kun gir 16A. I tillegg virker TWC med trefas 230V spesialkobling. Men ja, det finnes mange gode alternativer.

Selv liker jeg TWC veldig godt, man får de for en billig penge, og de virker robuste. Mye er dog personlige preferanser...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA