Skrevet av Emne: Webasto som värmer upp batteriet vintertid?  (Lest 1005 ganger)

engolf

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 62
    • Vis profil
Sv: Webasto som värmer upp batteriet vintertid?
« Svar #30 på: søndag 15. juli 2018, klokken 20:46 »
Förresten, är det någon som vet vilken typ av kylarvätska det är i värmekretsen? Jag menar den ser mörkgrön ut..
 

engolf

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 62
    • Vis profil
Sv: Webasto som värmer upp batteriet vintertid?
« Svar #31 på: søndag 22. juli 2018, klokken 17:24 »
Idag tänkte jag skulle montera webaston, men efter några timmar insåg jag att montera den framme i hjulhuset inte är praktiskt. Trångt som F, kommer inte åt nånting varken upp eller nedifrån. Gav upp...
Men provmonterade den bak under bakre stötfångare på höger sida, gott om plats där. Så nu ska jag köra ett par dagar och se att allt sitter som det skall, att det finns klarering mellan brännaren och stötdämparen. Lagade en brakett i aluminium som brännaren hänger i (den syns dock inte på bilderna). Ska ta bilder på den senare när allt ska monteras permanent.
Det positiva med brännaren där bak är att kunna leda ut eksos bakom bilen, och helst via ett 2 tums slutrör i krom:))

 [ You are not allowed to view attachments ]  [ You are not allowed to view attachments ]  [ You are not allowed to view attachments ]  [ You are not allowed to view attachments ]

engolf

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 62
    • Vis profil
Sv: Webasto som värmer upp batteriet vintertid?
« Svar #32 på: onsdag 01. august 2018, klokken 14:49 »
Ännu ett steg närmare: drog idag ström och dieselrör till brännaren. Lagade också ett eksosrör som sticker ut lite där bak (se bild). Det som återstår nu är dra vattenslangarna, men det får vänta till i morgon. [ You are not allowed to view attachments ]

engolf

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 62
    • Vis profil
Sv: Webasto som värmer upp batteriet vintertid?
« Svar #33 på: torsdag 02. august 2018, klokken 19:04 »
Då är webaston monterad och testad:)
Det tog mig dock några timmar att få allting att fungera. Dra slangarna var inte så svårt, nu ligger de gömda under kanalerna (och inte är i vägen om t ex plastkåporna måste av för batteriinspektion). Det tog ganska lång tid att lufta systemet, och bara köra igång cirkulationspumpen hjälpte inte. Jag måste klämma på slangarna, lossa slangarna för att släppa ut luft, fylla på mera kylarvätska (många gånger).
Sen ville inte brännaren starta (mitt fel, monterade dieselpumpen åt fel håll), men sen när den startade värmdes vattnet upp VÄLDIGT fort! Om jag inte tar fel är det ca 2 liter vatten i systemet, och med 7,5 meter med 19mm slang blir det 2 liter extra, alltså är det nu ca 4 liter totalt. Jag hade inte viften inne i bilen på under testkörningen, så brännaren stoppade av sig själv efter ca 3-4 minuter (omgivningstemperatur: 26C).
 [ You are not allowed to view attachments ]  [ You are not allowed to view attachments ]  [ You are not allowed to view attachments ]

engolf

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 62
    • Vis profil
Sv: Webasto som värmer upp batteriet vintertid?
« Svar #34 på: lørdag 04. august 2018, klokken 21:55 »
Timern är nu monterad. Kan också aktivera brännaren med en fjärrkontroll upp till 100 meter.
Sista detaljen blir att koppla in kupeviften så den drar igång när vattentmperaturen kommer upp i 50c. [ You are not allowed to view attachments ]

erik e

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1136
    • Vis profil
Sv: Webasto som värmer upp batteriet vintertid?
« Svar #35 på: lørdag 04. august 2018, klokken 22:30 »
 Flink gutt.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011
Rød met. Renault Clio stv. 2014 dci
Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.     
Svart Renault Fuego 1981 veteran
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

engolf

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 62
    • Vis profil
Sv: Webasto som värmer upp batteriet vintertid?
« Svar #36 på: lørdag 11. august 2018, klokken 18:11 »
Fick lite tid till att skruva igår (under stormen), och drog ström till kupeviften, så den går samtidigt med brännaren. Inga konstigheter, ett avsäkrat relä, drog strömledningen in i kupen och kopplade på kontakten till viften. Där är det två poler: blå och svart, så jag tänkte att svart måste uppenbart vara jord.. Webaston är igång, efter ett par minuter går viften igång, so far so good. Jag märker dock att det blåser kallt inne i kupen (använde ACn dagen innan, så spjället måste säkert stå i kall-position). Jag slår på tändninge för att att snabbt vrida reglaget till "värme", och då går säkringen till kupeviften. Det visade sig att svart är plus, och blå är jord... Ny säkring, och nu fungerar allting som det skall.
Det blev diverse andra saker samtidigt, parkeringssensorer bak och ett aluminiumsgitter i grillen.
 [ You are not allowed to view attachments ]  [ You are not allowed to view attachments ]

elekTrond

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 739
  • Personlig tekst
    • Vis profil
Sv: Webasto som värmer upp batteriet vintertid?
« Svar #37 på: mandag 13. august 2018, klokken 03:19 »
Bra og effektivt jobba! :+1:

Som du oppdaget, blåser det ganske friskt med kupéviftemotoren på 100% PWM. Den er avsikret med 30A. Du kan teste "MAX" knappen for sammenligning. "Vanlig" maks (rattet på trinn åtte av åtte) er bare en brøkdel, da hastigheten styres med pulsbreddemodulering (PWM). Forøvrig samme teknikk som bilen bruker til å forhandle strømtrekk av og med EVSE, ladestasjon og hurtiglader.

Dette trekker også maksimalt med strøm fra det vesle 27 Ah batteriet vårt, som dermed lett kan gå tomt når du trenger det som mest/minst. Det er (generelt?) anbefalt å oppgradere til større kapasitet når en monterer parkeringsvarmer. Et (slitent og) tomt 12V batteri er kilden til mange feil- og varsellampetråder her inne, og det uten en strømtørst, fossil tilleggsvarmer inne i bildet ...

Hvis du ser på side 15, 16 og 21 i Eber/Mitsu manualen (vedlagt under 6 MB pdf-vedlegg funker nok ikke), ser du hvordan de løste det (justérbar viftehastighet) på en elegant måte. De anbefaler forøvrig å stille viftehastigheten på trinn 2 (av 8) ...
(pwb, TB eller en annen har delt manualen på en dropbox/google something something something URL, truuuur eg : )
'13 Mjau

engolf

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 62
    • Vis profil
Sv: Webasto som värmer upp batteriet vintertid?
« Svar #38 på: mandag 13. august 2018, klokken 08:28 »
Tack för tipset! Jag upptäckte att den blåser på max med 12, ja:) Men jag tänkte sätta ett litet motstånd, och också en diod, så strömmen inte går tillbaka till reläet när fläkten är på. Säkert ingen fara, men jag vill inte ha min amatördragna ledning strömsatt hela tiden...

En annan tanke som jag hade var att kanske montera en liten störra expansionstank för att öka vattenvolymen, men jag tror inte det behövs. Igår körde jag från Oslo till Asker (ca 15 minuters resa), 12C ute, och webaston var på hela tiden utan att stoppa. Kupeviften var också på under hela resan på näst intill max (8/10). Varmluft i kupen redan efter ca 3-4 minuter:)

Och batteri ja, det har jag redan i tankarna om att byta till ett lite kraftigare. När bilen står tillkopplad ström är det inget problem, för då laddas 12v batteriet. Men jag får övervaka spänningen framöver och se om det blir behov för uppgradering.
« Siste redigering: mandag 13. august 2018, klokken 08:39 av engolf »

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2217
    • Vis profil
Sv: Webasto som värmer upp batteriet vintertid?
« Svar #39 på: mandag 13. august 2018, klokken 23:31 »
(pwb, TB eller en annen har delt manualen på en dropbox/google something something something URL, truuuur eg : )
Her har du manualen: https://www.dropbox.com/s/8tmgvt741ata3go/Eber%20I-Miev.pdf?dl=0
 :)
Lørenskog
Citroen C-Zero med OVMS

engolf

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 62
    • Vis profil
Sv: Webasto som värmer upp batteriet vintertid?
« Svar #40 på: onsdag 15. august 2018, klokken 18:11 »
Hej igen,
idag stötte jag på ett litet problem: aktiverar brännaren med fjärrkontroll (den startar upp), efter ett par minuter startar kupeviften och går på max. Jag mäter spänningen på batteriet: 11.9 volt, (ska montera ett lite kraftigare batteri inom kort). Stänger av brännaren med fjärrkontroll. Sen mäter jag spänningen igen:12.6 volt. Några minuter senare startar jag bilen för att flytta den, och då startar kupeviften och går på max utan att reglaget fungerar. Tydligen är det nånting med reläet som jag kopplat in fel. Det är inkopplat direkt på batteriet (både plus och minus), signal kommer från själva brännaren, och sen 12v ut går in i kupen till kupeviften. Först tänkte jag att brännaren fortfarande var varm och sände signal till reläet, men så är inte fallet. Så fort tändningen slås på går viften på max. Vad har jag gjort fel/missat?..

Har testat lite nu på förmiddagen, och kom fram till att viften verkar ha jordstyrning. Dvs att den konstant har plus, och jordas när reglaget vrids till "på". Och nu är jag lite osäker på hus jag ska lösa detta.
« Siste redigering: i går kl. 13:35 av engolf »