Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Webasto som värmer upp batteriet vintertid?

Startet av engolf, lørdag 30. juni 2018, klokken 23:23

« forrige - neste »

engolf

Väl, jag har ju inte designat dessa bilar, och kan inte påstå med 100% säkerhet att listen jag installerade på min bil skall ha äran för att jag inte längre plågas med imma på vindrutan. Jag bara beskriver vad jag upplever, och precis efter att jag tätade öppningarna runt panseret försvann fuktproblemet. Det var dock lite imma på insidan av vindrutan dagen efter att det kom stora mängder med underkylt regn, men den fläcken var ca lika stor som två handflator, och försvann så fort jag satte på ventilationen.

alda

Sitat fra: engolf på onsdag 02. januar 2019, klokken 21:20
Väl, jag har ju inte designat dessa bilar, och kan inte påstå med 100% säkerhet att listen jag installerade på min bil skall ha äran för att jag inte längre plågas med imma på vindrutan. Jag bara beskriver vad jag upplever, och precis efter att jag tätade öppningarna runt panseret försvann fuktproblemet. Det var dock lite imma på insidan av vindrutan dagen efter att det kom stora mängder med underkylt regn, men den fläcken var ca lika stor som två handflator, och försvann så fort jag satte på ventilationen.
Hehe, låter bra. Det har säkert en effekt.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

elekTrond

Vel, i forskningens navn er det (jo) bare å rive av igjen de tetningslistene og sjå hva som skjer. :D
'13 Mjau

engolf

Jag bara beskriver vilka mods jag har gjort, och mina erfarenheter med dessa:) Resten är upp till var och en att testa ut, eller förhålla sig skeptisk till:) Stå ute och riva av listerna i några minusgrader är ju inte direkt nåt jag har lust att göra, men som sagt ska jag ta några detaljerade bilder och lägga ut här.

engolf

Så här ser det ut. Jag tätade också med gorillatejp mellan vindrutan och plasten, så vattnet inte rinner ner där. Och sen är det öppningarna mellan lykta och panser, i nederkat av panser (mot stötfångaren), ja, bara se på bilderna:)Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

Helt vattentätt är det såklart inte, men det var inte meningen heller, jag ville bara minimera den mängd vatten som kan komma in där.

erik e

Ja,da ser vi i bilde 1 luftinntaket . Der kommer luften (og vann) inn til kupé. Vann blir drenert vekk. Renner ut under bilen. Om det blir fuktig i motorrom /under panser spiller vel ingen rolle for fukt/dugg i kupé. ????  Er jo gode forhold for fryseboksen i-MiEV  om dagen. Varmegrader i Januar er jo en drøm.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

engolf

Jag är ingen predikat som vill ta dina pengar, och du har all rätt att förhålla dig skeptisk till mina modifikationer:) Jag hade självklart kunna beskriva mer detaljerat mina teorier om fukt/imma, observationer och saker jag har testat för att bli kvitt det, men det blir för mycket text. Jag lägger ut några bilder och skriver: hej, detta har jag gjort, och det har haft en märkbar effekt för min del.
Ja, bilen har uppenbart en del av luftintaget helt öppet på utsidan, men den mängd vatten som kommer in där tror jag inte kommer i närheten av det som kommer in från sidona (mellan lyktorn och panser), och som i tillägg piskas in med fartvinden. Förr när jag öppnade panseret för att fylla på diesel var ALLT genomdränkt där under, nu är det bara några droppar lite här och där, till och med efter högtryckstvätt är det mesta relativt torrt.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

engolf

Idag mätte jag äntligen temperaturen på utblåsluften:Du kan ikke vise dette vedlegget.
Utetemperatur: ca -4, och bilden togs efter att jag har kört i 30kmt några hundra meter (och den fortsatte faktiskt stiga efter att bilden togs), så runt 55 grader är nog realistiskt. MEN, tempen sjönk till ca 40 i hastigheter på upp till 70 kmt, så värmeförslusten är ganska stor. Jag har et par platser där slangarna är helt öppna under bilen som jag ska isolera, förhoppningsvis hjälper det hålla tempen uppe.

engolf

Tätade häromdagen grillöppningen med vattentät duk, och det är en märkbar förbättring. Nu håller sig utblåstemperaturen stabilt i hastigheter på upp til 80 kmt. Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hjälper säkert också om man använder elvärme, då det är en del tunna vattenslangar där frame som är helt oskyddade.

Karl-Wilhelm

engolf, hvordan har dine modifikasjoner så langt påvirket lufttrekk i fotbrønnen til føreren? Mulig min observasjon er dårlig, men får inntrykket av at det trekker godt i disse bilene.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

engolf

Du tar inte fel där, det drar en del kall luft (speciellt där rattstammen går igenom golvet).Mina mods har nog inte påverkat det på nåt sätt, men jag klipte ut en ring i skumgummi som jag stoppade runt rattstammen, så nu blåser det mindre där.

engolf

Nu när vårsolen kommer fram ser man ju hur mycket damm det finns i bilen, uff...
Då var det dags att byta kupefiltret. Jag hoppade över det sista gång jag gjorde service, för filtret såg ganska fräscht ut. Men nu ser man hur smutsigt det gamla fitret är:
Köpt på Bilxtra, och verkar ha ha identiska dimentioner.
Jag trodde luftflödet i bilen skulle bli lite bättre, men har inte lagt märke till nån ändring i hur det blåser.
Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

TB

Er behov for å bytte kupéfilteret ja  :angel:
Hvilket varenummer på Biltema passer? Står ikke dimensjon på Biltema sine web sider.  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

#89
Jag köpte filtret på Bilxtra, art.nr: FIL/ADC42515
( Lengde: 179 mm,
Bredde: 177,0 mm,
Høyde: 19 mm,
Karbonfilter )
Tror det kostar runt 600kr utan rabatt.
Vet inte om biltema har motsvarande filter, har inte undersökt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA