Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Webasto som värmer upp batteriet vintertid?

Startet av engolf, lørdag 30. juni 2018, klokken 23:23

« forrige - neste »

erik e

Har ikke vært gjort før. Nemlig. Innen rimelig tid. Derfor.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

engolf

Jag förstår du är skeptisk, men fördelarna är många i tillfälle det visar sig fungera:)
För det första bättre batterikapacitet, bara några grader kan vara skillnaden på att kunna köra 70 km, eller 90km. För det andra tar ett kallt batteri betydligt längre tid att ladda upp, och inte minst kräver mer effekt. För det tredje är det fråga om att kunna ladda bilen överhuvudtaget, t ex vid temperaturer under -25 riskerar man att bilen inte laddar alls. Nu hoppas jag verkligen det inte kommer bli så kallt i vinter:)
Jag har också en teori om att baterriet bara behöver lite hjälp i starten, sen värms det upp både lättare och snabbare av sig själv så länge bilen är i drift/laddas.

Men nu är jag verkligen bara ett litet steg från att testa det ut, och återkommer senare med min dom. Och det värsta som kan inträffa är att jag inte får några märkbara resultat, men då slipper i alla fall andra testa ut det:)

elekTrond

Jeg liker hvordan du tenker utenfor boksen, og attpåtil får ting gjort. (I motsetning til meg sjøl *kremt* ; )    Alikevel synes jeg du skulle og burde R.T.F.M., den TB var så snill og dele med oss i svar #39. Da hadde du spart deg for en måned med hodekløe og utgiftene ($5? : ) til regler-motstånden din i #41. Hadde du fulgt boka og vært litt A4, hadde du nå kunnet styrt vifta fra varmeapparatet. Med den knotten som sitter i midten. Den med AC-knappen inni seg. Den ... den du vet.  ::)

Sånn. Da skal jeg koke kaffe, ete frokosten og ta pillene mine.  :D

PS! Jeg er ikke A4. Nevnte jeg at jeg har sansen for folk som tenker utafor boksen?  :laugh: :+1:

PPS! Hvis du nå blar litt i den store, grønne (Big Green Book (BGB)) MMC manualen, så finner du koblingsskjema for "footwell/battery" solenoiden. Mener de to ledningene er merket "foot" og "batt". Kan hende du finner på en elegant løsning på den? Du finner som før sagt(?) bilder og info på myimiev.
'13 Mjau

engolf

Tack elekTrond, att få saker gjort är mitt mellannamn:) Skämt åsido, jag kunde lätt ha tittat i instruktionsboken och följt anvisningarna, men jag tycker inte om att koppla mig in på bilens originala elkretsar, det är just därför jag väljer lägga extraledningar parallellt, så i tillfälle jag nån gång i framtiden ska sälja bilen kan jag bara riva ut det, utan att det är synligt att nån har varit där och skruvat. Och motståndet är faktiskt väldigt praktisk, men det kan jag välja effekt på kupeviften, t ex i extrakalla perioder kan den gå på max, medan milda vinterdagar gå på 4/10.
Spället har jag redan lokaliserat, och där är det 3 kontakter, jord, och två plus (som växlar mellan olika spjällpositioner). Spjället har också en tapp på axeln som sticker ut på utsidan, och kan manipulerar manuellt.
Nu måste jag också skaffa appen för att kunna övervaka batteritempen, och oavsett kommer jag behöva testa det fullt ut i vintertemperaturer.

engolf

Igår var det dags att isolera expantionstanken. Även om brännaren värmen upp vattnet ganska fort vill man ju ha värme in i kupen så fort som möjligt:) Till ändamålet köpte jag rörisolationstejp på Biltema och lindade runt behållaren (två lager). Lät en liten ruta vara öppen för att enkelt kunna avläsa vattennivån. Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

Extra:
jag vet inte om andra upplever samma fenomen, men jag ser att plasttröskeln (speciellt i bakkant mot bakre hjul) blir småblästrad av sten/sand. Lacken där upplevs mattere än på resten av bilen, så jag la på skyddsfolie, och det blev blankt och fint med en gång igen:)
Du kan ikke vise dette vedlegget.

engolf

Uppdatering:
nu när minusgraderna kryper nedöver mot tvåsiffrigt upptäckte jag att luften som blåses in i kupen är inte så varm som man skulle önska (när brännaren är varm och går på halva effekten). Jag märker att när bilen är stillastående, eller kör sakta kommer det riktigt varm luft, men så fort man kör landsväg reduceras temperaturen. Det tror jag är på grund av fartvinden, det är ju trots allt över 6 meter med slang under bilen. Slangarna kommer nu isoleras med biltemas rörisolation, öppningar mellan lyktor och panser kommer tätas med gummilist, och grillöppningen i nedre del av främre stötfångare förseglas. Om inte det hjälper tänkte jag kanske installera en sån här i luftintaget:  https://www.ebay.com/itm/New-80mm-Water-Cooling-CPU-Cooler-Row-Heat-Exchanger-Radiator-with-Fan-for-PC/221464802874?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649  (under plasten), så luften förvärms innan den når värmeelementet.
Leda en liten slang från webaston igenom den lilla radiatorn, och tillbaka till expantionskärlet. 
Det är säkert ingen stor temperaturskillnad vi snackar om här, men det hjälper med även med ett par-tre extra värmegrader. Det kan hända jag är lite för kräsen med temperatur:))

Gummilist: https://www.ebay.com/itm/Sloping-D-Shaped-Car-Door-Seal-Strip-Rubber-4m-Trunk-Hood-Edge-Insulation-Trim/113223467475?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649


engolf

Tog några bilder på sakerna jag skrev om tidigare:
Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.
Isoleringen ser kanske inte så himla bra ut under bilen, men jag kommer spraya det svart så det inte syns så mycket från sidan.
Efter att ha monterat tätningslist mellan strålkastarna och panser blev det med en gång torrt och fint i "motorrumet", det håller varkligen vattenspruten ute:)

elekTrond

Ser rätt frescht ut! :+1: Har du et IR-termometer etc til å måle tempen i varmluftventilene på dashen? Mener å huske folk har meldt ~55/65(?)°C med el og ~85°C med fossil varmekolbe. Noe sånt. Mener det var i "winter prep" tråden på myimiev, muligens.

Når skal du starte på andre aeromods som "flat undercarrige tray" / "underbody belly pan" (hint: ecomodder.com) til trilling? Du er jo så glad i ligge på rygg under bilen.  :D Sjekk aerotråden til en Nissan Maxima Infinity Q45. Han tettet igjen fronten med klar acryl/plexi, heldekkende underplate / tray / pan av Coroplast, større og lavere tire shields, klare eller røkfarvede hjulkapsler og "wheel arch covers", som det heter så fint på nynorsk. Du må også finne opp en diffuser til bakffangern vår. Den fungerer jo som en fallskjerm i høy fart. Dette får vi ta i en ny tråd. :angel: :police:

Sengelektyre: (ECO MODS PERFORMED)
'13 Mjau

engolf

Tack!
Det får duga intill vidare:)
Jag hoppas rörisoleringen inte suger åt sig vatten, annars får jag leta vidare efter alternativa material.
Var och körde med bilen i dag, och märker absolut att luften är betydligt varmare vid utblåset. Har inte mätt tempen, men ska göra det och återkommer. Optimalt borde jag har mätt för-och-efter temp för att vara säker på att isoleringen faktiskt hjälper.
Det återstår dock täta grillen, tänkte göra det i morgon.

engolf

Efter att ha sprayat isoleringen svart ser det nu bättre ut:Du kan ikke vise dette vedlegget.
Jag tänkte kanske till och med laga en täckplatta för slangarna/isoleringen för att leda bort vattensprut från höger framhjul. Får se vad det blir av det.


engolf

Ville bara komma med en liten uppdatering:
efter att ha kört med isolerade slangar märker jag nu att värmen är extremt mycket bättre, nästan så det blir för varmt i bilen. Nu har det dock inte varit väldigt kallt, och utetempen har hållit sig på runt 4-6 plusgrader.
Det andra positiva är att brännaren nu drar betydligt mindre diesel, och det tror jag på grund av att den kommer upp i arbetstemperatur betydligt snabbare, och går då ner i halva effekten.

kristoffer.anke

Hvor ofte må du fylle den søte, lille tanken? Kan du f.eks. kjøre et fulladet batteri tomt, før du må fylle? (Er jo ikke så kaldt enda, men kan gi en liten pekepinn for meg). Og hvor kjøpte du den? 2 år etter jeg monterte selve brenneren, har jeg nesten klart å bestemme meg for hor stor tank jeg skal montere, og hvordan. Men angrer sykt på at jeg gikk for diesel/parafin i stedet for ethanol

engolf

Liten och söt ja, men det var den enda tanken som fick plats där:) Den är väl på lite över 2 liter kom jag fram till (trodde först den var mindre). 2 liter diesel räcker till ca 5-6 timmars driftstid, och med min körning till/från jobb tankar jag en gång i veckan. Inte för att den går tom för diesel, men mest för att ha en rutin. Har en kanna på 5 liter stående med grön diesel, och hittills i vinter har jag väl förbrukat ca 7 liter. Ganska rimlig kostnad för att inte frysa häcken av sig:)

engolf

Idag var det dags att byta 12volts batteriet, då webaston och kupeviften kräver en del ström, och då sjunker spänningen till under 12 volt:(
Var inom bilxtra och köpte ett Sönnak SA386, nästintill identisk fysiskt och underhållsfritt. Pga dieseltanken kunde jag inte ha ett större batteri, då klareringen är verkligen på millimetern. Men det är oavsett mycket kraftigare än originalbatteriet, och priset är helt ok, 598kr.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

kristoffer.anke

Damn, er batteriet i bilen virkelig så lite at 38Ah er et steg opp? Jeg visste det var forskjell på å starte en dinosaur og en datamaskin, men damn! XD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA