Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Webasto som värmer upp batteriet vintertid?

Startet av engolf, lørdag 30. juni 2018, klokken 23:23

« forrige - neste »

engolf

Förresten, är det någon som vet vilken typ av kylarvätska det är i värmekretsen? Jag menar den ser mörkgrön ut..

engolf

Idag tänkte jag skulle montera webaston, men efter några timmar insåg jag att montera den framme i hjulhuset inte är praktiskt. Trångt som F, kommer inte åt nånting varken upp eller nedifrån. Gav upp...
Men provmonterade den bak under bakre stötfångare på höger sida, gott om plats där. Så nu ska jag köra ett par dagar och se att allt sitter som det skall, att det finns klarering mellan brännaren och stötdämparen. Lagade en brakett i aluminium som brännaren hänger i (den syns dock inte på bilderna). Ska ta bilder på den senare när allt ska monteras permanent.
Det positiva med brännaren där bak är att kunna leda ut eksos bakom bilen, och helst via ett 2 tums slutrör i krom:))

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

engolf

Ännu ett steg närmare: drog idag ström och dieselrör till brännaren. Lagade också ett eksosrör som sticker ut lite där bak (se bild). Det som återstår nu är dra vattenslangarna, men det får vänta till i morgon.Du kan ikke vise dette vedlegget.

engolf

Då är webaston monterad och testad:)
Det tog mig dock några timmar att få allting att fungera. Dra slangarna var inte så svårt, nu ligger de gömda under kanalerna (och inte är i vägen om t ex plastkåporna måste av för batteriinspektion). Det tog ganska lång tid att lufta systemet, och bara köra igång cirkulationspumpen hjälpte inte. Jag måste klämma på slangarna, lossa slangarna för att släppa ut luft, fylla på mera kylarvätska (många gånger).
Sen ville inte brännaren starta (mitt fel, monterade dieselpumpen åt fel håll), men sen när den startade värmdes vattnet upp VÄLDIGT fort! Om jag inte tar fel är det ca 2 liter vatten i systemet, och med 7,5 meter med 19mm slang blir det 2 liter extra, alltså är det nu ca 4 liter totalt. Jag hade inte viften inne i bilen på under testkörningen, så brännaren stoppade av sig själv efter ca 3-4 minuter (omgivningstemperatur: 26C).
Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

engolf

Timern är nu monterad. Kan också aktivera brännaren med en fjärrkontroll upp till 100 meter.
Sista detaljen blir att koppla in kupeviften så den drar igång när vattentmperaturen kommer upp i 50c.Du kan ikke vise dette vedlegget.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

engolf

Fick lite tid till att skruva igår (under stormen), och drog ström till kupeviften, så den går samtidigt med brännaren. Inga konstigheter, ett avsäkrat relä, drog strömledningen in i kupen och kopplade på kontakten till viften. Där är det två poler: blå och svart, så jag tänkte att svart måste uppenbart vara jord.. Webaston är igång, efter ett par minuter går viften igång, so far so good. Jag märker dock att det blåser kallt inne i kupen (använde ACn dagen innan, så spjället måste säkert stå i kall-position). Jag slår på tändninge för att att snabbt vrida reglaget till "värme", och då går säkringen till kupeviften. Det visade sig att svart är plus, och blå är jord... Ny säkring, och nu fungerar allting som det skall.
Det blev diverse andra saker samtidigt, parkeringssensorer bak och ett aluminiumsgitter i grillen.
Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

elekTrond

Bra og effektivt jobba! :+1:

Som du oppdaget, blåser det ganske friskt med kupéviftemotoren på 100% PWM. Den er avsikret med 30A. Du kan teste "MAX" knappen for sammenligning. "Vanlig" maks (rattet på trinn åtte av åtte) er bare en brøkdel, da hastigheten styres med pulsbreddemodulering (PWM). Forøvrig samme teknikk som bilen bruker til å forhandle strømtrekk av og med EVSE, ladestasjon og hurtiglader.

Dette trekker også maksimalt med strøm fra det vesle 27 Ah batteriet vårt, som dermed lett kan gå tomt når du trenger det som mest/minst. Det er (generelt?) anbefalt å oppgradere til større kapasitet når en monterer parkeringsvarmer. Et (slitent og) tomt 12V batteri er kilden til mange feil- og varsellampetråder her inne, og det uten en strømtørst, fossil tilleggsvarmer inne i bildet ...

Hvis du ser på side 15, 16 og 21 i Eber/Mitsu manualen (vedlagt under 6 MB pdf-vedlegg funker nok ikke), ser du hvordan de løste det (justérbar viftehastighet) på en elegant måte. De anbefaler forøvrig å stille viftehastigheten på trinn 2 (av 8) ...
(pwb, TB eller en annen har delt manualen på en dropbox/google something something something URL, truuuur eg : )
'13 Mjau

engolf

#38
Tack för tipset! Jag upptäckte att den blåser på max med 12, ja:) Men jag tänkte sätta ett litet motstånd, och också en diod, så strömmen inte går tillbaka till reläet när fläkten är på. Säkert ingen fara, men jag vill inte ha min amatördragna ledning strömsatt hela tiden...

En annan tanke som jag hade var att kanske montera en liten störra expansionstank för att öka vattenvolymen, men jag tror inte det behövs. Igår körde jag från Oslo till Asker (ca 15 minuters resa), 12C ute, och webaston var på hela tiden utan att stoppa. Kupeviften var också på under hela resan på näst intill max (8/10). Varmluft i kupen redan efter ca 3-4 minuter:)

Och batteri ja, det har jag redan i tankarna om att byta till ett lite kraftigare. När bilen står tillkopplad ström är det inget problem, för då laddas 12v batteriet. Men jag får övervaka spänningen framöver och se om det blir behov för uppgradering.

TB

Sitat fra: elekTrond på mandag 13. august 2018, klokken 03:19
(pwb, TB eller en annen har delt manualen på en dropbox/google something something something URL, truuuur eg : )
Her har du manualen: https://www.dropbox.com/s/8tmgvt741ata3go/Eber%20I-Miev.pdf?dl=0
:)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

#40
Hej igen,
idag stötte jag på ett litet problem: aktiverar brännaren med fjärrkontroll (den startar upp), efter ett par minuter startar kupeviften och går på max. Jag mäter spänningen på batteriet: 11.9 volt, (ska montera ett lite kraftigare batteri inom kort). Stänger av brännaren med fjärrkontroll. Sen mäter jag spänningen igen:12.6 volt. Några minuter senare startar jag bilen för att flytta den, och då startar kupeviften och går på max utan att reglaget fungerar. Tydligen är det nånting med reläet som jag kopplat in fel. Det är inkopplat direkt på batteriet (både plus och minus), signal kommer från själva brännaren, och sen 12v ut går in i kupen till kupeviften. Först tänkte jag att brännaren fortfarande var varm och sände signal till reläet, men så är inte fallet. Så fort tändningen slås på går viften på max. Vad har jag gjort fel/missat?..

Har testat lite nu på förmiddagen, och kom fram till att viften verkar ha jordstyrning. Dvs att den konstant har plus, och jordas när reglaget vrids till "på". Och nu är jag lite osäker på hus jag ska lösa detta.

engolf

Idag löste jag problemet med att kupeviften gick konstant med tändningen på (vilket den gör så fort den jordas). Jag köpte ett justerbart motstånd som kan regleras från 4 upp till 12 volt, och via en brytare kopplade in det på strömledningarna till kupeviften (från webaston). Motståndet satte jag in på 8.5 volt, då blåser viften bra, men utan att gå helt på max. Brytaren är placerad intill USB uttaget (den tomma platsen intill). Du kan ikke vise dette vedlegget.

Extra: monterade insynsskyddet i bagagerummet:Du kan ikke vise dette vedlegget.
och också klocka och termometer på instrumentpanelet, irriterande att bilen inte har detta originalt...: Du kan ikke vise dette vedlegget.

engolf

Nästa punkt på listan är: ordna spjället som leder luft ner till batteriet, också via en brytare så man kan välja om man vill ha uppvärmning av kupén, eller batteriet. Eller kanske båda samtidigt om spjället är halvöppet?...

erik e

Som nevnt tidligere ,varme batteriet på denne måten er vel bare tull.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

engolf

Varför menar du det? Att sända kall luft net genom batteriet (aktiv kylning) fungerar ju tydligen bra för ändamålet. Varför skulle det inte det fungera att värma upp batteriet på samma sätt?
Jag vill oavsett testa min teori och se om det för det första är tekniskt genomförbart (spjället), och för det andra om batteriet faktiskt kan värmas upp inom rimlig tid, eller hållas driftsvarmt (hjälpvärme vid t ex laddning). Detta tror jag inte har blivit gjort förr, så antingen kommer det fungera, eller inte:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA