Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spoersmaal fra en nordmann i Seattle som kanskje vil flytte til Norge igjen

Startet av SleeplessinSeattle, fredag 29. juni 2018, klokken 17:04

« forrige - neste »

SleeplessinSeattle

Jeg er en nordmann som bor og jobber i Seattle. Det er en mulighet for aa flytte med jobben tilbake til Norge i 2019. Naa er det lenge sidenen kunne ta med seg en bil fra utlandet uten aa betale toll/avgifter/osv. Men etter det jeg skjoenner saa kan jeg importere en elbil uten problemer.
Her er noen spoersmaal jeg har.

Hvor lenge maa jeg eie bilen foer jeg kan sende den til Norge uten at avgifter legges til?

Er det vanligvis forskjeller paa hvordan norske biler speces i forhold til amerikanske? Hva maa jeg passe paa aa ha for at bilen vil fungere bra i Norge.

Gode selskaper for aa sende bilen, har noen erfaring med noen shippng selskaper?

Hva slags felger er best paa norske veier/vinter veier? Er det smart aa ha litt ekstra gummi?

Tusen takk paa forhaand.

Nordlands

Ser ikke at det spiller noen rolle hvor lenge du har eid bilen, så lenge elbil er fritatt for avgifter i Norge. Når det, sannsynligvis om 1-3 år, innføres avgifter på elbiler igjen vil de på samme måte som andre biler ikke ha noen fritak ved flytting, så det blir samme som en som allerede bor i Norge reiser til Tyskland og kjøper en bil for import samme dag.

I USA er vel I-Pace satt opp med noe mer utstyr som standard enn i Norge, bla. luftfjæring. Cold climate pakke og setevarme er ellers obligatorisk. De fleste vil vel ha maks 20" vinterhjul.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

daktari

Generelt krevende å importere elbil fra USA. Andre type ladekontakter for hurtiglading på noen, CCS-type 1. Tesla har egne kontakter i USA. Pass også på apper, radiosystem (mangler DAB+) og lys.
Noen proffer importerer Chevy Bolt og Fiat 500e og bygger dem om i Norge.
Ingen avgift eller mva. ved innføring av elbil, så kanskje bedre å ta med en eldre Porsche eller 2?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

S.S

Bilen må ha vært registrert 6? måneder ute før import.
Ellers plankekjøring.
USA bruker type 1 ccs, så må bygges om om ben ikke har chademo om du har behov for hurtiglading.
Ellers finnes adaptere, men usikker på om de er lovlige.

jorn.nik

Sitat fra: S.S på fredag 29. juni 2018, klokken 20:49
Bilen må ha vært registrert 6? måneder ute før import.

Nei det er bare tull. Det er ingen problem å ta inn en bil som har vært registrert 1 dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk

SleeplessinSeattle

#5
Tusen takk for all svar saa lange. Dette er til stor hjelp.

Etter det jeg ser saa har US I-Pace
Like every other EV, the I-PACE uses the universal J1772 connector for Level 2 charging, which is supported at every ChargePoint Level 2 charging station.
https://www.chargepoint.com/blog/secrets-charging-jaguar-i-pace/

Trengs den aa bygges om for Norge?


Etter det jeg ser saa kan jeg kjoepe lader paa Amazon
https://www.amazon.com/gp/product/B07228K6PX/ref=as_li_tl?ie=UTF8&tag=charg03-20&camp=1789&creative=9325&linkCode=as2&creativeASIN=B07228K6PX&linkId=9a48e3e161f0f6eaea9600a8a8aa27f2

Gordon Retriever



SitatLike every other EV, the I-PACE uses the universal J1772 connector for Level 2 charging,

"Like every other EV in North America" burde det heller stått. :)


Sitat
The SAE J1772-2009 connector, known colloquially as the Yazaki connector (after its manufacturer), is commonly found on EV charging equipment in North America.

Grei lesing på linken over - bl.a. forskjellen mellom CCS1 som US-Jaguarer kommer med (til høyre i bildet under) og CCS2 som man finner på Jaguarer solgt i Europa. (Til venstre.)



Kjøper du ladestasjon hos Amazon ville jeg forhørt meg om elektrikeren i Norge er villig til å montere den først. ;)


jorgror

Jeg snakket med en av de proffe som importerer store mengder Bolt EV nå. Disse må være minst ett år i USA og eid av en privatperson får å få kunne trekke fra 7500 $ på skatten. Slik disse importørene gjør det samarbeider de med leasingselskap som tilbyr leasing i 1 år. Dermed utnytter de både amerikanske støtteordninger og norske, men selger bilene til blodpris og må etter min forstand sitte igjen med en enorm profitt. Så hvis du vil ta med deg hjem en EV billig burde du ha kjøpt tidligere slik at du kunne ha trukket fra på skatten før du eksporterer til Norge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

S.S

Som sagt, må bilen ha vært registrert, det korrekte er 6 mnd, før import.
Dette er for å få godkjent bilen. Se vedlegg fra Vegvesen.no og Lovdata.no.

Forøvrig vil jeg ikke tro det vil lønne seg å kjøpe ny I-Pace og importere til Norge, da bilene ikke er like, og nyprisen er den samme..
De bilene det har lønt seg å importere, har hatt lav bruktpris i USA, eller som i tilfelle med Bolt, umulig å få tak i i Norge.
Du må regne med å få mindre ved salg for en USA-bil enn en EU-bil.
(se priser på brukte Leaf, USA-bilene er vesentlig lavere priset.)
En jeg vet om endte opp med å sende en Tesla tilbake til USA...


Gordon Retriever

Hvor mye sparer man ved import av i-Pace fra USA, og er det nok til å oppveie bortfallet av garanti og reklamasjonsrett overfor Jaguar i Norge?

Nordlands

Sitat fra: jorgror på lørdag 30. juni 2018, klokken 08:57
Jeg snakket med en av de proffe som importerer store mengder Bolt EV nå. Disse må være minst ett år i USA og eid av en privatperson får å få kunne trekke fra 7500 $ på skatten. Slik disse importørene gjør det samarbeider de med leasingselskap som tilbyr leasing i 1 år. Dermed utnytter de både amerikanske støtteordninger og norske, men selger bilene til blodpris og må etter min forstand sitte igjen med en enorm profitt. Så hvis du vil ta med deg hjem en EV billig burde du ha kjøpt tidligere slik at du kunne ha trukket fra på skatten før du eksporterer til Norge.
Dette gjelder bare noen stater, Washington (ref. Seattle) har nylig avsluttet fradragsordning for elbiler da det bare gjaldt de 7500 første solgte i staten.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Nordlands

Sitat fra: S.S på lørdag 30. juni 2018, klokken 10:12
Som sagt, må bilen ha vært registrert, det korrekte er 6 mnd, før import.
Dette er for å få godkjent bilen. Se vedlegg fra Vegvesen.no og Lovdata.no.
Dersom Jaguar kan bekrefte at bilen følger EU-krav vil jo dette kravet falle bort, greit å sjekke det først.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

SleeplessinSeattle

Tusen takk for all svar. Dette hjelper veldig.

Tanken paa aa bringe en bil til Norge var ikke saa mye paa grunn av aa spare penger. Jeg har lyst paa en ny bil og elbiler er det eneste jeg kan importere uten avgifter. Siden det ikke er noen avgifter paa biler her borte saa er elbiler det dyreste aa kjoepe. Men naa er bensinprisene lave og etterspoerselen paa elbil lav saa det kan vaere mulighet for aa faa en god pris.

Men, det maa vaere en modell some jeg kan bruke i Norge uten aa bygge om mye.
Det kan hende at det beste vil vaere aa kjoepe en brukt elbil i Norge naar (hvis) jeg flytter.

Seattle ligger i Washington state. Det er statsskatten (WA) som ikke gjelder lenger. De $7500 er fedral (USA) skatt (skattesystemet her borte er komplisert).

Jeg faar snakke med en forhandler og see hva slags avtale jeg kan faa.

Er det flere tips saa er det bare aa fortsette aa skrive.

Ha en fin sommer i Norge :-)

S.S

Sjekk med forhandler om du kan kjøpe en I-Pace med europeiske spesifikasjoner.. Da slipper du alt trøbbelet om planen er å eksportere den til Norge.
Dab-Radio, Ladekontakt, lys etc.

Xander

Hvis jeg skulle tatt med meg bil fra US så hadde jeg heller satset på en populær veteranbil (+30 år) fra en av de varme tørre statene uten kystklima.
Vet ikke hva som kan være aktuelt Jaguar E-Type? Corvette? Mustang? Trenger endel forskning på både US priser og hva de går for i Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA