Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt Leaf 2015-modell. Erfaringer?

Startet av Jeanett70, torsdag 28. juni 2018, klokken 21:23

« forrige - neste »

Jeanett70

Jeg vurderer å kjøpe en brukt Leaf 2015 modell. Er det noen som har erfaring med å kjøpe brukt elbil?
Jeg har funnet en aktuell bil som selges av en privatperson. Føler det er litt "skummelt" å kjøpe fra privatperson ifht forhandler, er det noe spesielt jeg må passe på her?

Også et lite spørsmål til; det står i annonsen at det er en nordisk utgave. Er det den utgaven som er å foretrekke? Tenker da på varmepakke ifht batteriet. Eller er det noe som heter "norsk utgave"?
Når jeg søker skiltnummeret på den aktuelle bilen opp på statens vegvesen står det at bilen er bruktimportert. Kan det bety at den er importert fra andre land i norden?

Supermario

Nordisk utgave er et utstyrsnivå, betyr ikke nødvendigvis at den er nysolgt i Norden. Vær oppmerksom på at norsksolgte biler kommer med 5 års nybilgaranti, bruktimporterte biler normalt med 2 års fabrikkgaranti som antagelig er utløpt her. For meg er dette en avgjørende forskjell på 3-5 år gamle biler, men det kan selvfølgelig kompenseres med pris.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Elbil fundamentalist

Import fra Europa er like trygge biler som «de norske»
Utstyrsmessig har de norske lyktespyler, rattvarme og setevarme bak.
De fleste europeiske har ikke overstående, men en god del har dette også (minus lyktespyler). Det er 3 år fabrikkbilgaranti, og 5 år 100.000km på den elektriske drivlinjen inkl. batteriet. Reklamasjonsretten ihht norsk kjøpslov gir norsksolgte biler 2 år ekstra reklamasjonsrett på bilen, men kun på deler som er forventet å vare lengter enn 5år. Her er det slik at Nissan Leaf har svært god driftsstabilitet å vise til. Det er kun 3 ting jeg vet om som er «gjenganger» av feil og da den første generasjonen frem til 2013.
1. Camberstag som knirker ved ca 0-5 minusgrader
2. Vindusheis bruterpanel på førersiden. Bryter for førervinduer slutter å virke
3. Regnsensoren ved speilet
De etterpå har vært lite feil på, så Nissan Leaf er en bil man kan kjøpe og regne med lite feil og hassel.

Batterivarme er unødvendig med mindre du stadige vekk har minus 25 og du parkerer ute, men norske forhandlere vil selvsagt motsi dette og tillegge dette voldsom verdi. Alle fra og med 2013 har batterivarmer ifølge flere forumer og nettteder. Bl.a denne https://insideevs.com/used-nissan-leaf-buying-guide/

Fakta er at varme, og ikke kulde sliter på batteriene i praksis. USA biler fra ørkenstater og biler som har kjørt mye med flere hurtigladinger etterhverandre, kan få redusert batteri. De fleste som har fått redusert batteri er de som lader til 100% hele tiden og lar den stå fulladet gjennom hele helgen, ferier etc. De som har satt den på 80% lading og sjeldent hurtiglader flere ganger etterhverandre har stort sett feilfrie batterier. Nissan har uansett møtt dette med batterier på en sympatisk måte med billig batteribytte og det skulle bli behov for det. Du kan t.o.m skifte ut til 30kWt batteri på 24kWt biler. Det gir alle Leafer god bruktbilpriser over tid. Vet ikke hvordan batteribytte fungere på USA biler i Norge, men det kan sikkert noen andre på forumer kommentere.

Fra  2011 til 2013 alle utstyrt med LED lys, elektronisk p-brems og hadde aluminium dører lyst interiør og laderen i mellom hjulbuene bak. Veldig solide japanproduserte biler. Veldig bra biler med lite feil, og noen har utrustet vannregister varmeapparatet med webasto bensin/dieselvarmer for lenger rekkevidde. Det er også mods på å styre termostaten, slik at vannkretsen ha lavere temperatur og dermed mindre varmetap.

Fra 2013 (de med fot p-brems) og acenta og Tekna(ikke Visia), har varmepumpe og dermed litt bedre rekkevidde på vinteren. Disse har ikke aluminium dører, og svart interiør, og laderen er flyttet frem under panseret og dermed frigjort mer bagasjeplass mellom hjulbuene i bagasjerommet. Acenta og Visia bilene halogen hovedlys, og kun Nordic og Tekna har LED hovedlys.

USA modellene gjenkjennes med at de ikke har mobil app'en «Carwing» som fungerer og navigasjonen fungere heller ikke. De har gule sidemarkerings lys i hovedlyktene og røde sidemarkeringslys i baklyktene bak. De følger en annen regions serviceserver, så det er andre softwarepatcher etc. som kansje er mer relevant for USA med 110v strømnett annet gsm system etc. Det er problemer for norske nissanforhandlere å følge opp data ting med bilene, da norske bilmekanikere kobler seg mot europeisk service nettverk, hvor bilens data ligger. F.eks å få preget ny keyless nøkkel er vanskelig, og laste opp software forbedringer som gjerne er utviklet for å forlenge livslengde på komponenter i batteri og lader Battry management system (BMS). Dermed kan USA bilene være mer utsatt for feil og mangler og vanskelig å få reparert selv av andre årsaker enn manglende fabrikkgaranti. Nå er det importører av USA biler som tar ansvar og yter service etc., men de er få og begrenser hvor det kurrant å selge USA bilene, samt at hvis disse enkelte firmaene velger en annen praksis, eller opphører kan det være vanskelig å få gjort noe med disse bilene software messig.


2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

kodalse

Svært bra oppsummering elbilfundamentalist.

En liten oppklaring i tillegg som du sikkert kan legge inn i din kommentar.
Det er en utpreget misforståelse der ute angående varmepakke/varmeteppe på Leaf.
Det eneste som noensinne er levert er varmeplater (3 stk) mellom noen battericeller som slår inn ved -17 grader for 2011-2013 modell og -20 grader for 2013 og senere.
Dette har absolutt ingenting med rekkevidde å gjøre, utelukkende for å bevare batteriene best mulig ved ekstrem kulde.

Merk at det er batteriene som må ned på disse temperaturene, ikke utetemperaturen.
I praksis kan dette inntreffe et par ganger i året på Røros, indre Troms og Finnmark og tilsvarende områder. Kystnære strøk vil aldri oppleve at dette skjer.

Varmepakke omfatter oppvarmet ratt og baksete i tillegg til forsete.
Dette gjelder for samtlige 2011-2013 modeller og for de fleste fra Acenta europeisk produsert, samt alle Nordic og Tekna fra 2013 og senere.
Visia ble levert uten varme i ratt og baksete.

For 2011-2013 modell ble alle produsert i Japan med samme utstyrsnivå lignende dagens Nordic. Den hadde alt som var tilgjengelig inkludert LED hovedlys.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Trekkoppbil

2015-modellen er nok en robust og ganske trygg bil å kjøpe.
Årgangen er over 4 år gammel nå, og for det om den holder seg bedre enn andre årganger, så vil kapasiteten på batteriene variere litt fra bil til bil, avhengig av hvordan bilen er holdt, så jeg ville ha lest av SOH og aller helst hvor mange kwt eller GIDs batteriet har når det er fulldata.

Ellers så kan du tenke etter hva slags utstyr du vil ha og hva du ikke vil ha:
Skinn eller stoff, 3 eller 6kw likeretter, arroundveiw eller bare ryggekamera, Bose-anlegg, type felger og dekk, hvilke type infotainment, dab, telematikkenhet osv.

Fuktighet kan være en risikofaktor, da det over tid kan gi irr i kontakter. Det er sjelden komponenter ryker i bilen, men ledningsnettet kan bli dårlig. Mange biler her i landet er gått i fuktige kyststrøk, så det kan være viktig at forrige eier ikke har spart på AC, og at han helst har parkert innendørs. Det er også et poeng at bilen ikke har stått for mye varmt og med høy lading.

Jeanett70

Tusen takk for gode og utfyllende svar! :-)

Jeg har nå vært hos en forhandler utenfor Bergen og har fått «tilbud» på en Nissan Leaf Tekna 2013 modell (registrert november 2013). Bilen ser meget bra og velholdt ut. Virker som en seriøs forhandler. Prisen er 159 900. Det følger med ladekabel, vinterhjul og sommerhjul. Han kunne gi meg 3000 kr i avslag på prisen, men ikke mer enn det. Høres dette OK ut?

...

#6
...

Jeanett70

Du tenker det er tryggere kjøp fordi det gjenstår nybilgaranti? Eller er det andre grunner?

Panduck

Sitat fra: Jeanett70 på tirsdag 03. juli 2018, klokken 19:50
Du tenker det er tryggere kjøp fordi det gjenstår nybilgaranti? Eller er det andre grunner?

Om hurtiglading er noe du vil bruke av og til, velg KIA fremfor 2013 LEAF. Den dabber fort av etter 60%, og om vinteren lader den TREGT når det er kalt.

JPM

kjøpte 2015 Leaf i august i fjor. Har ikke opplevd noen feil mangler. Beste bruktbilkjøpet jeg har gjort. (bank i bordet).

Trekkoppbil

Elbil fundamentalist har noen gode poeng, men det er et par ting jeg vil kommentere.
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 29. juni 2018, klokken 09:38
Du kan t.o.m skifte ut til 30kWt batteri på 24kWt biler. Det gir alle Leafer god bruktbilpriser over tid.
Jeg har aldri hørt om innbytteprogram for 30kwt's batteri, bortsett fra i Japan.
Nissan USA kunngjorde innbytteprogram for 24 kwt's i 2014, hvor det skulle koste USD5500 + noen småkostnader for batteribytte. Etter en tid kunngjorde Nissan Europa lignende innbytteprogram til €5000. Om det er et reelt tilbud i Europa kjenner jeg ikke til. Transport av batterier kan koster titusenvis av kroner mellom europeiske land og det er ikke produksjon av retrofit-batterier i Europa. Nissan Europa er gjerrige på cellene sine, og mekanikeren må gjerne diskutere i månedsvis med Nissan for å bytte celler når bilen er på verksted. Det må nevnes at 2015-batteriene ser svært robuste ut, og denne årgangen er det nok ikke vanlig å bytte ut.
Jeg forstår heller ikke at bileiere vil bytte fra 24 til 30kwt. Ute i verden har 30kwt's batteriet tapt seg 10% i året i snitt, mens 24kwt's har tapt seg 3%. Fordelen med 30kwt er at det har 8 års garanti, og da er det vanskelig å forestille seg at noen leverandør fortsatt tør å selge det.  Noen mener at 30kw'ts batterie kan ha like lang levetid som 24kwt's batteriet, med den siste sw-oppgraderinga.  På 2011- og 2012-modellene forplikta Nissan seg til å bytte til helt nytt batteri på 8-barers biler i garantida, i stedet for å reparere batteriene. På 30kwt's batteriet ser det ut som man er gått over til å fikse 8-barerers batterier med en sw-oppdatering, så dårlige batterier blir bare litt mindre dårlige.

Når det gjelder bytte av nøkler, så regner jeg med at det er samme jobben for en låsesmed å lage nøkkel til USA-Leaf som til en europeisk Leaf. Hvis du jobber som låsesmed, binder du deg vel ikke til ett bilmerke. I vesten er det 2 store leverandører av verktøy til låsesmeder, og jeg såg dokumentasjon på at i alle fall den største støtter Leaf. Billige Kinaverktøy kan man også bruke på USA-Leafer. Går du til en norsk Nissan-mekaniker for å bytte nøkler, og du ikke har koden til startsperra, så må mekanikeren kontakte Nissan USA for å få den, og det tar tid. Men det finnes kalkulatorer på nettet som kan regne ut pin-koden for deg, og låsesmedene har verktøy som regner det ut. Sjølv har jeg brukt kinaverktøy til 300usd til å kople seg på ODB2-porten, og den regner ut pin-koden på egenhånd, og lar deg pare opp bilen med nøkler. Nøkler til USA-Leafer er det lett å få kjøpt på Ebay, og hos norske høggere. Blanke nøkkelblad får du fra Kina for nesten ingen ting.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA