Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpshjelp

Startet av islarg, torsdag 28. juni 2018, klokken 16:20

« forrige - neste »

islarg

Hei,

Jeg har lagt inn bestilling på Kona uten å være på liste (forhåndsbestilte samme dag som de åpnet for de som sto på liste) og kan vel i beste fall forvente den i 2021. Jeg skal begynne å pendle fra Oslo til andre siden av Gardermoen (5,1 mil hver vei) på motorvei og skal derfor kjøpe EL-bil, og søker derfor litt hjelp her inne:

Mine "kritierer" er som følger:
- 10-11 mil på motorvei både sommer og vinter. Jeg får egen ladeplass i borettslaget og det er lademuligheter på jobb (litt sånn førstemann til mølla har jeg skjønt, så er ikke sikkert det går hver dag)
-Jeg har satt meg en max pris på 200.000,-, og har ut i fra det jeg har funnet ut skjønt at bilen med størst batteripakke som er mulig å få tak i da er en Leaf 30 KwH ?
- Bilen har mulighet for takstativ / har plass til ski (ca 180 lange) innvendig.
- Er ikke utenkelig å dra den med på lengre turer, så derfor er jo hurtiglading et must.
- Cruisecontrol er et must, gjerne adaptiv, men regner nesten med at alle aktuelle kandidater har minimum cruise.

Har skjønt at de aller fleste modeller frem til 2016 har 24-27 KwH batterier ? Men hvilke biler har lavest forbruk og gir mest rekkevidde for pengene? Er en Leaf 24 KwH til 100.000 like bra som en e-Golf til 170.000 hva angår rekkevidde?

Har prøvd å lese meg opp på det ene og det andre, men som dere sikkert skjønner er erfaringer herfra gull verdt :D

Supermario

Ser ut som om du får et Nissan 30kWh batteri til den prisen, jeg har en slik, med cruisecontrol (ikke adaptiv) og whispbar takstativ.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Cofal79

Vel lagt deg i kø på Kona. Da kan du vente deg bil engang i 2020.
Leaf kommer med en ny til høsten med 60 kWh batteri.
Model 3 har droppet i pris og kommer en gang til neste år til de som bestilt. Nå er det nesten slik at man vuderer å slenge inn en bestilling. På en slik. Men valgt å vente, da man egentlig ikke trenger elbil i den forstand.

Cral

Du kan jo ta en titt på Kia Soul også. imho er det en bedre bil enn Leaf. Riktig nok "bare" 27kWt batteri, men...

Ellers ville jeg vurdert å legge sjekke opp Kia Niro, jeg liker den "pakken" bedre enn Kona, selv om utsende kanskje ikke er like moderne.

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Trekkoppbil

Sitat fra: islarg på torsdag 28. juni 2018, klokken 16:20
Har skjønt at de aller fleste modeller frem til 2016 har 24-27 KwH batterier ?
Jeg vil heller si at det fleste modeller før 2016 var under 24kwt.
Golf og Leaf 24 lå vel på ca 21,5-22kwt med nye batterier.
Leaf 30 ligger på 27kwt når batteriet er nytt.
Ute i verden viser statistikk at Leaf 24 taper seg 3% pr år, mens Leaf 30 taper seg 10% pr år. I Norge kan nok batteriene vare mye lengre, hvis man ikke kjører dem varme.
Fordelen med 30kwt's batteriet, er at det har 8 års kapasitetsgaranti, så du må regne SOH mellom 100% og 60-70% inntill garantien går ut.

Enkelte bilprodsenter kjører ett spill for å skape hysteri rundt kommende modeller.  Satser du hypa framitdsmodeller, kan du risikere lang ventetid og det kan bli høy pris hvis du skal betale for reklamekampanjene. Du kan jo vurdere mer anonyme modeller som Niro eller 2017+ Focus Electric.

For en brødel av prisen kan du få en bruktbil som rekker en vei eller til svært økonomisk kjøring.  Jeg vil ikke anbefale det, men det kan være en spennende løsing å prøve midlertidig. Ikke sats på å hurtiglade en bil som har stått i innlandskulde midtvinters.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA