Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Volkswagen Golf - Gte. Dumt å anskaffe seg uten mulighet til hjemmelading?

Startet av Nepsus, tirsdag 26. juni 2018, klokken 16:25

« forrige - neste »

Nepsus

Hei

Vurderer å lease en Golf - Gte for 1,5 år da jeg som regel bruker bilen for korte turer og noen få, lengre turer i året der jeg i såfall hadde brukt bensinsmotoren men ellers tror jeg jeg hadde klart meg med den elektriske rekkevidden på rundt 40km om sommeren og 20km om vinteren.

Det som jeg er usikker på er om jeg burde anskaffe meg bilen uten mulighet til å lade den hjemme, jeg har en ladestasjon ca. 200m fra leiligheten der jeg bor og den er som regel ikke opptatt, så lurer på hva folk tenker om denne måten å lade bilen på, regner med at jeg må lade den ca. 2 ganger i uke på offentlig ladestasjon.

Er det en lur anskaffelse eller burde jeg heller gå for en fossilbil når jeg ikke har mulighet til å lade bilen hjemme. Hva koster det å lade en bil (ikke hurtiglading) ved en ladestasjon?

Takk for hjelpen :)

Electrix

Hva slags ladestasjon? Noen er gratis å lade på, noen koster rundt 3kr pr kWh, typisk Grønn Kontakt sine ladestasjoner og enkelte av fortum hvis du finner noen med kun 3,6kW. Hurtiglading er ikke aktuelt på GTE.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Nepsus

Hei

Takk for svar! Det er en offentlig ladestasjon med 1 x Type 2, 1 x CHAdeMO og 1 x CCS/Combo. Det er VossEnergi som tilbyr tjenesten.

chriso89


Electrix

Voss energi sier meg ikke mye, du må nesten sjekke pris og vilkår her. Normalt ville jeg helst hatt lading hjemme eller på jobb for å kjøpe elbil eller plugin hybrid, men det kommer jo an på bruksmønster. Problemet med mange slike offentlige ladestasjoner er at du må flytte bilen igjen når den er ladet, og da blir det mye bry. Hjemme og på jobb kan den normalt stå tilkoblet så lenge du parkerer der.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Supermario

For å holde forbruket nede på en plug-in så må du lade ofte, det er lite batteri og kort elektrisk rekkevidde. Min erfaring er at du trenger et ladepunkt der hvor du pleier å sette fra deg bilen. Hvis ikke blir det for plundrete i hverdagen. Avhenger selvfølgelig av kjøremønster, vi har hatt mye transport til fritidsaktiviteter.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Trekkoppbil

Offentlig saktelading pleier å være enten gratis eller svært dyrt.

Enkelte steder tilbyr handelstanden, kommuner arbeidsgivere, etc gratis saktelading. Hvis velger servicetilbud som butikker, tannlege, bostedskommune  og arbeidsgiver etter ladetilbud, så kan det være håp.

Man kan komme bort i kommersielle ladetilbud med minuttaksering av AC-lading.  Da er det ofte ett 3-faseuttak, og du betaler samme pris uansett om du har 3-fasebil eller 1-fasebil, og om du lader med 16 eller 32A, etc. Dvs at du betaler samme pris for å lade med 3kw som med 22kw. De fleste biler lader antakelig på bare med en fase, og da kan prisen fort bli 20kr/kwt.
Det er svært sjelden man ser sånne løsninger i bruk.

Øystein16

Sitat fra: Nepsus på tirsdag 26. juni 2018, klokken 16:25

Det som jeg er usikker på er om jeg burde anskaffe meg bilen uten mulighet til å lade den hjemme, jeg har en ladestasjon ca. 200m fra leiligheten der jeg bor og den er som regel ikke opptatt, så lurer på hva folk tenker om denne måten å lade bilen på, regner med at jeg må lade den ca. 2 ganger i uke på offentlig ladestasjon.

Er det en lur anskaffelse eller burde jeg heller gå for en fossilbil når jeg ikke har mulighet til å lade bilen hjemme. Hva koster det å lade en bil (ikke hurtiglading) ved en ladestasjon?


Der er eldrift som er primær på GTE, derfor får du mest nytte av bilen dersom du ladar ved parkering heime. Me har hatt bilen sidan 2015, og for oss fungerar den bra - bensinforbruk etter 50 000 km er ca 0,15 l/mil - mot 0,75 l/mil på den gamle/mindre bilen me ga vekk. Me har normalt kort køyreradius, og ladar heime ved parkering. Du kan lade bilen raskare med bensinmotoren, men logikken bilen er bygd på er å bruka/lada batteriet mest mogeleg ved parkering. Har du god tilgang til parkering med ladeplass, får du og best nytte av varmeapparatet og forvarming, som er elektrisk.

Kan du ikkje lade regelmessig får du vel eit totalforbruk på 0,5 l/mil. Du kan lade bilen raskare med bensinmotor på landeveg for meir komfortabel køyring i byar/tettstadar. Eg tvilar på at du vert tilfreds med eldrifta med kun 2 ladingar per veke, spesielt dersom du har mange korte turar.






chriso89

Har aldri sett noen lade hybrid på ladestasjon som koster penger.   Er helt bortkastet.  Kjøp vanlig hybrid er min annbefaling:)

pofeet

Er dyr investering å måtte kjøpe ladestasjon hjemme for lading av en Golf GTE. Det tar lang tid før den er nedbetalt ift drivstoff du sparer ift en ren fossilbil.

Hybrid har kun lavt drivstofforbruk på korte turer. På langtur bruker den vel så mye drivstoff som en fossilbil, da den er tyngre. Snakket med en Volvoforhandler og han innrømmet at hans V60 hybrid brukte mer drivstoff enn min V60 diesel.

Hvis du er på utkikk etter en hybrid pga gunstige avgifter og ikke miljø, så får du jo mange spreke hybrider for en "rimelig" penge sammenlignet med ytelsene til sammenlignbare fossilbilmodeller.

jkirkebo

Sitat fra: pofeet på onsdag 27. juni 2018, klokken 10:34
Er dyr investering å måtte kjøpe ladestasjon hjemme for lading av en Golf GTE. Det tar lang tid før den er nedbetalt ift drivstoff du sparer ift en ren fossilbil.

Se det som en investering for lading av også fremtidige elbiler. Om den avskrives over f.eks 15 år snakker vi kanskje en tusenlapp i året. Legger man opp en kurs av god størrelse har man selve kursen i en god del lengre tid enn det før den trenger fornyelse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Supermario

Sitat fra: pofeet på onsdag 27. juni 2018, klokken 10:34

Hybrid har kun lavt drivstofforbruk på korte turer. På langtur bruker den vel så mye drivstoff som en fossilbil, da den er tyngre. Snakket med en Volvoforhandler og han innrømmet at hans V60 hybrid brukte mer drivstoff enn min V60 diesel.


Affirmative. Kjørte en 350e i fjor sommer, ikke noen bilferie, normal bruk på hytta og hjemme, lademulighet begge steder. Oppgitt forbruk 1,9l/100 km, faktisk forbruk 6,3 over 400 mil...
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA