Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer nye Evalia

Startet av Spruck, mandag 25. juni 2018, klokken 20:35

« forrige - neste »

Ebe

#30
Jeg har testa min 6.6kwh lader, den ladet på 6kwh lett. Hurtiglader har jeg ikke prøvd ennå. Men lange stopp er resliteten med store batterier og lav ladehastighet. Men andre rapporterer om høyere ladehadtighet enn deg, så det var litt rart.

Ellers var vindusstørrelse, vindusppning, koppholder  og gammel navigasjon noenjeg visste når jeg bestilte bilen. Jeg prøvde jo bilen først. Bordene bak setene har vi ikke hatt problemer med, men jeg har kanskje en mer oppreist sittestilling enn deg. Jeg har og limt på en anti-sklimatte på dem, så ikke ting sklir så lett.

Ellers enig i at Nissanselgerne virker mettet på salg. De trenger ikke yte noe spesiell service eller engasjement, for bilene selger seg selv.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Et par nye erfaringer:

- Etter ca. 1000 km med småkjøring har forbruket stabilisert seg rundt 20,5. Mye av dette er i regnvær, variert småkjøring og 10-14 grader. Kjørt uten å tenke på forbruket. Kjører med HEAT og AC på hele tiden, luftstrøm på føtter og frontrute. Resten på AUTO. Forbruket vil nok være litt lavere om vi hadde brukt forvarming i bilen.

- Bilen ble levert med 2,5 bar trykk i dekka, mot oppgitt 2,9 bar i døra. Etterfylt luft, og dette hjalp litt på forbruket.

- Parkeringssensorene blir mer og mer irriterende, spesielt i regnvær. De virker altfor sensitivt, og piper ofte konstant når det er regndråper på dem. Ikke mulighet til så av lyden, da de ikke er intergrert i resten av bilen. Virker som de er stilt litt for langt "ned" også, de de slår ut både på lave fortauskanter og hvis jeg rygger i bakke. Håper dette lar seg justere litt, men jeg tviler det er mulig.

- Plunderet med setebeltene og isofix bak ble tilnærmet eliminert når vi erstattet våre gamle Cybex Solution x2-fix. Vi byttet til BeSafe iZi Flex FIX i-Size. Besafen er vesentlig smalere i setet, noe som gjør tilgangel til beltelåsen mye enklere. Så nå irriterer ikke beltefestingen av kidsa lengre. En bonus er at Besafen har en høyere sittepute, så nå ser kidsa (liten 5-åring og vanlig 6,5-åring) bedre ut også. Men jeg legger merke til at de ser mer ut fremover nå, mot mer ut til sidene i Leafen.

- God oversikt fra førerplass, med inntak av litt store A-stolper. Dette er et kjent problem i fra Leaf, og går også igjen i Evaliaen.

- Bilen leveres IKKE med reservehjul, selv om dette stod i utstyrslista for 2.Zero. Jeg gidder derimot ikke å lage noe oppstyr av dette.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Fant ut at jeg kan slå av parkeringssensorene i noen situasjoner, ved å holde knappen inne i 2 sekunder. :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

teimann

Jeg har samme erfaring som Ebe når det gjelder parkeringssensorene.

Når det gjelder forbruk så er jeg positivt overrasket. Har kjørt ca 2000 km til nå og gjennomsnitts forbruk på variert kjøring (ikke motorvei) ligger på ca 15. Jeg forvarmer og har dermed ikke brukt varme/ac mye. Forbruket vil nok øke når det blir kaldere. Ved gode forhold, lav hastighet og økonomikjøring tror jeg at jeg skal klare en tur på 30 mil på en "tank".


Tai

Ser ut som det er mye kunnskap om bilen her så jeg frister på med et spørsmål :

Fikk en nv200e som firmabil i juni og er greit fornøyd. Manglende autolys og regnsensor er plagsomt men det går greit. Har likevel en ting som irriterer vettet av meg!
Hver gang jeg starter bilen går jeg opp varsel om telematikk tjenester og må trykke OK på skjermen for å få vekk! Er det mulig å fjerne dette?

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

tomrh

Du kan trøste deg med at alle Leaf har en slik åpningsskjerm med ok-knapp også. Man lærer å leve med det..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

Bilen tracker hvor du er og litt annet, dvs den tracker persondata om det. Det må den få lov til, tror det er hovedgrunnen til denne meldingen.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Kan dessverre melde at duggproblemene ved forvarming av bilen, kombinert med AC, oppstår også i den nye versjonen av evalia. Likt mange av oss kjenner i fra Leaf.

Forbruket er forøvrig oppe i 22,5 nå når gradestokken ligger på 6-8 grader og heftig regn. Samme kjøring som før, dvs småkjøring.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Sitat fra: Ebe på fredag 14. september 2018, klokken 18:08
Fant ut at jeg kan slå av parkeringssensorene i noen situasjoner, ved å holde knappen inne i 2 sekunder. :)

Det er bare sensorene foran man får slått sv på denne måten, de bak piper uansett.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

Sitat fra: Ebe på fredag 28. september 2018, klokken 10:32
Kan dessverre melde at duggproblemene ved forvarming av bilen, kombinert med AC, oppstår også i den nye versjonen av evalia. Likt mange av oss kjenner i fra Leaf.
Har knekt duggkoden i Leaf, har ikke hatt dugg på lang tid, bare når jeg kjører for lenge med resirk i regnvær. Spent på om evalia vil være annerledes.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

Neida. Jeg bruker aldri AC til å fjerne dugg, for begynner man med det så er man «fanget» og må fortsette å bruke AC. Trikset er å holde frontruta litt varmere enn omgivelsene, så jeg bruker alltid defroster til oppvarming (all varme opp på frontruta). AC kjøler ned lufta lavere enn duggpunkt og samler kondensatet, og gjør dermed frontruta kaldere enn omgivelsene. Det begynner å dugge igjen med en gang AC skrus av.

Bilen må også være tørr inni, bruker ullsokk fylt med kattesand for å fange opp fuktighet. Og så hjelper det at ruta er ren på innsiden.

Tunneler er faktisk bra for å fjerne dugg, tro det eller ei. Lufta i tunnelen er varmere og varmer opp bilvinduene, som da vil være endel varmere enn omgivelsene når man kommer ut av tunnelen og holder seg duggfrie lenge. Men man må ha litt varm frontrute også FØR man kjører inn i tunnelen, ellers får man et kjempeproblem.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

Så i praksis bare bruke HEAT, aldri AC? Man må bare komme seg «over duggpunktet» uten AC?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

Jepp. Forvarming hjelper også mye siden man kan starte med varm frontrute. Men hvis man har brukt AC kvelden før vil det fort dugge under forvarming morgenen etter, det er best å få det helt ut av systemet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

Jippi, steinsprut med påfølgende sprekt frontrute... på en 1 mnd gammel bil... arg! :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA