Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer nye Evalia

Startet av Spruck, mandag 25. juni 2018, klokken 20:35

« forrige - neste »

Ebe

Forresten, alle %-er jeg oppgir er i fra dashbordet i bilen. Leafspy avviker litt i fra denne.

Andre etappe ble kort, bare 25 km ned til Geilo. Der ble det tissepause, da doen på Dagali ikke kunne brukes. De var tomme for vann. Toppet batteriet mens vi var på do alle 6.

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Startet fra Geilo med 92% på batteriet, med retning Eidfjord. Naturlig nok snøføre og kaldt, ca. -9. Hadde 55% på toppen, og når nedkjøringa startet hadde vi 50%. Ved adkomst Eidfjord hadde vi 51%. Så brukte altså 41% batteri på 90 km, over Hardangervidda. Nå ligger naturligvis Eidfjord en del lavere enn Geilo også.

Ved Eidfjord ladet vi mens vi spiste middag, men stoppet på 82% da det kom noen andre som skulle lade. Bilde er fra oppdtart lading i Eidfjord. Her hadde Leafspy 9% feilvisning, i forhold til bilens display. Bilen viste her 52%.

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Stoppa i Dale for en liten dopause og kort ladestop. Ankom Dale med ca. 35%, ladet til ca. 54%. Vi ankom Bergen med ca. 23% batter, tror jegi.

I ettertid ser jeg at med litt tyning og gambling, kunne det hold med to lange ladestopp kun på Dagali og i Eidfjord. Men med bilen full av barn og hund, ønsker man å være litt safe. Gjenner det fortsatt i kroppen når man vipper under 10-15% batteri. Snittforbruk på hele turen var ca. 22,8.

9 timer i bilen, inkludert alle stopp. 380 km, hvorav de første 240 km var på snø- og isdekke. Farten var altså lav.

Stoppet på Dagali var 100% «unødvendig», i forhold til fossilbil.
Stoppet på Geilo måtte vi tatt uansett, og vi stod ikke lengre enn folk var på do.
Stoppet på Eidfjord var nødvendig pga mat, og har ladet vi kortere enn vi spiste (jeg gikk ut og avbrøt ladingen).
Stoppet på Dale var 50% nødvendlig pga dobesøk, men 50% «unødvendig» i forhold til fossilbil.

Alt i alt fornøyd med bilen. God å kjøre, men skulle selvfølelig ønske ennå bedre effektivitet. :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

Takker for grundig erfaringsrapport, Ebe! En 2012 Leaf kan fort få 2,3 kWh/mil i forbruk i sprengkulde om vinteren, så er ikke avskrekkende dette når man tenker på luftmotstand og volum i bilen som skal varmes opp. Ser fram til å få bilen, kanskje i mai..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Palpalpal

Hei,
Jeg mottok min nye Nissan e-nv200 i august 2018 levert på Sandnes.
Ved lading de første månedene stod det kjørelengde 280 km på displayet når bilen var fulladet (jeg har satt opp ladestasjon hjemme), gitt at ECO er slått på og AC er avslått.

Nå har jeg brukt bilen i ca et halvt år, og jeg ser at nå er kjørelengde 240 km på displayet når bilen er fulladet, gitt at ECO er slått på og AC er avslått.

Jeg tenker at dette var en stor nedgang etter ganske kort tid.

Er dette normalt, eller bør jeg klage?

leafnor

Normalt, februar måned mot august du sammenligner, vinter mot sommer. Har den falt ytterligere 40km til 220 kommende august, så kan du tenke på å klage.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Ebe

Søndag kjørte vi 148,5 km, (fra Ortnevik, via Oppedal, til Bergen), brukte 88%. Forbruk 18,7. Forvarmet i 2 timer. 0 grader. Typisk «hytteturoppakning», 4 mennesker. Uten skiboks, men takstativet var montert. 21 grader i bilen og vifte på 2 (frontrute og ben). Speedlimiter på 90 km/t.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Willa

Kjørte t/r Norefjell fra Skui fredag. Ikke forvarmet bil. Mistet ca 10% opp til Sollihøgda som start. Fikk sakteladeplass på Norefjell skisenter. 0 til -2 og snødekt vei fra Sokna. 21 grader i bilen og fulgte fartsgrensen, mest 70 og 80 sone. Brukte 111% totalt frem og tilbake. Oppgitt snittforbruk 20,9 per 100 km. Kjører pigg. Og hadde 3 stk takstativ på, men skiene i bilen. Brukte forøvrig 15 % opp fra bånn av bakken opp til Sollihøgda på returen. 

Så langt, to uker inn i Evaliaeierskapet, er jeg godt fornøyd med bilen. Utrolig fleksibel med seteløsninger, og enkelt å vippe opp og ned etter behov. Testet med fem voksne og ett barn i bakovervendt barnesete, fungerte ypperlig!

Willa

Fikk forøvrig bilen levert i slutten av februar. Uten parkeringssensorer, med skvettlapper foran og bak, hengerfeste med strømkobling. Den kom med autolys og regnsensor, i motsetning til noen andre her ser jeg. Hadde også prøvekjørt bilen først, og visste at den ikke er i øvre sjikt når det gjelder komfort. Men utrolig deilig med skyvedører med små barn, og å slippe å bøye seg ned for å fikse belter etc.

Ebe

Ja, tror det bare er lanseringsmodellen som ikke har regnsensor og autolys...  hurmf!  :laugh:

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Colourmaker

Vi har en splitter ny e-NV200. Setene foran er så vonde å sitte i at det er helt krise. Man får ubehag etter 30 minutter.
Skal undersøke med forhandler om det går an å oppgradere fordi dette er det verste jeg har opplevd i mine 29 år som bilist.

Vollis47

Jeg hadde en eNV200 som varebil i bustjeneste og tilbrakte en del timer i bilen hver dag, men mye inn og ut. Opplevde aldri setene som dårlige.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Ebe

Jeg opplever heller ikke setene som spesielt dårlige, men ikke spesielt gode heller.

Not great, but not terrible...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Smiling when sailing

Personlig synes jeg setene tilsvarer den minimalistiske standarden ellers og vi er fornøyde, ellers hadde vi ikke kjøpt etter prøvekjøring. På speakEV forumet er det noen som også slet med setene og har byttet de med seter fra en Focus.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA