Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppbevaring av batteri levetid

Startet av raxor2k, mandag 25. juni 2018, klokken 20:21

« forrige - neste »

raxor2k

Hei! Det er mulig en slik tråd har blitt postet før, så da er det bare å slette denne hvis det.

Jeg mener å huske at jeg et eller annet sted har lest at det er "lurt" å ikke la batteriet falle under en viss grense i %(er dette 30% eller 40% eller 50%?), for da kan visst batteri levetiden reduseres med tiden.

Er det noen her som kan bekrefte/avkrefte dette og eventuelt vise til kilder?

Takker for svar!

hanche

Det eneste jeg vet noenlunde sikkert, er at om et batteri (av Litium-typen) skal oppbevares i lang tid (typisk flere måneder) uten å brukes, sies det å være best for batteriet om det er om lag 50% ladet. Jeg hører også relativt ofte at det er en fordel å holde det i området 20–80% det meste av tiden, uten at man av den grunn skal engste seg for å lade det helt opp (eller bruke det nesten helt ut) når det er hensiktsmessig en gang iblant.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

raxor2k

Takker for svar! Dette er et interresant tema ettersom min far har tenkt å investere en i en ny og dyr EL BIL(Første store investering siden han kjøpte splitter ny Mercedes E-klasse i år 2003).

Og han er en sånn type som passer veldig godt på ting han kjøper, han er litt engstelig for nettopp dette problemet..

Trekkoppbil

#3
Professor Jeff Dahn i denne videon har en del meninger som kan være nyttige:  https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=28543.0
Etter 1time og 7 minutter videon, forteller han at han hadde celler til oppbevaring på ca 3.5V,  og fra 1999 til 2013 var de gode som nye.
Cellene holder seg nok så lenge du holder låg spenning og låg temperatur.

I ett batteri med svært mange celler, ville jeg være forstiktig med å gå for langt ned også.I tilfellet ei celle tømmer seg før de andre, kan den ene cella få for liten spenning.

sylwester

Slik jeg har forstått er hovedproblemet at varme påvirker levetiden på batteriet hvis batteriet er nær tom eller nær fullt. I praksis betyr det at det kan holde med å parkere bilen med 80% SOC, men de fleste setter bilen i 50% eller f.eks. 55% hvis det er lenge nok til at de henter bilen med 45%. Hvor mye bedre dette er enn 80% vites ikke, men over 80% og under 20% behøver ikke påvirke bilen negativt hvis den er i temperert garasje.

Jeg vet ikke hvilken investering dere tenker å ta, men det er stor forskjell på bilenes forbruk når de står parkert så f.eks. Tesla trenger å være tilkoblet strøm, mens Leaf ikke skal det og bruker kun 1/100-del på samme tid. Jeg regner med at det er slik langtidsparkering som dere undersøker?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

mariusbb

Sitat fra: sylwester på søndag 29. juli 2018, klokken 16:17
Jeg vet ikke hvilken investering dere tenker å ta, men det er stor forskjell på bilenes forbruk når de står parkert så f.eks. Tesla trenger å være tilkoblet strøm, mens Leaf ikke skal det og bruker kun 1/100-del på samme tid. Jeg regner med at det er slik langtidsparkering som dere undersøker?
Hva hvis elbilen skal stå 1-2 uker ubrukt sånn relativt ofte?

sylwester

@mariusbb

Jeg tror ikke dette ville være et stort problem for noen biler så lenge man følger anbefalingene for den bilen. For Leaf er det ca. 50% SOC og den vil ikke ha mistet mye på de 2 ukene.. Jeg har mistet 2% på 5 uker med 40kWh Leaf.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA