Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skjøteledning for lading av Model S

Startet av Damp, mandag 25. juni 2018, klokken 06:31

« forrige - neste »

Damp

Hei,

Skal på en hyttetur og trenger en skjøteledning (ca 10-15 meter) som jeg skal bruke for å nå bilen.

Noen som har forslag til en trygg og solid kabel med link til nettsiden? :)

Jeg er litt usikker på hva jeg egentlig må se etter.


georglu

Sitat fra: krister461 på mandag 25. juni 2018, klokken 06:51
http://www.ladespesialisten.no/index.php/skjoteledninger

Ser ingen skjøteledninger med schuco til blått adapter (eller schuco til schuco). Jeg kommer til å trenge schuco-ledning på familiehytta, men det er kanskje uaktuelt? Kan jeg bruke gressklipperforlenger-ledningen?

Det er ikke aktuelt å investere et eneste rødt øre i ladestikk på hytta pt.

Kan selvfølgelig ta ut stikket til platetoppen, men vet ikke hvor populært det er. :P
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016


krister461

Sitat fra: georglu på mandag 25. juni 2018, klokken 11:41
Sitat fra: krister461 på mandag 25. juni 2018, klokken 06:51
http://www.ladespesialisten.no/index.php/skjoteledninger

Ser ingen skjøteledninger med schuco til blått adapter (eller schuco til schuco). Jeg kommer til å trenge schuco-ledning på familiehytta, men det er kanskje uaktuelt? Kan jeg bruke gressklipperforlenger-ledningen?

Det er ikke aktuelt å investere et eneste rødt øre i ladestikk på hytta pt.

Kan selvfølgelig ta ut stikket til platetoppen, men vet ikke hvor populært det er. :P
Les siste setning på den linken:
"Vi leverer alt mulig av skjøteledninger, for mye til å nevne her. Trenger du f.eks en 67m lang skjøteledning med schuko i ene enden og CEE-støpsel i andre? Null problem, det fikser vi. Ta kontakt!"

Anbefaler schuco til rødt adapter (evt. blått adapter om du ikke har/får fatt i rødt). Fordelen med rødt er at man ikke kan stille høyere enn 16A...

georglu

Sitat fra: krister461 på mandag 25. juni 2018, klokken 11:51
Les siste setning på den linken:
"Vi leverer alt mulig av skjøteledninger, for mye til å nevne her. Trenger du f.eks en 67m lang skjøteledning med schuko i ene enden og CEE-støpsel i andre? Null problem, det fikser vi. Ta kontakt!"

Anbefaler schuco til rødt adapter (evt. blått adapter om du ikke har/får fatt i rødt). Fordelen med rødt er at man ikke kan stille høyere enn 16A...

Skulle du ha sett. Jeg burde nok ha lest hele siden før jeg kommenterte. :P

Hva slags adapter er det vanlig å få med bilen? Og burde man ha både blått og rødt i tillegg til Schuco?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

jkirkebo

Sitat fra: georglu på mandag 25. juni 2018, klokken 11:41
Sitat fra: krister461 på mandag 25. juni 2018, klokken 06:51
http://www.ladespesialisten.no/index.php/skjoteledninger

Ser ingen skjøteledninger med schuco til blått adapter (eller schuco til schuco). Jeg kommer til å trenge schuco-ledning på familiehytta, men det er kanskje uaktuelt? Kan jeg bruke gressklipperforlenger-ledningen?

Det er ikke aktuelt å investere et eneste rødt øre i ladestikk på hytta pt.

Kan selvfølgelig ta ut stikket til platetoppen, men vet ikke hvor populært det er. :P

Alt kan lages på bedtilling, men om du skal ha standardlengde på f.eks 10m eller 20m kan du handle på Biltema, Jula osv. Bare pass på at det er 2.5mm2 kabel i skjøteledningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jorang

Sitat fra: krister461 på mandag 25. juni 2018, klokken 11:51
Anbefaler schuco til rødt adapter (evt. blått adapter om du ikke har/får fatt i rødt). Fordelen med rødt er at man ikke kan stille høyere enn 16A...

...og det er vel verdt å merke seg at det kan være risiko for varmgang dersom man belaster en 16A kurs fullt ut. Med schuko begrenses du til 13A - noe som i de fleste tilfeller er hakket tryggere enn å laste 16A.

Forskjellen i ladetidetid er vel ganske begrenset. 13A er 80% av 16A - og om bilen står en time ekstra for å bli fulladet på hytta er ikke avgjørende for meg. I alle fall ikke sammenlignet med varmgang og mulig brannfare. Det er vel mer eller mindre å anse som "vedlikeholdslading" uansett.

(13A er 3,12kW, og 16A er 3,84kWh pr time ved 240V)

krister461

Sitat fra: jorang på mandag 25. juni 2018, klokken 12:35
Sitat fra: krister461 på mandag 25. juni 2018, klokken 11:51
Anbefaler schuco til rødt adapter (evt. blått adapter om du ikke har/får fatt i rødt). Fordelen med rødt er at man ikke kan stille høyere enn 16A...

...og det er vel verdt å merke seg at det kan være risiko for varmgang dersom man belaster en 16A kurs fullt ut. Med schuko begrenses du til 13A - noe som i de fleste tilfeller er hakket tryggere enn å laste 16A.

Forskjellen i ladetidetid er vel ganske begrenset. 13A er 80% av 16A - og om bilen står en time ekstra for å bli fulladet på hytta er ikke avgjørende for meg. I alle fall ikke sammenlignet med varmgang og mulig brannfare. Det er vel mer eller mindre å anse som "vedlikeholdslading" uansett.

(13A er 3,12kW, og 16A er 3,84kWh pr time ved 240V)
Joda, jeg anbefaler ikke nødvendigvis å lade med 16A. Men, synes det er mer praktisk å trykke ned fra 16A enn fra 32A. :)

Når det gjelder adaptere så tror jeg blått følger med og rødt kan kjøpes (før fulgte begge med).

keepitsimple

Det kan være lurt å sjekke temperaturen mellom skjøteledning å den andre ledningen. Min erfaring, er at det ofte er varmeste punkt.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

georglu

Kan man lade en Tesla med en 100 m lang skjøteledning? På hytta til fattern er det 80-100 meter opp til fastmontert aggregat. Kunne vært greit å ha mulighet til å nødlade der hvis ladenivået skulle bli faretruende lavt.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Orbit

Bare ha denne i bakhodet:
Sitat fra: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes3. Skjøteledninger skal ikke benyttes

Ladekabel skal ikke forlenges med skjøteledning grunnet fare for skade og varmgang. Unntaksvis kan skjøteledning benyttes ved nødlading. Under ingen omstendigheter må kabel legges over fortau eller vei der den kan bli skadet eller forårsake skade.

Dersom noe skulle gå alvorlig galt med elanlegg (som er lite trolig med en skikkelig dimensjonert kabel og lav ladestrøm), vil nok ikke planlagt bruk av skjøteledning på hytte telle som "nød" i et forsikringsoppgjør, bare dårlig planlegging.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RaBalder

Sitat fra: Orbit på mandag 25. juni 2018, klokken 13:09
Bare ha denne i bakhodet:
Sitat fra: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes3. Skjøteledninger skal ikke benyttes

Ladekabel skal ikke forlenges med skjøteledning grunnet fare for skade og varmgang. Unntaksvis kan skjøteledning benyttes ved nødlading. Under ingen omstendigheter må kabel legges over fortau eller vei der den kan bli skadet eller forårsake skade.

Dersom noe skulle gå alvorlig galt med elanlegg (som er lite trolig med en skikkelig dimensjonert kabel og lav ladestrøm), vil nok ikke planlagt bruk av skjøteledning på hytte telle som "nød" i et forsikringsoppgjør, bare dårlig planlegging.....


Det er antakelig mye farligere å kjøre i 90km/h i en 80-sone enn det er å bruke en skjøteledning for å lade bilen.


...men folk kjører i 90 km/h...

geear

Sitat fra: jorang på mandag 25. juni 2018, klokken 11:46
Jeg kjøpte denne - https://www.clasohlson.com/no/Skj%C3%B8teledning-for-utend%C3%B8rsbruk-2,5-mm%C2%B2/36-6422
Har samme, og er faktisk positivt overrasket over kvaliteten i forhold til prisen (men tror den kostet 399,- for noen måneder siden). Myk og fleksibel, også i -20.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA