Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har gjort alt riktig

Startet av Gordon Retriever, søndag 24. juni 2018, klokken 23:49

« forrige - neste »

Bondeknøl

Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. juli 2018, klokken 03:56
Sitat fra: Mobileum på søndag 15. juli 2018, klokken 21:02
Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. juli 2018, klokken 20:05
Hmm, så Toyota skal gå fra null i dag til å lage flere elbiler enn Tesla i 2021? Tipper det blir litt vanskelig når de ikke har en eneste modell på gang og Tesla i 2021 sannsynligvis vil produsere over en million biler.
Det er isåfall litt over 10% av årsproduksjonen til Toyota i 2017 som var ca. 9 mill. biler. Tipper at det klarer de med god margin (hvis de vil....)

Det tar vel mer enn 2,5 år å utvikle en eller flere nye elbilmodeller, og jeg har ikke hørt noe om at de har en eneste modell på gang. For ikke å snakke om å bygge ut produksjonskapasitet for batterier...

Hadde det stått 2025 kunne de hatt en sjanse, men 2021? Aldri i livet.
Og når det gjelder teknologi og tillit så pleier vel Toyota og score høyt. De er nok lurere enn vi tror? Mens de fleste elbilprodusenter nå taper penger så hopper Toyota over den fasen og kommer med elbiler når mange av problemene er løst av andre? Det er jo veldig skummelt for Tesla om Toyota er klar om allerede to år. Da har vel enda ikke Tesla klart å tjene penger og langt mindre tatt igjen det økonomiske etterslepet?

https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2018/superbatteri.json?utm_source=facebook&utm_medium=native&utm_campaign=sommer2018&utm_content=solidstate1

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 16. juli 2018, klokken 11:39Og når det gjelder teknologi og tillit så pleier vel Toyota og score høyt. De er nok lurere enn vi tror? Mens de fleste elbilprodusenter nå taper penger så hopper Toyota over den fasen og kommer med elbiler når mange av problemene er løst av andre? Det er jo veldig skummelt for Tesla om Toyota er klar om allerede to år. Da har vel enda ikke Tesla klart å tjene penger og langt mindre tatt igjen det økonomiske etterslepet?

https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2018/superbatteri.json?utm_source=facebook&utm_medium=native&utm_campaign=sommer2018&utm_content=solidstate1
Det er lite som tyder på at faststoffbatteriene er klare om 2 år. Jeg har mer tro på 5-10 år.

Men Tesla skal gå med profitt fra og med juli 2018, altså de skal gå med profitt i dette øyeblikk. Om det kommer konkurrenter på banen med meningsfullt volum, så er det ingen grunn til å tro at Tesla ville gi seg uten kamp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 16. juli 2018, klokken 11:39
Det er jo veldig skummelt for Tesla om Toyota er klar om allerede to år. Da har vel enda ikke Tesla klart å tjene penger og langt mindre tatt igjen det økonomiske etterslepet?

https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2018/superbatteri.json?utm_source=facebook&utm_medium=native&utm_campaign=sommer2018&utm_content=solidstate1

Noen ganger kan det være lurt å faktisk lese de artiklene man linker til.  Siterer derfor fra linken din sånn så du også får det med deg:
Sitat
Når kommer det?

Toyota jobber kontinuerlig med å utvikle Solid State Battery-teknologien, for å kunne sette den i masseproduksjon i første halvdel av 2020-tallet. Det er også satt et mål om kunne tilby elektrifiserte versjoner av samtlige modeller innen 2025, og innen 2030 skal Toyota selge minst 1 million nullutslippsbiler årlig.

Så jo, det er mulig at de kan ha igangsatt masseproduksjon av dette batteriet i 2021, men ikke så veldig trolig, og i alle fall ikke kommet i full drift med dette.

At de skal ha elektrifiserte versjoner av samtlige modeller innen 2025 høres imponerende ut! Men når vi vet at begrepet "elektrifiserte versjoner" innbefatter alle varianter av hybrider så blir det ikke lengre like imponerende...

Men selve rosinen i pølsa ligger i den siste delen av setningen. Toyota - en av verdens største bilprodusenter forventer at de først vil kunne klare 1 million nullutslippsbiler i året rundt år 2030! Hadde det vært i 2021 så kunne kanskje Blombergs gjetninger hatt noe for seg, men i 2030?
Model S 85D

Bondeknøl

Tesla gir seg absolutt ikke uten kamp, og kampen er jo også nå. «Skal gå med profitt i juli 2018.» Er det ett mål fra tidligere tider, eller er det reelt utifra dagens situasjon? Uansett er det jo mye å ta igjen.
Hvis Nissan klarer sin nye modell som de antyder så er jo også det en grunn for mange til å gå ut av m3-køen.
Tesla er absolutt ikke alene om å gjøre mye riktig. De har jo oddsen mot seg da det er ferske i gamet, og derfor er det imponerende at de klarer seg så bra, men jeg har mere tro på de etablerte merkene som kan jobbe i det stille.

https://www.nissancarsq.com/2019-nissan-leaf-e-plus-version-redesign-and-specs/

Øyvind.h

Tesla og Toyota lager svært forskjellige biler. Toyota er ingen trussel.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mobileum

Vet ikke det. Toyota er også mye mere enn Yaris.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

emmern

Tesla har fortsatt elbiler som ikke ser tragiske ut. Tesla har superladernettverk, noe som er et must med biler med batteri > 50kWh.

Jaguar ser fin ut, men den har ikke dette nettverket. De som kjører langt med i-Pace vil få seg en smell der tror jeg.
Det er mye som "kommer snart", men vi får nå se... Toyota er veldig kjedelig og synes bilene har blitt styggere og styggere foran.

Men det er jo ikke alle som bryr seg om rask lading og utseende.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Mobileum

#127
Toyota Supra Electric Concept. Ikke dårlig?

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

emmern

Concept... ;)

Ja den ser fin ut, men synd du må helt ut i konseptsportsbilklassen for at det skal se greit ut  ::)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Øyvind.h

Sitat fra: Mobileum på mandag 16. juli 2018, klokken 13:38
Vet ikke det. Toyota er også mye mere enn Yaris.

Store spreke familiebiler med ladenettverk?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kanutten

Sitat fra: emmern på mandag 16. juli 2018, klokken 14:16
Tesla har fortsatt elbiler som ikke ser tragiske ut....

Sitat fra: emmern på mandag 16. juli 2018, klokken 14:16
...Men det er jo ikke alle som bryr seg om rask lading og utseende.

Det har ikke slått deg at folk kanskje har ulik smak og preferanser?

Toyota er en av verdens største bilprodusenter (kanskje til og med størst?), så det er nok ikke alle som synes de er stygge. Tilsvarende finnes det mennesker som ikke synes Tesla er all verdens å se på.

emmern

Sitat fra: Kanutten på mandag 16. juli 2018, klokken 15:47Det har ikke slått deg at folk kanskje har ulik smak og preferanser?

Toyota er en av verdens største bilprodusenter (kanskje til og med størst?), så det er nok ikke alle som synes de er stygge. Tilsvarende finnes det mennesker som ikke synes Tesla er all verdens å se på.

Jo men se her da: http://www.toyota-global.com/innovation/environmental_technology/electric_vehicle/

Det finnes da grenser!
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Rollep

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. juli 2018, klokken 10:46
M3 henviser naturligvis til Model 3.
Det forstod jeg faktisk ;)

Men for bil-interesserte folk er det like irriterende hver gang man ser denne feilaktige benevningen, M3 har overhode ikke noe med Tesla Model 3 å gjøre.



2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Tellus

Sitat fra: emmern på mandag 16. juli 2018, klokken 14:16
Tesla har fortsatt elbiler som ikke ser tragiske ut. Tesla har superladernettverk, noe som er et must med biler med batteri > 50kWh.

Jaguar ser fin ut, men den har ikke dette nettverket. De som kjører langt med i-Pace vil få seg en smell der tror jeg.
Det er mye som "kommer snart", men vi får nå se... Toyota er veldig kjedelig og synes bilene har blitt styggere og styggere foran.

Men det er jo ikke alle som bryr seg om rask lading og utseende.

1 av 3 Teslamodeller ser virkelig tragisk ut

Øyvind.h

#134
Sitat fra: emmern på mandag 16. juli 2018, klokken 14:16
Jaguar ser fin ut, men den har ikke dette nettverket.
Synes Jaguar ser fin ut forfra. Fra siden ser den ut som et strykejern. Det er noe merkerlig uproporsjonert bilen sett fra siden som til dels blir synlig bakfra også.
Men uten å ha prøvesittet synes jeg interiøret er flott.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA