Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har gjort alt riktig

Startet av Gordon Retriever, søndag 24. juni 2018, klokken 23:49

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: gr på onsdag 27. juni 2018, klokken 09:52
Den store forskjellen på å ha Leaf (eller e-Golf og så videre), er at en må inngå en hel haug med kompromisser, og det blir en oppveiing med ulemper og pris og så videre, mens Tesla leverer en bil som pøser på med plass, komfort, teknologi, hengertrekking, rekkevidde, absurd ytelse og svært gode ladeløsninger både på AC og DC, ingen betalingskluss og så videre. At mange da vil velge å ta sydenturer og en Leaf er en naturlig, men poenget for å få fart på elbilsalget er at hele argumentet med alle disse kompromissene faktisk er nær utvisket. Du kunne like godt dratt den samme mot Leaf, altså inngått enda flere kompromisser og tatt en billigere elbil enn Leaf 40kWh og enda flere og flottere sydenturer. Tesla har uansett gjort at elbil ikke lenger er synonymt med kompromisser, og det er en stor prestasjon.
Grunnen til at jeg ikke kjøpte Tesla S var at den hadde klare mangler i forhold til mine behov. Altså måtte jeg også der ha inngått kompromisser. I forhold til mine daglige behov fungerer e-golf bedre. Den har mer enn nok rekkevidde, den er praktisk i bruk og langt mer parkeringsvennlig. Tesla har noe bedre fleksibilitet på langturer, med tanke på at den har lenger rekkevidde. Men ulempen på tidspunktet jeg valgt bort Tesla, var at det manglet superchargere på flere av de strekningen det var aktuelt for meg å kjøre. Jeg ville vært avhengig av å benytte vanlige hurtigladere som i praksis ikke ville gitt raskere lading enn det jeg kunne få på e-golfen når man tar hensyn til at den har en del høyere forbruk.

I tillegg var det andre ting, som bakseteløsning uten mulighet for skiluke, slik at du mistet en av de gode sitteplassene om du må legge ned baksetet. Takstativ kun i kombinasjon med takluke. Dårlig med oppbevaringsrom i bilen og ingen i dørene. Så jeg føler i grunnen at det er et lass med kompromisser her.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

cra

Sitat fra: eivhelle på onsdag 27. juni 2018, klokken 16:40
Men ulempen på tidspunktet jeg valgt bort Tesla, var at det manglet superchargere på flere av de strekningen det var aktuelt for meg å kjøre.

Akkurat det var et merkelig argument? Det var i alle fall neppe bedre for de andre modellene, og det må da ha kommet noe i etterkant om det ikke er langt nord vi snakker? Var i samme situasjon selv da jeg kjøpte; eneste superlader mellom her og hjemstedet til fruen var laaaaang omvei. Nå har vi så mange SC på ruta at det er vanskelig å velge!  :o

Ellers er det jo selvsagt du som vet hva som passer for deg, og jeg kjenner meg bittelitt igjen i det med takstativ. Kjøpte med luke på første bil for å kunne ha, men hadde aldri stativ. Kjøpte uten takluke denne gangen, og vurderer å heller kjøpe stativ til Leafen (billigere!) til når jeg trenger å kjøre en plank eller et rør fra A-B. Trenger aldri det på langturene uansett. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eivhelle

Sitat fra: cra på torsdag 28. juni 2018, klokken 12:42
Sitat fra: eivhelle på onsdag 27. juni 2018, klokken 16:40
Men ulempen på tidspunktet jeg valgt bort Tesla, var at det manglet superchargere på flere av de strekningen det var aktuelt for meg å kjøre.

Akkurat det var et merkelig argument? Det var i alle fall neppe bedre for de andre modellene, og det må da ha kommet noe i etterkant om det ikke er langt nord vi snakker? Var i samme situasjon selv da jeg kjøpte; eneste superlader mellom her og hjemstedet til fruen var laaaaang omvei. Nå har vi så mange SC på ruta at det er vanskelig å velge!  :o

Ellers er det jo selvsagt du som vet hva som passer for deg, og jeg kjenner meg bittelitt igjen i det med takstativ. Kjøpte med luke på første bil for å kunne ha, men hadde aldri stativ. Kjøpte uten takluke denne gangen, og vurderer å heller kjøpe stativ til Leafen (billigere!) til når jeg trenger å kjøre en plank eller et rør fra A-B. Trenger aldri det på langturene uansett. :)
Jeg kjører vanligvis 4-5 turer mellom øst og vestlandet hvert år. De fleste turene går opp nummedal til Geilo, videre over hardangervidda og ut langs hardangerfjorden. Tidligere var det ingen Tesla lader på strekningen, mens det var 50kW ladere på Rødberg, Geilo og i Eidfjord. En annen tur som er aktuell går til ytre deler av Sunnfjord, der vi har tilgang til hytte. Da er det mest praktisk å kjøre over hemsedal til Lærdal, Sogndal og videre til Førde. Selv i dag finnes det ikke Tesla ladere etter Gol, med mindre man tar store omveier. Du har derimot mange 50kW ladere på samme strekning. Når man i tillegg maks har tilgang til 10A lading når man er fremme, er det også fordelaktig med lavt forbruk.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Godt mulig det blir veldig spesielt med en gitt strekning, men tror nok virkeligheten hadde vist noe annet. Jeg har både Tesla og e-Golf, og vet veldig godt hvilken GIGANTISK forskjell det er på de i praksis. For det første trenger du ikke mye lading på en slik tur, og Tesla lader omtrent 15% raskere på chademo enn e-Golf på CCS, og enda mer om det er langtur og batteriet har blitt for varmt, eller det er kaldt, for da reduseres farten på e-Golf enda mer. Men jeg har enda ikke ladet chademo fordi jeg må, kun fordi det noen ganger er praktisk i forhold til at småbarn og superchargerlokasjoner ikke alltid er syncet. Forskjellen i forbruk er også sjokkerende liten på e-Golf og Model X, spesielt vinter eller i høy fart. Model S blir enda nærmere.

Gordon Retriever

Fiat-Chryslers karismatiske leder Sergio Marchionne har vært kjent for sin skepsis mot elektriske biler, og har sogar oppfordret kunder til ikke å kjøpe den elektriske compliance-versjonen av Fiat 500, siden selskapet taper penger på hver solgte bil.

Nå ser det imidlertid ut til at konsernet vil følge Teslas eksempel og introdusere helelektriske modeller i den dyrere delen av merkeporteføljen.  Leder for Maserati og Alfa Romeo, Tim Kuniskis uttalte i et intervju med NBS News i forrige måned:
Sitat
Everything gets electrified. Look at our product portfolio and you see we're going after Tesla, minus a direct competitor for the base, $35,000 Model 3.




Gordon Retriever

Og i følge Automotive News har Siemens-sjef Joe Kaeser en klar advarsel til tysk bilindustri:

Håndter elbilrevolusjonen som snur opp-ned på bransjen, eller bli stilt overfor de brutale konsekvensene som følger med massearbeidsledighet:

Sitat"We'll still have cars in the streets, but they won't be electric, they'll be burning. The success of Germany depends on this one industry."

Og:

SitatTo add to the urgency, German carmakers Volkswagen AG, BMW AG, and Daimler AG are also facing the fallout from scandals related to diesel emissions that have led to huge fines and the jailing of executives. Though Siemens doesn't produce cars, it supplies carmakers as well as their suppliers with factory automation equipment, Kaeser said. That means any collapse in orders for the car industry would have an impact on Siemens as well.


1000kwh

Det er spesielt ett område som jeg tror vil gjøre at Model 3 blir en fortsatt suksess, og det tll tross for konkurrenter; gadgetfaktoren eller «må ha»-faktoren er meget stor. Det ser man på hvor mange youtubere som egentlig ikke interesserer seg for bil, men som lager videoer om Model 3.

Når jeg ser skjermene til ipace og e-tron (?) så tenker jeg at dette er gamle bilprodusenter. Det er store skjermer som vil gjelde framover.. knapper må fjernes fullstendig. Ingen som har tastatur på telefonen i dag.

Tror Tesla kan sammenlignes med med Apple enn med BMW når det gjelder selskapets image og muligheter.

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. juli 2018, klokken 06:37

Når jeg ser skjermene til ipace og e-tron (?) så tenker jeg at dette er gamle bilprodusenter. Det er store skjermer som vil gjelde framover.. knapper må fjernes fullstendig. Ingen som har tastatur på telefonen i dag.

Ja, den yngre generasjon tar minimalisme som en selvfølge. Det kan gjerne være litt bling, men vekk med det pompøse, overdådige og rotete førermiljøet til det tradisjonelle produsentene.

Jeg tror Byton går den rette veien. En ting Tesla må få skikk på er talestyring, og integrering med iOS og Android.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Løve

Om minimalisme skal ha noe for seg så må en først ha nivå fem på selvkjøring. Før det så er det mer en risikofaktor enn til nytte.

JorgenM

Siemens-sjefen har visst ikke fått med seg at elbiler foreløpig er dårlig butikk og at de etablerte produsentene tenker langsiktig og er MEGET klare til å sette inn støtet når elbiler blir profitable (rundt 2020/2021 ser det ut til).

BMW f.eks rapporterte nettopp om sitt 35. kvartal (= ca 9 år) på rad med salgsøkning. Og de er blandt produsentene med mest inntjening per solgte modell. Disse vannvittige overskuddene bruker de på å gire opp til elbilalderen virkelig starter rundt 2025-2030. BMW f.eks bygger for tiden om ALLE sine produksjonslinjer for å kunne tilby EL drivlinje i ALLE modeller. Audi og MB er vel likedan vil jeg anta.

Trodde Siemens var litt mer opplyste. Kommentaren kom kanskje i forbindelse med en firmafest :laugh:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amoss

Sitat fra: JorgenM på torsdag 12. juli 2018, klokken 10:19
Trodde Siemens var litt mer opplyste. Kommentaren kom kanskje i forbindelse med en firmafest :laugh:

Jeg vil også tro at de er mer opplyste om hva som faktisk skjer enn det du og jeg er.  Og bedre istand til å skille mellom tomt PR-prat og reelle handlinger.
Model S 85D

geear

Sitat fra: Løve på torsdag 12. juli 2018, klokken 09:42
Om minimalisme skal ha noe for seg så må en først ha nivå fem på selvkjøring. Før det så er det mer en risikofaktor enn til nytte.
Opplever ingen økt risiko i Teslaen kontra andre biler. Det krever kanskje litt tilvenning, og antageligvis er dette forskjellig etter hvor mye man har skjerm med morsmelka. Det er svært sjelden jeg trenger å gjøre noe på skjermen, og syns for eksempel Citroen C4 er mye mer distraherende, siden mye ligger på en liten møkkaskjerm med dårlig respons og ikke multifunksjonsratt.

geear

Sjansen for at sjefen for Siemens vet hva som foregår er nok ganske stor - de vet antageligvis at de ikke har fått forespørsler som samsvarer med stor satsning. At noe skjer om ti år er nå så.

Talestyring KUNNE sikket vært bra, men det har vært snakk og skryt fra alle mulige i sikkert 15 år nå, og enda har jeg aldri kommet over noe som fungerer tilfredsstillende i forhold til vår hyppige blanding av norsk og engelsk (feks artistnavn), utenlandske stedsnavn, dialekter og så videre, og fungerer det ikke 100% blir det bare irriterende og tregt.

Motorwatt

Sitat fra: gr på torsdag 12. juli 2018, klokken 11:47
Det er svært sjelden jeg trenger å gjøre noe på skjermen, og syns for eksempel Citroen C4 er mye mer distraherende, siden mye ligger på en liten møkkaskjerm med dårlig respons og ikke multifunksjonsratt.

Citroen C4 mot Tesla :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. juli 2018, klokken 06:37

Det er store skjermer som vil gjelde framover.. knapper må fjernes fullstendig. Ingen som har tastatur på telefonen i dag.
Her er det en logisk feilslutning Selv om det ikke er quwerty tastatur i fysiske knapper på dagens telefoner, så har de alle knapper for essensielle funksjoner. Det er både mest praktisk og en nødvendighet, tenk bare på «hard restart» samt volum og av/på.

Store skjermer er definitivt veien fremover men ingen grunn til å kaste bort det praktiske med knapper også. Tenk deg en Tesla uten scrollhjul.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA