Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har gjort alt riktig

Startet av Gordon Retriever, søndag 24. juni 2018, klokken 23:49

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Løve på torsdag 12. juli 2018, klokken 09:42
Om minimalisme skal ha noe for seg så må en først ha nivå fem på selvkjøring. Før det så er det mer en risikofaktor enn til nytte.
Du har tydeligvis kunnskaper og / eller erfaring med dette?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 12. juli 2018, klokken 21:16
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. juli 2018, klokken 06:37

Det er store skjermer som vil gjelde framover.. knapper må fjernes fullstendig. Ingen som har tastatur på telefonen i dag.
Her er det en logisk feilslutning Selv om det ikke er quwerty tastatur i fysiske knapper på dagens telefoner, så har de alle knapper for essensielle funksjoner. Det er både mest praktisk og en nødvendighet, tenk bare på «hard restart» samt volum og av/på.

Store skjermer er definitivt veien fremover men ingen grunn til å kaste bort det praktiske med knapper også. Tenk deg en Tesla uten scrollhjul.....
Jeg er overrasket over at de ikke bruker touch flater med haptisk tilbakemelding på model 3. Mer konfigurerbart og mulighet for ulike symboler.

Uansett, her lesses det på med knapper og små skjermer. Her burde "de gamle" fått en gjeng med 10 åringer til å hjelpe seg ;) de skjønner skjermer og touch

Counterpointer

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. juli 2018, klokken 21:27
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 12. juli 2018, klokken 21:16
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. juli 2018, klokken 06:37

Det er store skjermer som vil gjelde framover.. knapper må fjernes fullstendig. Ingen som har tastatur på telefonen i dag.
Her er det en logisk feilslutning Selv om det ikke er quwerty tastatur i fysiske knapper på dagens telefoner, så har de alle knapper for essensielle funksjoner. Det er både mest praktisk og en nødvendighet, tenk bare på «hard restart» samt volum og av/på.

Store skjermer er definitivt veien fremover men ingen grunn til å kaste bort det praktiske med knapper også. Tenk deg en Tesla uten scrollhjul.....
Jeg er overrasket over at de ikke bruker touch flater med haptisk tilbakemelding på model 3. Mer konfigurerbart og mulighet for ulike symboler.

Uansett, her lesses det på med knapper og små skjermer. Her burde "de gamle" fått en gjeng med 10 åringer til å hjelpe seg ;) de skjønner skjermer og touch
Tror begge «leire» kunne lært litt av hverandre.

Model 3 trenger både noen flere knapper og et display bak rattet.
Men E-tron og kanskje også I-Pace kunne hatt noen færre knapper og mer sammenhengende skjerm. Blir spennende å prøve disse.

Rollep

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. juli 2018, klokken 21:27
Her burde "de gamle" fått en gjeng med 10 åringer til å hjelpe seg ;) de skjønner skjermer og touch
Ja det gjør de nok, men de skjønner fint lite av bilkjøring og viktigheten av å ha full fokus på akkurat det.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Bondeknøl

Sitat fra: Rollep på fredag 13. juli 2018, klokken 10:01
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. juli 2018, klokken 21:27
Her burde "de gamle" fått en gjeng med 10 åringer til å hjelpe seg ;) de skjønner skjermer og touch
Ja det gjør de nok, men de skjønner fint lite av bilkjøring og viktigheten av å ha full fokus på akkurat det.

1000kwh

Sitat fra: Rollep på fredag 13. juli 2018, klokken 10:01
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. juli 2018, klokken 21:27
Her burde "de gamle" fått en gjeng med 10 åringer til å hjelpe seg ;) de skjønner skjermer og touch
Ja det gjør de nok, men de skjønner fint lite av bilkjøring og viktigheten av å ha full fokus på akkurat det.
Mange som mener at knapper og hjul er så mye bedre, men jeg sjekket jo akkurat like mye hvilken temperatur jeg satte da jeg hadde VW Passat. Skulle man ha på varme i setene måtte man også finne riktig knapp.

Nei, en skarp og tydelig skjerm er bedre i mine øyne. Man kunne jo også forstørret symbolene som en valg for de som ønsker ekstra synlighet.

Haptisk tilbakemelding erstatter i de fleste tilfeller den tilbakemeldigen man fikk av en fysisk knapp før.

Counterpointer

Sitat fra: 1000kwh på søndag 15. juli 2018, klokken 07:58
Sitat fra: Rollep på fredag 13. juli 2018, klokken 10:01
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. juli 2018, klokken 21:27
Her burde "de gamle" fått en gjeng med 10 åringer til å hjelpe seg ;) de skjønner skjermer og touch
Ja det gjør de nok, men de skjønner fint lite av bilkjøring og viktigheten av å ha full fokus på akkurat det.
Mange som mener at knapper og hjul er så mye bedre, men jeg sjekket jo akkurat like mye hvilken temperatur jeg satte da jeg hadde VW Passat. Skulle man ha på varme i setene måtte man også finne riktig knapp.

Nei, en skarp og tydelig skjerm er bedre i mine øyne. Man kunne jo også forstørret symbolene som en valg for de som ønsker ekstra synlighet.

Haptisk tilbakemelding erstatter i de fleste tilfeller den tilbakemeldigen man fikk av en fysisk knapp før.
Hovedpoenget med knapper og brytere er jo at en kan betjene den usett, du slipper å ta blikket bort fra trafikken.
Det beste eksempelet er vel blinklyset. Selv ikke Model 3 har den funksjonen i skjerm.

Målet er vel ikke hverken å fjerne dedikerte brytere/knapper/hendeler totalt eller å ha en hærskare av dem! En funksjonell blanding av skjerm og brytere er ut fra dages teknologi og funksjonsnivå det beste.

1000kwh

Sitat fra: knut.aulie på søndag 15. juli 2018, klokken 10:39
Sitat fra: 1000kwh på søndag 15. juli 2018, klokken 07:58
Sitat fra: Rollep på fredag 13. juli 2018, klokken 10:01
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. juli 2018, klokken 21:27
Her burde "de gamle" fått en gjeng med 10 åringer til å hjelpe seg ;) de skjønner skjermer og touch
Ja det gjør de nok, men de skjønner fint lite av bilkjøring og viktigheten av å ha full fokus på akkurat det.
Mange som mener at knapper og hjul er så mye bedre, men jeg sjekket jo akkurat like mye hvilken temperatur jeg satte da jeg hadde VW Passat. Skulle man ha på varme i setene måtte man også finne riktig knapp.

Nei, en skarp og tydelig skjerm er bedre i mine øyne. Man kunne jo også forstørret symbolene som en valg for de som ønsker ekstra synlighet.

Haptisk tilbakemelding erstatter i de fleste tilfeller den tilbakemeldigen man fikk av en fysisk knapp før.
Hovedpoenget med knapper og brytere er jo at en kan betjene den usett, du slipper å ta blikket bort fra trafikken.
Det beste eksempelet er vel blinklyset. Selv ikke Model 3 har den funksjonen i skjerm.

Målet er vel ikke hverken å fjerne dedikerte brytere/knapper/hendeler totalt eller å ha en hærskare av dem! En funksjonell blanding av skjerm og brytere er ut fra dages teknologi og funksjonsnivå det beste.

Det er vel smakssak, så det er knapt vits å diskutere.

Men at biler om få år får all betjening via en eller flere touchskjermer er jeg ikke i tvil om. Det ser man starten av hos de fleste.

Så her har Tesla gjort alt riktig. Min mening.

doldis1

Skal jeg tippe blir både skjermer og brytere forbeholdt stumme om noen år, for alle andre blir bilene stemmestyrt ..

Løve

Definer «noen år». De fem neste? Ikke sjangse. Neste ti, mye mulig. Men det vil alltid være noen fysiske knapper og brytere for nødstilfeller.

Gordon Retriever

Sitat fra: Amoss på torsdag 12. juli 2018, klokken 10:27
Sitat fra: JorgenM på torsdag 12. juli 2018, klokken 10:19
Trodde Siemens var litt mer opplyste. Kommentaren kom kanskje i forbindelse med en firmafest :laugh:

Jeg vil også tro at de er mer opplyste om hva som faktisk skjer enn det du og jeg er.  Og bedre istand til å skille mellom tomt PR-prat og reelle handlinger.

Center of Automotive Management - Das Autoinstitut - har publisert studien "E-Mobilität: Absatztrends in wichtigen globalen Automobilmärkten. 1. Halbjahr 2018".

Her ser vi stor vekst særlig i det kinesiske elbilmarkedet, med over 400.000 solgte kjøretøy i 1. halvår:





CAM peker på at innovasjonen innen dette feltet for øyeblikket ikke blir ledet av tyske produsenter, noe som kan være med på å forklare Siemens-sjefens bekymring:




SitatDie Analyse der Innovationen der globalen Automobilhersteller im Bereich der batterieelektrischen
E-Mobilität zeigt, dass die Innovationsstärke bislang nicht von deutschen Herstellern getrieben wird.
Die höchsten Indexwerte erreichen derzeit Tesla und Renault sowie der Allianzpartner Nissan sowie
General Motors (vgl. Abbildung 3). Chinesische Hersteller wie BAIC, BYD und Dongfeng werden als
Anbieter von E-Fahrzeugen immer stärker (Ränge 5, 7,8) und schieben sich vor die deutschen
Hersteller. Daimler, Volkswagen (inkl. Audi, Porsche etc.) und BMW rangieren im BEVInnovationsranking
auf den Plätzen 9,10 und 12.

Link til pressemelding fra CAM: Her.

Motorwatt

Blir litt feil å bare plukke ut deler av rapporten. Men hvis det skal gjøres, bør man også ta med dette:


Quelle: CAM
Hierzu Studienleiter Stefan Bratzel: ,,Deutschland ist mit seinen Herstellern bislang noch kein Leitanbieter der reinen Elektromobilität, sondern findet sich eher im vorderen Mittelfeld (Fast Follower). Angesichts der ambitionierten Produktpläne der deutschen Hersteller bestehen jedoch gute Chancen, dass die deutschen Automobilbauer zu Beginn der 2020er Jahre die Rückstände aufholen. Um in wichtigen Kernmärkten wie China die Marktpositionen zu halten oder zu verbessern, müssen die Hersteller dann wettbewerbsfähige E-Fahrzeuge in verschiedenen Segmenten im Angebot haben.
Entwicklungstrends der E-Mobilität bis 2030 / Nullemissionsquote
Die Elektromobilität wird in den nächsten zwei Jahren nur moderate Wachstumsraten in wichtigen Automobilmärkten realisieren können. Allerdings rechnet das CAM auf Basis einer Szenarioanalyse mit einer deutlichen Steigerung der Marktdynamik zu Beginn der 2020er Jahre. Ausschlaggebend sind die massiven Produktanstrengungen der Hersteller und das zu erwartende regulatorische Umfeld in zentralen Autoländern. Für Deutschland und die EU ist ab 2020 mit einem exponentiellen Anstieg des E-Autoabsatzes zu rechnen, da die OEM die CO2-Ziele erreichen müssen und Strafzahlungen verhindern dürften. Die derzeit vergleichsweise geringen Marktanteile sollten nicht darüber hinwegtäuschen, dass ein massiver Umbruch der Antriebstechnologien in den nächsten 10- 15 Jahren bevorsteht.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Gordon Retriever

Jeg kunne selvsagt også tatt med at PA Consulting i følge Bloomberg mener at i 2021 vil Daimler ha overtatt som den ledende aktøren mens Tesla vil være skjøvet ned til en 7. plass.   

Store nyheter altså, det spås faktisk ikke at Tesla vil være konkurs i løpet av 4. måneder. :laugh:


Motorwatt

#103
Det finnes et utall spådommer å ta av for alle parter  :D

Men tror fremdeles at Darwin har rett.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Er ikke Tesla konk enda? De klarer aaaldri 10.000 M3 per uke. Viktig å fokusere på det neste de ikke klarer!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA