Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har gjort alt riktig

Startet av Gordon Retriever, søndag 24. juni 2018, klokken 23:49

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:59Nissan leaf som er verdens mest solgte elbil konkurrer mot helt andre enn Tesla foreløpig.
Leaf beholder nok ikke tittelen ut 2019. Ved slutten av 2019 bør det være levert ca 400.000 Leaf, og ca 500.000 Model 3.

Det Nissan har fått til er bra, men samtidig er det ikke spesielt nevneverdig i forhold til fossilbiler i massemarkedet. Model 3 er den første elbilen som produseres i virkelig stor skala.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:59
Leaf gikk gikk 12-15 mil før Tesla leverte biler.

Jeg kjørte 12 mil med min Think Classic lenge før Leaf var på markedet.  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Motorwatt

#32
Sitat fra: Amoss på tirsdag 26. juni 2018, klokken 10:02
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:59
Tullprat.
Leaf gikk gikk 12-15 mil før Tesla leverte biler.

Dette er vel ikke helt korrekt?
Nissan introduserte Leaf som svar på GM's Volt, og GM's Volt ble introdusert som ett svar på Teslas Roadster...
@Amoss

Dette er vel ikke helt korrekt? Volt er en hybrid-bil, mens Bolt er helelektrisk.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hsa77

Teslas suksess står og faller på M3. Dersom Tesla nå klarer å levere noen hundre tusen M3 i året vil Tesla kunne bli en seriøs konkurrent til de etablerte produsentene og ta markedsandeler som merkes. Da vil den etablerte bilindustrien svare, spørsmålet er om Tesla da klarer å matche pris og kvalitet med de etablerte produsentene. Musk er selvfølgelig klar over dette og det er derfor han nå har full fokus på M3, han fortjener virkelig å lykkes, men  verden er jo som kjent ikke rettferdig så vi får vente i spenning å se. Uansett om Tesla overlever eller ei, skal de ha mye av æren for at elektrifisering av bilparken kommer såpass fort som der ser ut til.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

kaiat

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 26. juni 2018, klokken 11:20
Sitat fra: Amoss på tirsdag 26. juni 2018, klokken 10:02
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:59
Tullprat.
Leaf gikk gikk 12-15 mil før Tesla leverte biler.

Dette er vel ikke helt korrekt?
Nissan introduserte Leaf som svar på GM's Volt, og GM's Volt ble introdusert som ett svar på Teslas Roadster...
@Amoss

Dette er vel ikke helt korrekt? Volt er en hybrid-bil, mens Bolt er helelektrisk.

Det stemmer at Tesla Roadster fikk fart på GM, selv om Volt ble plugin-hybrid. Men Leaf ble lansert i desember 2010 samtidig som GM lanserte Volt, så det er litt tvilsomt om Leaf var noe "svar" på Volt.

1317142119

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 25. juni 2018, klokken 22:09
Sitat fra: 1317142119 på mandag 25. juni 2018, klokken 21:56Det Tesla har gjort som er bra, er at de har satt elbiler på kartet igjen. De har plassert skapet og sagt at der står det. Men du glemmer i hyllesten din at de fremdeles blør penger og sliter med kvaliteten på bilene sine, ref seneste rapport om 90-talls Hyundai-kvalitet. Tviler på at det er så mange som savner kvaliteten til en grønn Hyundai Accent ... Så Tesla har en lang vei å gå før man kan si de gjør "alt" riktig.
De gjør ikke *alt* riktig, men de gjør mye riktig. Kvaliteten er allerede utbedret på nye biler - bilen som ble analysert var en av de første som ble produsert.

Tesla er litt sånn at de kjører kontinuerlige forbedringer, og ting tyder på at kvaliteten på Model 3 allerede er bedre enn Model S/X.
Det er bare å krysse fingrene for det :) Virker som de begynner å få bra kontroll på TMS nå, så hvis TM3 er på samme nivå bør dette gå fint.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 25. juni 2018, klokken 22:09
Sitat fra: 1317142119 på mandag 25. juni 2018, klokken 21:56Det som skjer nå, er at de store bilprodusentene har fått bruke mange år på å utvikle sine dyre elbiler og vil forhåpentligvis overkjøre Tesla på alle mulige måter. Og det sier jeg ikke fordi jeg har noe imot Tesla (jeg håper oppriktig at de klarer tjene penger på bilsalget og leve som en utfordrer), men fordi jeg forventer at bilprodusenter med over 100 års erfaring har vesentlig mer kunnskap om bilproduksjon enn en Sør-Afrikaner som tilfeldigvis flyttet til Silicon Valley og fant ut at bil var noe artig han ville jobbe med.

Tesla har definitivt en plass i fremtiden, men jeg ser ikke på dem som en reell konkurrent til de store bilfabrikantene på mange tiår.
En ting som bør nevnes om de store bilselskapene er at de lager konkurrenter til Model S/X nå, mens Tesla allerede er noen skritt videre. Og de legger ikke opp til å produsere i veldig stor volum. Her er sånn ca slik jeg ser for meg konkurransesituasjonen til Tesla frem til 2020:

2018, Jaguar i-Pace, ~20k/år, Model Y konkurrent
2019, Audi e-tron, ~30k/år, Model X konkurrent
2019, Mercedes EQC, ~30k/år (?), Model Y konkurrent
2020, Audi e-tron Sportback, ~30k/år, Model S konkurrent
2020, (Volvo) Polestar 2, ~20k/år, Model 3 konkurrent
2020, BMW iX3, ~50k/år (?), Model Y konkurrent
2020, Porsche Taycan, ~20k/år, Model S konkurrent

Dette gir Tesla følgende elektriske markedsandeler for sine modeller:

Model S, 50k/år vs andre, 50k/år: 50% markedsandel
Model X, 50k/år vs andre, 30k/år: 63.5% markedsandel
Model 3, 480k/år vs andre, 20k/år: 96% markedsandel
Model Y, 250k/år (?) vs andre, 100k/år: 71.4% markedsandel

Tesla får altså ganske mye rom til å gjøre hva de vil.
Interessant teori, men jeg ser ikke helt hvilket grunnlag du har for å kunne markedsandelene bare på grunn av at det finnes en bil i stallen til produsenten. Jeg vet i hvert fall med meg selv at jeg tar en BMW iX3 eller Mercedes EQC i 10/10 tilfeller hvis valget står mellom dem og en Tesla SUV. At Tesla kan oppdateres OTA eller har en forvokst Iphone i midtkonsollen er ganske ubetydelig.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 25. juni 2018, klokken 22:09
Sitat fra: 1317142119 på mandag 25. juni 2018, klokken 21:56Får jeg også minne om at BMW og Nissan faktisk tjener penger på elbilsatsingen sin?
BMW tjener nok ikke penger. Da er det i så fall basert på veldig kreativ matematikk. Nissan tjener kanskje penger. Tesla skal tjene penger fra og med tirsdag om en uke (starten av Q3).
Joda, BMW tjener penger de også. Uten å være kreative på noen som helst måte. Det er i hvert fall det de har påstått selv i en god stund, uten at jeg har en doktorgrad i BMW sin økonomi.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 26. juni 2018, klokken 18:49Interessant teori, men jeg ser ikke helt hvilket grunnlag du har for å kunne markedsandelene bare på grunn av at det finnes en bil i stallen til produsenten. Jeg vet i hvert fall med meg selv at jeg tar en BMW iX3 eller Mercedes EQC i 10/10 tilfeller hvis valget står mellom dem og en Tesla SUV. At Tesla kan oppdateres OTA eller har en forvokst Iphone i midtkonsollen er ganske ubetydelig.
Markedsandelene gir seg selv utifra den planlagte produksjonen til konkurrentene. Situasjonen er jo slik at det er stort sett bare Tesla som har evnen og viljen til å produsere elbiler i stor skala.

Og forøvrig hadde nok jeg valgt Tesla i ca 10 av 10 tilfeller. Folk er forskjellig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 26. juni 2018, klokken 18:49Situasjonen er jo slik at det er stort sett bare Tesla som har evnen og viljen til å produsere elbiler i stor skala.


Enig med viljen, men uenig i evnen. Fint at Tesla skaper et marked, og viljen til de andre kommer når markedet er stort nok.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 26. juni 2018, klokken 19:34
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 26. juni 2018, klokken 19:42Enig med viljen, men uenig i evnen. Fint at Tesla skaper et marked, og viljen til de andre kommer når markedet er stort nok.
Jeg har ikke noe tvil om at de store kunne skaffet seg evnen til å produsere elbiler i stor skala, men det er en prosess som vil ta noen år. De har ikke evnen i dag, og det er usannsynlig de kan få til veldig mye før ute på 2020-tallet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 26. juni 2018, klokken 19:49
og det er usannsynlig de kan få til veldig mye før ute på 2020-tallet.

Og det er vel greit?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 26. juni 2018, klokken 19:56Og det er vel greit?
Tja, bedre enn ingenting, i hvert fall. Men det hadde vært bedre for både miljøet og kundene om de store bilprodusentene var mer på hugget.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 26. juni 2018, klokken 19:56Og det er vel greit?
Fra ett miljømessig og forbrukermessig ståsted, overhodet ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bondeknøl

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 26. juni 2018, klokken 12:24
Teslas suksess står og faller på M3. Dersom Tesla nå klarer å levere noen hundre tusen M3 i året vil Tesla kunne bli en seriøs konkurrent til de etablerte produsentene og ta markedsandeler som merkes. Da vil den etablerte bilindustrien svare, spørsmålet er om Tesla da klarer å matche pris og kvalitet med de etablerte produsentene. Musk er selvfølgelig klar over dette og det er derfor han nå har full fokus på M3, han fortjener virkelig å lykkes, men  verden er jo som kjent ikke rettferdig så vi får vente i spenning å se. Uansett om Tesla overlever eller ei, skal de ha mye av æren for at elektrifisering av bilparken kommer såpass fort som der ser ut til.

Motorwatt

#43
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. juni 2018, klokken 20:16
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 26. juni 2018, klokken 19:56Og det er vel greit?
Fra ett miljømessig og forbrukermessig ståsted, overhodet ikke.

Etterspørselen er altfor liten. Det hjelper ikke å produsere og selge millioner av elbiler i dagens marked. Mangel på infrastruktur og rekkevidde hindrer dette. Skepsis må også overvinnes. Alt indikerer at de store volumene ikke kommer før midten på 2020-tallet.

Forbrukermessig ståsted: Godt du er enig i at det faktisk er forbrukere som bestemmer. I år blir det sannsynligvis solgt 60-70 millioner fossilbiler, og i beste fall rundt 6-700-000 elbiler (helelektrisk).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 26. juni 2018, klokken 21:09
Etterspørselen er altfor liten. Det hjelper ikke å produsere og selge millioner av elbiler i dagens marked. Mangel på infrastruktur og rekkevidde hindrer dette. Skepsis må også overvinnes. Alt indikerer at de store volumene ikke kommer før midten på 2020-tallet.
Ikke noe som hindrer de store aktørene i å bruke penger på å subsidiere elbiler i stedet for å bedrive miljøkriminalitet. Og bygge ut ladenettverk begynte Tesla med for 5-6 år siden. Det hadde heller ikke vært noe problem. Det står kun på vilje og maksimering av profitt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA