Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har gjort alt riktig

Startet av Gordon Retriever, søndag 24. juni 2018, klokken 23:49

« forrige - neste »

Bondeknøl

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 11. september 2018, klokken 10:01
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 11. september 2018, klokken 09:58
Jeg registrerer jo at Teslafanatikerne ikke kommenterer de artiklene jeg har linket til. Gjengen hiver seg jo over de som er negative til ting med Tesla og vil ha dem ut av forumet for de sprer visst bare løgn og tull.

At Musk har kalt en for pedo, nylig røykt marihuana offentlig og at 30 direktører har forlatt Tesla de siste to årene nekter dere å kommentere og sporer over på noe helt annet.
Er dere helt blinde for negative ting rundt Tesla og blit blendet av solen?
Er fakta noe drit å forholde seg til når det ikke går an å angripe kilden?
Er alt bare bra med Tesla om dagen? Gjør de alt riktig?
Registrerer at desperasjonen din når nye høyder.

Må jo være forferdelig at Tesla gjør det så bra.

Når det gjelder produktene så stemmer overskriften helt perfekt. Og det er mange herrens år til Model S/X/3 får noen reel konkurranse fra produsenter som skjønner hva elektrisk fremdrift er og hvilke muligheter det gir.


Det er vel din desperasjon negative tingom Tesla som er like mye problemet. Synes det er merkelig at Teslagjengen ikke har i nærheten av noe nyansert syn på Tesla. Er det ikke mulig å se at det faktisk er grunner til å stille spørsmål ved Tesla sine utfordringer?
Ja jeg vet at Tesla har gjort en imponerende jobb, men å forbli blendet av solen kan også værefarlig.

Bondeknøl

Sitat fra: Whatwatt på tirsdag 11. september 2018, klokken 10:06
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 11. september 2018, klokken 09:58
Jeg registrerer jo at Teslafanatikerne ikke kommenterer de artiklene jeg har linket til. Gjengen hiver seg jo over de som er negative til ting med Tesla og vil ha dem ut av forumet for de sprer visst bare løgn og tull.

At Musk har kalt en for pedo, nylig røykt marihuana offentlig og at 30 direktører har forlatt Tesla de siste to årene nekter dere å kommentere og sporer over på noe helt annet.
Er dere helt blinde for negative ting rundt Tesla og blit blendet av solen?
Er fakta noe drit å forholde seg til når det ikke går an å angripe kilden?
Er alt bare bra med Tesla om dagen? Gjør de alt riktig?

Hvorfor leser du i det hele tatt Tesla-tråder?
Direktørene i Tesla blir ikke arrestert, hvilket er tilfelle med direktørene i diverse tyske bilfabrikanter. Så der er vel alt i orden.
Jeg leser ikke noe i Teslatrådene i det hele tatt, men når det postes en Teslatråd i den åpne tråden Elbilen i Samfunnet der det påstås at Tesla har gjort alt riktig da er det en selvfølge at en forventer at de som ikke har Tesla sitt heltesyn blander seg inn.
Hadde trådstarter virkelig forventet noe annet? En slik tråd i ett åpent forumene innbyr jo til ett tosidig syn! Det må jo du også forstå!

Hva tyske direktører blir arrestert for har vel liten interrese? Er det ok at Musk lever på grensa bare han ikke er verrre enn andre?

What-a-watt

Selvsagt vil de forsvare sitt eget valg av bil. De fleste gjør det uansett bilmerke når de kjøper ny bil. Det som er spesielt er at så mange ikke-Tesla-eiere er ute for å fortelle hvilket elendig valg de har gjort. Og ingen av disse som uttaler seg har vel knapt kjørt bilen.

1000kwh

#198
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 11. september 2018, klokken 10:11
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 11. september 2018, klokken 10:01
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 11. september 2018, klokken 09:58
Jeg registrerer jo at Teslafanatikerne ikke kommenterer de artiklene jeg har linket til. Gjengen hiver seg jo over de som er negative til ting med Tesla og vil ha dem ut av forumet for de sprer visst bare løgn og tull.

At Musk har kalt en for pedo, nylig røykt marihuana offentlig og at 30 direktører har forlatt Tesla de siste to årene nekter dere å kommentere og sporer over på noe helt annet.
Er dere helt blinde for negative ting rundt Tesla og blit blendet av solen?
Er fakta noe drit å forholde seg til når det ikke går an å angripe kilden?
Er alt bare bra med Tesla om dagen? Gjør de alt riktig?
Registrerer at desperasjonen din når nye høyder.

Må jo være forferdelig at Tesla gjør det så bra.

Når det gjelder produktene så stemmer overskriften helt perfekt. Og det er mange herrens år til Model S/X/3 får noen reel konkurranse fra produsenter som skjønner hva elektrisk fremdrift er og hvilke muligheter det gir.


Det er vel din desperasjon negative tingom Tesla som er like mye problemet. Synes det er merkelig at Teslagjengen ikke har i nærheten av noe nyansert syn på Tesla. Er det ikke mulig å se at det faktisk er grunner til å stille spørsmål ved Tesla sine utfordringer?
Ja jeg vet at Tesla har gjort en imponerende jobb, men å forbli blendet av solen kan også værefarlig.
Tenker du at det er din jobb å advare potensielle Teslakjøpere? Hvordan blir det bedre for selskapet?

Jo flere som kjøper Tesla jo bedre. Produktene taler for seg selv.

At du driver på her inne er jo helt bak mål. Kan du ikke bare slappe av, drite i Tesla og finne deg en hobby?

Edit: Dieselskandalene setter ting i perspektiv. VW/AUDI osv burde kjøpt tilbake alle juksebilene slik som i USA. Men i Norge så går det sin skjeve gang..

Den krisen er så enorm at folk virker ikke å ha forstått hvor ille det er. Så da bare later man som ingenting.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 10. september 2018, klokken 16:43Ja, Tesla får mye reklame, men det er blitt litt verre reklame for Musk nå for tiden. Pedosleivsparket, marihuanarøyking i offentlig media og nå om litt forbruk av folk i ledelsen tyder vel på at Tesla ikke gjør alt rett om dagen?
At 30 direktører har forlatt bedriften de to siste årene er vel ett sykdomstegn? Ser de noe som ikke vi ser? Har de ikke troen på bedriften de jobber for?
https://e24.no/bil/tesla-motors/direktoerflukten-fra-tesla-paa-bare-to-aar-har-30-toppsjefer-sluttet-i-selskapet/24437083
Det er mye som tyder på at Tesla som arbeidsplass er ikke for alle, i hvert fall ikke over tid. Man må jobbe dag og natt, 365 dager i året, og det er vanskelige mål som skal oppnås. Da er det ikke rart om man blir utbrent, eller vil finne en mer familie-vennlig jobb.

Men dette vil nok endre seg over tid. Tesla har ikke hatt råd til å gjøre ting saktere frem til nå - alt handlet om å vokse selskapet stort nok til å være levedyktig. Men det er jo akkurat der vi er nå, selskapet nærmer seg størrelsen/omsetningen til Volvo, og det er forventet at Tesla vil gå med overskudd fra og med Q3 2018. Da vil det være mulig for Tesla å trykke litt på bremsen. I hvert fall litt, slik at kanskje flere av de ansatte klarer å henge med.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Et nyansert syn er viktig og det innebærer å lese både positivt og negativt innhold. Og en tråd som starter med "Tesla har gjort alt rett" legger opp til motsvar. Nyansert betyr derimot ikke å fokusere utelukkende negativt eller positivt. Dvs går man inn i merkespesifikke diskusjoner kun for å skrive noe positivt eller negativt vil andre brukere over tid merke det, og man går lei. Admin har også advart mot dette og sparket ut folk i begge leire (ensidig negative og ensidig positive).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

What-a-watt

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 11. september 2018, klokken 10:19
Jeg leser ikke noe i Teslatrådene i det hele tatt, men når det postes en Teslatråd i den åpne tråden Elbilen i Samfunnet der det påstås at Tesla har gjort alt riktig da er det en selvfølge at en forventer at de som ikke har Tesla sitt heltesyn blander seg inn.
Dette er vel ikke helt sant? Du har da kommentert i 7-8 forskjellige Tesla- og Musk-tråder tidligere  :D. Og det er det selvsagt fritt frem for deg å gjøre, men ta i betraktning de faremomentene Øyvind.h beskriver.

Magnus Hansen

Anbefaler Elon Musk biografien skrevet av Ashlee Vance. Han er åpenbart  ekstremt krevende og kan være direkte ufin ovenfor ansatte. Og i både Space X og Tesla har det vært mange som ikke har orker eller vært interessert i å være med på dette. Så dette er på ingen måte nytt. Men det går også tydelig frem i boka at han skaper resultater. Spesielt en del fascinerende eksempler fra space X i boka. Parallellen mellom tidlig Steve Jobs og tidlig Elon Musk er enda tydeligere enn jeg hadde trodd. Steve Jobs ble en del mykere i kantene etterhvert og vi får håpe Musk også blir det.

What-a-watt

#203
Dette vil alltid være et problem med gründere, og spesielt de som fortsetter å ha store eierinteresser og samtidig inneha topplederposisjoner. Tror nok Jobs etterhvert innså dette, og sluttet med utskiftingen av direktører og styrer som han mente ikke forstod han, eller ikke ville høre på han. Så likheten er absolutt tilstede. Så får vi håpe helsen til Musk holder...

Bondeknøl

Sitat fra: Whatwatt på tirsdag 11. september 2018, klokken 10:57
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 11. september 2018, klokken 10:19
Jeg leser ikke noe i Teslatrådene i det hele tatt, men når det postes en Teslatråd i den åpne tråden Elbilen i Samfunnet der det påstås at Tesla har gjort alt riktig da er det en selvfølge at en forventer at de som ikke har Tesla sitt heltesyn blander seg inn.
Dette er vel ikke helt sant? Du har da kommentert i 7-8 forskjellige Tesla- og Musk-tråder tidligere  :D. Og det er det selvsagt fritt frem for deg å gjøre, men ta i betraktning de faremomentene Øyvind.h beskriver.
Tror du misforstår litt. Ja jeg har kommentert noen Tesla-tråder ja, men ikke i Tesla-delen av forumet det jeg kan huske. Der er det evigheter siden jeg har klikket inn. Når en poster Tesla-tråder i de generelle delene av forumet så inviterer en jo alle

Amoss

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 20. september 2018, klokken 10:02
Denne tråden er jo ment for å fyre opp litt, ellers hadde den ikke hatt den tittelen.

Ja, det er mange sider siden det ble klart at både du og enkelte andre har latt dere "fyre opp" av denne tittelen, og hengt dere opp i akkurat det som står der og prøver å tolke det helt bokstavelig.

Så igjen anbefaler jeg både deg og andre som "lar seg fyre opp" om å gå tilbake og lese post #1 i denne tråden en gang til (eller for første gang?).

Da vil det for det første komme frem at dette ikke er trådstartes påstand, men en videreformidling av hva pressen selv har gitt utrykk for. Under prøvekjøring av en bil fra ett annet merke:
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 24. juni 2018, klokken 23:49
En av konklusjonene fra pressens prøvekjøring av nye i-Pace i sommer som har fått lite oppmerksomhet er:  Tesla har gjort alt riktig.

I motsetning til de andre.

Skulle man så prøve på den øvelsen og lese mer enn bare de to første avsnittene av posten så kommer også premissene for påstanden frem. Nei, påstanden dekker ikke at hver eneste tweet fra Elon er rent gull, eller at Tesla har gjort en perfekt jobb med å levere reservedeler til verkstedene i alle verdens kanter. Eller på kvaliteten til skinnet - eller "skinnet" i setene.

Det er altså snakk om den overordnede strategien Tesla har valgt for å klare å komme inn som en nykommer på markedet, og ikke bare overleve men til og med ekspandere raskt.

Henter like godt inn mer av dette innlegget som er bakgrunnen for hele debatten her:
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 24. juni 2018, klokken 23:49
Men innovasjon i bilbransjen starter vanligvis på toppen:  Airbag og ABS-bremser er bare begynnelsen på alfabetet over nyvinninger som først ble vanlig som tilleggsutstyr på biler som Mercedes S-Klasse eller BMWs 7-serie.  Her finner man kunder som er villige til å betale prisen ny teknologi koster.  Senere, når produserte enheter går opp og enhetsprisen går ned kan nyvinningene videreføres til rimeligere biler.

Med elbilen har man forsøkt å gå motsatt vei:  Produsentene har montert en dyr drivlinje i små biler beregnet for byer og forsteder, biler som tilhører et segment som ofte velges av de som bruker lite penger på bil.  I tillegg bor ofte kjøpergruppen i urbane strøk uten anledning til lading på eget bosted. 

Resultatet er langsom økning i salget, men påfølgende dårlig inntjening for produsentene.

At flere konsern har vært tilbakeholdne med å produsere mer enn 20-30.000 enheter pr. år av hver modell, tyder på at de ser elbilen som selges som et rullende testlaboratorium eller en reklameplakat for hva deres framskredne teknologi kan levere.

Hos Tesla er det annerledes: Ved å satse på de dyrere modellene først, kan man selge biler med større inntjening pr. solgte bil.  Ville Tesla i det hele tatt fortsatt eksistert i dag hvis de hadde vært en idealistisk start-up som ville tilby et elektrisk alternativ til Toyota Corolla eller Ford Focus?  Neppe.

Oppfordrer igjen alle som lar seg provosere om å lese HELE posten så man vet hva som faktisk diskuteres her, ikke bare se på trådtittelen og si "Aha, noen som vil fyre oss opp! Javel, vi lar oss fyre opp og spre edder og galle".
Model S 85D

Bondeknøl

#206
Så stemmer kanskje ikke det at ved å starte med de dyrere modellene først så økes inntjeningen? Det er jo den billigere model 3 som skal redde Tesla sin økonomi? Det er jo ingen tvil om at model X og S har satt Tesla på kartet med sin luksuriøse stil og flere nyvinninger, men økonomien har de jo ikke reddet. Det har jo kommet flere artikler etter den jeg postet som sår mere tvil om Tesla sin fremtid. Den fremtiden er nok mest avhengig av at konkurrentene ikke innhenter de for fort, og nå begynner det å haste.

Ved å velge en overskrift som forteller at Tesla har gjort alt riktig så må du ikke innbille deg at de som er uenige i det kommer med motstridende påstander selv om den kan rettferdiggjøres ved å lese noen lange poster. Den må du lenger ut på landet med enn der jeg kommer fra

1000kwh

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 20. september 2018, klokken 11:58
Så stemmer kanskje ikke det at ved å starte med de dyrere modellene først så økes inntjeningen? Det er jo den billigere model 3 som skal redde Tesla sin økonomi? Det er jo ingen tvil om at model X og S har satt Tesla på kartet med sin luksuriøse stil og flere nyvinninger, men økonomien har de jo ikke reddet. Det har jo kommet flere artikler etter den jeg postet som sår mere tvil om Tesla sin fremtid. Den fremtiden er nok mest avhengig av at konkurrentene ikke innhenter de for fort, og nå begynner det å haste.

Ved å velge en overskrift som forteller at Tesla har gjort alt riktig så må du ikke innbille deg at de som er uenige i det kommer med motstridende påstander selv om den kan rettferdiggjøres ved å lese noen lange poster. Den må du lenger ut på landet med enn der jeg kommer fra

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Amoss

#209
Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 20. september 2018, klokken 11:58
Så stemmer kanskje ikke det at ved å starte med de dyrere modellene først så økes inntjeningen? Det er jo den billigere model 3 som skal redde Tesla sin økonomi?

Uten inntjeningene fra TMS/X hadde Tesla aldri hatt økonomi god nok til å kunne starte produksjonen av TM3 i ett antall som kunne være i stand til å "redde økonomien" deres. Dessuten - hadde de bestemt seg for å bare holde seg til de dyre modellene og ikke utvikle/produsere "billig modellen" TM3, så hadde økonomien deres vært "reddet" for lengst...

Men, nå var det altså målet om å faktisk kunne produsere TM3 i høyt antall som var målet deres hele tiden...


Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 20. september 2018, klokken 11:58
Ved å velge en overskrift som forteller at Tesla har gjort alt riktig så må du ikke innbille deg at de som er uenige i det kommer med motstridende påstander selv om den kan rettferdiggjøres ved å lese noen lange poster. Den må du lenger ut på landet med enn der jeg kommer fra
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA