Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har gjort alt riktig

Startet av Gordon Retriever, søndag 24. juni 2018, klokken 23:49

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: 1317142119 på mandag 25. juni 2018, klokken 21:56Det Tesla har gjort som er bra, er at de har satt elbiler på kartet igjen. De har plassert skapet og sagt at der står det. Men du glemmer i hyllesten din at de fremdeles blør penger og sliter med kvaliteten på bilene sine, ref seneste rapport om 90-talls Hyundai-kvalitet. Tviler på at det er så mange som savner kvaliteten til en grønn Hyundai Accent ... Så Tesla har en lang vei å gå før man kan si de gjør "alt" riktig.
De gjør ikke *alt* riktig, men de gjør mye riktig. Kvaliteten er allerede utbedret på nye biler - bilen som ble analysert var en av de første som ble produsert.

Tesla er litt sånn at de kjører kontinuerlige forbedringer, og ting tyder på at kvaliteten på Model 3 allerede er bedre enn Model S/X.

Sitat fra: 1317142119 på mandag 25. juni 2018, klokken 21:56Det som skjer nå, er at de store bilprodusentene har fått bruke mange år på å utvikle sine dyre elbiler og vil forhåpentligvis overkjøre Tesla på alle mulige måter. Og det sier jeg ikke fordi jeg har noe imot Tesla (jeg håper oppriktig at de klarer tjene penger på bilsalget og leve som en utfordrer), men fordi jeg forventer at bilprodusenter med over 100 års erfaring har vesentlig mer kunnskap om bilproduksjon enn en Sør-Afrikaner som tilfeldigvis flyttet til Silicon Valley og fant ut at bil var noe artig han ville jobbe med.

Tesla har definitivt en plass i fremtiden, men jeg ser ikke på dem som en reell konkurrent til de store bilfabrikantene på mange tiår.
En ting som bør nevnes om de store bilselskapene er at de lager konkurrenter til Model S/X nå, mens Tesla allerede er noen skritt videre. Og de legger ikke opp til å produsere i veldig stor volum. Her er sånn ca slik jeg ser for meg konkurransesituasjonen til Tesla frem til 2020:

2018, Jaguar i-Pace, ~20k/år, Model Y konkurrent
2019, Audi e-tron, ~30k/år, Model X konkurrent
2019, Mercedes EQC, ~30k/år (?), Model Y konkurrent
2020, Audi e-tron Sportback, ~30k/år, Model S konkurrent
2020, (Volvo) Polestar 2, ~20k/år, Model 3 konkurrent
2020, BMW iX3, ~50k/år (?), Model Y konkurrent
2020, Porsche Taycan, ~20k/år, Model S konkurrent

Dette gir Tesla følgende elektriske markedsandeler for sine modeller:

Model S, 50k/år vs andre, 50k/år: 50% markedsandel
Model X, 50k/år vs andre, 30k/år: 63.5% markedsandel
Model 3, 480k/år vs andre, 20k/år: 96% markedsandel
Model Y, 250k/år (?) vs andre, 100k/år: 71.4% markedsandel

Tesla får altså ganske mye rom til å gjøre hva de vil.

Sitat fra: 1317142119 på mandag 25. juni 2018, klokken 21:56Får jeg også minne om at BMW og Nissan faktisk tjener penger på elbilsatsingen sin?
BMW tjener nok ikke penger. Da er det i så fall basert på veldig kreativ matematikk. Nissan tjener kanskje penger. Tesla skal tjene penger fra og med tirsdag om en uke (starten av Q3).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hsa77

Sitat fra: 1000kwh på mandag 25. juni 2018, klokken 21:53
Sitat fra: creal på mandag 25. juni 2018, klokken 21:39
Model X var mye blings. Burde droppet falkevingedørene, burde droppet monopostsetene og et par andre bells & whistles. Tesla har til tider gapt over for mye - de burde innsett at å revolusjonere bilens drivstoff var revolusjon nok. Men alt i alt har de fått til imponerende mye  :)
De har fått mye oppmerksomhet pga de dørene, så tror sånn sett det var lurt. Og så er de veldig praktiske!
Så praktiske at man ikke kan ha ski på taket!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

eivhelle

Joda, Tesla har gjort det meste riktig i forhold til å kunne klare å etablere seg som ny bilprodusent. De har på ingen måte laget de mest praktiske eller fornuftigste bilene. Men de har klart å lage et produkt som vekker oppmerksomhet og interesse.

Når det er sagt valgte jeg selv ikke å kjøpe Tesla, selv etter å ha prøvd model S flere ganger. Grunnen er at jeg mener Tesla ikke har gjort de rette tingene i forhold til å lage en bil som passer mine behov. Tesla har valgt å fokusere på mange detaljer som skaper oppmerksomhet, men som er lite relevant i daglig bruk. Hvor viktig er det for eksempel med veldig rask aksellerasjon eller høy toppfart i hverdagen. Det viser potensialet i hva du kan få til med elektrisk drivlinje, men er ikke noe du har bruk for når skal kjøre på offentlig vei i normal trafikk. Samtidig har ikke Tesla lykkes med å få til gode og praktiske interiørløsninger. Der er de etablerte bilprodusenter langt flinkere.

Ellers synes jeg det virker litt tåpelig å påstå at de etablerte bilprodusentene er utdatert og kommer til å forsvinne på samme måten som Kodak eller Nokia. Når de mest populære elbilene kan ha leveringstid på inntil 2 år tyder det på at man har laang tid før man klarer å dekke markedets behov. Og Tesla vil på ingen måte være i stand til å gjøre dette alene, noe Elon Musk også har sagt gjentatt ganger.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

bno

Sitat fra: DagfinnN på mandag 25. juni 2018, klokken 09:28
Sitat fra: Doldis1 på mandag 25. juni 2018, klokken 00:40
Siste fra Tesla var at de bygget en godt fungerende produksjonslinje for verdens mest etterspurte bilmodell.....på 3 uker...(!) i et telt .. En prestasjon som høstet hånlatter fra naysayerne og hoderisting fra resten av bilindustrien..
Ja - trenger ikke å lete så langt unna for å finne dette. Her er i dette forumet er det to velkjente profiler som håner alt de kan og en av de sa de bevingende ord.
"Hvorfor har ikke Tesla gjort dette før (satt opp teltet) og dermed fått produksjonen opp for lenge siden!"
Jeg slutter aldri å under meg over at disse 2 orker å skrive så mye negativt - både sant og usant.
Og hvis jeg svarer disse to er det straks syting med beskyldninger om personangrep.
+1  :+1:

Amoss

Sitat fra: Bondeknøl på mandag 25. juni 2018, klokken 21:50
Jeg sitter ikke og leser noe om den bilen i det hele tatt, men har jo kommentert at jeg synes det er dårlig at m3 drøyer så fælt. Da våkner Teslagjengen med argumenter så det holder, og de har jo gravd i det som er skrevet og vil jo gjøre meg til idiot fordi at jeg sier noe negativt om herligheten deres.

Dersom du sitter å venter på Model 3, og ikke har satt deg det minste inn i hvilke tidsperspektiv det har vært snakk om, og likevel klager, så må du forvente deg at du blir informert om virkeligheten du må forholde deg til. Det kan neppe klassifisere til "våkner Teslagjengen med argumenter så det holder, og de har jo gravd i det som er skrevet og vil jo gjøre meg til idiot fordi at jeg sier noe negativt om herligheten deres". Og om du føler deg som en idiot for at du innser at du ikke har gjort det minste for å sette deg inn i hva du snakker om før du klager - f.eks. spurt her i tråden, vel, så må det gå på din kappe.

Dersom du IKKE sitter å venter på Model 3 forstår jeg ikke hva du klager for...  Selv har jeg litt problemer å se for meg noen som venter på denne bilen og ikke gjort det minste for å informere seg selv om hvilke tidsperspektiver vi snakker om - eller i det minste ha fått det med seg i de normale debattene om bilen inne på Model 3 forumet. Eller f.eks. gått inn på "My Tesla" og sjekket ut hva Tesla selv skriver der...

Å bruke det som ett argument for å "fyre opp mot Tesla" at du blir informert om hva du ikke har giddet å sette deg inn i selv, ... Vel, skal ikke si hva det er, du satte jo ett godt navn på det selv ;)
Model S 85D

Bondeknøl

Men har ikke enkelte i Teslagjengen blitt litt vel sykelige i sitt forhold til denne bilprodusenten? Tar det ikke litt av?

1000kwh

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 26. juni 2018, klokken 08:24
Men har ikke enkelte i Teslagjengen blitt litt vel sykelige i sitt forhold til denne bilprodusenten? Tar det ikke litt av?
Er nok sant at Teslaeiere er mer opptatt av bilen sin enn bileiere generelt. Det kan man jo se på antall Teslabloggere og youtubekanaler.

Noen kan vel bli litt vel ivrige i å spre det gode budskap.

Men samtidig er det veldig mange som åpenbart ikke liker Tesla som stadig skal kommentere i tråder som burde ha vært helt uinteressante. DET er merkelig.

Amoss

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 26. juni 2018, klokken 08:24
Men har ikke enkelte i Teslagjengen blitt litt vel sykelige i sitt forhold til denne bilprodusenten? Tar det ikke litt av?

Mulig, muligens ikke... Det jeg observerer er i alle fall enkelte som virker å være tilnærmet sykelig i sin iver i å kaste skitt om en produsent de etter egne utsagn ikke har noen interesse av...
Model S 85D

Bondeknøl

#23
Men når trådstarter poster en slik tråd under denne kategorien «elbilen i samfunnet» så må han jo forvente at det kommenteres fra folk som ikke er hodetups forelska i Tesla.
Bør ikke enkelte av disse trådene heller postes under Teslatrådene hvis en vil unngå kommentarer fra folk som synes Teslainterressen har bikket litt vel mye over?

Amoss

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 26. juni 2018, klokken 08:47
Men når trådstarter poster en slik tråd under denne kategorien «elbilen i samfunnet» så må han jo forvente at det kommenteres fra folk som ikke er hodetups forelska i Tesla.

Det har du så klart rett i, og disse debattantene må igjen også forvente at de får tilsvar uten å behøve å snakke om å "fyre opp", "sykelig interesse", "Teslagjengen", "skjønner godt at det finnes noen her inne som elsker å rakke ned på Tesla" osv... 

De jeg snakket om i mitt innlegg kommer derimot stadig inn også på Tesla delen av forumet for å spre sin edder og galle...
Model S 85D

Bondeknøl

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.

DagfinnN

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 26. juni 2018, klokken 08:24
Men har ikke enkelte i Teslagjengen blitt litt vel sykelige i sitt forhold til denne bilprodusenten? Tar det ikke litt av?
Hvis du definerer "sykelig" = være glad i bilen sin som mange har lånt penger for å få tak, argumentere mot løgn, edder å galle som 2 - 4 stykker her skriver så ofte de kan, være levende interessert i ny teknologi, irritere seg over at alt ikke er perfekt hos Tesla men tilgir de mye pga fantastisk produkt -, beundre Tesla sin sterke påvirkning på elbilmarkedet - uten Tesla vil INGEN andre biler ha kommer med rekkevidde over 20 mil før om minst 10 år - i hvert fall ikke de som har et fossilmarked og melke.
Ja, så er jeg sykelig.
Men de som ikke er interessert i Tesla (etter eget utsagn) men likevel bruker masse energi på å forsure med negativitet  - hva skal man kalle de?
Forøvrig har jeg erfart at de som kaller andre for sykelig - ja de er nok det.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Bondeknøl

Tullprat.
Leaf gikk gikk 12-15 mil før Tesla leverte biler. At Tesla har gjort og gjør mye bra er det ingen tvil om, men at resten av elbilene hadde hatt tilnærmet stillstand uten Tesla er tullprat. Nissan leaf som er verdens mest solgte elbil konkurrer mot helt andre enn Tesla foreløpig.

Amoss

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:14
Men at Tesla gjør alt rett og at vet vi alle at er tull, og denne tråden er jo startet for å fyre utenfor Tesladelen av forumet.

Forsåvidt ikke vanskelig å være enig med deg i at ikke ALT Tesla har gjort nødvendigvis er "rett". Men dersom man leser topp-posten i tråden så snakkes det der først og fremst om strategien de har valg - å starte på toppen og bevege seg nedover i næringskjeden ettersom man klarer å presse (batteri)prisene ned ved økte volumer. Og ved å følge denne strategien mener jeg definitivt at Tesla har gjort "alt rett". At de har tatt lett på f.eks. QC og har problemer med service-oppfølgingen, og at de kanskje kunne hatt gjort noen bedre valg på enkelte områder under designingen av bilene er etter min mening en helt annen sak.

Det trekkes i tråden her frem at også Nissan ser ut til å ha lykkes med sin strategi, som er bortimot den motsatte av den Tesla har fulgt. Sant nok, men hvor hadde Nissan vært i dag dersom de også hadde fulgt samme strategi som Tesla? Ved å være en etablert produsent hadde de hatt ett overtak vs. Tesla og kunne ha kommet mye lengre mye raskere, og ville i dag ha vært den udiskutable "kongen på haugen" når det gjelder elbiler. Kanskje det også kunne fått flere etablerte produsenter til å sette "ræva i gir" med elbil-satsningen på ett tidligere tidspunkt?
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:59
Tullprat.
Leaf gikk gikk 12-15 mil før Tesla leverte biler.

Dette er vel ikke helt korrekt?
Nissan introduserte Leaf som svar på GM's Volt, og GM's Volt ble introdusert som ett svar på Teslas Roadster...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA