Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading av Kona

Startet av Trond.m, søndag 24. juni 2018, klokken 18:50

« forrige - neste »

trykkertor

Det var min tanke også.
Hyundai har reklamert og skrevet sort på hvitt flere steder "80% på 54 minutt".
Når vi i praksis får tilgang på flere 100kw ladere, og hvis det da viser seg å ta betydelig lengre tid.
Vel...... så husker jeg en viss produsent som hadde reklamert med veldig mye hk i ytelsene sine, men som måtte kompensere utilfredse kunder som kunne vise til urealistiske tall.

bno

Hvis Hyundai Kona ikke leverer på spec. så kommer jeg til å reagere sterkt på det. Ref. forrige post.

Orbit

Teslabjørn skal teste Kona i morgen (13/7, med sperrefrist på publisering til 25/7), men han er nok ganske sikkert innom Nygårdskrysset i løpet av dagen for å prøve Fortums 175kW-lader..... Bare å finne frem campingstol for å få tidlig fasit.  8)


https://www.youtube.com/watch?v=m96Efu71ACE
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gordon Retriever

Jeg var litt redd for det, ja:


Foto: Bjørn Nyland

AndersK

Det er vel det eller å ødelegge batteriet.

Orbit

175kW-laderne virket ikke den dagen, så bildet over er fra lading på 50kW (og det var «full» hastighet opp til ca 74%).

Men han har nok prøvd på nytt i dag, etter gårsdagens langkjøring sammen med TMX.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Han testa 175kW lader i natt:

Fra FB:
Teslabjørn: Max 70 kW and dropped to 58 kW at around 55 % (I didn't pay full attention. Will check video footage later)"
Teslabjørn: At 73 %, power dropped to 37 kW
Teslabjørn: At 77 %: 25 kW
Teslabjørn: I'm disappointed that Kona didn't keep up the 70 kW all the way to 77 % like Ioniq. It dropped already at 55 %.

Det er noen andre der som sier at CCS-pluggen er begrenset til 200A, i-Pace ble visstnok også liggende stabilt på 200A hele tiden. Og hvorfor kaller de det en 175kW lader hvis støpselet kun takler 70/80/90kW ved 350/400/450V? Dessverre forklarer det uansett ikke at laderaten faller såpass fort.

Orbit

#22
200A er den "gamle" pluggen som brukes på 50kW-laderne (som overgår laderens 125A). For 175kW++, er det laget 500A-plugger:
https://www.phoenixcontact.com/assets/downloads_ed/global/web_dwl_promotion/52007586_EN_HQ_E-Mobility_LoRes.pdf

Tror ikke noen setter opp en slik lader uten også å bruke en plug som er kapabel til å håndtere strømmen. Spesifikt for den på Nygårdskrysset, så er den fra ABB:
Sitat fra: https://new.abb.com/ev-charging/products/car-charging/high-power-chargingMain features:
    With 375 A output, a single power cabinet can charge a 500V car at full 150 kW continuously
    Supports CCS (500 A liquid-cooled cables) and CHAdeMO (200 A)
    Modular system, charging powers available from 175kw up to 460kW

Så det er bare Chademo-siden som er begrenset til 200A. Fortum har så langt jeg vet bare satt inn moduler for 175kW så langt (ett power-kabinett), dvs CCS der kan maksimalt gi 375A i dag, og det er ikke begrenset av pluggen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Høres logisk ut ja. Testen de sammenlignet med var han tyskeren som ladet i-Pace på 150kW lader i Danmark, han den ble visst nok liggende stabilt på 200A.

Men det kan jo da høres ut som at Bjørn har truffet maksfart på 70kW for Kona? Det var på nattestid og han sier det var 18 grader, slik at det ikke var et temperaturproblem.

Crown

Tror heller han har møtt begrensningen til den laderen i forhold til Kona.

I Sverige (Kristinehamn) rapporterer folk om 85kW ladehastighet på Ioniq, dette bildet er fra en som snittet 82,88kW fra 17-85% på Ioniq (hentet fra den nordiske Ioniq-gruppen på FB), vil tro det samme gjelder Kona. Så det er en eller annen begrensning i de få norske 175kW-laderne.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

AppleKnocker

Race t/r Oslo-Stockholm mellom Kona og Ioniq?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Gordon Retriever

#26
Sitat fra: gr på fredag 27. juli 2018, klokken 09:21
Teslabjørn: Max 70 kW and dropped to 58 kW at around 55 % (I didn't pay full attention. Will check video footage later)"
Teslabjørn: At 73 %, power dropped to 37 kW
Teslabjørn: At 77 %: 25 kW
Teslabjørn: I'm disappointed that Kona didn't keep up the 70 kW all the way to 77 % like Ioniq. It dropped already at 55 %.

Utrolig at han poster ting på Facebook lenge før Youtube, når det er sistnevnte som genererer inntekt. :o


https://www.youtube.com/watch?v=EdfXMdkUl9A


Så får vi satse på at Kona som lader til 100% ikke blir noe vanlig syn på hurtigladestasjonene.  :D

prompt

Eg hugsar at eg måtte lade leafen til godt over 90% for ein del år sidan då eg måtte over Strynefjellet, og det tok tid, men med Kona blir det maks 70-80%

geear

Sitat fra: prompt på fredag 27. juli 2018, klokken 23:56
Eg hugsar at eg måtte lade leafen til godt over 90% for ein del år sidan då eg måtte over Strynefjellet, og det tok tid, men med Kona blir det maks 70-80%

prompt


Sitat fra: gr på lørdag 28. juli 2018, klokken 00:56
Sitat fra: prompt på fredag 27. juli 2018, klokken 23:56
Eg hugsar at eg måtte lade leafen til godt over 90% for ein del år sidan då eg måtte over Strynefjellet, og det tok tid, men med Kona blir det maks 70-80%

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA