Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading av Kona

Startet av Trond.m, søndag 24. juni 2018, klokken 18:50

« forrige - neste »

Trond.m

Hyundai Norge skrev i sitt informasjonsbrev:

«Sammen med IONIQ electric er KONA electric også den eneste bilen i sin prisklasse som kan hurtiglade på opptil 100 kW (DC). Lading skjer via den vedtatte europeiske standarden Type2 CCS Combo»

Jeg ser at det er mye mer spesifikk informasjon på de britiske sidene. Der står det at Kona kan lade på 100 kW og 150 kW ladestasjoner, men at ladefarten ber begrenset til 70kW. Det er jo bedre enn Ampera-e, men langt under det Hyundai Norge skriver.



Bård Fjukstad

#1
Er ikke dette konsistent med de ladetidene som oppgis hos Hyundai? Se https://issuu.com/hyundainorway/docs/kona_electric_teknisk?e=27541921/61911431 som Hyundai peker til som tekniske spesifikasjoner.

Gordon Retriever

I pressemappen for Kona fra mars i år er er ladetid til 80% for 39,2 kWh-batteri hvis koblet til en 100kW DC-lader oppgitt til 54 minutter.

Samme sted er ladetid til 80% for 64 kWh-batteri hvis koblet til en 100kW DC-lader oppgitt til 54 minutter.
Javel?

Link.


Trond.m

Sitat fra: Bård Fjukstad på søndag 24. juni 2018, klokken 19:00
Er ikke dette konsistent med de ladetidene som oppgis hos Hyundai? Se https://issuu.com/hyundainorway/docs/kona_electric_teknisk?e=27541921/61911431 som Hyundai peker til som tekniske spesifikasjoner.
Latetiden fra 0-80 sier ikke noe om maks ladefart. Maks ladefart er jo interessant hvis man bare skal fulle på noen kwh ekstra for å få fram til bestemmelsesstedet. 70 kW er ikke dårlig, men jeg trodde den skulle klare nærmere 100 kW.

Gordon Retriever

Her ser hurtiglading mellom 75 og 80% ut til å være ca 24kW...


(Advarsel: Håndholdt video.)


https://www.youtube.com/watch?v=GMvQ6jJXnaw

trykkertor

Ikke pent at fargenyansen i lakken på ladeluken er så markant forskjellig fra resten av bilen.
Ser ut som en har fått reparert/erstattet ladeluken med en som ikke er lik bilen.

TorC

Under forutsetning av at den QC var under normale forhold og ikke glovarmt batteri (eller at det var mange som brukte QC) så må jeg faktisk si jeg er dypt skuffet.

Jeg hadde forventet betydelig høyere kW. Ved 75% SOC hadde jeg faktisk trodd den skulle ligge på rundt 40 jevnt til minst 80%. Først ved 90% hadde jeg forventet noe særlig under 30 kW. Det er jo faktisk bare en ladefart på litt under en halv C.

På dashbordet står det at det forventes å bruke 31 minutter (!!!) for å komme fra 76% til 90%. Det er hvis mine matematikkunnskaper står meg bi rundt 9 kWt. Dette brukes det altså en halvtime på. Det tilsier en snitt ladefart på 18 kW. Det er virkelig ikke imponerende på et så stort batteri. Og min lille erfaring med Ioniq som har bare halvparten så stort batteri har høyere ladefart enn dette selv ved høyere SOC. 

Så dette var skuffende. Håper at det er en god forklaring på dette og ikke at dette er normalen.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Gordon Retriever

Vedr. ladeluke med fargeforskjell, ser dette ut til å forekomme på pre-produksjonsbiler.
Regner med det blir bedre på biler fra ordinær produksjon.

Gordon Retriever

Sitat fra: TorC på mandag 02. juli 2018, klokken 09:58
Under forutsetning av at den QC var under normale forhold og ikke glovarmt batteri (eller at det var mange som brukte QC) så må jeg faktisk si jeg er dypt skuffet.

Såvidt jeg skjønner hadde bilen stått ubrukt over natten før den ble koblet til en hurtiglader.
Og ja, jeg hadde forventet noe høyere hastighet.

Kan det tenkes at Kona har en ladehastighet som trappes ned i etapper på samme måte som Ampera-e/Bolt?
Her ser vi også ca 24kW rundt 75-80%:


Kamuflars

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 04. juli 2018, klokken 17:56

Kan det tenkes at Kona har en ladehastighet som trappes ned i etapper på samme måte som Ampera-e/Bolt?


De deler vel batteri og drivlinje, så det er vel ikke helt utenkelig?
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

bno

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 04. juli 2018, klokken 17:52
Vedr. ladeluke med fargeforskjell, ser dette ut til å forekomme på pre-produksjonsbiler.
Regner med det blir bedre på biler fra ordinær produksjon.

Håper det!

tuono

Sitat fra: Kamuflars på onsdag 04. juli 2018, klokken 17:58
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 04. juli 2018, klokken 17:56

Kan det tenkes at Kona har en ladehastighet som trappes ned i etapper på samme måte som Ampera-e/Bolt?


De deler vel batteri og drivlinje, så det er vel ikke helt utenkelig?

Ja, gjør de det?

Kamuflars

Sitat fra: tuono på torsdag 05. juli 2018, klokken 10:40
Sitat fra: Kamuflars på onsdag 04. juli 2018, klokken 17:58
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 04. juli 2018, klokken 17:56

Kan det tenkes at Kona har en ladehastighet som trappes ned i etapper på samme måte som Ampera-e/Bolt?


De deler vel batteri og drivlinje, så det er vel ikke helt utenkelig?

Ja, gjør de det?

Om de er helt identiske vet jeg ikke, men begge har motorer og batterier levert av LG Chem, så det er vel ikke utenkelig at de har lignende ladestyring?
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Desti


turfsurf

Sitat fra: Desti på tirsdag 10. juli 2018, klokken 19:47
Hope that was just slow charger!  ??? :o :-
Tror nok mange får seg en kalddusj når det gjelder hurtiglading av Kona og Niro. Ser Niro har oppgitt 80% på 54 minutt på 100kW lader. Det er drøye 50kW i snitt...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA