Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Halo Wallbox sluttet plutsetlig å lade

Startet av psv, søndag 24. juni 2018, klokken 11:32

« forrige - neste »

psv

Jeg har fått et underlig problem etter å ha hatt en Halo Wallbox 3.7kW i 1-2 måneder til min 2015 VW e-Golf.  Kjøpte lader fra Mekonomen og fikk installert av Bravida med 20A-kurs og jordfeilbryter i sikringsskap (modellen jeg fikk har ikke integrert jordfeilbryter). Ladet normalt 2-3 ganger i uken, senest natt til torsdag denne uken - men fredag ettermiddag når jeg kom hjem, var det plutselig ingen reaksjon på lading.

Veggboksen lyser som før, men starter ikke lading mot bilen. Den originale ladekladdden fra VW starter umiddelbart opp og lader uten problemer. Det er ingen "feil-lys" på veggboksen (indre ring kan lyse rødt og blått), og sikringen er på, jordfeilbryter er aktiv og fungerer. Har forsøkt å restarte boksen ved å skru av/på sikring, og den starter opp tilsynelatende normalt uten feilkoder/lyssignaler. Jeg antar om det er noe integrerte sikkerhetssystemer som har slått ut, ville den lyst rødt (i følge veldig kort FAQ på www.charge-amps.com).

Har også ladet full bilen og forsøkt igjen, og forsøkt det meste av triks jeg kan. Har egentlig aldri hatt problemer med lading før. Så etter alt å dømme er alt med bilen OK, alt med elektrisiteten/sikring/jordfeil OK, så står bare boksen igjen - men vanskelig å feilsøke, og boksen indikerer ikke noe feil (bilde veldagt). Nærmeste jeg kan se er at

Har sendt spørsmål til support@charge-amps.com og venter på svar, men lurte på om noen har erfarniger eller selger disse boksene her. Også mitt eget problem med at jeg har kjøpt boks og installasjonstjeneste separat, hadde jo i ettertid vært lurt å kjøpe en "pakke" for å ha et samlet sted å henvende seg, istedet for Mekonomen+Bravida+Charge-Amps (Mekonomen har forresten sluttet å selge boksen).

Takknemling for eventuelle tips :)  Eller om noen har link til mer detaljert installasjonsmanual el.tilsv.

Homecast

Har du brukt stikkontakten på ladestasjonen samtdig som du lader og dermed overbelastet laderen?
Mener at disse ikke har lastbalansering av uttakene (hvilet egentlig er påkrevd)

Høres forøvrig ut som installasjonen din ikke er lovlig, da shuko kontakten på denne ladestasjonen ikke lovlig kan sikres med 20A sikring.

Så mulig du skal sende et spørsmål til Bravida også om de har tenkt på det...

Hvis det ikke er shuko uttak under den så gjelder selvsagt ikke overnevnte :)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA