Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vente på Kona eller kjøpe brukt elbil nå?

Startet av baalzam, lørdag 23. juni 2018, klokken 20:24

« forrige - neste »

baalzam

Jeg bor i Oslo og pendler til Bærum for jobb. Jeg har en Toyota Prius + Seven som jeg brukte ofte før, men har nå begynt å sykle til jobb. Jeg har ventelistenr ca 15000 på Kona, så kan vel ikke regne med å få bilen før 2020. Har budsjett på maks 400k. Hva ville dere gjort? Kjøpt en bruktbil nå? Ventet på Kona? Jeg har siklet på Tesla Model  S en stund og ser ut til å ha råd til en brukt en med dagens priser. Bruksområdet er primært pendling og daglig bruk, men hadde vært kjekt å sluppet å låne/leie bil for fjell- og hytteturer som jeg drar på omtrent 5-10 ganger i året. Er singel, så kun aktuelt med én bil.

...

#1
...

Kårepåsporet

Spørs hvor langt du reiser til fjells, hvor tett ligger hurtigladerne, hvor langt kjører du i hverdagen? Kan du lade hjemme og eller på jobb?

Koa Soul har 27kWt batteri, Hyundai Ioniq har 28kWt batteri. Mao nokså like, men i realiteten har Ioniq bortimot 50% bedre rekkevidde enn Soul.
Spesielt om farten går opp pga lav luftmotstand.

Hvis jeg kunne fått Soul med Ioniq sin rekkevidde og bagasjeplass hadde jeg uten tvil valgt Soul!
Hvis rekkevidde og bagasjeplass er tilstrekkelig, løp og kjøp Soul! Super bil, god garanti, lader kjapt osv osv osv
En får også takstativ slik at en evt kan bruke takboks. Du skriver at du er singel, hvis det betyr du reiser mye alene eller kanskje to personer så betyr plass mindre. Fire personer på tur med mye bagasje så blir begge litt små.

Jeg ville heller valgt ny eller brukt koreaner enn en brukt Tesla.

Trekkoppbil

Sitat fra: baalzam på lørdag 23. juni 2018, klokken 20:24
Hva ville dere gjort?
På småkjøring synes jeg sykkel gir mest kjøreglede hvis man har mulighet til det, og el-bil kommer på 2. plass.
Til langkjøring så ville jeg vært tålmodig med å investere i elektrisk drift.
Sykkel kan duge på fjellturer og langturer. Om sommeren kan man ta den med på toget til f.eks Haugastøl hvor man kan sykle vestover, eller til Røros hvor man kan sykle tilbake, eller man kan ta fly til Nordnorge eller hvor som helst. Men som oftest er det greit å slenge sykkelen på bilen.
Dersom Kona drøyer, ville jeg ha vurdert andre biler. Man kan også trekke kølapp på Niro, og det er mulig Leaf E Plus kommer med kortere leveringstider.

Man bør også gjøre visse sikkerhetsvurderinger:
Ut fra statistikken er vel sykkel noe av det farligste, og el-bil noe av det tryggeste. Så med sykkel må man klare å unngå trafikkfellene.
Jeg har aldri hørt om noen som er drept i el-bil her i landet, men jeg har hørt om noen som er drept av en stor el-bil i ei møteulykke. Fra USA hører man om el-bilister som blir drept i biler med autopiloter. Så hvis du kjører en el-bil uten for mye automatikk, så er du statistisk sett ganske trygg.
Et faremoment med mange el-biler, er breie A-stolper som gir store dødvinkler, og man må virkelig se seg for i venstresvinger og ved mange kryss og fotgjengerfelt etc.

baalzam

#4
Sitat fra: nix på lørdag 23. juni 2018, klokken 22:32
Har du lademulighet hjemme eller på jobb? Hvor mange km har du tur/retur? Er tog/buss uaktuelt?

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 24. juni 2018, klokken 08:41
Spørs hvor langt du reiser til fjells, hvor tett ligger hurtigladerne, hvor langt kjører du i hverdagen? Kan du lade hjemme og eller på jobb?

Begrenset lademulighet, men bor på Sandaker så muligheten for lading offentlig er der( dog noe trang). Jeg vet at en kar i borettslaget med tesla har fått innstallere egen lader på sin parkeringsplass, så regner med det skal være mulig. Det er i utgangspunktet lademulighet på jobb(sykehus) med mindre en av plassene er tatt.. Jeg har 20 km hver vei. Det tar meg vel 25-30 min å kjøre, og ca 55 min å sykle. Ved rush på hjemruten blir det dessverre opp mot 1 t i bilen. Kollektiv tar en 50-60 minutter, så det er jo et reellt alternativ på vinteren når sykkelen parkeres, men når jeg jobber i helgene er det kjekt å kunne kjøre bil for iblant passer kollektiven ikke helt optimalt.

Jeg føler at dette haster litt pga innføringen av Oslopakke 3, med den store prisøkningen mars 2020. Jeg blir ikke rammet av den indre bomringen, men hadde vært kjekt å kunne skaffe elbil innen den tid...

Kan nevne at det forekommer sporadiske turer til Sverige for litt handling også, men hytteturene pleier å begrense seg til maks 2-300 km, men liker å bruke sommerne på fjellturer og det hadde vært kjekt med rekkevidde så man an begrense ladingen til én gang hvis man skal til f eks Åndalsnes, Geiranger eller Stavanger-området..

turfsurf

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 24. juni 2018, klokken 10:58
Jeg har aldri hørt om noen som er drept i el-bil her i landet, men jeg har hørt om noen som er drept av en stor el-bil i ei møteulykke. Fra USA hører man om el-bilister som blir drept i biler med autopiloter. Så hvis du kjører en el-bil uten for mye automatikk, så er du statistisk sett ganske trygg.
Et faremoment med mange el-biler, er breie A-stolper som gir store dødvinkler, og man må virkelig se seg for i venstresvinger og ved mange kryss og fotgjengerfelt etc.
Farlig å trekke konklusjoner ut i fra hva som kommer frem i media. Tror du har null statistisk backing for de påstandene dine.

Ellers er vel breie a stolper ett problem med nye biler generelt, og har ikke noe med elbiler spesielt å gjøre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: baalzam på mandag 25. juni 2018, klokken 23:35

Kan nevne at det forekommer sporadiske turer til Sverige for litt handling også, men hytteturene pleier å begrense seg til maks 2-300 km, men liker å bruke sommerne på fjellturer og det hadde vært kjekt med rekkevidde så man an begrense ladingen til én gang hvis man skal til f eks Åndalsnes, Geiranger eller Stavanger-området..
Jeg ville sett på eGolf, i3 og Ioniq. I3 gir mest kjøreglede og er den beste bybilen, Golf er hakket mere komfortabel, og Ioniq kommer fortest frem over lengre distanser. Men ikke mye mellom disse bilene, handler om preferanse. I3 er overraskende praktisk for to personer, når man legger ned baksetene får man med mye grunnet karosseriutformingen.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

baalzam

Takk! For de som evt. gidder å svare... Hvis jeg skulle bestilt Kona likevel, hadde dere kjøpt eller leaset Ioniq fram til da isåfall?

turfsurf

Sitat fra: baalzam på tirsdag 26. juni 2018, klokken 20:17
Takk! For de som evt. gidder å svare... Hvis jeg skulle bestilt Kona likevel, hadde dere kjøpt eller leaset Ioniq fram til da isåfall?
Jeg ville kjøpt. Etterspørselen etter brukte elbiler kommer ikke til å avta.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Definitivt kjøpt og ikke leaset da restverdi settes alt for lavt for tiden. Har leaset før, men ikke nå.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electrix

Sitat fra: baalzam på tirsdag 26. juni 2018, klokken 20:17
Takk! For de som evt. gidder å svare... Hvis jeg skulle bestilt Kona likevel, hadde dere kjøpt eller leaset Ioniq fram til da isåfall?
Leasing av elbil er stort sett en veldig dårlig deal i Norge, det er mye bedre å kjøpe. Leasingselskapene baserer mye av fortjenesten på "subsidier" fra staten som de får ved at de som selskap betaler mye mindre avgifter på bilene. Det vil si de får reduserte avgifter på bensin og dieselbiler som de så selger om noen år i bruktmarkedet der de andre bilene ble kjøpt med fulle avgifter. Problemet for leasingseskapene er at vanlige folk også kan kjøpe elbiler uten avgifter, dermed får de ingen ekstra inntekter fra staten her og de må beregne hele fortjenesten fra kunden. Samme gjelder til dels bilutleiefirmaer og taxi. Så det er ikke så rart at disse 3 gruppene er så negative til elbiler...

Hvis staten skal endre i avgiftsreglene for å kompensere inntektstap så er kanskje "subsidieringen" av bensin og dieselbiler til taxi- utleie- og leasing-selskaper noe de bør se nærmere på.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA