Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål om bruktkjøp

Startet av MMK, lørdag 23. juni 2018, klokken 16:03

« forrige - neste »

MMK

Hei!

Jeg kjøpte i går en brukt Kia Soul Exclusive 2016 fra en kjent større forhandler. Det som gjorde meg noe bekymret i dag var da jeg fulladet bilen og fikk beskjed at estimert rekkevidde var 131 km. Skulle tro den var en god del høyere? Da var alt av air-condition m.m skrudd av. Er det grunn til bekymring , eller er den estimerte rekkevidden noe som forandrer seg med kjørestil? Til info var bilen hos forhandler importert fra Frankrike, og jeg har ennå ikke kjørt så mye.

Til info så jeg det neste innlegget dreide seg om noe alá det samme, men mitt spørsmål går mer på om elektronikken kalibreres på noe vis.

På forhånd tusen takk!


Karl-Wilhelm

Hva er gjennomsnittsforbruket ditt nå i wh/km? Du kan gjøre en kjapp kontroll ved å dele netto batterikapasitet med dette tallet. Dette vil gi deg maks rekkevidde til skilpadde om forbruket forblir det samme.

Eksempel:
Rekkevidde = 27kWh / 0,140kWh/km = 192km
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

MMK

Per nå står gjennomsnittsforbruk på 0.172 kwh/km. Som du skriver gir regnestykket 27/0.172 = 157km. Det er jo et ganske annet tall enn 132km som den estimerer. Betyr det at batteriet har tapt seg?

Usikker

Har du tilgang til en OBD leser og Torque på kan du sjekke dette selv

En lenger tråd her du kan kikke på hvis du har lyst
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36583.0
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

MMK


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA