Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf - Import eller ikke import?

Startet av jcmadsen, lørdag 23. juni 2018, klokken 09:50

« forrige - neste »

jcmadsen

Jeg har nå PhD i Leaf. Men det frustrerende er hvordan så og si alle Leaf på Finn er import, i hvert fall i hva jeg mener er en edruelig pris. Er ekstremt mange useriøse bruktbilbutikker der ute så tror faktisk jeg velger å kjøpe fra privat.
Mitt spørsmål er, hvilke ulemper/fordeler er det ved1' kjøp av en 2015 Leaf import/Norsk? Om jeg skal velge import blir det i hvert fall USA modell på grunn av varmepumpe og div. Hadde kanskje også vært fint å funnet ut om bilen har kjørt i kaldere strøk (bedre for batteri)

Jeg fant denne men sammenliknet med alt annet så føler jeg kanskje denne er for godt til å være sant? Hva mener dere?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121877724

kaiat

Den du linker til, er en S-versjon som tilsvarer Visia her i Europa. Den har altså ikke varmepumpe. Den har dog varmepakke, men det er ikke det samme som at den har varmepumpe. Ellers er den forøvrig solgt ny i Georgia og der er det vel forholdsvis varmt.

Den største fordelen med norsk Leaf er selvsagt 5 års garanti på hele bilen, men de eldste Leafene er eldre enn det nå og da blir det ikke så viktig. Europeiske biler har den fordelen fremfor amerikanske at navi og Carwings fungerer.

Trekkoppbil

#2
Når det gjelder luft til luft-varmepumpe som kom med 2013-modellen, så mangler den på de billigste modellene S og Visia, så det blir geografiuavhengig.
Varmepakke med varme i ratt, seter og batteri blei standard i alle amerikanske stater fra og med 2012-modellen, mens det kan mangle på biler fra Europa. I USA er antakelig batterivarmen skippa på 30kwts batteriet, og det kan være like greit, så lenge man ikke bruker bilen i kalde innlandsstrøk og den er kopla til AC hele vinteren.

Bilen fra Finnannonsen har muligens Hakka R2, som er bra dekk på snøføre, og som anbefales. Sjekk om vinterhjula har tpms.

Det som kjennetegner billigmodellen S, er blandt annet:

  • Stålfelger. Det betyr ikke så mye når bilen har fått lettmetallfelger i ettertid, som denne.
  • Manglende telematikkmodul. Jeg trur det er like greit at den mangler. Nissan i USA har en servicebulletin som sier at 2G-modulen skal koples ut når bilen er på service, siden den har så mange sikkerhetshøl, så det er ikke vits å bruke penger på en dyr modell som har det. På europeiske biler brukes dem fortsatt, men man har 5 års abonnement på sim-kort, som ikke er så mye verdt på en bil som er 3-4 år gammel. Et alternativ er å kjøpe OVMS.
  • Ladepakke er ekstrautstyr, men det ser ut som at denne bilen har det.
  • Gule markeringslys foran, men tidligere var det vanlig å bygge om til hvit p-lys ved import.
  • Den mangler garasjeportåpner, og det er mulig den mangler visse funksjoner for blåtannlyd.

2015-modellen er ganske robust, og det bør være et tryggt kjøp, men jeg ville alikevel sjekke opp SOH og hvor mange kwt man har på fullada batteri.


  • Batteriene som var produsert fram til våren 2013, tålte ikke høy temp så godt. I de mest ekstreme varme strøk kunne kunne batteriet tape seg 4 ganger mer enn i Norge:http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model. I varme strøk var det ikke så uvanlig at batteriene kom ned på 8 barerer i garantitida, og man fikk nytt batteri på kapasitetsgarantien, men jeg trur det er uvanlig andre steder. Nå er disse batteriene gamle og de fleste er uten kapasitetsgaranti, og jeg trur kapasiteten varierer mye fra bil til bil, etter hvordan den er holdt. Jeg antar at ladebegrensning til 80% kan doble levetida. Ellers er det gode biler.
  • Utover 2013 og 2014 kom det oppdateringer av kjemien i nye batterier som gjorde dem mer robuste, og jeg trur det er sjeldent 24kwt's batterier heretter blir bytta på kapasitetesgarantien. 2015 modellen var i produksjon i april 2014 og bilene er ofte 3-4 år gamle. Jeg trur det er robuste batterier fra den tida, men når batteret er såpass gammelt ville jeg ha målt det før kjøp.
  • 30kwt's batteriene har derimot ofte mista mange barer. Mange 2016 modeller jeg har sett til salgs, er nede på 9 barer. F.eks denne som jeg finner på Finn når jeg søker etter 2016 Nissan Leaf SL:  Fordelen med 30kwt's batteriene er at de har 160 000km/8 års kapasitetsgaranti. Fabrikkgarantien brytes når bilen taes over Atlanteren. Statistikk fra ute i verden sier at kapasiteten synker 10% i snitt på disse batteriene som du har i 2016 SV og SL, og 2017 S, SV og SL. Jeg er skeptisk til å kjøpe en 30kwt fra USA, hvis den ikke har et splitter nytt batteri før sjøfrakt. Det bør være fullt mulig å kjøpe en 30kwt's bil med 8 barer i USA, og få nytt batteri på garantien, før man frakter den over atlanteren. Har man bil med nytt batteri, kan det nok holde i flere år i Norge, hvis man passer på å ikke kjøre det for varmt, som man kan gjøre ved å hurtiglade for høyt opp flere ganger på en dag.
Det kan være viktig å forstå hvordan dette spillet fungerer.
Kjøper man enn 24kwt's Leaf her i landet med 12 barer, så er det ikke noen reel fare for at man kommer ned på 8 barer før garantien løper ut, under normal behandling, så da er vanligvis ikke fabrikkgarantien noe verdt, og man kan kjøpe USA-modell. Kjøper man 30kwts bil, blir forholdet helt annerledes.

Når det gjelder klima:
Legg gjerne merke til hvor mange sommre gammel bilen er. For USA-biler kan du spørre selgeren etter historikken på bilen, så du kan se bl.a hvilke stat den har Title fra. Det sier ikke allt om klimaet, da den kan være kjørt i en annen stat, og f.,eks i California er det enorme forskjeller i på sommerene. Så kan du sjekke opp meteoroligisk statistikk for området: https://www.yr.no/place/United_States/Georgia/Atlanta/statistics.html
Hvis man har fysisk tilgang til bilen så kan man lese av SOH, og det er det som teller, og ikke hvilke miljø bilen er kjørt i. Aller helst bør man lade bilen helt opp, og se hvor mange kwt man får. Jeg prøvde en gang en 2013-modell som hadde hatt et par år fra GA, og den bilen hadde særdeles bra batteri.

En mekaniker fortalte meg at en vanlig feil med Leaf er irr i koplingspunkter grunnet fuktighet, og det er et problem at enkelte bruker AC for lite i fuktig vær. I Norge trur jeg mange Leafer går i fuktige kyststrøk, og enkelte parkerer utendørs. Sånn sett trur jeg det kan være tryggere med USA-modeller.

Supermario

Hadde kjøpt privat med rest nybilgaranti fremfor importert hos forhandler. Men til slutt handler det jo om pris(differanse)
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

jcmadsen

Tusen takk for utfyllende svar. Jeg lander på å få tak i en Norsk men det er ikke mange av dem.
Hva med denne som er produsert i UK? Får garanti på den i hvert fall
https://www.finn.no/121548962
Eneste er at selger skriver 2015 men det står produsert 10/2014 og skrivingen er ikke super så vanskelig å ta annonsen seriøs.


kaiat

Europeisk Visia+ uten varmepakke det der. Slik som selger ordlegger seg, er det mulig at denne ikke kan hurtiglade. Hurtigladeporten er ekstrautstyr på Visia-modellen nedover i Europa.

Trekkoppbil

#6
Et enkelt kjennetegn: Biler med den spesielle skjermen til stereoanlegget, er av den billigste typen som ikke har varmepumpe.

Det ser ut som  en god bil som man kan får rimelig her, men du bør passe på et par ting:
Biler uten hurtigladeport passer ikke til hvem som helst, og det kan passe til en smal brukergruppe.  Gjettometeret viser 150km i Eco-mode som kan være litt lite. Det behøver ikke bety noe som helst, men jeg ville nok sjekka SOH før jeg hadde kjøpt bilen, og helst hvor mange kwt batteriet har når det er fullada. Annonsen nevner ikke vinterhjul. Bilen har 2-3 sommere fra før registrering i Norge, og selgeren har søreuropiskklingende navn.

Finn oppgir at bilen selges av privat selger med 60 mnds garanti. Jeg skulle like å se hva den garantien dekker. Finn.no har systemer med bugs, som skaper annonser med masse feil. Jeg har sjølv opplevd at når jeg redigerer en bruktbilannonse, så havner dataene som jeg legger inn, på en helt annen annonse. Og jeg har sett andre annonser som har så masse feil at jeg ikke trur selgeren kan ha lagt det inn.

Bilen er 4 år gammel, og den er registrert i 2014. Jeg forstår ikke hva du vil oppnå med fabrikkgarantien på denne bilen. Det er vel 8 års garanti mot brudd på batteriet, men der skjer omtrent aldri at batterier på Leaf bryter sammen plutselig. Kapasitetesgarantien er på 5 år, men når bilen er 4 år og du har 12 barer, så rekker den ikke å falle til 8 barer innen garantien går ut, og jeg har aldri hørt om batteri av denne årgang som er kommet ned på 8 barer. På resten av bilen er det vel vanlig med 3 års garanti i Europa.





Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA