Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Niro EV First Edition

Startet av Zuexi, fredag 22. juni 2018, klokken 15:30

« forrige - neste »

Limodriver

Jeg støtter en boikott av Kiaforhandlere hva utstyr angår. Her burde det være mulig å få til grupperabatter for eNirokjøpere.

Jeg som syntes Hyundai var i overkant frekke, men der var ihvertfall ladekabler og gummimatter inkludert.

goev

Sitat fra: navyelsen på torsdag 15. november 2018, klokken 12:11
Da blir du dessverre skuffet. Jeg var i kontakt med Kia Norge, og de bekreftet at mva allerede er trukket fra på de linjene som er merket F.
Prisen som er oppgitt er derfor den du skal betale.
Selv kommer jeg til å legge igjen den nette sum av 0 kr på ekstrautstyr. Kjøper dekk, matter og ladekabel billigere fra en tredjepart inkl mva!

Hvis det du skriver er tilfelle, kommer jeg til å gjøre det samme som deg, men jeg lever i håpet.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

navyelsen

Sitat fra: goev på torsdag 15. november 2018, klokken 12:17
Hvis det du skriver er tilfelle, kommer jeg til å gjøre det samme som deg, men jeg lever i håpet.

Du kan gjerne håpe, men under er min direkte korrespondanse med Kia Norge AS:

Spørsmål:
Ser av deres prisliste for ekstrautstyr at pris på vinterdekk er oppgitt fra kr 17.479,- inkl mva. Videre står det på merknad at utstyret er fritatt fra mva.
Betyr dette at prisen på vinterdekk blir 13.983 kr hvis de kjøpes sammen med bilen og mva er trukket fra?


Svar:
Nei, der det står fritatt er summen oppgitt uten mva.

I videre korresponanse forklarte de seg med forskjeller i hjulstørrelse, og begynte å dra inn sammenligning med Kia Sportage hvor 17" vinterdekk koster over 22.000 inkl mva. De mente derfor at 17500 eks. mva var en god pris på momsfrie vinterdekk... vet ikke om jeg skal le eller grine, men til denne prisen er det helt uaktuelt!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

goev

Det er veldig rart at samme tilbehør er 25% dyrere til e-Niro, sammenlignet med Niro. Gir en dårlig smak i munnen.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Elbilensrekkevidde

#244
Kia e-Niro FE er en kjempebra bil og så kan man jo heller diskutere pris/utstyr/krok osv som egne saker. Men bilen er fin.

Satt lenge i FE på lørdag i Drammen. Se min 17 min video på YouTube kanalen min.

https://youtu.be/hBkbFDFTiLE

Elbilensrekkevidde

#245
Og denne også fra lørdag. Gleder meg stort til å få bilen

Joggamann

Jobber du for Kia? Nekter å tro at alt var så bra og fantastisk som du la det frem som ut ifra dine videoer.

Etter å ha sett Teslabjørn sine videoer fikk jeg inntrykket jeg forventet, helt ok bil med en del plukk som kan irritere noen samt en del veldig billige løsninger.

navyelsen

Sitat fra: Joltus på lørdag 23. juni 2018, klokken 07:08
Nja.... Det kom en del n connecta som ble importert fra Europa. Og Nissan klarte da kunststykket å levere mange av disse før LE.... Egentlig godt jobba.

Kjenner jeg blir litt skeptisk hvis Kia går for det samme. Altså låser de første kundene til First Edition med forventet levering frem til sommeren.
Og parallellt importerer "brukte" førstedagsregistrerte biler fra Tyskland og Frankrike. Slik som Soul.
Disse kan da potensielt få flere valgmuligheter, lavere pris, og raskere levering enn den norske FE.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

tuono

Sitat fra: Joggamann på fredag 16. november 2018, klokken 08:29
Jobber du for Kia?


Er jo gjennomgående i denne forumseksjonen: Den arme jævelen som faktisk synes at bilen er grei klarer altså umiddelbart å få en eller flere til å krype fram fra under steinene og komme med den der. Evt. forsøksvis å koble posteren opp mot BOS. Til og med når de tar forbehold om pris, utstyr og hengerfeste og kun forholder seg til bilen.

lirekassa

Sitat fra: navyelsen på fredag 16. november 2018, klokken 08:40
Sitat fra: Joltus på lørdag 23. juni 2018, klokken 07:08
Nja.... Det kom en del n connecta som ble importert fra Europa. Og Nissan klarte da kunststykket å levere mange av disse før LE.... Egentlig godt jobba.

Kjenner jeg blir litt skeptisk hvis Kia går for det samme. Altså låser de første kundene til First Edition med forventet levering frem til sommeren.
Og parallellt importerer "brukte" førstedagsregistrerte biler fra Tyskland og Frankrike. Slik som Soul.
Disse kan da potensielt få flere valgmuligheter, lavere pris, og raskere levering enn den norske FE.

Man kan ta BOS og Kia Norge for mange ting, men nettopp det at de ikke låser kundene sine er det som er så bra. De første 100 har fått forespeilet kontraktskriving før 01.12.18, deretter vil de neste på lista bli kalt inn for det samme seks uker før levering av sin. Skulle det parallelt dukke opp versjoner fra Europa, så kan det neppe være et stort problem å ta ut en av de istedenfor.

navyelsen

Jojo, hvis de er så fleksible så er det greit.
Men føler meg litt skeptisk til å skrive kontrakt i november på en First Edition. Hvis muligheten åpner seg på en "brukt"-importert tysk Silver Edition 40.000 kr billigere i februar?
Tror du da Kia lar meg stikke fra kontrakten eller gir meg tilbud om en rimeligere utgave?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

lirekassa

Sitat fra: navyelsen på fredag 16. november 2018, klokken 12:37
Jojo, hvis de er så fleksible så er det greit.
Men føler meg litt skeptisk til å skrive kontrakt i november på en First Edition. Hvis muligheten åpner seg på en "brukt"-importert tysk Silver Edition 40.000 kr billigere i februar?
Tror du da Kia lar meg stikke fra kontrakten eller gir meg tilbud om en rimeligere utgave?

Hvis du skriver kontrakt på FE og den leveres seks uker senere så antar jeg at den er gjensidig bindende.

At tysk Silver Edition blir å finne i norske butikker så tidlig som i februar tror jeg ikke så mye på. Og tror heller ikke på seks ukers leveringstid ved bestilling av 'gråimport'.

Cral

Dette med kontraktskriving 01.12.18 er jo blitt litt av en nøtt nå. Jeg er ikke veldig langt bak de første 100 plassene, så om en del av dem sier nei, så havner jeg plutselig blant dem, noe jeg er usikker på om jeg faktisk ønsker...

Om jeg får fra båt 2, så er jeg kanskje så heldig at jeg får vite pris på et par konkurrerende biler _før_ jeg eventuelt må bestemme meg og dermed kan velge en av disse i stedet. Med mulig pris på Nissan Leaf og TM3 i løpet av desember, føler jeg at det er et lite sjansespill å undertegne kontrakt på eNiro nå. Planen er jo å ha Kiaen frem til iX3 kommer.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

navyelsen

#253
Er litt i samme situasjon selv med kønummer 11X. Hvis noen hopper av køen kan det være at jeg må signere i allerede i november.
Nissan har lansering av Leaf60 i begynnelsen av desember, og seiler opp som et godt alternativ.
Samtidig vurderer jeg å importere en rimeligere utgave av e-Niro fra Tyskland, litt avhengig av leveringstid.
TM3 er også et alternativ, men uten reservasjon regner jeg med at denne ikke er tilgjengelig før 2020.

Så er sannelig ikke sikker på hva jeg skal gjøre. Jeg var tidligere fast bestemt på e-Niro. Men etter at pris ble kjent, latterlige priser på ekstrautstyr, samt at man er låst til "First Edition", fremstår totalpakken mindre og mindre attraktiv...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Rabagast

Sitat fra: goev på torsdag 15. november 2018, klokken 15:24
Det er veldig rart at samme tilbehør er 25% dyrere til e-Niro, sammenlignet med Niro. Gir en dårlig smak i munnen.

Noen som har sjekket pris på utstyr i Sverige?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA