Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Niro EV First Edition

Startet av Zuexi, fredag 22. juni 2018, klokken 15:30

« forrige - neste »

Bjoris

Fikk svar fra Kia Norge at Niro EV får JBL i Europa og at det ikke er avklart om den får strømuttak i baksete... Hmmm

Cral

Sitat fra: navyelsen på torsdag 06. september 2018, klokken 11:58
Jeg bestilte uten soltak, og angrer ikke på det når jeg ser takhøyden i videoen til Bjørn. Han er 173 cm, og har en halv knytteneve klaring til taket i baksetet (ca. 5 cm?). En person på 180 vil da nesten stange i taket i baksetet.
Håper derfor at biler uten soltak har noen ekstra centimeter takhøyde!

Kan for øvrig ikke se hvilke fordeler LED-lys har fremfor andre typer lyskilder...

Husk at bare halve høyden kommer fra setet og opp, resten av høyden er fra bena og ned, og vil ikke bygge i høyden. Og jeg syntes det ser ut som mer enn 5 cm...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Trond.m

De første bilene som skal leveres til norske kunder må vel være produsert nå ?
Det betyr vel at selv om hengerfeste blir godkjent for ettermontering, så ligger det vel ikke ferdig elektrisk opplegg ? Hengerfeste uten strøm anser jeg av liten verdi selv til bruk av sykkelstativ. Risikoen for at man må ta av syklene ved kontroll på grunn av at lysene er tildekket er vel ganske stor ?

Cral

Tipper at de gjenbruker 12V kabelene så langt som mulig fra de andre variantene, og da blir ikke det et problem.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Zuexi

Sitat fra: TM på søndag 30. september 2018, klokken 21:17
De første bilene som skal leveres til norske kunder må vel være produsert nå ?
Det betyr vel at selv om hengerfeste blir godkjent for ettermontering, så ligger det vel ikke ferdig elektrisk opplegg ? Hengerfeste uten strøm anser jeg av liten verdi selv til bruk av sykkelstativ. Risikoen for at man må ta av syklene ved kontroll på grunn av at lysene er tildekket er vel ganske stor ?
Kan det være at ledningsnettet bare er en ekstra kontakt man mellom to eksisterende kontaktpunkter?
Kanskje mer et spørsmål enn svar...

trykkertor

Sitat fra: Zuexi på søndag 30. september 2018, klokken 22:26
Kan det være at ledningsnettet bare er en ekstra kontakt man mellom to eksisterende kontaktpunkter?
Kanskje mer et spørsmål enn svar...
Kan godt være så enkelt.
Vår KIA Sportage har en boks over venstre bakskjem inni bilen vår.
Den fordeler ut all strøm til baklysene på bilen. Rygge, blink, vanlig, bremse, tåke osv....
Da det skulle installeres hengerfeste på den, fikk man kjøpt en Y-kabel som går inn i boksen, og ut til en tilsvarende boks for hengerfestelys. Så trekkes det enkelt hengerkabel fra den boksen og ut til festet.
Det var til og med klargjort med gjennomføringsmuffe i "gulvet" ved bagasjerommet. Snitte med kniv og føre kabel gjennom, og det var helt tett.

Så siden det var så lett på en relativt ny Sportage (2013), tenker jeg KIA kanskje har det slik i dagen modeller også.
Altså en boks bak i bilen som sender strøm til baklykter. Og dermed mulighet for å koble til en Y-kabel og styring av lys til henger.

Limodriver

Det er ikke noe problem å ettermontere tilhengerfeste. Det produseres sett for ettermontering for de aller fleste bilmodeller. De som ikke er plug and play gir en god beskrivelse slik at det er godt mulig å montere for en litt nevenyttig mor......

Kårepåsporet

Sitat fra: Limodriver på mandag 01. oktober 2018, klokken 10:57
Det er ikke noe problem å ettermontere tilhengerfeste. Det produseres sett for ettermontering for de aller fleste bilmodeller. De som ikke er plug and play gir en god beskrivelse slik at det er godt mulig å montere for en litt nevenyttig mor......

Og du kan garantere at dette ikke lager krøll i bilens canbus system?
Enhver idiot kan koble i sammen to ledninger, men hva om tilhengeren har glødepærer?

Limodriver

Jeg har gjort det selv på egen nyere bil. Erik Jaeger er en anerkjent produsent av slike sett og etter det jeg har plukket opp leverer til mange merkeverksteder for ettermontering. Nedenfor er link til et 7-polig og 13-polig tilkoblingssett. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere noe, men har ikke hatt et eneste problem med mitt sett. Tilhengeren har glødepærer og det finnes ikke på bilens belysning som kune er LED og Xenon.


https://www.ebay.de/itm/7poliger-fahrzeugspezifischer-E-Satz-fur-Kia-Niro-SUV-08-2016-jetzt-NEUWARE/272818063570?fits=Model%3ANiro%7CMake%3AKIA&hash=item3f853948d2:g:1LcAAOSwOkxbqExV

https://www.ebay.de/itm/13poliger-fahrzeugspezifischer-E-Satz-fur-Kia-Niro-SUV-08-2016-jetzt-NEUWARE/272771711241?fits=Model%3ANiro%7CMake%3AKIA&hash=item3f82760109:g:YfUAAOSwjCVbqExd


Trond.m

30. november...det vel biler å få sett i Norge før det ? Det er jo hevdet at det kommer FE biler i november.

Bjoris

Min forhandler sier bilen blir lansert i Norge 26.10 og han hadde da mer håp om at prisene var klar da:)

Bjoris

Begynner å ligne på Tesla dette, alltid noe nytt rett rundt hjørnet! En kan jo gjerne sett seg å vente:) Ellers kjøpe og selge hele tiden... Problemet her er jo leveringstiden...

Zuexi

Min forhandler sa i sommer at det var forventet utlevering av de første kundebilene i November. I ettertid har vel hun pressedama til KIA sagt i en eller annen artikkel at det er forventet utlevering av de første bilene i Desember. Utover dette har jeg ikke registrert noen annen informasjon.

Trond.m

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 07:39
Min forhandler sier bilen blir lansert i Norge 26.10 og han hadde da mer håp om at prisene var klar da:)
Man kan da vel ikke lansere en bil 26.10 uten å offentliggjøre prisene, og samtidig planlegge leveranser i desember ?
De fleste kunder setter pris på litt mer tid til å salg av bil og finansiering av kjøp. Prisene bør komme innen midten av oktober.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA