Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Niro EV First Edition

Startet av Zuexi, fredag 22. juni 2018, klokken 15:30

« forrige - neste »

Zuexi



Sitat fra: trykkertor på lørdag 23. juni 2018, klokken 00:47
Men var det ikke slik med Leaf at de som hadde bestilt Launch/First Edition fikk bil senere enn dem som hadde konfigurert sin egen bil?
(Eller husker jeg feil nå?)

Ikke i begynnelsen i ihvertfall, dvs det ble åpnet for bestilling av LE i september. Konfigurering av egen bil åpnet de for i desember. Levering av LE startet i Februar, men da fikk også Nissan tak i biler som var tiltenkt et annet europeisk marked og omallokert disse til Norge. Mange av disse bilene ble "øyeblikkelig tilgjengelig" som gjorde at man nærmest kunne gå inn i en Nissan butikk og reise hjem med ny bil, mens andre stod/står fortsatt i kø.

lirekassa

Sitat fra: gr på lørdag 23. juni 2018, klokken 07:17
1800kg hengervekt høres veldig optimistisk ut, men bare flott om det skjer. Tar det med en klype salt inntil videre.

Ikke spesielt begeistret for en "first edition", hvis det er riktig. Foretrekker å velge utstyr selv. Skinn er for eksempel pent, og praktisk i forhold til rengjøring, men alt annet er kun negativt med det.

Hva med skinn er det du misliker? Har bare sittet på i bil med det, aldri eid selv.

geear

Har hatt maange biler med skinn, og etter vi fikk barn har argumentasjonen for barn alltid vært rengjøring. Men så kjøpte vi e-Golf brukt, og da ble det litt tilfeldig en uten skinn, og da hadde vi X5 med skinn og stoff i e-Golfen, og forskjellen i komfort både vinter og sommer de to imellom var stor. Endte faktisk med å bestille Model X med "delskinn" på grunn av det, og har ikke angret et sekund. Veldig pent, og veldig mye mer behagelig uansett årstid. Aldri kaldt eller klamt, og mykere å sitte i. Syns også skinn får mer merker etter barneseter enn stoff.

Impregnerte alt stoffet i bilen med g-technic et eller annet, og det ser ut for å holde veldig bra.

Men som sagt, syns fortsatt skinn er veldig pent, og at det er lett å rengjøre er det ikke tvil om.

Kårepåsporet

Sitat fra: Zuexi på fredag 22. juni 2018, klokken 15:30
De første bilene som kommer til landet skal være fullspekkede biler med "alt utstyr" som de kaller "First Edition - eneste man kan velge i mellom er lakkfarge - sort, hvit og en til - trolig grå.

Hvis dette er tilfelle mtp fargevalg så er det mulig jeg kjøper bil for videresalg. Sort, hvit eller grå er totalt uaktuelt. Stemmer dette så er det totalt fantasiløst av Kia importør, de kan bestille inn bilen inalle regnbuens farger, og de vil få solgt  alle!

Counterpointer

Sitat fra: gr på lørdag 23. juni 2018, klokken 16:22
Men som sagt, syns fortsatt skinn er veldig pent, og at det er lett å rengjøre er det ikke tvil om.
Regner med at Niro har samme perforerte skinn som andre Kia biler. Det er ikke så lett å rengjøre når det kommer veske på som setter seg i hullene. Satt med tannpirker og renset hvert enkelt hull i min forrige bil....... tok en evighet. Var skeptisk til dampstøvsuger pga vifte i setet.
Er egentlig mest glad i alcantara selv det er det beste fra begge alternativene.
Tror ikke Niro får alcantara btw

Zuexi



Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 23. juni 2018, klokken 16:30
Hvis dette er tilfelle mtp fargevalg så er det mulig jeg kjøper bil for videresalg. Sort, hvit eller grå er totalt uaktuelt. Stemmer dette så er det totalt fantasiløst av Kia importør, de kan bestille inn bilen inalle regnbuens farger, og de vil få solgt  alle!

Er nok et bevisst valg fra KIA når man ser hvilke farger det selges mest av her i landet, uten at jeg heller tror et fargespekter ville påvirket salget av de første bilene.


Kårepåsporet

Det er merkelig dette med at «noen» snakker med en forhandler som «vet» at det blir hvit, sort og kanskje grå.

Jeg måtte sjekke med forhandleren jeg har kontakt med, beskjeden jeg fikk var at det kommer tre farger, men de har ikke fått vite hvilke farger, og det blir bestilt 700+ biler.

Den infoen er rimelig vag, og så vagt tror jeg faktisk det er per i dag.
Så får vi se i slutten av september hva som skjer, hvilke farger og valg som er tilgjengelig. Jeg har ok elbil, og jeg tror nok jeg velger evt å vente på riktig bil mtp utstyr og farge.
Eneste som er helt sikkert er at min neste bil ikke blir sort, hvit eller grå!

lirekassa

Tror ikke noen forhandler har sagt det det du skriver, Kåre. Det er vel mer kvalifisert gjetting av forumbrukerne.

Kårepåsporet

Sitat fra: lirekassa på søndag 24. juni 2018, klokken 23:32
Tror ikke noen forhandler har sagt det det du skriver, Kåre. Det er vel mer kvalifisert gjetting av forumbrukerne.

Ikke vet jeg, men hvis det er så at forhandlere ikke sier noe så er det dumt å komme med ren spekulasjon:

Sitat fra: Zuexi på fredag 22. juni 2018, klokken 16:18
Var innom en forhandler idag. Han snakket om dette, før han dro opp mobilen, så ut som han skummet igjennom en mail før han bekreftet informasjonen han hadde gitt.

Zuexi



Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 25. juni 2018, klokken 05:50
Ikke vet jeg, men hvis det er så at forhandlere ikke sier noe så er det dumt å komme med ren spekulasjon:

Må du ikke dra ting ut av kontekst da...
Du har nok helt rett... Han sjekket sikkert siste statusoppdatering på Facebook, bare for at det skulle mer legitimt ut i forhold til det vi snakket om - hva slags seter First Edition får. Neste gang skal jeg be om å få kopi av eposten eller screenshot.

Alt som skrives her inne er jo uansett spekulasjoner frem til det kommer endelig informasjon fra produsent, importør eller hva?

lirekassa

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 25. juni 2018, klokken 05:50
Ikke vet jeg, men hvis det er så at forhandlere ikke sier noe så er det dumt å komme med ren spekulasjon:

Men at du selv gjetter pris i en annen tråd er greit, eller? Tror du får holde ut at det spekuleres litt på et forum.

Tror dere for øvrig forhandlingene blir som for Hyundai Kona, at det er flere land involvert i forhandlingene med HK i Sør-Korea? Drøyde jo ut lovlig lenge...

Morten Christiansen

Kona velger farge og vil ha hvit, og jeg regner med at de første bilene kommer i de mest vanlige fargene, hvit, sort, grå. Grå er den mest kjedelige, sort har vi nå og den blir fryktelig møkkete fort.

Har aldri hatt skinnseter, foretrekker stoff, men kona ønsker skinnseter. Spiller liten rolle for meg hva vi ender opp med.

Vil ha hengerfeste.

Ellers er det små ting jeg kunne ønske meg, men det går sikkert og ettermontere. Det irriterer meg at det blir små striper i lakken under dørhåndtak, så ekstra beskyttelse der ville være ok. Metallpedaler ser ok, så ville nok valgt det dersom det var mulig å velge.

Har intet ønske om takluke, forstår ikke vitsen når man har klimaanlegg.

hELgenen

Sitat fra: Morten Christiansen på mandag 25. juni 2018, klokken 11:36
Vil ha hengerfeste.

Vil vi alle...
Sitat fra: Morten Christiansen på mandag 25. juni 2018, klokken 11:36
Har intet ønske om takluke, forstår ikke vitsen når man har klimaanlegg.

Tror ett poeng kan være mer lys i kupeen........
Ellers ser jeg heller ikke noe poeng mhp. kjøling....

Kårepåsporet

Sitat fra: lirekassa på mandag 25. juni 2018, klokken 09:57
Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 25. juni 2018, klokken 05:50
Ikke vet jeg, men hvis det er så at forhandlere ikke sier noe så er det dumt å komme med ren spekulasjon:

Men at du selv gjetter pris i en annen tråd er greit, eller? Tror du får holde ut at det spekuleres litt på et forum.

Tror dere for øvrig forhandlingene blir som for Hyundai Kona, at det er flere land involvert i forhandlingene med HK i Sør-Korea? Drøyde jo ut lovlig lenge...

Spekulerer jeg i hva jeg tror prisen blir eller hva jeg mener den er verdt, så skriver jeg det. Jeg skriver ikke at jeg har fått tallene fra en forhandler, vesentlig forskjell der!

Joltus

Det er da fint å opplyse om hva forhandlerne lirer av seg. Han presenterer det nå ikke som en sannhet, forteller kun om hva som skjedde....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA