Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe bil nå eller vente?

Startet av Cofal79, fredag 22. juni 2018, klokken 12:22

« forrige - neste »

Cofal79

Sitter å lurer på å hive meg på hype toget.
Per idag har jeg to biler. En som jeg bruker på jobb og ikke er så nøye med. Den andre brukes hovedsaklig langturer og finere turer.

Fått innvilges 420, noe som er smertegrensen over hva man har råd til.
Har ikke bommer eller ferge å tenke på.

Angående størrelse er ikke noe mindre en V70. Da sitter vi igjen med Tesla. SUV er ikke noe for meg.
Sitter å ser på S fra 2013 og 2014 som er innom prisklassen jeg har penger til.
Når man da ser hva de kostet ny og hva de koster idag med 120, 000+ km, noe jeg synes er litt mye for 4 og 5 år gamle biler.
Synes jeg de er en smule dyre.
Folk vet hva de skal ha for brukt til tross for kort levering på S og X idag. Som er ca 2 måneder.

Så jeg synes brukte S i prisklassen min er dyr og har disse barnesykdommene enda.

Har lyst på ny Volvo, skal man vente til da? Er litt usikker om det er verdt å kjøpe en overpriset brukt elbil, eller vente litt.
Om jeg har skjønt det rett så er nytt batteri rundt hjørnet.
Så spørsmålet er vel skal man hive seg uti det nå eller vente en stund til?
Ser på Kona også, men da man ikke er på listen så kan man sikkert ikke vente seg den før 2020, og brukt vil koste mer enn sin vekt i Heroin.

kodalse

#1
Hva med å prøve noen biler først?
Du sier ikke noe mindre enn en V70 og samtidig en bil det ikke er så nøye med.
Litt forutinntatt i et svært begrenset marked kan det virke som.

Det kan være lurt å forsøke seg litt frem først for å se om andre utgaver faktisk kan fungere også.

Kjører selv fornøyd rundt i en billig brukt elbil til og fra jobb, shopping osv.
På langtur brukes dieselbilen.

Forøvrig helt enig at brukte eldre modell S er priset langt over hva jeg ville vært villig til å betale for de.
Betaler ikke 400k for en bil som snart er utenfor garanti :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Trekkoppbil

For mange kan man komme rimelig ut med en billig, liten el-bil til småkjøring, mens elektrisk langturbil kan bli svært dyr.  Og det kan være småkjøringa som blir mange km.
Er man heldig, kan en brukt el-bil i 100 000kronersklassa dekke daglig kjøring, men brukte el-biler i den prisklassa kan ha dårlig batteri, og man kan ikke regne med V70-størrelse, og behovet varierer fra bilist til bilist.

arthur

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 22. juni 2018, klokken 16:14
Er man heldig, kan en brukt el-bil i 100 000kronersklassa dekke daglig kjøring, men brukte el-biler i den prisklassa kan ha dårlig batteri, ....

Begynner man ikke nå å se at denne frykten har vært noe overdrevet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Cofal79

Satt å tenkte Leaf for erstatte bilen jeg bruker på jobb. Da du ikke får Leaf med krok, og hvis du får så er det ikke mange kg. Bilen jeg bruker idag får dra 1500kg, så den er bare å glemme.
Da sitter jeg igjen med privat Bilen som sagt, som kun blir brukt på lengre turer og finkjøring.
Det virker som at per idag finnes det ikke en bil som kan tilfredsstille mitt behov, på den ene eller andre måten.
Det et så fall Nissan sin NV 200, som blir litt råflott bil å bruke på jobb. Tanke for hva miljø den kommer å være i. Mye støv å gjørme. Og den får ikke dra noe.

Langkjøring elbil blir da Tesla da dette et det som er nærmest det jeg søker i komfort å standard. De er igjen overpriset som fy med barnesykdommer å få år igjen av garanti. Gammel S85 for 420 og rullet 140, du får en ny S75D for 670 med litt tilvalg.
Så da blir det å vente vil jeg tro.

CitB59EL

Du får også Citroen Berlingo/Peugeot Partner elbil. Dette er kortrekkeviddebiler (7-12 mil) med hurtig lading så de kan brukes på lang tur. De kjører kampanje nå 199900-klare for levering. Den er ihvertfall stor innvendig. Har ikke hengerfeste-men er bedre å kjøre enn NV200.
En får skrekkelig mye mat å lading for 200 000 kr som er pris forskjellen opp til Model S. Samt bra betalt pr time hvis en kan bruke lengre tid på turene og ny bil med garanti 5 år/8 år batteri. Kan kanskje fungere som ventepølse? Ny berlingo kommer ihøst i fossil utgave. Det skal komme ny Elbil Berlingo/Partner men har ikke noe dato på denne så kan fort bli noen år. Ville som flere har nevnt tatt en titt på bilene som er tilgjengelig så kanskje du finner noen som passer. Selv gikk vi fra C4 Grand Picasso 7 seter til Mercedes B-klasse El for 3 år siden og måtte ned 1 str i bil men det går bra.

automat

Sitat fra: CitB59EL på lørdag 23. juni 2018, klokken 06:53
Du får også Citroen Berlingo/Peugeot Partner elbil. Dette er kortrekkeviddebiler (7-12 mil) med hurtig lading så de kan brukes på lang tur.

Du anbefaler altså kortrekkeviddebiler til langturer?

Man skal ikke kjøre spesielt mange, eller spesielt lange turer med en slik før man er drittlei hurtiglading og ladepauser.

Langtur med kortrekkeviddebil er for spesielt interesserte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jeronan

#7
Sitat fra: CitB59EL på lørdag 23. juni 2018, klokken 06:53
Du får også Citroen Berlingo/Peugeot Partner elbil. Dette er kortrekkeviddebiler (7-12 mil) med hurtig lading så de kan brukes på lang tur. De kjører kampanje nå 199900-klare for levering. Den er ihvertfall stor innvendig. Har ikke hengerfeste-men er bedre å kjøre enn NV200.
En får skrekkelig mye mat å lading for 200 000 kr som er pris forskjellen opp til Model S. Samt bra betalt pr time hvis en kan bruke lengre tid på turene og ny bil med garanti 5 år/8 år batteri. Kan kanskje fungere som ventepølse? Ny berlingo kommer ihøst i fossil utgave. Det skal komme ny Elbil Berlingo/Partner men har ikke noe dato på denne så kan fort bli noen år. Ville som flere har nevnt tatt en titt på bilene som er tilgjengelig så kanskje du finner noen som passer. Selv gikk vi fra C4 Grand Picasso 7 seter til Mercedes B-klasse El for 3 år siden og måtte ned 1 str i bil men det går bra.

Unless you have no kids and don't mind adding many hours extra to each trip. Go ahead!
There seem to be plenty people in the world that like SM, so I guess there must be equal amount of people that don't mind an hour+ charging stop after each hour driving.  ::)

We went from a Volvo V60 to a Tesla Model S 75D and spend just as much time on our trip to Vestlandet as with our Volvo V60 ( 600km ).
All we need is a 40 min Supercharger stop at Vinstra, which we did with our Volvo too to eat lunch/dinner.  :+1:

There is currently no competition to Tesla's Supercharger Network with 100kW fast charging.
I consider 100kW fast charge speeds to be the minimum to make long trips bearable over the long run. Anything less you will reach a point that you just get fed up having to stop too often and wait too long.
We already had our BMW i3 for a year until we switched the Volvo to a Tesla, so we had plenty experience with using Fortum/Grønn Kontakt for Fast charging.

The Jaguar i-Pace will have 100kW fast charge capability and so will the upcoming Audi e-Tron (and hopefully the Nissan Leaf 60kW edition next year), but so far both Fortum and Grønn Kontakt are incredibly slow in upgrading the existing fast chargers to newer ones (since they are very expensive and still in BETA phase (and thus problematic)). They are still testing the waters, so it will be years until we see enough of the new faster DC chargers to compete with Tesla's Super Charger network.
That there is also a war going on between CCS and ChaDeMo to come up the fastest with a new standard to support the higher charge speeds, doesn't help matters either.  :(

ChaDeMo currently only supports up to 62,5 kW, but limited to 50 kW on current chargers.
CCS currently only supports up to 80 kW, but limited to 50 kW on current chargers. CCS 2.0 will support up to 350kW, but is still in testing phase.

In the meantime Tesla just keeps on expanding their network.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Cofal79

Er ikke noe pause man, så liten elbil som må lade ofte når man er på tur, er ikke aktuelt engang. Da kommer man bare å droppe hele elbilgreia og holde seg til det man har til staten kommer å henter bilen.
Tenkte Tesla, men med stive priser på 4-5 gamle, tanke å hoster man opp 200,000 til så får man bil som går like godt som en Sp85D med stort sett samme rekkevidden for en S75D.
Så er det verdt det eller ikke eller vente.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA