Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger man CHADEMO-adapter på Norgesferie?

Startet av svivel, fredag 22. juni 2018, klokken 12:08

« forrige - neste »

fonberg

Vi kom hjem fra Lofoten-tur for to dager siden, vi kjørte kystriksveien fra Mosjøen til Bodø, ferje til Moskenes, og deretter litt rundt omkring langs Lofoten før turen gikk sørover via Kjøpsvik/Tysfjord og deretter E6. Totalt ca 2000 km t/r Trondheim.

Jeg syns det er greit å ha med Chademo i bakhånd, men for min del har jeg kun fått bruk for det en eneste gang hittil, etter ca 140.000 km med TMS.

Minst like nyttig på norsk bilferie er blå CEE til rød 16A:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla
Krever rødt adapter til UMC.
Blå CEE er vanligste strømuttak på campingplasser, brukes av bobiler og campingvogner.

I tillegg er minst 10 m skjøteledning av god kvalitet kjekk å ha, så kan du lade fra f.eks. utvendig shuko-støpsel selv om du må parkere et stykke unna punktet.

Vil anbefale Furøy camping langs kystriksveien, ok hytter av ulik størrelse og fleksible på å tilby strøm til lading.
I Lofoten lå vi noen netter på hytte på Ramberg gjestegård, her var det shuko utvendig på alle hytter så vidt jeg kunne se.
Stetind hotell i Kjøpsvik har 16A shuko på ca halvparten av p-plassene sine.

Fasiten for oss var at vi aldri var under 40% på turen (S90D), og ville klart oss fint med et 60-batteri på turen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

OlaM

Sitat fra: KennethR på fredag 29. juni 2018, klokken 12:51
Man kan selvfølgelig lade med Type 2, men jeg så noen fordeler med å ha CHAdeMO. Det går mye raskere enn å lade 16,5kW. CHAdeMO lading koster 2,5 ganger så mye, men det lader over 2,5 ganger så raskt så det blir derfor billigere. Det er litt begrenset med plasser på ladestasjoner, så da er det greit å bruke CHAdeMO om Type 2 er opptatt.

Det koster 3 kr pr kWh uansett på Grønn Kontakt, gitt at du får full effekt, siden de tar hensyn til ladeeffekten på Type 2. På Fortum koster Type 2 1,- pr min, så da er det litt billigere med Type 2 hvis du har 22 kW, ellers er det litt dyrere. Men det er andre fordeler og. Jeg synes Type 2 oftere er ledig. I småbyer er det gjerne hoteller i gangavstand fra laderen så du kan la bilen stå over natten eller mens man gjør noe annet. Men det er helt klart en fordel å ha mulighet til begge deler. Det er også mange kommunale Type 2/shucko rundt omkring som egner seg som destination charger mens man inntar et bedre biffsnadder-måltid på Scandic Utaskjærs.
'21 3LR

KennethR

Sitat fra: fonberg på fredag 29. juni 2018, klokken 14:36
Minst like nyttig på norsk bilferie er blå CEE til rød 16A:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla
Krever rødt adapter til UMC.
Blå CEE er vanligste strømuttak på campingplasser, brukes av bobiler og campingvogner.

Da jeg parkerte på P10 på Oslo Lufthavn, så jeg at flere av ladepunktene var CEE, som jeg ikke visste hva var før jeg sjekket det opp i ettertid. Jeg har nå kjøpt en CEE til schuko adapter på biltema, og får da 3kW hastighet vil jeg tro? Kjøper man adaptert du linker til så får man 0,7kW mer? Er det noen andre fordeler med at jeg bør kjøpe rødt adapter på tesla til 1200kr og adapteret du linket til, eller er det kun den lille hastigheten som er forskjellig?  :)

daktari

SitatCEE til schuko adapter på biltema, og får da 3kW hastighet vil jeg tro?
nei, 2,3 kW fordi du ikke bør over 10A med slikt adapter.
Du kan prøve deg på 13A, men sjekk nøye om det blir varmt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RaBalder

Sitat fra: KennethR på fredag 06. juli 2018, klokken 10:49
Sitat fra: fonberg på fredag 29. juni 2018, klokken 14:36
Minst like nyttig på norsk bilferie er blå CEE til rød 16A:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla
Krever rødt adapter til UMC.
Blå CEE er vanligste strømuttak på campingplasser, brukes av bobiler og campingvogner.

Da jeg parkerte på P10 på Oslo Lufthavn, så jeg at flere av ladepunktene var CEE, som jeg ikke visste hva var før jeg sjekket det opp i ettertid. Jeg har nå kjøpt en CEE til schuko adapter på biltema, og får da 3kW hastighet vil jeg tro? Kjøper man adaptert du linker til så får man 0,7kW mer? Er det noen andre fordeler med at jeg bør kjøpe rødt adapter på tesla til 1200kr og adapteret du linket til, eller er det kun den lille hastigheten som er forskjellig?  :)

Den viktigste forskjellen er at rødt og blått adapter er til industrikontakter. Disse er mye mer robuste, har større kontaktflate og kan overføre mer energi. Mye sikrere en schuko.

Men denne fordelen bør du gi slipp på hvis du allikevel skal ha dette gjennom en schuko-kontakt på vei til bilen din. Schuko er det svake punktet og da bør du holde deg til 10A.

ventle

Sitat fra: fonberg på fredag 29. juni 2018, klokken 14:36
Minst like nyttig på norsk bilferie er blå CEE til rød 16A:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla
Krever rødt adapter til UMC.
Blå CEE er vanligste strømuttak på campingplasser, brukes av bobiler og campingvogner.

Beklager om dette er et dumt spørsmål, men det har ikke noe for seg med et sånt adapter (+rødt adapter til UMC) om jeg allerede har blått adapter til UMC - eller?

GOS

#36
Sitat fra: ventle på mandag 16. juli 2018, klokken 14:52
Sitat fra: fonberg på fredag 29. juni 2018, klokken 14:36
Minst like nyttig på norsk bilferie er blå CEE til rød 16A:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla
Krever rødt adapter til UMC.
Blå CEE er vanligste strømuttak på campingplasser, brukes av bobiler og campingvogner.

Beklager om dette er et dumt spørsmål, men det har ikke noe for seg med et sånt adapter (+rødt adapter til UMC) om jeg allerede har blått adapter til UMC - eller?

Det røde er egentlig tiltenkt brukt ved 400V 3-fase 16A uttak så dette bruker du på andre plasser enn det blå som kun er basert på 1-fase 230V.

Det er veldig ofte røde kontakter (altså 400V) som industri/butikker rundt omkring bruker, f.eks. for en papirkompressor. Men oftest så finner du 3-fase 400V 32A og denne er størøe enn den 16A som du kjøper hos Tesla. Om du også ønsker å bruke disse så trenger du overgang.

En overgang fra CEE blå til rød 16A er fordi det finnes flere røde enn blå. Spesielt den blå 32A som følger med Tesla'en. Da kan du få ladet med 16A (enfase) istedenfor maks 13A enfase om du bruker vanlig kontakt.

Så jo, det har noe for seg, men alle disse røde (og blå) er stort sett når du er i nød og ikke har klart å planlegge lading skikkelig via superladere eller vanlige kontakter.

(Det er forskjellige blå også....så det er ikke enkelt dette)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

fonberg

Sitat fra: ventle på mandag 16. juli 2018, klokken 14:52
Sitat fra: fonberg på fredag 29. juni 2018, klokken 14:36
Minst like nyttig på norsk bilferie er blå CEE til rød 16A:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla
Krever rødt adapter til UMC.
Blå CEE er vanligste strømuttak på campingplasser, brukes av bobiler og campingvogner.

Beklager om dette er et dumt spørsmål, men det har ikke noe for seg med et sånt adapter (+rødt adapter til UMC) om jeg allerede har blått adapter til UMC - eller?

Blått adapter til UMC er 32A, som er fysisk større enn 16A CEE, og vil dermed ikke passe i blå 16A, som er de vanligste uttakene på campingplasser.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

geear

#38
Nå som ikke det røde adapteret følger med lenger, så hadde det vel egentlig vært greiere med en overgang fra 16A CEE til 32A CEE, altså UMC med blått adapter. Ser ikke ut som Ladespesialisten har det. Man må nok da begrense lading til 16A før man plugger i, men det går jo greit...

Edit: Denne er vel riktig... https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1866&category_id=165&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Victron+Adapter+Cord+16A+to+32A%252F250V+CEE&vmcchk=1&Itemid=39

Muffinman

Har rødt adapter noensinne fulgt med som standard? Trodde det var schuko og blått jeg, og etterhvert type 2 kabel.

turfsurf

Skal man ha overgang fra blå 32A CEE til 16A så må det sikres, og blir da dyrere og mere klumpete. Bedre med overgang rød til blå 16A. Slipper å stille inn i bilen og slipper sikring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: Muffinman på onsdag 18. juli 2018, klokken 12:29
Har rødt adapter noensinne fulgt med som standard? Trodde det var schuko og blått jeg, og etterhvert type 2 kabel.

I følge poster her på forumet fikk man i starten valget mellom blått eller rødt adapter i tillegg til schuko. Ønsket man begge måtte den siste kjøpes om jeg ikke husker feil.
Model S 85D

keepitsimple

Sitat fra: Amoss på onsdag 18. juli 2018, klokken 12:34
Sitat fra: Muffinman på onsdag 18. juli 2018, klokken 12:29
Har rødt adapter noensinne fulgt med som standard? Trodde det var schuko og blått jeg, og etterhvert type 2 kabel.

I følge poster her på forumet fikk man i starten valget mellom blått eller rødt adapter i tillegg til schuko. Ønsket man begge måtte den siste kjøpes om jeg ikke husker feil.
Riktig, jeg valgte rødt.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA