Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger man CHADEMO-adapter på Norgesferie?

Startet av svivel, fredag 22. juni 2018, klokken 12:08

« forrige - neste »

svivel

Vi har tenkt oss på en liten Norgesferie. Strekningen Larvik og ca. Mo i Rana. Det hadde vært fint å sluppet å investere i dette adapteret, men det er kanskje det tryggeste? Noen erfaringer? 8)

cra

Kommer jo litt an på reiseruten, men jeg tror det burde være mulig uten. I alle fall om du har slingringsmonn på hvor lang tid du bruker. Skal du overnatte et sted med strøm så er det jo gode sjanser for å kunne lade og, og om det er planlagte overnattinger kan du jo sjekke på forhånd.

Det beste generelle rådet jeg kan gi er å ikke kjøpe noe dyrt før du vet om du trenger det. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

o.b.lix

Chademoadapter trenger man i Sør-Norge kun om man ikke vil stå i ladekø på Gol eller i Bergen (men med Arna åpnet er ikke det siste et problem lengre), eller om man drar på tilhenger. Ellers kan man låne hvis det kniper.

Hvordan det er i Nord-Norge vet jeg ikke
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Der er det vel begrensede muligheter uansett. Men hvis man kjører litt rundt omkring bør adapteret være fast inventar i bilen. Det er verd sin vekt i gull om du får bruk for det en eneste gang om det kniper :)

Ellemelle

Hvis du kun skal kjøre langs hovedveien (E6, Østerdalen og lignende), trenger du ikke Chademo.
Har du derimot planer om sightseeing og tilfeldige avstikkere til for eksempel Helgelandskysten, så ville jeg ha skaffet meg en Chademoadapter.

geear

Har adapter og er glad for det (i Sør-Norge), men om du trenger det eller ei kommer an på hvor mye planlegging du gidder å gjøre og hvor stor aksepten er for å eventuelt AC-lade som nødlading. De fleste har vel 16,5-22kW AC, og du får omtrent dobbelt med chademo. Altså laaangt unna supercharger.

Larsebass

Jeg leide et adapter (betalte ca 400kr for en uke) i påsken på vår første langtur med X-en. Brukte det to ganger, og det var vel verdt pengene. Sjekk Finn eller andre steder. Jeg har ikke hatt bruk for adapter senere, men skulle jeg dratt på en litt ustrukturert Norges-tur så hadde jeg leid igjen.
Tesla X75D.

daktari

Leie høres smart ut.
Utfordringen er størst hvis det er dårlig lademuligheter på destinasjonen, altså for mange biler, for få kontakter og folk som ikke flytter bilene sine.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sylwester

Nå følger ikke jeg så mye med tesladelen, men ser en del TB-videoer. Har ikke han gitt en god del bensinstasjoner slike adaptere?
https://www.tocn.no/chademoutlan/
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Rolf Gjerdsjø

Vi skal på ferie i Danmark og til Sørlandet i sommer, og jeg dro innom Tesla Drammen på fredag og kjøpte et. Tror ikke jeg får bruk for det, men står jeg der og noe ikke går etter planen så er det verdt sin vekt i gull (og det er faktisk litt tungt  ;)). Skal jo heller ikke kaste det etter ferien akkurat, og det kan være nyttig å ha i backup.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

georglu

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 25. juni 2018, klokken 23:31
Vi skal på ferie i Danmark og til Sørlandet i sommer, og jeg dro innom Tesla Drammen på fredag og kjøpte et. Tror ikke jeg får bruk for det, men står jeg der og noe ikke går etter planen så er det verdt sin vekt i gull (og det er faktisk litt tungt  ;)). Skal jo heller ikke kaste det etter ferien akkurat, og det kan være nyttig å ha i backup.

Alternativt kan du leie det ut/låne det bort når du ikke bruker det. ;)
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

geear

Er i Danmark og har ingen destinasjonslading noe sted, kun supercharging. Har gått strøkent. Men så MÅTTE vi ha noe mat og en stopp 20km før en supercharger, på grunn av syk 2-åring. Vi manglet bare litt til det vi trengte, og der vi stoppet var det tilfeldigvis e-On ladestasjon. Plugget i og ladet et kvarter mens vi fikk gjort det nødvendige, slapp da å stoppe igjen 10-15 min senere og kom oss heller frem til målet med sykt barn. Har gjort det samme i Norge, er ikke alltid barns behov og SuC er synket. Verdt hver krone med småbarn. ;)

georglu

Sitat fra: gr på onsdag 27. juni 2018, klokken 10:01
Er i Danmark og har ingen destinasjonslading noe sted, kun supercharging. Har gått strøkent. Men så MÅTTE vi ha noe mat og en stopp 20km før en supercharger, på grunn av syk 2-åring. Vi manglet bare litt til det vi trengte, og der vi stoppet var det tilfeldigvis e-On ladestasjon. Plugget i og ladet et kvarter mens vi fikk gjort det nødvendige, slapp da å stoppe igjen 10-15 min senere og kom oss heller frem til målet med sykt barn. Har gjort det samme i Norge, er ikke alltid barns behov og SuC er synket. Verdt hver krone med småbarn. ;)

Godt innspill angående små barn. Små barn her også, så kanskje det er lurt med et slikt adapter.

Uansett en liten ekstrakostnad på en bil man bruker 700.000 kr eller mer på.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

geear

Verdt å ta med i vurderingen ihvertfall, men også greit å huske at det gir nesten bare en tredjedel av ladefarten av SuC, så ikke ha for høye forhåpninger.

Uansett er det vidt forskjellige ting å reise med bil alene eller som par, og å reise med barn.

Muffinman

Følger ikke helt logikken med at man bør kjøpe med utstyr man ikke er sikker på at man trenger fordi man har kjøpt en dyr bil. Da har man jo kanskje strekt seg så langt at man må snu på krona. Det blir helt feil å begrunne kjøp av utstyr, nødvendig eller ei, med bilens pris :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA