Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger man CHADEMO-adapter på Norgesferie?

Startet av svivel, fredag 22. juni 2018, klokken 12:08

« forrige - neste »

georglu

Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. juni 2018, klokken 14:51
Følger ikke helt logikken med at man bør kjøpe med utstyr man ikke er sikker på at man trenger fordi man har kjøpt en dyr bil. Da har man jo kanskje strekt seg så langt at man må snu på krona. Det blir helt feil å begrunne kjøp av utstyr, nødvendig eller ei, med bilens pris :)

Poenget mitt her: Har man allerede lånt flere hundre tusen kroner til bil er det ikke akkurat merkbart på lånet om man kjøper en adapter til 4-5000 kr man kanskje får bruk i bilens levetid (eller lenger). Med dagens rente på omkring 2% (beste boliglån pt. tror jeg) er det en ekstrakostnad på 80-100 kroner i året. Samt at du nok får solgt eller leid den bort uten store problemer om behovet likevel ikke skulle vise seg å være tilstede.

Er man nærmere 100% sikker på at man ikke får bruk for eller kan låne/leie de få gangene man faktisk trenger det, så skal man jo hele ikke kjøpe adapteret. Det er selvsagt enkel logikk, men hvis man mener det er et sannsynlig behov for det, så er det en billig forsikring for forsinkelser (flere timer er nevnt tror jeg), ergrelser og/eller unødvendig rekkeviddeangst.

Hver og en må ta sin egne valg hva gjelder behov for (ekstra)utstyr. ;)
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Vhagar

Chademo adapteret burde fulgt med bilen, så nyttig er det. Så klart en drøy påstand og absolutt ikke dekkende for alle Tesla eiere. Hver og en må rett og slett vurdere dette utifra eget behov. Jeg klarer meg i hvertfall ikke uten.

Begrunnelsen er enkel. Hjemmelading er helt ok, det samme med destinasjonslading. Og underveis har man superchargerene. Men beveger man seg det minste utenom dette nettverket og ser at man ikke har batteri nok til å gjennomføre dagsturer uten ladestopp så er chademo gull verdt i forhold til Type 2 eller tregere alternativer.

For selv om jeg har tålmodighet til å sitte 4-5 timer å vente, så har neppe døgnet nok timer til at det lar seg praktisk gjøre på en ferietur å lene seg på Type 2 lading der man ikke når supercharger. Stemningen i bilen er også mye bedre når man vet at man kun trenger et raskt stopp på 30-40 minutter.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Muffinman

Sitat fra: georglu på onsdag 27. juni 2018, klokken 15:38
Poenget mitt her: Har man allerede lånt flere hundre tusen kroner til bil er det ikke akkurat merkbart på lånet om man kjøper en adapter til 4-5000 kr man kanskje får bruk i bilens levetid (eller lenger). Med dagens rente på omkring 2% (beste boliglån pt. tror jeg) er det en ekstrakostnad på 80-100 kroner i året. Samt at du nok får solgt eller leid den bort uten store problemer om behovet likevel ikke skulle vise seg å være tilstede.
Med den logikken kan man jo forsvare å kjøpe nesten hva som helst i tillegg. Det er det jeg reagerer på, ikke at chademoadapteret er nyttig/unyttig. Enhver må vurdere det selv, men å begrunne det i at bilen har en gitt prislapp blir feil siden det ikke har  relevans til nytteverdien.

Selv ville jeg ikke vært uten adapteret. Men så  har jeg nok et noe mer irregulært kjøremønster enn de fleste.

Øggen

Chademo adapter, e ifølge mitt Service center,  totalt utsolgt og ingen igjen på "sentral lager"

Men, uansett pris e chademo et must når du har dårlig tid og ikkje i SC område.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

georglu

Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. juni 2018, klokken 18:27
Selv ville jeg ikke vært uten adapteret. Men så  har jeg nok et noe mer irregulært kjøremønster enn de fleste.

Hvis vi går tilbake til topic igjen:

Er det et CHADEMO-adapter man stort sett bruker når man skal hurtiglade en Tesla når man ikke bruker superladerene? CCS/Combo kan ikke brukes?

Med strømløs hytte i Valdres så kan det sikkert være greit å ha hurtigladerne enten på Beitostølen eller Fagernes i bakhånd hvis det skulle knipe en gang.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Vhagar

Ja, du kan ikke bruke CCS pr i dag så kun chademo adapteret som gir deg fornuftig fart når du ikke når tak i superchargerene.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Muffinman

For egen del er det å kunne lade på nær sagt hva som helst en forutsetning for å kjøre elbil. Det er blitt mindre viktig etterhvert som chademo og superchargernettverket bygges ut, men jeg kjører fremdeles rundt med skjøtekabler, overganger, chademoadapter og type2 kabel. Jeg skal IKKE bli stående uten å kunne lade ved en strømkilde. Har også feltspade i tilfelle dårlig brøyting ved ladested i bilen. Og punkteringsskum, kompressor og repsett til dekk. Og et par tynne arbeidshansker, sånn i tilfelle. Jeg har også hatt to UMC i bilen helt inntil nå.

Nevnte jeg at jeg til tider har et noe uforutsigbart kjøremønster...? Litt som man kan oppleve på Norgesferie egentlig. Jeg tror svaret på topic er gitt :)


georglu

Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. juni 2018, klokken 08:30
Nevnte jeg at jeg til tider har et noe uforutsigbart kjøremønster...? Litt som man kan oppleve på Norgesferie egentlig. Jeg tror svaret på topic er gitt :)

Always be prepared? ;)
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

cra

Sitat fra: georglu på onsdag 27. juni 2018, klokken 15:38
Poenget mitt her: Har man allerede lånt flere hundre tusen kroner til bil er det ikke akkurat merkbart på lånet om man kjøper en adapter til 4-5000 kr man kanskje får bruk i bilens levetid (eller lenger).

Og der har du oppskriften på hvordan du får plass på Luksusfellen.  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

georglu

Sitat fra: cra på torsdag 28. juni 2018, klokken 09:03
Sitat fra: georglu på onsdag 27. juni 2018, klokken 15:38
Poenget mitt her: Har man allerede lånt flere hundre tusen kroner til bil er det ikke akkurat merkbart på lånet om man kjøper en adapter til 4-5000 kr man kanskje får bruk i bilens levetid (eller lenger).

Og der har du oppskriften på hvordan du får plass på Luksusfellen.  :laugh:

Hvis du igjen og igjen bruker det argumentet, så ja, men jeg forutsetter at man har vett nok til ikke å bruke mer penger enn man har råd til å betale tilbake. Når du kjøper noe så dyrt som en bil til flere hundre tusen kroner, så er det greit å på forhånd ha funnet ut hvor smerteterskelen din går.

Jeg kunne helt sikkert brukt mye mer enn 700k på en bil, men fant ut at det var et fornuftig budsjett for oss. Om jeg ender opp med å bruke 725k på bilen fordi jeg fant noe ekstrautstyr som er "kjekt å ha", så sprenger ikke akkurat det budsjettet. Litt verre om jeg skulle ende opp på 800k fordi jeg "bare må ha" skinnseter og premium også. Kunne helt sikkert gå fint å gå 100k over budsjett, men det er jo ikke penger jeg MÅ bruke. 4-5k derimot, det er ikke merkbart på lang sikt.

Men nå er vi OFF TOPIC igjen. Beklager. ;)
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Muffinman

Sitat fra: georglu på torsdag 28. juni 2018, klokken 08:44
Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. juni 2018, klokken 08:30
Nevnte jeg at jeg til tider har et noe uforutsigbart kjøremønster...? Litt som man kan oppleve på Norgesferie egentlig. Jeg tror svaret på topic er gitt :)

Always be prepared? ;)
Alltid.

Men for å dra litt sideveis igjen da. Prislappen på bilen kan jo brukes som argument for å kjøpe det meste, helt uavhengig av hvordan den ser ut.

1. Bilen kostet bare 20.000. Da har du råd til et chademoadapter.
2. Når du har kjøpt en bil til 700.000 merker du knapt at du kjøper et chademoadapter.

See what I did there?


georglu

Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. juni 2018, klokken 09:48
1. Bilen kostet bare 20.000. Da har du råd til et chademoadapter.

Hvis vi skal dra den ut i det ekstreme, så kan du med en bilpris på 20.000 kr kjøpe 35 stykker av dem for prisen av en Tesla og plassere dem utover på de rutene du pleier å kjøre slik at du aldri trenger å stoppe for å lade (dog må du stoppe veldig mange ganger å pakke om bilen). Antar at du kjøper elbiler siden du er av den miljøvennlige typen.

Fornuftig? Neppe. Smart? Overhodet ikke. ;)
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Muffinman


KennethR

Sitat fra: svivel på fredag 22. juni 2018, klokken 12:08
Vi har tenkt oss på en liten Norgesferie. Strekningen Larvik og ca. Mo i Rana. Det hadde vært fint å sluppet å investere i dette adapteret, men det er kanskje det tryggeste? Noen erfaringer? 8)

Jeg skal på Norgesferie fra Drammen til Lofoten og skal kjøre kystveien fra Trondheim og oppover. Med andre ord kjører jeg ikke E6 med tilhørende SC. Jeg vil også bo en del på hotell og er litt usikker på lademuligheter. Jeg endte med å kjøpe CHAdeMO adapteret. Jeg ser at de ligger høyt priset ute på finn.no og forsvinner lynraskt. Jeg ventet over en måned på mitt fra Tesla, så det er sikkert grunnen.

Man kan selvfølgelig lade med Type 2, men jeg så noen fordeler med å ha CHAdeMO. Det går mye raskere enn å lade 16,5kW. CHAdeMO lading koster 2,5 ganger så mye, men det lader over 2,5 ganger så raskt så det blir derfor billigere. Det er litt begrenset med plasser på ladestasjoner, så da er det greit å bruke CHAdeMO om Type 2 er opptatt. Nå håper jeg det er sånn at om en ladestasjon har Type 2, CHAdeMO og CSS, så kan alle 3 benyttes samtidig av 3 biler med ulike lademuligheter?

GOS

#29
Sitat fra: KennethR på fredag 29. juni 2018, klokken 12:51
[Nå håper jeg det er sånn at om en ladestasjon har Type 2, CHAdeMO og CSS, så kan alle 3 benyttes samtidig av 3 biler med ulike lademuligheter?

Ikke ha for store forhåpninger om det. Vet ikke om de helt nyeste, men tidligere var det slik at de kun kunne ta en DC-lading om gangen (kun CHAdeMo eller CCS, ikke begge samtidig). På en del av de eldste så kan ikke engang lade AC og DC i parallell engang:-(

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA