Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opvarmet forrude: Kan man frit skifte fra varmetråde til varmefilm?

Startet av vitcho, fredag 22. juni 2018, klokken 09:08

« forrige - neste »

vitcho

Hej alle!

Så er jeg tilbage! Efter et år med Tesla Model S, har jeg købt mig en 2015 e-golf igen. Den ligner næsten min gamle på en prik, så jeg er meget tilfreds! Jeg havde helt glemt, hvor skæg den er at køre, den bil :-)

Nå men nu skifter jeg så tilbage fra Model S forum til E-golf forum, og det vil jeg lige fejre med at spørge om noget!

Der er nemlig et par små forskelle mellem min gamle e-golf og den nye. Er der nogen af jer, som ved:

1: Om man frit kan skifte forruden fra varmetråde til den der usynlige varmefilm, jeg havde i min? Er det "bare" at finde forruden med varmefilm og så kører det automatisk eller skal det understøttes med software?
2: Kan man retrofitte blind spot sensor i en e-golf?


Apache

Dette er ikke noe svar på spørsmålet ditt. Men det jeg lure på er hvorfor du går tilbake fra Tesla S til eGolf?

vitcho

I Danmark koster det mellem 1/3 og 1/2 e-golf om året i værditab at have Tesla. Jeg synes Tesla er en vild bil, men det synes jeg alligevel så heller ikke, den er værd! E-golfen kører virkelig fedt, og kan man leve med rækkevidden og AC-ladehastighed er det en virkelig dejlig bil. Så nu har jeg købt en billig e-golf, hvor jeg kan spare op mens jeg venter på Model 3, Kona eller Leaf 60 kwh, eller hvad der nu dukker op næste år :-)

Er der ingen af tweakerne tilbage herinde i dette forum til at give et bud på mit egentlige spørgsmål?

tlauri

Den nye e-golf facelift har vel annet kamera og deksel rundt speilet som ikke passer i den gamle.

geear

Visste ikke det fantes noen usynlig løsning?

(PS: er i køben nå, og det er sjokkerende få elbiler i Danmark. Har ikke sett en eneste e-Golf enda, kun én dansk Model X, og alle Model S er pre-facelift.)

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

vitcho

Ja - sidst jeg havde e-golf, kan jeg huske, jeg så der kun kørte 105 af dem i Danmark. I ALT!!! :-D

Der er nok kommet flere til siden, men jeg estimerer vi max taler 200 i alt. Der er mange flere Teslaer, men kun meget meget få efter 2015, da det var der, der kom afgift på, hvilket gjorde dem meget meget dyrere end de allerede var. Af samme grund er der næsten ingen Model X, da den først kom lige ved årsskiftet 2015. Før der kom afgift på, var Tesla den eneste elbil, der gav økonomisk mening, da den kørte som biler, der normalt koster flere millioner i Danmark, men nu hvor den koster flere millioner selv, er der reelt ingen elbil, der gør det. Det er derfor, salget står stille i Danmark. De er for dyre i forhold til deres benzindrevne søskende. Det er en skam! Det er kun folk, der gerne vil betale ekstra for at køre grønt, der kører elbil i Danmark.

Men lad os nu se de næste par år her, når rækkevidden når over 400km WLTP. Hvis de koster det samme kan det godt være, det ændrer sig lidt. Vi må se!

Og ja - i Danmark findes der en opvarmet forrude med sådan noget usynlig varmefilm. Findes det slet ikke i Norge!?

gak

Elbilene går nok ned i pris hvis det blir noe volum av produksjonen, men tror ikke de blir like billige å produsere som bensin/diesel. Norge og Danmark som har høye bilavgifter kan enkelt differensiere disse slik at el-bil blir det foretrukne alternativet, som Norge nettopp har gjort. Jeg synes fortsatt ikke det er klart om el-biler kommer til å dominere. Huyndai og Kia har flere års leveringstid.
Jeg byttet frontruten i fjor og det er ikke synlige varmetråder i den som det var på den originale, men kan hende det er en rute uten varmetråder.. Får ikke sjekket da det er 29 grader ute :D
Polo 2.5

Amatøren

Sitat fra: vitcho på torsdag 28. juni 2018, klokken 17:42
Og ja - i Danmark findes der en opvarmet forrude med sådan noget usynlig varmefilm. Findes det slet ikke i Norge!?

Da vi bestilte e-Golf sensommer 2017 (levert januar 2018) så var oppvarmet frontrute standard i følge selger. Det er ikke film, men tynne tråder som går i sikk-sakk ovenfra og ned (sammenkoblet oppe og nede i ruten). De er så tynne at til vanlig ser jeg de ikke med mindre at jeg konsentrerer meg med å fokusere på ruten.

Ved spesielt sollys i mot kan det skinne litt i trådene, men aldri så mye at det er forstyrrende eller vanskelig å se trafikken foran.

Samme med neste e-Golf vi sannsynligvis får levert neste måned.

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 01.2018 - Lille Blå
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (juli 2018)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

vitcho

Ja, der skal være bilafgifter på benzinbiler af en vis størrelse før elbilerne giver mening. Og Norge har jo gjort det ganske eksemplarisk! At bilfabrikanterne ikke kan følge med er jo så lidt en skandale, men det er vi jo ikke herre over. Der er simpelthen for mange penge i at lave benzinbiler, tror jeg ærligt talt - jeg køber faktisk ikke den der med større produktionsomkostninger. Jeg tror, det er fordi, de indregner tabt fortjeneste på reservedele med i prisen. Men det kan være jeg måske har sølvpapirshatten trukket lidt for langt ned om ørerne ;-)

Ironisk nok er det faktisk præcis med argumentet at elbilerne kommer til at dominere, at der nu er kommet afgift på elbilerne i Danmark. Regeringen ræsonnerer således: Om få år kommer ALLE til at køre elbil. Hvis der ikke er afgift på elbiler, mister staten derfor 22 milliarder kroner om året. Jeg ved ikke helt, om det regnestykke holder i virkeligheden, men det er i hvert fald argumentet for at få afgifterne på nu her. Jeg kan desværre ikke sige præcist hvor mange elbiler der er i Danmark, fordi der er så forsvindende få, at Danmarks Statistik ikke engang gider tage det med i deres statistik over biler. Men jeg mener det er ca. 4000 biler ud af 2.500.000, som er elbiler.

vitcho

Sitat fra: Amatøren på torsdag 28. juni 2018, klokken 18:41
Da vi bestilte e-Golf sensommer 2017 (levert januar 2018) så var oppvarmet frontrute standard i følge selger. Det er ikke film, men tynne tråder som går i sikk-sakk ovenfra og ned (sammenkoblet oppe og nede i ruten). De er så tynne at til vanlig ser jeg de ikke med mindre at jeg konsentrerer meg med å fokusere på ruten.

Ok!? Det er interessant. Mit eneste gæt på denne forskel må så være, det er fordi, de der tråde sikkert kan klare meget mere is og sne end det der varmefilm. Det vil give mening, da I jo unægteligt har det noget koldere end vi har hernede. Altså ikke lige nu, hvor det lyder til at være tropisk klima både hos jer og os :-)

Det er i øvrigt rigtigt at det ikke er så synligt. Men alt andet lige ville jeg hellere have det usynligt trods alt. Hvis man stadig producerer begge dele, må det være fordi ruden med de synlige tråde kan noget, den anden ikke kan...

gak

Sitat fra: vitcho på torsdag 28. juni 2018, klokken 18:41
Ja, der skal være bilafgifter på benzinbiler af en vis størrelse før elbilerne giver mening. Og Norge har jo gjort det ganske eksemplarisk! At bilfabrikanterne ikke kan følge med er jo så lidt en skandale, men det er vi jo ikke herre over. Der er simpelthen for mange penge i at lave benzinbiler, tror jeg ærligt talt - jeg køber faktisk ikke den der med større produktionsomkostninger. Jeg tror, det er fordi, de indregner tabt fortjeneste på reservedele med i prisen. Men det kan være jeg måske har sølvpapirshatten trukket lidt for langt ned om ørerne ;-)

Ironisk nok er det faktisk præcis med argumentet at elbilerne kommer til at dominere, at der nu er kommet afgift på elbilerne i Danmark. Regeringen ræsonnerer således: Om få år kommer ALLE til at køre elbil. Hvis der ikke er afgift på elbiler, mister staten derfor 22 milliarder kroner om året. Jeg ved ikke helt, om det regnestykke holder i virkeligheden, men det er i hvert fald argumentet for at få afgifterne på nu her. Jeg kan desværre ikke sige præcist hvor mange elbiler der er i Danmark, fordi der er så forsvindende få, at Danmarks Statistik ikke engang gider tage det med i deres statistik over biler. Men jeg mener det er ca. 4000 biler ud af 2.500.000, som er elbiler.
Ja ser den mht reservedeler og verksted. Jeg må bytte bremseskiver og klosser foran og bak nå. Foreløpig pris på verksted kr. 9.000,-. Men slipper å kjøpe registerreim:)
Polo 2.5

vitcho

Ja, det der med bremseskiverne skal man passe på med! Det er også den eneste grund til, jeg ikke er så begejstret for fabrikanternes fascination af "one pedal driving", hvor man alene bremser med regeneration. Det er en genial idé, men det fungerer kun i et klima, hvor der ikke er så meget is, vand og salt på vejene. Her i norden skal vi bruge bremserne ofte ellers ruster de. Jeg satte også regenerationen ned i Teslaen, fordi bremserne begyndte at pive. Det er ærgerligt, men det er eneste vej...

individu-el

Jeg kan ikke se varmetråde i min nye eGolf-FL (300), end på min gamle 190-model. Så jeg har nok også varmefilm (håber jeg - umiddelbart mener jeg det fungerede fint i vinter). - Hvorfor vil du hellere have varmetråde?

j-Golf

Varmefilm er tilvalg og koster ekstra så hvis du ikke valgte det ved køb, så har du varmetråde. Varmetrådene er vanskelige at se. Min forhandler fortalte at mobil signalet ville blive dårligere inde i bilen med varmefilm, og at man derfor burde vælge mobilpakken med ekstern antenne, hvis man valgte varmefilm. Ved ikke om det er korrekt, men lyder logisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA