Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringstråd for oss med ny bil juni / juli 2018

Startet av 70D, torsdag 21. juni 2018, klokken 23:11

« forrige - neste »

70D

Starter en tråd for oss som har fulgt bilene våre frem til levering nå i juni 2018. Vi tar med begynnelsen av juli også slik at alle kommer med.

Tenkte vi kunne ta opp litt rundt leveransen av bil og litt rundt erfaringer mtp for eksempel gap på panel, falkevingdører osv.

Legger inn selv innlegg her i morgen tidligst.


dypen

"dypen" Elbilforening medlem. X75D

PR

Sitat fra: 70D på torsdag 21. juni 2018, klokken 23:11
Starter en tråd for oss som har fulgt bilene våre frem til levering nå i juni 2018. Vi tar med begynnelsen av juli også slik at alle kommer med.

Tenkte vi kunne ta opp litt rundt leveransen av bil og litt rundt erfaringer mtp for eksempel gap på panel, falkevingdører osv.

Legger inn selv innlegg her i morgen tidligst.

Flytte tråden til "Bestillig og Levering" ? Det er nok flere av oss som venter på en Model S.

HaraldRex

#3
Gjentar og utdyper her mine erfaringer fra henting av X100 20/6 i Drammen:

Det hele kan vel beskrives som en litt blandet opplevelse. Det var en veldig hyggelig ung mann som overleverte bilen, men kunnskapsnivået hans var på ingen måte imponerende...

Det var ingen feil som var graverende nok for at jeg ikke skulle ta med bilen, men noe var det jo:

  • Diverse løse / feilmonterte gummilister
  • Oljesøl (ev.t. silikon?) i baksetet (oppdaget ikke før jeg var hjemme)
  • FWD'ene er montert ganske skjevt (muligens innenfor Tesla spec, men nok til at feks lister blir liggende feil og noen panel gaps som er drøye)
  • MCU (den nye) hang seg under demo - Ble på mitt forslag restartet  ::)  (Overleveringsfyren hadde forøvrig ingen anelse om at det hadde kommet en ny)
  • Massevis av plastrester etter folie rundt omkring
  • Bilen var generelt ikke spesielt ren (definitivt ikke polert/vokset på noen måte)
  • Bitteliten bulk i høytalergitter på høyre side foran (virkelig liten, nesten bare synlig når lyset kommer i "rett" vinkel)
  • Litt "ru"/grov lakk (merket ved første vasking) - igjen; ikke spor av detailing her!
  • Riper i lakken (muligens under klarlakken) rett under vindushøyde under høyre FWD i bakkant

Og så noen ting som er irritasjonsmomenter men som neppe kan klandres klargjøring (oppdaget etterhvert)

  • Mister LTE dekning med ujevne mellomrom
  • Ingen kontakt med bilen via app når den ikke lader (Dette problemer virker for meg som om det ble løst på Teslas side - det begynte å fungere uten at det kan kombles til en fw update
  • Browseren har hengt seg opp fullstendig. Restart løser ikke problemet. (Virket fint før 18.21 oppdatering). 2018.24.1 ser ut for å ha fikset denne.
  • Manualen virker ikke (sammenheng med punktet over?). (Virket fint før 18.21 oppdatering) 2018.24.1 ser ut for å ha fikset denne.
  • Klarer ikke å få kobling av keyfob og profil til å fungere tilfredsstillende - noen ganger virker det, andre ikke (Dette funger tilfredsstillende pr. 20. august)
  • Nattmodus på skjermene vil ikke trigge i tunneler. Lysstyrken justeres, men ingen nattmodus. (Works as designed?). Jeg synes egentlig generelt at skjermene kunne vært litt mindre lyse. Kunne altså godt tenke meg en offset på auto modusen - Oppdaget nå at systemet HAR en offsett på dette. Lysstyrken forholder seg til nivået du har stilt inn! :)
  • MCU Skifter konsekvent til en eller annen FM kanal etter at bilen har vært låst (2018.28.5 ser ut for å ha fikset denne)
  • Jeg har ved flere anledninger fått "Airsuspension needs service". Dette var i følge Tesla en kjent software feil. Ble "fikset" ved å ta en "power off" pluss 10 min venting i bilen før restart (Jeg mistenker at vesentlig kortere ventetid også hadde løst problemet, men 10 min var i følge Tesla Roadside Service hva som skulle til for å være sikker
  • Har en gang opplevd "Keyfob not detected" - denne ble løst med en MCU restart

Kjøreturen hjem var allikevel en aldri så liten høydare. Bilen er tight og fin og så langt fullstendig uten ulyder ...og for meg som kommer fra en Zoe er den jo også legendarisk rask!
Stoppet forøvrig på Superchargeren på Lier og hadde flere hyggelige prater med både nybakte og mer garvede Teslaeiere - MEGET trivelige og entusiatiske folk!  :+1:

"Tegneappen" er forøvrig MEGET populært tidsfordriv for 3 åringen i huset! (Når bilen står parkert selvsagt ;) )

Oppsummert: Noe rusk, men nå er den her! :D

PS. Jeg kommer til å holde denne posten oppdatert etterhvert som jeg får mer erfaring med bilen.

MartinsenKristian

Sitat fra: HaraldRex på mandag 25. juni 2018, klokken 09:23
Gjentar og utdyper her mine erfaringer fra henting av X100 20/6 i Drammen:

Det hele kan vel beskrives som en litt blandet opplevelse. Det var en veldig hyggelig ung mann som overleverte bilen, men kunnskapsnivået hans var på ingen måte imponerende...

Det var ingen feil som var graverende nok for at jeg ikke skulle ta med bilen, men noe var det jo:

  • Diverse løse / feilmonterte gummilister
  • Oljesøl (ev.t. silikon?) i baksetet (oppdaget ikke før jeg var hjemme)
  • FWD'ene er montert ganske skjevt (muligens innenfor Tesla spec, men nok til at feks lister blir liggende feil og noen panel gaps som er drøye)
  • MCU (den nye) hang seg under demo - Ble på mitt forslag restartet  ::)  (Overleveringsfyren hadde forøvrig ingen anelse om at det hadde kommet en ny)
  • Massevis av plastrester etter folie rundt omkring
  • Bilen var generelt ikke spesielt ren (definitivt ikke polert/vokset på noen måte)
  • Bitteliten bulk i høytalergitter på høyre side foran (virkelig liten, nesten bare synlig når lyset kommer i "rett" vinkel)
  • Litt "ru"/grov lakk (merket ved første vasking) - igjen; ikke spor av detailing her!
  • Riper i lakken (muligens under klarlakken) rett under vindushøyde under høyre FWD i bakkant

Og så noen ting som er irritasjonsmomenter men som neppe kan klandres klargjøring (oppdaget etterhvert)

  • Mister LTE dekning med ujevne mellomrom
  • Ingen kontakt med bilen via app når den ikke lader
  • Browseren har hengt seg opp fullstendig. Restart løser ikke problemet.
  • Manualen virker ikke (sammenheng med punktet over?)
  • Klarer ikke å få kobling av keyfob og profil til å fungere tilfredsstillende - noen ganger virker det, andre ikke

Kjøreturen hjem var allikevel en aldri så liten høydare. Bilen er tight og fin og så langt fullstendig uten ulyder ...og for meg som kommer fra en Zoe er den jo også legendarisk rask!
Stoppet forøvrig på Superchargeren på Lier og hadde flere hyggelige prater med både nybakte og mer garvede Teslaeiere - MEGET trivelige og entusiatiske folk!  :+1:

"Tegneappen" er forøvrig MEGET populært tidsfordriv for 3 åringen i huset! (Når bilen står parkert selvsagt ;) )

Oppsummert: Noe rusk, men nå er den her! :D

PS. Jeg kommer til å holde denne posten oppdatert etterhvert som jeg får mer erfaring med bilen.

Veldig fin denne erfaringstråden. Ser at jeg må være nøye i morgen ved overlevering av min første Tesla.

Gnistjeger

Veldig informativ tråd! 

Vi hentet vår 75X i Drammen 7.juni. Sitter med mye av den samme følelsen som trådstarter. Litt under hva man bør kunne forvente av kompetanse på de som utfører overlseveringen. Mulig at vi som ivrige og spente kunder "leser oss opp" litt i overkant før overlevering, men slik er det vel ofte :)

Vår X var nok gått over med litt vask og til dels mye silikon spray. Var nok tenkt fordelt utover dekkene, men hele felgen og deler av bilen var til dels sprayet ned. Fant ikke noen feil av større art, så bilen ble med oss hjem.

Etter noen vasker hjemme oppdager man kanskje ting man ikke vil se ved overlevering. Vi har ikke mye å klage på faktisk. Lister ser ut til å være ganske så bra, men begge FWD'ene tar borti karroseri / bakskjerm slik at det blir riper / hakk i lakken. Dette tas opp ved første service (ikke værre enn at det kan være slik frem til da).

En ting jeg dog stusset noe over - forskjermene er ikke lakkert innvendig (åpne fordørene helt og se inn mellom dør og fordekk). Ulakkert. Skal det være slik? Så litt halvferdig og ikke spesielt bra ut. Flere sm har oppdaget dette?

Hva gjelder MCU (ny) opplever jeg følgende problemer (som så mange andre) -
- Lysanlegget starter 9 av 10 ganger opp på FM radio, selv om jeg forlot bilen i DAB eller Spotify m.m
- App på telefon klarer ikke å vekke bilen om den ikke står på lading (tilkoblet)
- Web browser "henger" seg. Reset av skjerm hjalp en stund, men nå ser det ut til at det heller ikke hjelper
- Mister LTE (4G) signal enkelte ganger hvor dette ikke virker naturlig

Håper at en software oppdatering eller to vil kunne utbedre punktene over.

Men aller værst er det som jeg ikke kan skylde på Tesla - 4 dager etter overtagelse oppdager jeg at passasjerdør foran har fått bulk!! En jæ... som har slått opp døren sin rett inn i bilen. Hvite striper og bulk... &%¤#"¤#%&"#!
Opplevd sinne kan ikke forklares.... Men men...resultat av å pakere inne i p-hus.

Foruten det som er nevnt over er det jo bare en drøm å kjøre denne bilen. Har nå passert 3000km etter 12 dagers eie - hver km er en fornøyelse! :-)

MartinsenKristian

Eneste jeg ikke får til på min ny-overleverte bil er Nattmodus. Altså der skjermen skal bytte fra dag til natt ved tunnelkjøring. Det står på auto men vil ikke bytte før jeg tvangsbytter den til feks natt.

Noen med samme erfaring fra med ny-utlevert X?

70D

Sitat fra: PR på torsdag 21. juni 2018, klokken 23:49
Flytte tråden til "Bestillig og Levering" ? Det er nok flere av oss som venter på en Model S.

Hei
Tenkte det var greit å splitte denne i to tråder. Opprett gjerne en for Model S i den delen av forumet også. Grunnen til at jeg så for meg to tråder er at Model X fortsatt er heftet med en del 'barnesykdommer' imens Model S nå mer kan sies å være en moden bil med tanke på gaps og andre ting.

Hvis flere vil ha en tråd for begge modellene kan vi godt kjøre det og. I så fall er jeg enig at vi flytter denne.

70D

#8
Hei
Legger inn mine erfaring også. Dette er min andre Tesla (hentet en Model S 70D samme tid i 2015) så helt fersk var jeg ikke da jeg dukket opp i drammen som var mitt utleveringssted. 20. juni hentet jeg en Model X 75D.

Det jeg var mest spent på i forhold til overleveringen var vel tilpasning omkring falkevingdørene i tillegg til sensorene de bruker da det har vært litt forskjellige erfaringer rundt dette.

Bilen ble hentet omtrent akkurat klokken 12.00 som avtalt og det første som slo meg var at de tydeligvis har et høyt tempo med utleveringer. I tillegg var det omtrent bare Model X som skulle overleveres omtrent samtidig med min. Jeg merket ingenting til noe 'mas' omkring signering av lånepapirer osv. Det var en hyggelig kar fra Tesla som viste frem bilen og bar vel preg av at jeg var en i mengden og at han har gjort dette noen ganger før. Det var helt greit for meg. Jeg ga også beskjed om at jeg kun ville kjapt gå over bilen og heller sjekke grundigere i ro og mak senere. Ba han derfor fokusere på forskjellene i mellom X og S. Mener at han sjekket om jeg hadde hatt Tesla før. Det er jo helt greit for da kan han tilpasse overleveringen litt. Brukte ca 40 minutter på hele seansen. Fikk ikke noe inntrykk av at de ville ha meg raskt ut, jeg kunne ta den tiden jeg trengte.

Selve bilen var hel, ren og pen. Litt polish, litt frakteteip og noe silikon etter dekk. Tror det går fort for tiden i drammen for å si det slik. Jeg fant dog ingenting å utsette på i forhold til klargjøringen og det tempoet de kjører. Det var noe småtteri som jeg påpekte til han (men som ikke drammen i seg selv kan lastes for direkte).

Gummilisten på fremre dør på høyre side var delvis maltraktert. Omtrent som lufta hadde gått ut av den. Fikk beskjed om at de hadde fått noen biler slik men at lita tilpasser seg litt etterhvert. Stresset ikke mer med det da jeg vet Tesla fikser det senere (erfaringen etter 70D overleveringen 3 år tidligere).

Sensoren på falkevingdøren på høyre side låste seg slik at den tror det er noe i veien. Dette hadde jeg forventet at de hadde sjekket på forhånd! På en annen side så virket den 1 av 3 ganger også. Nå er den dog låst. For å sjekke dette når dere henter bil selv så vil dere kunne se det under dører på hovedskjermen. Sensorene ved dørene markerer grått / rødt ved objekter for nærme. Hos meg er det omtrent konstant grått på den ene.

Falkevingdøren på førersiden var ikke pen i tilpasning. Denne må de fikse skikkelig. Jeg har tydelig forskjell på dørhåndtaket førerdør og falkevingdøren. Dette syntes jeg var skuffende. Han som overleverte bilen til meg sa at dette er hva de fikk til. Fortalte jeg tok ut bilen men det må fikses. Ble ikke noe mer styr for det. Jeg har meldt dette inn og de fikser det nok. Jeg kan dog ikke tenke meg en eneste annen bilfabrikant som ville levert ut biler med så synlige avvik. Tesla er ikke unike slik men QA før de leverer ut bilene er nok litt bob bob inne i mellom.

Foruten dette var bilen strøken i mine øyne (jeg er kresen). Det er mange biler og ikke veldig god plass til å gå rundt bilen å sjekke i drammen i alle fall. Jeg stoppet utenfor og satt opp profilen på bilen før jeg satt turen hjemover. Bilen er en drøm å kjøre men veldig uvant fra S som er lavere. Føles nesten som en HiAce på speed da du ikke ser slutten på panseret osv.

Min bil ble forresten levert med sølv på listene. Til ultravite seter var det helt ok syntes jeg.

Har også problemet med at radio nesten alltid starter med en kanal på fm-båndet. Manualen til bilen vises ikke på bilene med ny MCU enda har jeg forstått.

Jeg poppet også av deksel over instrumentklusteret og la bombrikken min inn der. Slår til hver gang og er usynlig. Sjekk på youtube eller facebookgruppene for Tesla hvordan en gjør dette. Ville ikke ha brikka i vinduet.

Skal legge ved bilde av gummilist og falkevingdør senere.

o.b.lix

Sitat fra: MartinsenKristian på tirsdag 26. juni 2018, klokken 19:57
Eneste jeg ikke får til på min ny-overleverte bil er Nattmodus. Altså der skjermen skal bytte fra dag til natt ved tunnelkjøring. Det står på auto men vil ikke bytte før jeg tvangsbytter den til feks natt.

Auto betyr at den dimmer ned lysstyrken i forhold til lys ute og ikke at den setter til natt i tunneler. Ned og oppdimming i tunnel virker, men tar lang tid.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Fagasstraps.com

To biler hentet i dag, FWD perfekte vinkler i motlys på dørene. Ingen swirls engang. Litt støv noen plasser inne i bilen, men så og si perfekt. C-pillar chrom lister perfekte på begge. 1 list på FWD som jeg flytta i posisjon selv mens jeg stod der. Interiør perfekt, sidepanel og gulvtepper. Kunne ikke vært bedre av hva jeg har lest her inne på forumet, det var virkelig perfekt tid å bestille.

krl

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 27. juni 2018, klokken 09:48
Sitat fra: MartinsenKristian på tirsdag 26. juni 2018, klokken 19:57
Eneste jeg ikke får til på min ny-overleverte bil er Nattmodus. Altså der skjermen skal bytte fra dag til natt ved tunnelkjøring. Det står på auto men vil ikke bytte før jeg tvangsbytter den til feks natt.

Auto betyr at den dimmer ned lysstyrken i forhold til lys ute og ikke at den setter til natt i tunneler. Ned og oppdimming i tunnel virker, men tar lang tid.
Dette fungerer nok som tiltenkt ja; det er veldig greit å unngå blinkingen mellom natt- og dagmodus i hver eneste skygge under bro, tunnel etc... Men dimming kunne gjerne vært en del hakk raskere.

MartinsenKristian

Jeg klarte ikke å finne noe om det i andre tråder, så da spør jeg i erfaringstråden for oss ferske Tesla-eiere her  :)

I hvilken høyde, eller lettere sagt, ved hvilket nivå har du dine luftfjæringer ved normal pendler/ daglig-kjøring? Den står på "standard" høyde og "comfort" styring, og synes det er veldig behagelig. Men bør jeg legge inn at den går til "lav" ved passerte feks 90 km/h, og vil det ha noen fordeler eller ulemper?

Jeg er HELT fersk Tesla eier og kan ingenting om noe som helst, så håper på forståelse for spørsmålene  :)

GeirHM

Hei Kristian, jeg bygger bare på min erfaring med S (henter X i dag). Men Sen kjørte jeg i standard og med low fra og med 110. Se tråd på Facebook Model X hvor de diskuterer dette. Det skal være fare for feil slitasje ved low som standard. Håper du får erfarne svar her inne.

Horsenose

Kjører bare i low og very low. Ingen problemer med skjevslitasje.
Model X reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA