Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er din beregnede kjørelengde nå?

Startet av kenneho, torsdag 21. juni 2018, klokken 19:38

« forrige - neste »

kenneho

Hei.


Jeg kjøpte Soul'en min sist høst, og beregnet kjørelengde i vinter var omtrent 10-11 mil, men nå, selv om det sommer, har ikke beregnet kjørelengde økt til mer en rett under 15 mil. Ser at forbruket jevnt over ligger på 15 kWh, noe som sikkert forklarer den begrensede kjørelengden.

Riktignok er det litt bakker i området jeg bor i, og kjører korte strekninger på motorvei noen ganger i uken, men skulle ikke tro det var så mye større belastning for Soul'en min enn for andre.

Hva ligger dere andre Soul'eier på i forhold til beregnet kjørelengde nå for tiden, og hvor høyt forbruk har den typiske kjøreturen din?

Noen tips til hvordan jeg kan redusere forbruk, annet enn å kjøre rolig, redusere kjøring på motorveier, og å redusere bruk av klimaanlegget?

Usikker

min ligger på mellom 19 og 20 mil når jeg starter om morran etter lading men i vinter på det kaldeste med -20 blå var den nede i 13 mil.
Det som er mer interessant å se på er % igjen på batteriet
GOM'n baserer seg på dine ca. 20 siste kjørte turer og den bommer en del

F.eks. nå i kveld når jeg plugga inn viste GOM at jeg hadde 7,4 mil igjen og i % var det 42% igjen på batteriet,
På de 58%'ne som jeg har brukt har jeg allerede kjørt ca. 15 mil

Er det 27 eller 30 kwh batteri på din ? (jeg har 30)
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

#2
Min i dag ved SOC 68% GOM 146km... Kjører stort sett bare småturer 30kW/#2018#mod 1 år gammel

Via_9+

teddytusen

Vår "sier" kun 125km rekkevidde ved fullt batteri, men så har vi bare kjørt den siden tirsdag. Har ikke rukket de 20 turene det tar å forandre forventet kjørelengde. Syns allikevel det var merkelig lavt.

Startet med 92% i dag, og kjørte 95km. Hadde 35% igjen hjemme. Turen inneholder et relativt lavt vestlandsfjell.

2016mod, 8000km

Svein Evensen

221 km. 2016 modell. Tips: Fyll 40. Psi i hjula. Og til de som skriver at de 20 siste turene bestemmer Gom. Det er andre parrametere i bildet også. Og det blir mere riktig ved å si de 20 siste ladingene. Ikke turer. Har kjørt mine siste 20 turer på mellom 10,0 og 11,0, som burde tilsi 257 km. Men har bare 221 km

teddytusen

Oj. Det var jo 100km mer enn vår. Kjører du "vanlig" eller er du veldig bevisst på kjørestil? :)

Usikker

Ved å fylle for mye luft i dekka sliter du kun på midten av jula... ja den triller lettere men du har også et dårligere veigrep og fare for f.eks. vannplaning er mye større

Når det gjelder GOM så er den basert på kjørestil/strømforbruk.. har du en generelt høy hastighet eller at du kjører bilen uten råttent egg på pedalen får du et høyere forbruk ergo så kalkulerer bilen dette og bilen blir da lurt hvis du en dag da kjører rolig og forsikting.
Slår du av varme og sitter med termodress om vintern får du også lenger rekkevidde.
Har du normal landeveiskjøring med maks 80 får du lenger rekkevidde enn om du har +90 motorvei kjøring.
Om sommern med +30 ute og AC i gang bruker den også mye strøm noe som igjen reduserer rekkevidde
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Svein Evensen

#7
Har kjørt med 40 psi i dekkene i snart 3 år og de er ikke slitt på midten av dekkene. I tilegg så går jeg inn for å kjøre økonomisk. Holder fartsgrensene. Ikke motorvei. Merket stor forskjell med øke dekktrykket fra 34 til 40 psi.

DBS

#8
Jeg ladet vår 2016 mod til 100% for første gang i kveld og da estimerer GOM 178km. Snitt siden jeg hentet den er på 13,8kWh. Vi har hatt bilen i nøyaktig en mnd, så litt variert type kjøring, men opplever stort sett at jeg kan kjøre 1,8km-2km per % på batteriet

Svein Evensen


hanche

Jeg har kjørt et par tusen km med min splitter nye 2018-modell i de siste par ukene, alt sammen langkjøring. Etter å ha ladet til 100% får jeg nå 206 km på gjettometeret, mens gjennomsnittsforbruket viser 14.0 kWh per 100 km. Ut over å prøve å unngå harde oppbremsinger og å holde farten rundt 100 km/h på motorvei selv om fartsgrensen er 110, gjør jeg ikke noe spesielt for å kjøre økonomisk.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Sitat fra: Svein Evensen på mandag 25. juni 2018, klokken 14:45
Til Usikker: AC trekker veldig lite.

Tja... den trekker opp mot 1000 watt når den starter og når man kjører ute nå hvor det ligger på +/- 30 grader trekker den fint 500 watt. Om vintern trekker varmen opp mot 5000 watt men kan fint ligge på 2000watt når man holder 90/100km i - 10 grader

Nå skal det sies at mitt varmeapparat står i Auto på 21 grader hele året og rekkevidden bekymrer meg mindre, hvis jeg ikke kan bruke denne bilen som om det er en fossil så har jeg kjøpt feil bil. Om vintern brukes også varmeseter og varme i rattet + varmetråder i bakrute / speiler om det trengs. Bruker ikke forvarming fra 220volten... den blir fort varm

En annen ting når det gjelder GOM... leses den av når ALT er avslått ?
De GOM verdier jeg har oppgitt er med Auto på varme/kjøling dvs. den slår seg på med varme om morran siden det er kaldere enn 21 og lysa slår seg på inne i garasjen. Slår jeg av alt viser GOM et par mil ekstra
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

maruch

Min viser max 150 km, men det bekymrer meg ikke, for om jeg kjører lange turer så ofte når jeg 180 km før kommer jeg til en lader, med fortsatt ganske fin backup. Kjører da 90-100-veier. Med sykkel på rekkevidde senker drøye 20%, med mindre holder jeg beinet kun til 80 km/h, så da er det bare liten forskjell.

A/C av eller på gir bare 2-3 km forskjell på gom, så det er ikke verdt å tenke på det engang synes jeg.
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

_OE_

Kia'n ble ladet opp til 100% i dag... Burde være mulig å oppnå 20 mil... Sånn i tilfelle det er plassert en lader der

Via_9+


Usikker

Med +33 grader trekker AC mye når du starter, tok et kvarters tid før den gikk ned til ca. 1kw og der lå den hele tiden på vei hjem fra jobb, hadde over 30 gradere hele veien
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA