Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opel Ampera og batteribruk/lading

Startet av Charlott, torsdag 21. juni 2018, klokken 14:44

« forrige - neste »

Charlott

Jeg lurer på om noen har erfaring med Ampera på vinterstid. Jeg fikk min i mars og fikk den vel maks opp i rundt 24 mil på kort kjøring. Nå i sommer har den steget til 49 reelle mil.  Bruker denne mer pr mil en fks Kona? Jeg har bestilt meg Kona . Fin utvendig men helt tragisk og gammeldags innvendig.  De sier den skal gå rundt 30 til 35 på vinterstid. Jeg må forte meg å bestemme meg for da blir min Ampera til salgs...med litt tungt hjerte egentlig .

Counterpointer

Hadde null problem å kjøre 30 mil pluss i vinter med Ae. Er enig i at Kona bør gå noen flere mil på vinter med vp.

Olemann

Se mitt svar til deg i den andre tråden du la ut dette, ikke mange mil ekstra pga varmepumpe.

Sitat fra: Charlott på torsdag 21. juni 2018, klokken 14:44
Jeg lurer på om noen har erfaring med Ampera på vinterstid. Jeg fikk min i mars og fikk den vel maks opp i rundt 24 mil på kort kjøring. Nå i sommer har den steget til 49 reelle mil.  Bruker denne mer pr mil en fks Kona? Jeg har bestilt meg Kona . Fin utvendig men helt tragisk og gammeldags innvendig.  De sier den skal gå rundt 30 til 35 på vinterstid. Jeg må forte meg å bestemme meg for da blir min Ampera til salgs...med litt tungt hjerte egentlig .

Tom E.

Jeg har klart 46 mil på sommeren med min. På vinteren klarte jeg så vidt 30 mil på det kaldeste med piggdekk.

Stinger

Temperatur og fart er viktige parametre.
Da vi hadde rundt 25 grader fikk jeg et snittforbruk på 11,1. Dvs rekkevidde på 540 km. Mange korte turer med snittfart på ca 40.
Med ca 15 grader og snittfart på ca 60 og mye stigning klarte jeg på langtur i dag 13,1. Dvs ca 460 km.
e-Golf feb. 17-
Ampera-e aug. 17- 21 (solgt)
Polestar 2 des. 20 -

Enlace

#5
Vurderte Kona mot min Opel Ampera E. Fant ut at det hadde liten hensikt. Noen flere mil på vinter, men mindre plass og ikke mulighet til samme app løsning som jeg har lært meg å like. Kjørte ca. 30 mil når det var kaldt, men lang ladetid på hurtiglader i minus 25 grader! Står på lading med forvarming som gir god kjørelengde på vinter.

Har betalt dep. på en Kia Niro E, men er også usikker der. Kjedelig utseende, men god plass, hengerfeste og lengere kjørelengde både sommer og vinter med mer effektivt batteri frister noe har også adaptiv cruisekontroll noe jeg savner på Opelen på mine harryturer.

Tellus

La merke til en interessant sak i dag. 15 minutter før jeg skulle kjøre av gårde til jobb startet jeg forvarming via app. Bilen var ikke koblet til da batteriet var ganske fullt. Jeg hadde ladet til 88% på jobb dagen i forveien of kun kjørt et par mil etter det. På oversikten over hva batteriet siden siste fulllading (88% i dette tilfellet) hadde gått med til så jeg at batterivarmen hadde tatt 5%. Da jeg parkerte bilen dagen før stod denne i 0%. Kjørte noen km og denne prosenten steg til 7% før den falt tilbake på 6%.

Tydelig at forvarming vil varme batteriet selv om du ikke er koblet til. I tillegg ser det ut som om forvarmingen også kan fortsette mens du kjører. Temperaturen var forøvrig -7 grader.

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på fredag 14. desember 2018, klokken 07:41
La merke til en interessant sak i dag. 15 minutter før jeg skulle kjøre av gårde til jobb startet jeg forvarming via app. Bilen var ikke koblet til da batteriet var ganske fullt. Jeg hadde ladet til 88% på jobb dagen i forveien of kun kjørt et par mil etter det. På oversikten over hva batteriet siden siste fulllading (88% i dette tilfellet) hadde gått med til så jeg at batterivarmen hadde tatt 5%. Da jeg parkerte bilen dagen før stod denne i 0%. Kjørte noen km og denne prosenten steg til 7% før den falt tilbake på 6%.

Tydelig at forvarming vil varme batteriet selv om du ikke er koblet til. I tillegg ser det ut som om forvarmingen også kan fortsette mens du kjører. Temperaturen var forøvrig -7 grader.
Det er ikke overraskende synes jeg, stemmer også med min erfaring, har ved småkjøring lokalt ved lav SOC prøvd å skru av varmeapparat for å se om forbruket demper seg. Det gjør det men slett ikke så mye som forventet, så det er nødt til å være batterivarming. Siden den kun oppgis i prosent så er ikke dette så lett å se hvis ikke en vet at en var på null, slik som du gjorde.

Orbit

Til dere med Ae-erfaring: Tenkte å leie en Ae på Bilkollektivet. Hvordan fungerer det med forvarming etc uten å ha app? Er dette kurant å sette opp i bilen? Eller går det an å sette opp app ad-hoc, selv om bilen er "eid" av en annen bruker/konto?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

Sitat fra: Orbit på fredag 14. desember 2018, klokken 12:50
Til dere med Ae-erfaring: Tenkte å leie en Ae på Bilkollektivet. Hvordan fungerer det med forvarming etc uten å ha app? Er dette kurant å sette opp i bilen? Eller går det an å sette opp app ad-hoc, selv om bilen er "eid" av en annen bruker/konto?
Det er lett å starte forvarming fra nøkkel. Du må bare ha siktlinje til bilen og først låse og så holde nede pilknapp i noen sekunder. Avhengig av innstilling i bilen så kvitterer den med blinklys og skrur på parklys (min innstilling)

Como

Kjører stort sett korte turer til og fra jobb. Bilen starter da kald 2 ganger om dagen for så å kjøre 18 km.
Ved denne kjøringen viser batterivarmer m/tilbehør et forbruk på 3-5 % og AC på hele 26-27%. Så i snitt så går 30% til annet enn fremdrift. Dette ved temperatur fra 0 til -7 grader. GOM viser 240 km rekkevidde ved 100%.
Er det andre som opplever liknende forbruk?
For de av dere som kjører lengre avstander, går AC prosenten ned etter hvert?
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

zbk

Ser ofte tall rundt 30-35% til oppvarming (kupe/batteri) på bykjøringa nå får tida. Snittforbruk ligger typisk rundt 250Wh/km. Kjøres det noe lenger turer havner jeg typisk rundt 180Wh/km. Varme står konstant på 22°C og full auto. Forvarming brukes rundhåndet. Har ofte brukt en snau kWh før jeg starter turen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Tellus

Typisk for småkjøring slike tall. Tallene blir heller ikke bedre av å forvarme fordi bilen tar med energi brukt til forvarming i forbruksstatistikken. Man kan selvfølgeluig resette.  Du vil likevel typisk se over 10% til varmeapparatet vintertids. Kanskje 15% hvis det begynner å bli skikkelig kalt.


DagfinnN

For første gang kjørte jeg så langt med min Ampera at jeg måtte lade på "hurtigladere". Men det synes jeg ble en tålmodighetsprøve. Kjørte Molde - Oslo og ladet første gang på Lesjaverk. Stod der i 38 min og ladet knappe 100 km.
Startet ikke med fullt batteri denne dagen av forskjellige grunner, men ladet fra schuko på jobb siste 4 timene før avreise. Dette sammen med ca 150 km kjøring burde sikra at batteriet var varmt ved første "hurtiglading". Ladet så på Ringebu og tilslutt på Gran siden jeg ikke hadde lademulighet på destinasjonen. Ved fullt batteri fra start kunne jeg ha klart meg med 2 ladestopp.
Fant ut at bilen lader med 32 - 34 kwh som tilsvarer ca 180 km i timen. Det synes jeg er for langsomt. Jada - vet jeg er bortskjemt med min nr. 1 bil (Tesla S100D) som har i underkant av 4 x av denne ladehastigheten - men likevel.
Andre som har samme opplevelse?
Denne opplevelsen trigget beskuelse av TM3 i Drammen på lørdag. Bortsett fra dette synes jeg Ampera er suveren som nærmiljøbil.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA