Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo-Gjøvik med trilling?

Startet av svisj, torsdag 21. juni 2018, klokken 11:45

« forrige - neste »

svisj

Jeg har en i-Miev fra 2011. Er det noen av dere som har kjørt fra Oslo til Gjøvik i en slik bil? Gikk det greit, eller måtte dere ringe etter veihjelp?

Det som uroer meg, er stigningen fra Hagan til Roa/Gran, samt fra Gran til Lygnasæter. JurassicTest sier at dette vil gå greit, når jeg legger inn mellomstoppene. Men er likevel usikker. Ser at Fortum har satt opp mange hurtigladere langs strekningen, men vil likevel en trilling med slitt batteri klare strekningen?

Karl-Wilhelm

#1
Vet ikke hvor slitt batteri du har, men dette er ikke noen voldsom stigning. Antar at ditt batteri ligger mellom 70 og 80%. Første ladestopp på Gran ved Coop, lad til 90% hvis du er pessimistisk, 80% hvis det går bedre enn forventet. Så fort du er over toppen av fjellet har du ca 50km med helt ok nedover bakke til Gjøvik og mulighet til å toppe opp på Lyngsæter Hotell.

Obs, vet ikke hvor i Oslo du kjører ifra, har antatt 125km mellom Gjøvik og Oslo.

Forrige gang jeg gjorde noe liknende var mellom Odda og Røldal (860moh og 41km), dro fra Odda med 90% og kom fram med 50%, lå litt under fartsgrensene og tok det pent. Batteriet på bilen var ca 86% av ny kapasiteten da.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

erik e

Stigning fra Hagan - Gran er i såfall på mange mil,ikke mange høydemeter. Lad før Lyngnabakken og du er i mål. God tur.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

svingen

Kjørt flere ganger,får å komme raskest frem anbefaler jeg og lade mellom 20-60% så ville kjørt oslo-roa eller gran ut fra hvir mye strøm du har igjen,lade til 60% (tar ca 10 min) kjøre til lygna lade til 60% tar ca 10 min,kjørt flere ganger oslo raufoss med kun lader på roa men det har ikke vært gøy,veeeeldig forsiktig på gassen. Nå er det jo 0 stress,kjørt oslo fagernes via dokka sist helg og med korte lade pauser går det helt fint pegot ion 2011 modell http://www.jurassictest.ch/GR/ sett att du har 11kwh så er den rimelig nøyaktig.p en 2011 imiev
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svisj

Jeg tok turen i helgen, og det gikk helt fint. Ladet til 90% på Roa (hurtigladeren på Gran var ute av drift). Mener å huske at det var drøyt 50% igjen på batteriet når jeg ankom Lygnasæter. Fylte opp til 82%. Kjørte så til Bøverbru, som var dit jeg skulle.

På hjemveien ladet jeg litt på Kiwi Reinsvoll. Deretter på Lygnasæter og på Roa.

Takk for responsen og tipsene.  :)

elekTrond

@svisj: fint du kom fram. Jeg kjørte flere ganger om Minnesund og E6 i fjor sommer, mest pga. Roa (Fortum) var eneste ladested på Rv4 (i 2016 i hvert fall), og litt pga. kvantumsrabatten hos GK. Uansett krevde det kun 10 min på Dal E6 (GK), full saktelading i Oslo, og 20 min / 80% på Minnesund på tur hjem.

Jeg rakk også såvidt til Hamar (med 80% ell.no lading på Gardermoen), da jeg henta bilen i Asker for to år siden. Da fantes vel Espa (Fortum), men ikke GK rett nordafor på ... Tangen? Tenk om mitsu hadde utvikla batteriet like mye som det bygges nye ladesteder. Da hadde jeg kjøpt en ny '18 tvert ...
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA