Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Øyvinds strategitips for seier på (El)Bilforumet

Startet av elekTrond, torsdag 21. juni 2018, klokken 01:31

« forrige - neste »

elekTrond

Sitat fra: Burger på onsdag 20. juni 2018, klokken 22:29
Synes det er greit det kommer påstander og kilder som ikke holder vann, særlig når det blir avvist av saklige innlegg, fakta, ny vinkling og godt språk. Er alltid fryd å lese innlegg av Espen Hugaas Andersen :-)

Disse påstandene vil jeg bli møtt med neste familiesammenkomst, så det er greit å vite hva som rører seg i eksosland og ha fakta klar.

Da jeg så Burger skryte av Espen Hugaas Andersen sine kvaliteter som forumbror i innlegget over, erindret jeg følgende formel:

Jeg tenker at denne er minst like gyldig i dag, i klimaet på vårt (elbil)forum. 

TL;DR versjon følger i quoten under:   (Og hvem er "Øyvind.H (han med Saaben)"?! (",)
Kilde: bilforumet.no/topic/92282-%C3%B8yvinds-strategitips-for-seier-p%C3%A5-bilforumet (R.I.P. Bibelforumet aka bilforumet.net)



Sitat fra: http://www.bilforumet.no/profile/73686-%C3%B8yvind-ryeng/
Skriv korrekt!
    Ingenting er mere irriterende enn et innlegg som ser ut som ei fylling. Defekt/manglende tegnsetting, skrivefeil, orddeling, knekte linker, bilder som ikke virker med mere gir et miserabelt inntrykk. En burde kunne grunnleggende setningsbygning og bruke (!) denne kunnskapen når man sitter og skriver, da det kan tenkes at et innlegg med et døvt budskap likevel kan være interressant å lese hvis det er skrevet på en fengende måte. Ved å være pinlig nøye og veie sine ord gir man et mere profesjonelt inntrykk på sine lesere; for hvilket annet grunnlag har de og dømme deg på? Kunnskap, ja, men hva hjelper det hvis kunnskapen ikke kommer klart frem i innlegget? Jeg trekker frem meg selv som et eksempel på en person som er knallhard på korrektur - ofte må jeg gå tilbake og endre innlegget mitt opptil tre-fire ganger før det er perfekt. Og et innlegg som ikke er perfekt har jeg personlig vanskelig for å poste i det hele tatt. Tips: Vi har en knapp som heter "forhåndsvis innlegg" - den er der for en grunn, og er et ekstremt viktig hjelpeverktøy for å lese korrektur på ditt eget innlegg før det går "live".
     
Post som en proff!
    Riktig bruk av quoting, riktige oppsatte linker, bruk av fet / kursiv tekst og godt med avsnitt er ting som gjør et godt innlegg bedre. Et ekstra tips jeg føler jeg må komme med er bruken av sikkerhetskopi. Dette er svært nyttig under skriving av et langt innlegg og hvis da noe skulle skje så har du en backup liggende klar i et nytt tekstdokument på skrivebordet. Dette gjøres mest mulig effektivt ved å trykke [CTRL]+[A] for å markere all teksten din, [CTRL]+[C] for å kopiere all teksten til clipboard, [ALT]+[TAB] for å bytte til Notepad, [CTRL]+[A] igjen for å markere all teksten som eventuelt måtte stå i dokumentet fra før, [CTRL]+[V] for å lime inn hele innlegget ditt i Notepad, og til sist [CTRL]+[.S] for å lagre dette. Hvis det nå skulle bli strømbrudd ligger hele innlegget ditt klart til bruk i "New text document.txt" på skrivebordet. Du skjønner, jeg har bare en eneste gang mistet et lengre innlegg jeg har skrevet, og etter dette har jeg lært meg å ta en sikkerthetskopi av dette omentrent hvert 10. minutt, og spesielt før jeg trykker på "Legg inn svar"-knappen i fall Opera mot all formodning skulle svikte meg.
     
Forsiktig med kritikk!
    Brukeren som er så stolt over sin nye bil vil ikke høre at det er noe misbrukt søppel; han vil ha gratulasjoner med kjøpet og tips til hvordan han kan forbedre bilen sin; ikke få slengt fornærmelser av groveste sort etter seg. Ens bil / annet kjøretøy er (burde være) ens stolthet og glede som man viser og deler med resten av brukerne her på Bilforumet, og hvis en tillater seg å kritisere kjæledeggen skal kritikken se til og hute seg å være både saklig og konstruktiv. Hvis personen som gir kritikken i tillegg er kjent for å ha god peiling på akkurat dét området kan andre brukere også samstemme om dette da det er langt fra sikkert at den nye posteren kjenner til kritikerens meritter her på forumet (f. eks. en kjent svakhet på den aktuelle modellen etc.).

Té deg!
    En flamewar av dimensjoner kan starte plutselig og utvikle seg til noe stygt i løpet av svært kort tid. Ved å være litt tilbakeholden og forsiktig kan man unngå dette, og kanskje tilogmed høste litt credits for å bli sett på som tålmodig. Hvis du vet at du har rett, men står fastlåst i en krangel med en som bare ikke vil høre - skaff beviser! Post noen linker til kilder man kan stole på. Tror han deg fortsatt ikke og fortsetter å té seg som et svin - rapporter hele trådhelvete til moderatorene ved å klikke på det trekantige rød- og hvitaktige symbolet, så vil de regjere i tråden slik de anser passende. Moderatorene er tross alt her for en grunn.

Vit hva du snakker om!
    Ingenting er mere flaut enn å bli motbevist etter en langvarig diskusjon hvor du har vært påståelig. Dette unngår man ved å vite hva man snakker om, men det er både tidkrevende og omfattende å bli skilled i et emne. Som en nødløsning kan du bruke du Google til å sikre deg før du poster; på denne måten unngår du å for det første spre misinformasjon som andre kan ta for fakta, og for andre unngå å bli tatt med buksa nede. Er du i tvil - bruk Google, eller spesifisér i posten at du ikke er sikker i din sak! Jo flere emner du brilliérer i, jo mere peiling tror folk du har; dermed pluss i margen. Mere om dette senere i innlegget.

Bidra!
    Bilforumet lever på bidragene fra brukerne; være det seg bilder, informasjon, filmer eller annet - Bilforumet hadde ikke vært der det er idag hvis alle bare har postet spørsmål og ikke kommet med noe tilbake. Driver du med et prosjekt - skriv om det, og ta for Guds skyld med bilder av seende kvalitet - det gjør tråden/posten øyeblikkelig mere interressant! En snarvei til toppen er å ha et eller flere gode prosjekter og skrive om disse. Jeg nevner i fleng, Jan Tore, Awex, NeonMuffler, Marius, Azzido, Ola, Snoopy med flere.

Få hver eneste post til å telle!
    Hvert eneste innlegg du lager; enten det er i form av en ny tråd eller bare som et svar kan brukes for å hente informasjon ut av deg om hvordan du er, hvor mye du kan, hvordan du oppfører deg osv. Man helgarderer seg elegant mot et dårlig inntrykk ved å opptre perfekt i hvert eneste innlegg man lager. Dette kan bety ting som f. eks. å bidrag til samholdet i form av bilder / video / info, stille "de rette spørsmålene", komme med gjennomtenkte kommentarer og tips og liknende.

Bli likt!
    Jeg har selv svaiet inn på "The dark side of depression" og vist det og vært negativ i flere av mine innlegg og da merket jeg en nedgående tendens i Øyvind-likingen og en økning i 'Skal-vi-banne-Øyvind-fra-forumet'-bevegelsen - det er så enkelt som dét, at "ingen liker en surpomp". Tenk over den fantastisk universale leveregelen et øyeblikk. Den gjelder i hele universet, så hvorfor ikke på Bilforumet? Er du negativ og krass mot dine medbrukere får du ingen poeng, mens i motsatt fall - tér du deg som en grei kar blir du likt. Peiling fungerer som en multiplikator der
     
    Vi ser av dette at jo greiere kar du er, jo flere poeng. Herav lærer vi også at peiling, hvis opphøyet i annen potens, også trengs for å kunne score de virkelig høye poengene - en kommer seg ikke til toppen på bare å være en grei kar alene. Vi ser også av formelen at det er mere lønnsomt å ha peiling for poengenes del, men disse to må selvfølgelig balanseres til symbiose oppnås.

Bygg en identitet!
    Det eneste man kjenner deg igjen på er brukernavnet, avataren (bildet), brukerteksten over bildet, aktiviteten og signaturen din. Dermed blir det åpenbart at disse må optimaliseres for best mulig inntrykk. Hvem kan med hånda på hjertet si de kjenner godt til- og forskjellene på f. eks. brukerne "Drift4e", "drift_crew" og "RX7 Drifter"? Ingen av disse har avatar og bare en av disse har signatur. Ingen er heller spesielt aktive på forumet, og må nok ta seg i selen om de vil klatre til toppen. En annen ting er dette med avatarer - jeg ser flere som resirkulerer forum-default'en, den grå MX-5'en. Det er forsåvidt ingenting galt i dette, men avataren skal være ditt speilbilde og er med på å være ditt ansikt utad. Jeg liker også å tro at folk kjenner igjen bildet før de leser brukernavnet, og dermed er ditt valg av avatar viktig for å vise hvem du er, men selvfølgelig overgått av innholdet i postene dine og folks kjennskap til- og inntrykk av deg. Bytting av avatar ofte kan også sees på som en uting - gjør det riktig den første gangen.
     
    Jeg trekker frem meg selv som eksempel igjen - jeg bruker mitt eget navn som jeg er døpt med som mitt brukernavn; dermed ingen navneforvirring á lá "Drifter1", "Drifter2", "Drifter3" og så videre. Den eneste andre Øyvind som er aktiv her på Bilforumet er Øyvind.H (han med Saaben), og med unntak av "Ryeng hater" er jeg den eneste aktive "Ryeng" her. Dermed stikker jeg litt ut bare grunnet brukernavnet. Avataren er noe jeg finner totalt usannsynlig at noen andre bruker/kommer til å begynne å bruke; det er tegnet av en eller annen Japaner som postet det i sin blogg, og jeg har forlengst glemt hvor jeg fant den. Videre kan den gråtende gutten sees på som representativ for to ting; min nåværende sinnstilstand (deprimert grunnet mangel på arbeid og penger) og i tilknytning til min brukertekst, da assosiasjonen blir at gutten er lei seg fordi noen truer med / prøver å ta bort hans kjære anime (jeg mister bare min anime via diskkræsj, så det er ikke en direkte risikofaktor på en daglig basis) [/OT].
     
    Jeg ser det er populært å bruke turboer som avatarer, men dette kan kanskje være et tveegget sverd; ikke noe galt i produktene i seg selv, men man må (kan) kjenne til hvilken turbo som hører til hvilken bruker. Jeg personlig synes iallefall det blir forvirrende å se så mange turboer på rekke og rad i en tråd. Signaturen min er overraskende enkel. Ingen kjøretøyliste; inget visdomsord á lá "bruk vett - ligg bredt" slik som veldig mange andre bruker; bare et kort og direkte budskap direkte fra meg - "HONDA ligger hjertet nærmest!". Det er dermed ingen tvil om hvilket bilmerke jeg liker best og jeg er såpass stolt over dette at jeg har det i signaturen, så alle kan se dette i hvert eneste innlegg jeg skriver. Min brukertekst sier "Don't.Take.Away.My.Anime." hvilket er skrevet med punktumer imellom ordene isteden for mellomrom for "dramatic effect" og forteller verden at jeg liker anime (Japanskproduserte tegnefilmer). Legger man da sammen to og to kan man komme til den korrekte konklusjonen at jeg er en 'Fanboy' / 'Otaku' hvis er et fellesnavn på en person som er blindt opptatt av Japan, Japansk (pop)kultur og alt annet Japanrelatert. Og tenk - dette er informasjon leseren kan hente fra meg uten å lese et eneste ord jeg har skrevet i innlegget mitt; effektiviteten går rett i taket da jeg ikke i ettertid trenger å forklare ham at jeg er en Japangalning! For en fantastisk verden vi lever i; at ting kan gjøres så såre enkelt.
     
    Siste punkt under temaet Identitetsbygging er aktivitetsnivået. Skal du bli #1 er det ingen vei utenom å være svært aktiv. Per dags dato er jeg den 8. mest aktive brukeren siden Bilforumet ble opprettet, og jeg trenger omentrent dobbelt så mange innlegg for å ta igjen Jonte som troner på toppen. MEN; seier på Bilforumet er ikke etter min mening definert som bare å ha mest mulig innlegg; de har en del å si, ja, men ikke eksklusivt dette. Eksempelvis hva som står i innleggene, hvor mye man bidrar, om man blir likt av de andre brukerne og noen andre faktorer regner jeg som tilnærmet like viktig som postcounten. Fallgruva her er at postcounten sier ingenting om hva du kan eller om folk liker deg; jeg har sett drøssevis av i-di-o-te-ru og drittsekker på andre forum som har en postcount som står til langt oppunder taket.

Før noen nå hyler ut "Dobbeltmoral!" får jeg legge til at jeg klarer ikke å være perfekt hele tiden. Jeg kan miste besinnelsen, poste misinformasjon, delta i flamewars, skrive feil, poste i feil kategori eller annet uheldig, så jeg får rett og slett bare unnskylde meg med den eneste unnskyldninga jeg har:

"Only human."



Bilde: "Image Wheels IFX, 8,5x16 ET+30, valsa foran og bak, 205/50-16". bilforumet.no/topic/245732-nye-felger-bilder/?tab=comments#comment-2665793
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA