Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sammenligning I-Pace vs Etron vs EQC (Uten Teslainnblanding)

Startet av S.S, torsdag 21. juni 2018, klokken 00:20

« forrige - neste »

Kåre Knatten

Vinkelen på kameraene endres etter kjøringen. Kjøres det fort på landevei blir fokuset flyttet, slik at en ser lengre bakover og motsatt når hastigheten reduseres. Ved rygging blir fokuset lagt langs siden av bilen, slik at du ser nærområdet. Dette blir beskrevet i en kjøredemo fra København.
Det kan regnes og regnes vedrørende rekkevidde og det kan være mange meninger om dette er gimmikk eller ikke, men det viktigste, fra min side, er at de reduserer bredden på bilen med 15 cm. Så får håpe at de ikke blir for dyre  :) Speilene er forøvrig godkjent i Europa og Japan, ikke i US og Kina.

Kåre Knatten

Hvis denne tråen skal handle om forskjellen mellom bilene, ikke bare batteri. I-pace har en ledelse, som vippes frem og står nærmest en halv meter ut fra bilen under ladning,  fristende for forbipasserende "ramp". Her har e-tron en elegant løsning. I tillegg kommer det ikke er bakrutevisker. Problem på norske hytteveier med grusdekke, jeg kan i alle fall ikke se ut bakvindu på min Audi, når jeg kommer til hovedveien. I tillegg er luftdempere ekstrautstyr, standard på e-tron. I-pace er vel egentlig ikke en "hyttebil"

daktari

Sitat fra: Kåre Knatten på lørdag 18. august 2018, klokken 12:33
I-pace har en ledelse, som vippes frem og står nærmest en halv meter ut fra bilen under ladning,  fristende for forbipasserende "ramp".
Forstod ikke hva du mente her...
Bakrutevisker er ikke et behov på Model S, og tviler det blir savnet på I-pace. Men mer stasjonsvognsform/kasseform som e-tron vil vel kreve dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

S.S

Regner med at han mente ladeluke men har autokorrektur...

Ellers enig i at ladeluken ser billig ut.
Tror heller ikke at bakruta holder seg rein på gusveier, da hadde de vel gjort seg fortjent til Nobelpris i fysikk eller noe slikt, men min erfaring med viskere bak er heller ikke så god, så vil fortsette å bruke speila.

Ikke hyttebil???  Med 50 cm vadedybde og luftfjærer på high er det vel bare Landroveren som slår den?  Mercedes sier strictly on-road om eqc, hva sier Audi?

Kåre Knatten

Beklager autokorretur, skal selvsagt være ledelsen. Når jeg mener "hyttebil",  mener jeg selvsagt ikke en fullspekket utgave, men henviser til standardversjon, for luftfjæring er ekstrautstyr. Det blir som å si at Audi A6 er hyttebil, selv om det er Allroad en tenker på. Etter min mening er I-pace ikke en SUV og jeg har derfor ikke satt meg på venteliste. Men bilen er flott på mange måter allikevel.

Crown

Sitat fra: Kåre Knatten på lørdag 18. august 2018, klokken 17:43
Beklager autokorretur, skal selvsagt være ledelsen.

:-D
Artig tråd dette. En detalj som e-Tron skulle få som jeg håper de ikke går bort fra, er muligheten til ladeluke på begge sider. Venstre side bak er standard, høyre i tillegg blir ekstrautstyr. Det vil passe perfekt for min parkering og enkelte ladestasjoner :-) Venstre bak som Ioniq'en min har er en utfordring flere steder.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

JPM

Sitat fra: Kåre Knatten på lørdag 18. august 2018, klokken 17:43
Beklager autokorretur, skal selvsagt være ledelsen. Når jeg mener "hyttebil",  mener jeg selvsagt ikke en fullspekket utgave, men henviser til standardversjon, for luftfjæring er ekstrautstyr. Det blir som å si at Audi A6 er hyttebil, selv om det er Allroad en tenker på. Etter min mening er I-pace ikke en SUV og jeg har derfor ikke satt meg på venteliste. Men bilen er flott på mange måter allikevel.

Hehe, "skal selvsagt være ledelsen".. ;-D

Ikke for å virke breial, men hvem i all verden tar ikke med luftfjæring på iPace dersom man har off-road behov? Eller hytte i en eller annen form? Eller bare sånn generelt?

Tipper luftfjæring blir like vanlig som "cold climate pack" på disse.

Kåre Knatten

Da er vi tilbake til mitt utgangspunkt, hvorfor er ikke luftfjæring standardutstyr? Forresten,  autokorretur er noe dritt.

turfsurf

Sitat fra: S.S på lørdag 18. august 2018, klokken 15:57

Tror heller ikke at bakruta holder seg rein på gusveier, da hadde de vel gjort seg fortjent til Nobelpris i fysikk eller noe slikt, men min erfaring med viskere bak er heller ikke så god, så vil fortsette å bruke speila.

Har du kun kjørt biler med tverr bakrute? Har hatt mange av begge typer, og på samtlige med skrå bakrute var ikke skitten bakrute noe problem. F.eks Model X, Model S, Passat sedan m.m. Typiske problem biler var Touareg, i3, BMW stasjonsvogn osv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

4Matic Fanatic

Sitat fra: Kåre Knatten på søndag 19. august 2018, klokken 14:31
Da er vi tilbake til mitt utgangspunkt, hvorfor er ikke luftfjæring standardutstyr?
Hvorfor er ikke alt standardutstyr? Fordi biler er bygd til en pris.

Skjønner seriøst ikke problemet her - det vil alltid være noen som mener en ting er viktigere enn andre mener, og da er det jo bare å plukke til det man mener man trenger så lenge det er tilgjengelig.

Noe annet er om du har et krav som ikke kan oppfylles - eksempelvis har ikke jeg noe som helst problem med AC-ladingen på bilen, jeg har 2x 16A-stasjoner hjemme OG kan lade på jobben, dette vil ikke være noe problem med mine 5-15 mils normale dagstripper.. men andre igjen velger bort bilen pga dette.

Det er jo ikke sånn at du har råd til en bil til 6-7-800 tusen men ikke kan ticke av 13500 for luftfjæring...


Disqusor

#40
Uten innbladning, HVA BEHAGER, ærlig talt, slike krav stinker det grov SENSUR av !!! Et innlegg fra hvem det måtte være, saklig, ærlig, korrekt, basert på FAKTA, hva er galt med det, at fakta "svir" ? Slik sensur bør det slås HARDT ned på, PERIOD !

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Disqusor på søndag 19. august 2018, klokken 22:29
Uten innbladning, HVA BEHAGWER, ærlig talt, slike krav stinker det grov SENSUR av !!! Et innlegg fra hvem det måtte være, saklig, ærlig, korrekt, basert på FAKTA, hva er galt med det, at fakta "svir" ? Slik sensur bør det slås HARDT ned på, PERIOD !

Har du det vanskelig? Har du lyst til å snakke km det?

JPM

Sitat fra: Disqusor på søndag 19. august 2018, klokken 22:29
Uten innbladning, HVA BEHAGWER, ærlig talt, slike krav stinker det grov SENSUR av !!! Et innlegg fra hvem det måtte være, saklig, ærlig, korrekt, basert på FAKTA, hva er galt med det, at fakta "svir" ? Slik sensur bør det slås HARDT ned på, PERIOD !

Tror du må sjekke tastaturet på pc`n din, ser ut som det er noe galt med caps locken din.


S.S

Beklager om noen blir fornærmet om de ikke får være med på diskusjonen, men jeg blir rimelig lei av at alle tråder skal fylles opp med Teslaens fortreffeligheter, inkludert superladernettverket.  Mange av oss som har bestilt Jaguar, Audi eller MB, har selv hatt Tesla (Jeg har hatt 2, S85 og P85D), skal ha noe annet, og har god greie på fordelene med Tesla.  Og bakdelene.
Da er det greitt å ha en tråd hvor vi kan diskutere og sammenlikne de vi ikke har all info om.
Teslainfo kommer i alle andre tråder, enten vi etterspør det eller ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA