Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sammenligning I-Pace vs Etron vs EQC (Uten Teslainnblanding)

Startet av S.S, torsdag 21. juni 2018, klokken 00:20

« forrige - neste »

Disqusor

Har fulgt debatten for elbiler generelt, forskjellige brands, det som slår meg er at deler av de som deltar har dels store mangler i fht innsikt og erfaring, cons vs pros, de respektive elbiler i mellom. Synd for "alle" parter. "Lukker" en menighet seg inne i sin egen "hagegrind", mister da de enkelte av oss verdifull nyttig "informasjon" ? Da får jeg et litt sånn "SJW", "snow flake", "cry baby" aktig inntrykk av debatantenes attityde. Har i dag i3 94 Ap, hvor iPace står høyt på listen, men avventer litt til folk melder inn cons and pros  8)

Pingle

Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Pingle

Sitat fra: Pingle på onsdag 11. juli 2018, klokken 11:43
Da har jeg prøvd meg på en tabell over spesifikasjoner.
Takknemlig for korrigering/supplering av info.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pingle

Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

daktari

Hva mener du med "motstandsflate"? Du kunne kanskje også hatt et felt med frontareal.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pingle

#21
Dårlig trykkekvalitet på forrige, prøver med vanlig tekst:

                                      Jaguar I-PACE                 Audi e-tron                     EQC
Pris fra                            NOK 599900                 NOK 639000 ?                 750000 ??
                                                                              (80000 euro med 19% mva)   
Lading og rekkevidde         
Rekkevidde (WLTP)         480 km                          >400 km                         500c NEDC
Batteri (netto/brutto)         84/90 kWh                     95/103 kWh                    70c kWh
Hurtiglading                     100 kW                          150 kW                           150 kW
Hjemmelading                   7 kW                             7 kW (11-22kW på trefase)   
Ytelse         
Effekt (hk/kW)                   400/294                         435/320c                         408/301c
                                                                               (265kW, 300 boost??)
Toppfart                            200                                 210c   
0-100                                4,8s                                 4,6c s (5,7??)                  5c s
Ytre mål (mm)         
Høyde                              1565                                 1616   
Bredde (innfelte speil)      2139 (2011)                     1935
Lengde                             4682                                 4935   
Vekt    (kg)                        2133 kg      
Vekt inkl fører+nyttelast   2670                                 2500c   
Luftmotstand         
Motstandsflate (CdxA)                                            0,74   
Cd                                     0,29                                 0,28      
Lasteevne         
Bagasjerom (l)                    638-656                          615c   
Bagasjerom (l)
gulv til topp av seterygg     550                                 615c   
Frunk (l)                             27                                    60 ??   
Hengerfeste                      750 kg (1800 kg senere?) Ja                                    1800c
Garantier         
Batteri                                8 år/160000 km                 8 år/160000 km   
Garanti                              5 år/100000 km                 5 år/100000 km               5 år/100000 km
Service/veihjelp                 3 år inkludert.       
Batteritemperering         
Batterikjøling                      Ja                                   Ja   
Batterivarming                    Ja                                   Ja?   

I-PACE: Alle data bør være offisielle, alle feil er mine.
e-tron: Ikke-verifiserte data: c eller ? En del uoffisielle lekkasjer/rykter er notert med ??
EQC: Kun konseptbildata fra NAFs hjemmeside.
Bagasjeromsstørrelse: Antagelig målt til tak for I-PACE, og til topp av seterygg for e-tron concept. Film som viser 550 l fra gulv til topp av seterygg er presentert (PR-film for Jaguar, https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33203.645).
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Pingle

#22
Sitat fra: daktari på torsdag 12. juli 2018, klokken 09:35
Hva mener du med "motstandsflate"? Du kunne kanskje også hatt et felt med frontareal.

CdxA, tok dette inn i redigert tabell over.
Meg bekjent ingen som har angitt A (frontareal) direkte, men kan nok regne ut at A blir ca 2,6 kvm for e-tron ut fra Cd x A /Cd=0,74/0,28=2,6. Jaguar har ikke angitt verken Cd x A eller A, så vidt jeg vet. Kjenner heller ikke til tilsvarende tall for merket hvis navn ikke må nevnes på jag-forum (og siden jeg har sære ønsker om både krok og takfeste, har jeg ikke lett godt).
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

daktari

Bra, det jeg trodde. Det siste får du svar på i testen her fra Car&Driver. Men viktigere er at artikkelen forklarer en del sentrale poenger om disse aerodynamiske begrepene. Ser også ut som CD kan variere mye på samme modell, eks. CLA som i testen er målt til 0,3 mens MB har en modell med 0,22. Hvor mye vil konvensjonelle speil til e-tron øke CD?

https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/the-slipperiest-car-on-the-road.pdf
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Et annet moment er jo at Jaguar har sagt at deres design ikke gir løft. Dermed antagelig kompromisser der bedre veiholdning i fart har vært viktigere enn laveste luftmotstand.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pingle

Sitat fra: daktari på torsdag 12. juli 2018, klokken 11:22
Hvor mye vil konvensjonelle speil til e-tron øke CD?
iflg https://www.dinside.no/motor/audi-letter-pa-sloret-om-e-tron/69852475 med fem CD-poeng, som (iflg supermario) skal være fra 0,28 til 0,285 (nb: usikkerhet i antall gjeldende siffer). Speilet øker også arealet, slik at CdA blir økt ytterligere. For en annen bil er 3% av arealet skal iflg supermario tilskrevet speil - så forskjellen blir (min gjetning) 2% her? Konsekvensen blir i såfall knapt 4% økning i Cd x A.

Det er lov å håpe at Audi oppgir nøyaktige tall før vi rekker å bestille.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

S.S

Så om bilen har Cd 0,3 og speilet har Cd 0,5, og endringen i areal er ~1-2%...
Merk at Audien er en bred og høy bil med små speil.  Stor i profil.  Endringen i areal er altså minimal.

I artikkelen over er oppgitt Cd 0,28 med kamera, 0,285 med speil, altså 2% forskjell.  Ser heller ikke bort fra at Audi overdriver differansen, for å få frem hvor fantastisk det er med kamera.  3 poeng rundet opp til et fint jevnt 5-tall?

Jeg hadde et innlegg på Audi-forumet, der jeg regnet ut endringen i frontareal til ca 1%, og kanskje 75% av forbruk (maks!) er pga drag, blir rekkeviddeforskjellen ca 2 km max...

Jeg er litt motstander av unødvendig kompleks (veldig dyrt å fikse den dagen garantien er burte) utstyr som ikke har noen annen funksjon enn å være en gimmick eller se kult ut.  Som f.eks kameraspeil og motoriserte dørhåndtak..
Hadde slikt vært ekstrautstyr hadde jeg trolig ikke valgt det.

Derfor tok jeg utregningen på speil, da det var enkelte som påstod at differansen i forbruk skulle ligge på 10% på speil vs. kamera.  Ikke f.
Et partre prosent på motorveien, ingen målbar differanse ellers. Vil jeg tro.

Pingle

Sitat fra: S.S på søndag 15. juli 2018, klokken 11:13
Så om bilen har Cd 0,3 og speilet har Cd 0,5, og endringen i areal er ~1-2%...
Merk at Audien er en bred og høy bil med små speil.  Stor i profil.  Endringen i areal er altså minimal.

I artikkelen over er oppgitt Cd 0,28 med kamera, 0,285 med speil, altså 2% forskjell.  Ser heller ikke bort fra at Audi overdriver differansen, for å få frem hvor fantastisk det er med kamera.  3 poeng rundet opp til et fint jevnt 5-tall?

Derfor tok jeg utregningen på speil, da det var enkelte som påstod at differansen i forbruk skulle ligge på 10% på speil vs. kamera.  Ikke f.

1)Beklager aom det ikke kom klart nok frem i innlegget at kontekst var enøk, 10% var noe jeg ville anse som relevant mtp rekkeviddeøkning, men neppe underdrevet.Siden jeg ikke fikk satt tallene om Cd-poeng i kontekst, og ikke kjente realistisk endring i areal, før senere i tråden, hadde jeg bare mulighet til å angi hva jeg ville se på som sikkert relevant økning i rekkevidde, og at det da fortsatt vil være andre ting å bruke titusenlapper på for å spare kwh. Jeg trodde det kom klart frem i tråden, og at senere innlegg gjorde det klart at 10% ikke er realistisk. Beklager at det ikke var åpenbart nok.
2)  Ut fra tallene over, samt 2% reduksjon i overflate, har jeg anslått reduksjon i Cd *A til 3,7%, og ut fra 25%  rullemotstand knapt 3% besparelse, eller i beste fall 12 km økt rekkevidde per batteri. Jeg anser det som relevant hvis man må dytte 2+ tonn 12 km, og ellers ikke.
3) I og med at artikkelen spesifiserer 3 Cd poeng for felger og 5 for speilkamera, tror jeg vi må anta at speil utgjør 4,5-5,49 cd-poeng,
4) I tillegg til det du nevner, er det mange andre ulemper med kameraene, som at de er perfekt utformet til å røskes av, som en fordums Mercedes-stjerne (dekkes ikke av garanti), samt  at skjermene kan være utsatt for skinn og at vinkel fra fører til skjerm på venstre dør neppe er gunstig for å se det som er på skjermen.

Eneste sannsynlige fordeler såvidt jeg husker fra etronforum og dinside (utover praktisk ubetydelig reduksjon av rekkevidde), er mulig mindre støy og dødvinkel, og et farvel til plunder og heft mtp å tilpasse speil.

For tema på denne siden betyr nok det at det ikke blir speilkameraene som får meg til ev å velge etron fremfor ipace eller eqc, og at dette bør ses.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

S.S

 :+1:

Og en fordel med ekte speil er at synsvinkelen, og dermed dødvinkelen, endres når du flytter på hodet for å se bedre, så må prøves for å se om fordelene oppveier ulempene..

geear

Og det igjen kommer jo i så fall an på hvor god vidvinkelen er på kameraene.

Jeg bruker ofte kamera på skjermen i stedet for bakspeil, og selv om det fungerer godt, så er det helt ufattelig hvor forvrengt virkelighetsoppfattelsen blir av å se via kamera. Spesielt dette med avstand. Hvis en bil ligger så tett på at jeg ikke ser lyktene i speilet, så kan det se ut som forholdsvis normal avstand på kamera. Samme effekt har dashkamera. Det som blåses opp i media som skumle situasjoner med dashcam-video, og kanskje ikke ser så skummelt ut, har nok blitt opplevd helt sinnsvakt nært. Derfor gir også god vidvinkel negative effekter...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA