Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum prisreduksjon type 2 lading?

Startet av Supermario, onsdag 20. juni 2018, klokken 20:59

« forrige - neste »

Supermario

Det har vært mye skriving om prisøkningene hos Fortum i dag, men er ikke dette faktisk en prisreduksjon for mange?:

fra 1kr/min til 3,50kr/kWt for AC Type 2 mellomrask lading

Mener at jeg bare kan ta imot 3,7kW på type 2, dvs at det tar ca et kvarter å få inn 1 kWt. Så da blir det vel billigere å betale 3,50 per kWt enn 1 kr per minutt...  Eller er det noen (feks meg... :)) som roter med kW og kWt her?
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Rævedilter

Lader du med 3,7 kW får du inn 3,7kWh på ein time, så det stemmer det.
60 kr for å lade i ein time med 1 kr./minutt kontra 13 kr. for 3,7 kWh, det er ein reduksjon på nesten 80%.

Panduck

Hvor står dette?

Nå står jo de aller fleste AC-stolpene til fortum ubrukt hele tiden. Selv med 11kW-lader er 1kr pr minutt dyrt. Kanskje ikke så dumt med en justering.

Rævedilter

SitatVed ladestasjonene langs strekningene Rena til Kvikne i Østerdalen og Mandal til Ålgård på E39 mellom Kristiansand og Stavanger, setter Fortum Charge & Drive nå opp prisene for lading av elbil. Økningen for hurtiglading er fra 2,50 til 4 kroner per minutt og for mellomrask lading fra 1 krone per minutt til 3,5 kroner per kilowattime. Prisøkningen omfatter 35 ladestasjoner ved 15 lokasjoner.
https://enerwe.no/nyheter/oker-prisen-pa-hurtiglading-fra-250-til-4-kroner-per-minutt/

Supermario

Sitat fra: Panduck på torsdag 21. juni 2018, klokken 08:18
Hvor står dette?

Nå står jo de aller fleste AC-stolpene til fortum ubrukt hele tiden. Selv med 11kW-lader er 1kr pr minutt dyrt. Kanskje ikke så dumt med en justering.

Det gjelder vel kanskje bare disse 15 distriktslokasjonene.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Electrix

Prisøkningen på Fortums AC lading er fra 60kr for 22kWh (1kr/min*60min) til 77kr for 22kWh (3,50kr*22kWh).
Å lade med kun 3,6kW på en av fortums 22kW stolper var tidligere katastrofalt dyrt, men har man 7,4kW lader så har de en del 7,4kW stolper til lavere minuttpris.

De nye prisene med kWh avregning, hvis det er riktig gjør det jo aktuelt å bruke disse AC stolpene for andre enn zoe-eiere også. Jeg bruker noen ganger GK sine AC ladestasjoner noen ganger for å toppe opp når batteriet allerede er oppe over 70% hvis jeg likevel skal være der en stund pga mat eller shopping. Da betaler jeg ca 3kr pr kWh.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

SteniX

Sitat fra: Electrix på fredag 22. juni 2018, klokken 08:58
Jeg bruker noen ganger GK sine AC ladestasjoner noen ganger for å toppe opp når batteriet allerede er oppe over 70% hvis jeg likevel skal være der en stund pga mat eller shopping. Da betaler jeg ca 3kr pr kWh.

Betyr dett at om en egolf tar 3,6 KW så koster en time 3,6x3=10,80. Eller har GK andre måter å beregne dette på?

Electrix

Sitat fra: SteniX på tirsdag 11. juni 2019, klokken 19:24
Sitat fra: Electrix på fredag 22. juni 2018, klokken 08:58
Jeg bruker noen ganger GK sine AC ladestasjoner noen ganger for å toppe opp når batteriet allerede er oppe over 70% hvis jeg likevel skal være der en stund pga mat eller shopping. Da betaler jeg ca 3kr pr kWh.

Betyr dett at om en egolf tar 3,6 KW så koster en time 3,6x3=10,80. Eller har GK andre måter å beregne dette på?
Omtrent sånn ja. Tidligere regnet de pr påbegynte kvarter, loggen fra en av mine ladinger under er fra den tiden. Da regnet de snittfart x ladetid rundet opp til hele kvarter. Nå finner jeg ikke noe om det, bare at det koster 3kr pr kWh for registrerte kunder så da er det nok det som gjelder, det er jo også mye enklere å forholde seg til. Og så kommer jo rabatt i tillegg da, 10% - 40%, starter allerede fra du har ladet for 150 kr en måned.

Varighet: 52min
kWh: 2,73
Snitt: 3,15 kW/t
Lader: Flexi
Brikkenr:

Parkering: 0
Pris uten rabatt
9,50
Rabatt
20%
Rabatt kr.
1,88
Totalpris
7,63
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Panduck

Sitat fra: Electrix på fredag 22. juni 2018, klokken 08:58
De nye prisene med kWh avregning, hvis det er riktig gjør det jo aktuelt å bruke disse AC stolpene for andre enn zoe-eiere også.

Det er bare å skaffe seg plugsurfing, og betale kWh på nær sagt alt av fortum sine AC ladere. Pris ligger på 2.45kr pr kWh på de "normalt prisede" fortum AC-laderene. 27kr pr time for å lade 11kW med i3en er ikke ille. Når DC går for 2.45kr pr min, er det vel bare å bytte. :P

SteniX

#9
Da er det betydelig mer aktuelt å benytte GK med sakte AC ladende elbiler. GK har forøvrig åpnet stasjon på parkeringen til nabolagets lokalsenter så dette blir bra!


TorT

Noen ganger kommer en også over gratislading.

Ladet i Lom sist lørdag. BK stasjon ved Kiwi. Skulle være et par timer, og ville bare toppe opp litt.

Det viste seg at AC lading startet før jeg fikk åpnet appen.  :+1:

Ifjor sommer opplevde jeg det samme på Dombås. Da var det problemer med den ene DC laderen.

Når jeg hentet bilen, så jeg at noen hadde problemer med å lade eTron på den ene 50kW laderen  i Lom, så har begynt å lure på om de åpner for gratis AC lading hvis DC lading er nede.

Noen som vet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA