Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilpleie

Startet av AJ82, onsdag 20. juni 2018, klokken 14:16

« forrige - neste »

AJ82

Flere bilpleienerder her?  :P

Sitter og setter sammen en pakke til bilen kommer. Regner med å kjøre den rett fra butikken til shine. Blir nok en kompis og meg som tar jobben.

Slik det ser ut nå vil det selvfølgelig bli full nedvask og rengjøring først.
Vil så kjøre på med CarPro Essence Extreme Gloss Primer og poleringsmaskin. Denne er lett slipende, samtidig som den skal gi en rå glans og evt også fylle for ekstrem finish. Denne vil brukes som primer for C.Quartz UK Keramisk Coating som vil bli neste steg. Denne har jeg god erfaring med.
Så til slutt, bare for å toppe hele driten avslutter vi med CarPro Gliss. Denne er ganske ny og uprøvd for min del, men CarPro sier om denne:
• Super glatt overflate
• Fungerer også bra som en frittstående lakkforsegling
• Antistatisk: Ikke-oljeaktig / tiltrekker seg ikke støv
• Legger til tykkelse på eksisterende coating når den brukes som topcoat
• Forsterker motstand mot vannflekker og mineralflekker
• Ekstrem hydrofob effekt
• Forbedrer glans og levetid på et keramisk belegg

Tror dette blir helt knall, blir som smør på flesk, og så litt mer smør igjen, hehe....

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

daktari

Blir det mindre steinsprut og parkeringsriper med slik behandling? Pris/tid?
Ender nok med et enkelt lag Fusso Wax på min. Boksen til 200,- har nå rukket til 3 behandlinger og tar meg under en time.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

AJ82

Sitat fra: daktari på onsdag 20. juni 2018, klokken 15:08
Blir det mindre steinsprut og parkeringsriper med slik behandling? Pris/tid?
Ender nok med et enkelt lag Fusso Wax på min. Boksen til 200,- har nå rukket til 3 behandlinger og tar meg under en time.

Fusso er utrolig mye for pengene, så ikke noe dårlig valg av voks det.

Med coating blir det et "glasslag" over klarlakken som virker som beskyttelse. Denne er mye hardere enn klarlakk så hindrer riper og steinsprut til en viss grad. Men kjører du ofte strekninger hvor bilen er veldig utsatt for steinsprut vil den beste beskyttelsen være folie.

Hvis man vil legge coating anbefaler jeg å gjøre det på ny lakk. Det sparer mye arbeid i form av polering som gjerne er det som tar mest tid/koster mest.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Counterpointer

Blir nok Pomponazzi lakkforsegling på min gjort av Carspa

Interiøret tar jeg selv med skinnpleiemiddel, felger coater jeg nok med Mr Fix (det har fungert ypperlig på nåværende vinterfelger)

Ruter coates med Aquapel.

Hadde planlagt folie på bakfanger, men detailer syntes det var veldig små felter som kunne folieres så anbefalte å droppe det.

Bortsett fra det skal jeg kose meg med skumkanon og hyppig berøringsfri vask.

Pilot

Jeg forventer at bilen er ferdigbehandlet ved overlevering.
Mulig ikke med siste skrik i bilpleie, men jeg kommer ikke til å shine, polere, osv. rett etter overtagelsen.

Kun regelmessig vask og periodisk polering.

Elbildilla

#5
Jeg har bestilt med lyst skinn. Kommer til å bruke følgende til skinnbehandigen:

- Colourlock mild leather cleaner (https://www.colourlock.com/mild-leather-cleaner-1-liter.html)
- Colourlock leather shield for å beskytte skinnet mot fargesmitte og friksjonsslitasje. (https://www.colourlock.com/all-products/care-products/leather-shield-1-liter.html)
+ børste og kluter

Ser forøvrig at Car-Spa er hovedforhandler for Colourlock i Norge.

Her er en grei video som viser hvordan produktene brukes. Første minuttene er en del generelt om skinn, så hopp til ca 8:40 for å se behandlingen. Jeg lærte bl.a. at man skal ikke bruke noe som tilfører fuktighet til skinnet de første årene.
https://www.youtube.com/watch?v=vEZCil4DTwc&feature=youtu.be&t=520


Gordon Retriever

Sitat fra: Pilot på onsdag 20. juni 2018, klokken 17:28
Jeg forventer at bilen er ferdigbehandlet ved overlevering. 

Enig, men etter at jeg oppdaget at min forrige nybil ikke hadde vært ordentlig ren da den ble vokset før overtagelse, har jeg blitt noe desillusjonert.  Enkelte biler er også punktvis følsomme for steinsprutslitasje, noe nybilbehandlingen sjelden gir god nok beskyttelse mot.
i-Pace virker å være noe flatere i karosserisidene enn enkelte andre biler, noe jeg håper betyr at den er mindre utsatt for lakkslitasje nederst på bakre del av bakdørene.


Ah, skvettlapper.  Deilig:  :D


https://www.youtube.com/watch?v=7rHqZ7Ztbso





AJ82

#7
Sitat fra: Elbildilla på onsdag 20. juni 2018, klokken 18:14
Jeg har bestilt med lyst skinn. Kommer til å bruke følgende til skinnbehandigen:

- Colourlock mild leather cleaner (https://www.colourlock.com/mild-leather-cleaner-1-liter.html)
- Colourlock leather shield for å beskytte skinnet mot fargesmitte og friksjonsslitasje. (https://www.colourlock.com/all-products/care-products/leather-shield-1-liter.html)
+ børste og kluter

Ser forøvrig at Car-Spa er hovedforhandler for Colourlock i Norge.

Her er en grei video som viser hvordan produktene brukes. Første minuttene er en del generelt om skinn, så hopp til ca 8:40 for å se behandlingen. Jeg lærte bl.a. at man skal ikke bruke noe som tilfører fuktighet til skinnet de første årene.
https://www.youtube.com/watch?v=vEZCil4DTwc&feature=youtu.be&t=520

Veldig fornøyd med de produktene og godt folk begynner å få med seg at det er viktigere med beskyttelse og rens av nye seter enn å kline de inn med masse pleiende lotion
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Counterpointer

Sitat fra: Elbildilla på onsdag 20. juni 2018, klokken 18:14
Jeg har bestilt med lyst skinn. Kommer til å bruke følgende til skinnbehandigen:

- Colourlock mild leather cleaner (https://www.colourlock.com/mild-leather-cleaner-1-liter.html)
- Colourlock leather shield for å beskytte skinnet mot fargesmitte og friksjonsslitasje. (https://www.colourlock.com/all-products/care-products/leather-shield-1-liter.html)
+ børste og kluter
Bruker Colorlock selv, men hvorfor skal du rense nye seter?

Elbildilla

Er riktig som du påpeker at man ikke trenger å rense skinnet når setene er nye, men tenkte å gjøre det etterhvert når de blir møkkete. Vil da bruke Leather cleaner og Leather shield. Før det blir det nok Leather shield på utsatte områder.

Om nytt skinn står det på Colourlock sine sider (https://www.colourlock.com/tip/car-leather/cleaning-and-care.html):
New leather usually does not require any special maintenance, since the tanner did his best possible. But light-coloured or bright-coloured leathers tend to get affected by dye transfer stains. Frequently used vehicles are prone to wear and tear like scuffs and colour damage. Applying COLOURLOCK Leather Shield drastically reduces this and ensures the leather stays as new for as long as possible. The only care or protection new leather needs is against these problems and only in the contact areas.

Om rensing/rengjøring av skinn:
Does leather need to be cleaned when it looks clean? This is easy to test. Take some cleaner on a bright-coloured cleaning cloth and gently wipe the seat. If any soiling is visible on the cloth, a more thorough cleaning is necessary. If the cloth is clean, no special effort is necessary. This applies to all surfaces in the vehicle.

Her er det en som har en leaset Velar som nok ikke har behandlet skinnet med Leather Shield, mye fargesmitte:
https://www.youtube.com/watch?v=S6YYun90S8g&feature=youtu.be&t=780

mariowing

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Counterpointer

Sitat fra: Elbildilla på onsdag 20. juni 2018, klokken 21:36
Er riktig som du påpeker at man ikke trenger å rense skinnet når setene er nye, men tenkte å gjøre det etterhvert når de blir møkkete. Vil da bruke Leather cleaner og Leather shield. Før det blir det nok Leather shield på utsatte områder.

Om nytt skinn står det på Colourlock sine sider (https://www.colourlock.com/tip/car-leather/cleaning-and-care.html):
New leather usually does not require any special maintenance, since the tanner did his best possible. But light-coloured or bright-coloured leathers tend to get affected by dye transfer stains. Frequently used vehicles are prone to wear and tear like scuffs and colour damage. Applying COLOURLOCK Leather Shield drastically reduces this and ensures the leather stays as new for as long as possible. The only care or protection new leather needs is against these problems and only in the contact areas.

Om rensing/rengjøring av skinn:
Does leather need to be cleaned when it looks clean? This is easy to test. Take some cleaner on a bright-coloured cleaning cloth and gently wipe the seat. If any soiling is visible on the cloth, a more thorough cleaning is necessary. If the cloth is clean, no special effort is necessary. This applies to all surfaces in the vehicle.

Her er det en som har en leaset Velar som nok ikke har behandlet skinnet med Leather Shield, mye fargesmitte:
https://www.youtube.com/watch?v=S6YYun90S8g&feature=youtu.be&t=780
Da er vi helt på linje

Forøvrig så er en liten dusj med rent vann og mikrofiberklut for glass helt genialt mot fargesmitte fra jeans. Forrige bil hadde lysegrå skinnseter og var veldig utsatt og dette tok det lett og uten skader.

AJ82

Mens vi er igang kan jeg også komme med en voks anbefaling. Denne er ganske ny og helt nydelig å legg/buffe. Kan enda ikke si noe om holdbarhet, men den enklere HD varienten er veldig bra, og denne skal være bedre.

Autoglym UHD voks:
https://bilpleiekongen.no/produkt/autoglym-ultra-high-definition-wax/?gclid=EAIaIQobChMIquTZgo_j2wIVBMwYCh39TACuEAQYASABEgKP4fD_BwE

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

begvi

Her var det mye kunnskap om bilrenhold etc.

Vil dere bruke skvettlapper? Har det mye å si på sprut av drit opp etter døra, eller unødvendig?


AJ82

Sitat fra: begvi på torsdag 21. juni 2018, klokken 08:37
Her var det mye kunnskap om bilrenhold etc.

Vil dere bruke skvettlapper? Har det mye å si på sprut av drit opp etter døra, eller unødvendig?

Har jo foreløpig lite erfaring fra I-Pace, men generelt sett så hjelper skvettlapper endel. Så kommer det an på om man liker det eller ikke (utseende). Bredde/innpress på felger har også endel å si om det spruter opp på sidene eller ikke.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA