Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisøkning Fortum

Startet av aronesen, onsdag 20. juni 2018, klokken 12:57

« forrige - neste »

aronesen

Da er det bare å styre unna Fortum på strekningen mellom Mandal og Ålgård.  >:(
Heldigvis har grønn kontakt flust med ladere på strekningen.
http://news.cision.com/no/fortum-norge/r/hoye-effekttariffer-gir-okt-pris-for-hurtiglading,c2553448
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Rollep

Grønn kontakt har neppe interesse av å drive med tap, så de følger sikkert etter innen kort tid.

Her må kritikken og misnøyen rettes mot effekttariffene  og ikke lade operatørene.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Øyvind.h

Slik jeg forstår det er det effekttariffen elbilforeningen angriper.
Men prisene er på vei opp ja. De kan ikke drive med tap i evig tid.

Med 4,- per minutt for 50kW stolpe blir det vel 12kr per min på 150kW stolpe forutsatt lineær økning i effektavgift.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektrolux

Glad jeg har beholdt dieselen for langturene. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

leafnor

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. juni 2018, klokken 14:37
Slik jeg forstår det er det effekttariffen elbilforeningen angriper.
Men prisene er på vei opp ja. De kan ikke drive med tap i evig tid.

Med 4,- per minutt for 50kW stolpe blir det vel 12kr per min på 150kW stolpe forutsatt lineær økning i effektavgift.
Vell, faktisk kvadratisk, så minuttprisen skulle bli 36 kroner. For effekten øker tregangen og med det blir det tre ganger høyere effektavgift, mens tiden det lades og som det skal tjenes inn penger for å dekke den på går tilsvarende ned med 1/3 for samme mengde energi. Så 9 ganger økt minuttpris.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Kårepåsporet

Det som folk ikke tar innover seg er at når prisen øker reduseres antall kunder, en lader i tillegg gjerne kortere tid. Da må prisen økes ytterligere, folk gidder ikke å kjøre elbil, færre lader, øke prisene osv osv osv
Glad jeg snart får elbil med så lang rekkevidde at jeg unngår 90% av hurtigladingen. Av prinsipp.
Lykke til Fortum.

bjorngb

Hvem er det som setter effekttariffene på strekningen her?
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

Siggen

AE nett, Dalane Energi Nett og Lyse Elnett blir det vel.

Electrix

Håper Fortum snart normaliserer prisene igjen. De gangene jeg har kjørt her etter prisøkningen har jeg forsøkt å holde meg til GK, men om det blir for mye styr har jeg ladet på Fortum likevel, ser ikke noe poeng å boikotte de, men prioriterer beste/billigste løsning. Det ser det også ut som mange andre gjør. Stort sett har det vært nesten fullt på GKs ladere hver gang jeg har brukt de, og tomt på Fortums nesten hver gang, sånn sett er jo dette en gavepakke til GK for å bedre økonomien deres...

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: leafnor på lørdag 23. juni 2018, klokken 13:42
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. juni 2018, klokken 14:37
Slik jeg forstår det er det effekttariffen elbilforeningen angriper.
Men prisene er på vei opp ja. De kan ikke drive med tap i evig tid.

Med 4,- per minutt for 50kW stolpe blir det vel 12kr per min på 150kW stolpe forutsatt lineær økning i effektavgift.
Vell, faktisk kvadratisk, så minuttprisen skulle bli 36 kroner. For effekten øker tregangen og med det blir det tre ganger høyere effektavgift, mens tiden det lades og som det skal tjenes inn penger for å dekke den på går tilsvarende ned med 1/3 for samme mengde energi. Så 9 ganger økt minuttpris.
Hvorfor mener du det blir kvadratisk? Hos Agder Energi blir i hvert fall effektavgiften lavere pr kW jo høyere effekt man tar ut. Og en 150kW hurtiglader vil neppe levere full effekt en hel time i motsetning til 50kW hurtigladere som med dagens batterier gjerne kan levere fullt en hel time.

Problemet med effektavgiften er jo der man har hurtigladere som bare brukes av og til, da får man lavt gjennomsnittlig forbruk, men samme effektavgift som skal fordeles på få timers forbruk.

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA