Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dyrere å hurtiglade enn å kjøre fossilt.

Startet av Bondeknøl, onsdag 20. juni 2018, klokken 06:30

« forrige - neste »

Bondeknøl

Vet noen hvordan prisopplysninger fungerer?
Hvor får vi forbrukere beskjed om at det koster 4kr minuttet på denne laderen?

Supermario

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 21. juni 2018, klokken 16:00
Jeg klarer ikke forstå hvorfor denne effektavgiften er nødvendig. Det må jo være i kraftselskapenes interesse at flest mulig kjøper elbil? Da vil de jo få solgt enda mer av produktet sitt som er strøm.

Kanskje jeg tenker mye privat næringsliv og ikke offentlig etat og forvaltning.,..

Det er to roller og to aktører på leverandørsiden, produksjon og transport. Produsentene er interessert i å selge mest mulig strøm til høyest mulig pris. Transportøren (netteieren) har som oppgave å distribuere strømmen til lavest mulig pris. Transportøren vurderer nå, rett eller galt, at det er billigere å incentivere til å få fordelt strømforbruket flatere gjennom døgnet enn å oppgradere hele strømnettet for høyere peak load. Det er ihvertfall et forsøk på næringsliv & markedskrefter, når det er knapphet på transportkapasitet så øker prisen på transport. Når det er lav belastning i nettet så er det billigere å transportere strøm.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Bondeknøl

Nå er det jo Rogaland og Vest-Agder som rammes av dyrere hurtigladere og disse fylkene er jo av de rimeligere hva nettleie angår.

Mr Oizo

Sitat fra: Supermario på torsdag 21. juni 2018, klokken 18:48
Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 21. juni 2018, klokken 16:00
Jeg klarer ikke forstå hvorfor denne effektavgiften er nødvendig. Det må jo være i kraftselskapenes interesse at flest mulig kjøper elbil? Da vil de jo få solgt enda mer av produktet sitt som er strøm.

Kanskje jeg tenker mye privat næringsliv og ikke offentlig etat og forvaltning.,..

Det er to roller og to aktører på leverandørsiden, produksjon og transport. Produsentene er interessert i å selge mest mulig strøm til høyest mulig pris. Transportøren (netteieren) har som oppgave å distribuere strømmen til lavest mulig pris. Transportøren vurderer nå, rett eller galt, at det er billigere å incentivere til å få fordelt strømforbruket flatere gjennom døgnet enn å oppgradere hele strømnettet for høyere peak load. Det er ihvertfall et forsøk på næringsliv & markedskrefter, når det er knapphet på transportkapasitet så øker prisen på transport. Når det er lav belastning i nettet så er det billigere å transportere strøm.
Dette poenget er veldig interessant.
For hvorfor skal man måtte betale effektavgift når kapasiteten i nettet er langt over forbruket, som er det meste av tiden? Poenget med en effektavgift er kun å stimulere til å holde toppene nede, samt dra inn mest mulig kroner. Så lenge nettet har god kapasitet burde man betale bare for strøm og nettleie.
Det er svært få dager i året belastningen på sentralnettet er kritisk høy. Trolig er det mellom 3-5 dager på en 10-års periode og da hovedsakelig på dager med ekstremkulde over hele landet.

Jeg skjønner at de som dimensjonerer nettet må legge inn høyde for at denne belastningen plutselig kobles inn og at de derfor må ha plass til å overføre dette i sine linjer. Men det er mange unnskyldninger for å øke sine priser i det monopolet de er tildelt samtidig som de går med enorme overskudd og stat, kommune og private tar ut fete utbytter. Det er jo så lett å sende regningen til husholdningene, som forøvrig står for omtrent 1/3 av landets strømforbruk (iflg. SSB) der kraftkrevende industri står for 30 % og tjenesteyting 20 %.

Man skylder både på høyere strømforbruk, som bare delvis er sant, men også på fornybar energi av en eller annen grunn. Strømprisene har jo gått nedover de siste par årene så det gjelder å finne ut måter å øke overskuddet på igjen rundt om i styrerommene.
I denne saken må man nok ta ballen og ikke spilleren. Fortum er en relativt uskyldig 3.part som blir lidende under nettselskapers monopol og griskhet. Og som spiller blir de for en mygg å regne i denne sammenhengen. For monopol-selskapene gjelder det å skape inntrykk av at det er knapphet i nettet sånn at de kan ta seg betalt for det. Om det er reell knapphet kan ingen egentlig vite utenom de litt oppe i systemet.

Supermario

NVE:
«NVE bestemmer hvilken inntekt hvert nettselskap kan hente inn fra sine kunder. Nettselskapene fastsetter nettleien basert på denne såkalte inntektsrammen hvert år.

En rekke forhold, som lavere strømforbruk enn forventet, kan imidlertid føre til at de faktiske inntektene avviker fra NVEs vedtak. Er nettselskapets inntekter høyere enn angitt i inntektsrammen, skal pengene tilbakeføres kundene i form av redusert nettleie i de kommende år. Blir nettselskapets inntekt lavere enn bestemt av NVE, kan de manglende inntektene hentes inn fra kundene i form av økt nettleie de kommende år.»

Hvis NVE gjør jobben sin så skal evt. økte inntekter som følge av effekttariff tilbakeføres til kundene påfølgende år. Så hvis systemet fungerer etter intensjonen så skal ikke totalregningen for brukerne bli høyere, men det vil skje en omfordeling av kostnadene til fordel for den som klarer å ha jevnt forbruk gjennom døgnet.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

geear

Sitat fra: elektrolux på onsdag 20. juni 2018, klokken 09:51
Dieselpurka mi byr på hengerfeste, eget kjøkken og bad og 2 dobbelsenger, så når en tar med gratis overnatting, kald drikke og varm kaffe til Rema 1000 pris blir likevel Dieselturen min rimeligere.

Legg til literen i reelt forbruk, 130-150 km/t cruise hastighet, 200 i toppfart, syntetisk diesel, null rekkeviddeangst og hurtig"lading" på hvert hjørne.

Tesla forblir likevel uslåelig med gratis lading, og liggeplass....
Hva slags bil med kjøkken, bad, to dobbeltsenger og literen i forbruk, med snittfart på 130-150km/t, er det du har?

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ladov

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 21. juni 2018, klokken 16:00
Jeg klarer ikke forstå hvorfor denne effektavgiften er nødvendig.
...
Jeg mistenker sterkt at dette er noe som henger igjen fra gamle dager hvor man måtte dimensjonere nettet etter verst tenkelige tilfelle og hvor man hadde små muligheter til å regulere forbruket annet enn å sørge for at det ble dyrt..


I dag *burde* alt ligge til rette for å bygge et smart nett hvor tilkoblet utstyr automatisk forhandler om tilgjengelig effekt og regulerer opp og ned etter hva som er tilgjengelig.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

turfsurf

Sitat fra: gr på torsdag 21. juni 2018, klokken 21:31
Hva slags bil med kjøkken, bad, to dobbeltsenger og literen i forbruk, med snittfart på 130-150km/t, er det du har?
Høres ut som en Caravelle. Med 150 i snitt går det garantert mere enn literen på mila. Mange sier snitt når de mener marsjfart, med ett reelt snitt på kanskje 100 grunnet trafikk og veiarbeid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E_S

Et veldig lite nøyaktig tankeeksperiment: Hvis man hurtiglader en av de "vanlige" elbilene med 200 km realistisk rekkevidde fra 10 til 80% har man kanskje en snitteffekt på 40kW om man er riktig heldig. Om man trenger å fylle 25kWh vil det ta litt over en halvtime. 35x4 = 140,- for strøm nok til å kjøre 140 km. Altså 1 krone per kilometer.

En moderne og meget nøktern fossilbil som drikker 4,5 liter/100 km og som skal ha drivstoff til 14 kroner literen vil bruke drivstoff for rett under 100 kroner på 140 km. Altså 71 øre per kilometer.

Min gamle bensinbil med diger motor bruker 10,5 liter/100 km og bruker drivstoff til 16 kroner literen. Det er 235 kroner og en kilometerkostnad på 1,69 kroner per kilometer.

Altså vil en økonomisk fossilbil være ca. 30% rimeligere enn hurtiglading til denne prisen forutsatt at man får såpass bra effekt inn. En gammel bensinsluker vil være betydelig dyrere uansett.

Håper og tror at denne saken kan hjelpe på som et brekkjern for å få gjort noe med effektavgiften på strøm, for den har blit helt sinnsyk. Det må være netteiers våte drøm - dette regimet er like dustete som om man skulle sagt at på veiene får kun biler med regnummer som slutter på 0 kjøre fra kl. 12 til 14, kun biler med 1 til slutt fra 14 til 16, kun med 2 fra 16 til 18 og så videre for å slippe å måtte bygge ut veien.
:)

stefse

Denne dustetariffen må man nå snart klare å få en slutt på, noe jeg har påpekt til NVE i flere år allerede.

Ekstrempriser på hurtiglading, dieselaggregat i frykt for strømregningen og strømsjokk på hytta burde få noen i forvaltning og politikk til å våkne opp. Men det er utrolig seig materie, og NVE sitter med feil mandater, eller feil fokus i ledelsen. Det så vi jo med høringen, med overdrevent tro på prismekanismer som virkemiddel.

Det neste blir vel dieselaggregat for å lade elbiler. Aggregatet kan gå på rimelig grønndiesel og man kan få strøm til minst halv pris i forhold til hva Fortum's lader må betale i det gitte tilfellet. 
Hvis ikke NVE får orden på tariffsystemet sitt, blir det vel til slutt en eller annen smart-ass som gjør nettopp dette for å utkonkurrere hurtigladeren.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

E_S

Sitat fra: stefse på fredag 22. juni 2018, klokken 22:51

Det neste blir vel dieselaggregat for å lade elbiler. Aggregatet kan gå på rimelig grønndiesel

Eller gammel frityrolje, eller en eller annen planteolje kjøpt i store kvanta til literpriser langt under grønndiesel.. :P
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA