Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dyrere å hurtiglade enn å kjøre fossilt.

Startet av Bondeknøl, onsdag 20. juni 2018, klokken 06:30

« forrige - neste »

Supermario

Sitat fra: hELgenen på onsdag 20. juni 2018, klokken 21:27
Sant nok - jo flere hurtigladere jo bedre, men prisen som det her er lagt opp til vil definitivt legge en bremser på utviklingen av elbiler i distriktet.

:+1:
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Supermario

Sitat fra: emurof på onsdag 20. juni 2018, klokken 21:32
Er det ikke nettopp i distriktene at det er enklest å få til lading hjemme, siden man ikke bor i boligblokker der det kanskje er hundrevis av andre man må snakke med for å få det til? Er det da virkelig galt at det er dyrt med hurtiglading, da man uansett sannsynligvis ikke vil benytte seg av det særlig ofte?
Det handler vel mest om hvordan man ser på hurtiglading. Er det en service som gjør at jeg kan utvide bruksområdet til elbilen min de få gangene jeg har behov for det? Eller er det veldig dyr strøm. Jeg er blant de første og enig med deg. Men så skal jeg innrømme at jeg også har en 2,8l dieselmotor på gårdsplassen.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Siggen

#32
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. juni 2018, klokken 13:39


Mtp. prisingen her av 50kW ladere, kan vi gange prisen med 3 for bruk av 150kW stolper, eller stiger ikke effekttariffen lineært? Dvs vi kan regne med ca 12,- per minutt på 150kW stolper, uavhengig av om bilen klarer å trekke 50,100 eller 150kW?

Effekttleddet råder netteier over. Det er forskjellig fra over hele landet gitt de utfordringene netteier har med høye effektuttak fra distrubisjonsnettet. Noen netteiere har der igjen splittet opp fastleddet og kwh/kr satsen etter installert overbelastningsvern. Her jeg bor mener jeg innslaget er på 125kVA og det avregnes hver mnd. Nabokommunen har annen netteier og der er grensa 75kVA og 4 mnd avregning så har en ikke kontroll på forbruket i f.eks desember så har du i teorien høy pris også i Januar, februar og mars.

Gordon Retriever

Sitat fra: Supermario på onsdag 20. juni 2018, klokken 20:22
«Elbilforeningen reagerer negativt på prisøkningen og mener Fortum ikke må bidra til å dempe elbilutviklingen i distriktene.»

Igjen: det er vel ikke den aktøren som setter opp 15 hurtigladere i distriktene hvor man kan lade for 4 kr/min som demper elbilutviklingen i distriktene?

Gis det store offentlige tilskudd til etablering av hurtigladere, burde rammevilkårene for å drive disse laderne vært noe man forhandlet om tidlig i prosessen.

Det er fristende å lure på om det vi ser nå, er et tegn på at den politisk styrte utbyggingen av hurtigladere med 50 km avstand langs hovedferdselsårene var lite framtidsrettet.

Denne utbyggingen har gjort det mulig å reise gjennom Norge med en 24kWh Leaf. 
Men hvis man i 2021 kan gjøre Oslo-Tronheim med ett stopp på en stor 150kW ladestasjon i en elbil med 60-100 kWh stort batteri, hvor mange vil behøve Evenstad eller Hanestad da?

Øyvind.h

Oslo-Trondheim med ett ladestopp har vært realiteten for Tesla i mange år.
Gjorde det første gang i 2014 eller 2015.

Mem 50kW laderne er et fint supplement. De lader tregt, men helt kurant til de tilfellene hvor det ikke er så mye som skal til. Lillehammer har Tesla supercharger. Allikevel har jeg ladet et par ganger på CHAdeMO i Øyer 10 minutter unna fordi det passet med handling i matbutikk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Burger

#35
Psykologisk har ladestasjonene vært veldig viktig : "Jeg kan kjøre til Oslo om jeg vil", "Vi kan beholde Leafen siden det er tre ladestasjoner med totalt 7x 50kw ladere mellom oss og Trondheim i tilfelle vi må kjøre mye en dag"

Uansett om hurtiglading blir dyrere enn fosil, så vil det fortsatt hurtiglading være mindre enn 1% av strømmen jeg fyller på. YMMV selvsagt.

Jeg hjelper til så godt jeg kan for at det skal være lønnsomt og kobler meg til 22kw lader med 3.2kw ladeeffekt til Leafen selv om jeg ikke trenger for å gi insentiv til flere slike punkter. Selvsagt så gjør jeg ikke dette når det er mindre enn 2 uttak ledig.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Mr Oizo

Dette er kritisk infrastruktur for mange og burde bli drevet etter prinsippet om selvkost og fordeling av kostnader.
MÅ de øke prisen hadde det vært bedre med 2.75,- eller 3,- på alle ladere i hele landet. Nesten garantert at dette vil føre til redusert bruk for dem, men de må sannsynligvis betale akkurat like mye effektavgift. Hva er mest lønnsomt, 500 minutter til 2.50,- eller 200 minutter til 4,-?
Man kan sammenligne med drift av flyplasser. Kun 7 av landets 47 flyplasser går med overskudd isolert sett. Likevel kan det godt hende de er lønnsomme når man tar med hele reisen til de som kommer derfra og drar videre via andre plasser, de er jo viktige for å fylle opp fly som går utenlands for eksempel. Utenlandstrafikk og tax-free er svært lønnsomt.
Man ser jo tydelig prisforskjellen her da. Fortum krever 3.50,- per kWh for AC lading som nesten ikke krever noe utstyr. Tesla tar 1.40,- per kWh for DC med opptil 120 kW effekt. Effektavgift må da gjelde alle som har ladestasjoner og større industribygg. Tesla sine store lokasjoner med opptil 40 stalls må da betale noe hinsides i effektavgift per måned, noen med innsikt i slike tall her? De store, store taperne fremover er helt klart biler med <30 kWh batteri. De som er noen år gamle har ofte netto kapasitet på under 20 kWh, og må effektivt sett stoppe på hver eneste stasjon oppover f.eks RV3. Ladeprisen går kraftig opp, nedetiden er betydelig og mange nye biler kommer som må bruke samme nettverket. Dette er et signal til de som enda ikke har gått elektrisk, som nok gjør at mange tenker seg om en ekstra gang før de tar spranget. Blir det for mye plunder og heft er det enklere for mange å forholde seg til det gamle systemet med å fylle brennbar væske på en tank. Disse vet man hvor er og de er alltid åpne og fungerer, og har heller ikke variabel fyllehastighet etter temperaturen på tanken.
Som sagt, bensin på bålet til skeptikere og elbilhatere, nå har de noe å spinne videre på. Kjapp hjemmelading og stort batteri blir enda viktigere fremover nå, destinasjonslading like så.

Counterpointer

Er dette en stor gavepakke til Tesla ?

Det er jo de som er den største vinneren her. De er jo ganske skjermet mot dette.

Rævedilter

#38
Tesla har vel samme utfordring med effekttariffer?
Nebbenes har vel 20 ladestolper a 150 kw, det er 3000 kW maks effekt.

Men mulig de tar ut så mykje strøm at effekttariffen blir liten i forhold til totalprisen.

Fortum sa vel at  strømprisen på ein av ladestasjonene utgjore 12 kr på ei rekning?

Counterpointer

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 21. juni 2018, klokken 07:07
Tesla har vel samme utfordring med effekttariffer?
Nebbenes har vel 20 ladestolper a 150 kw, det er 3000 kW maks effekt.

Men mulig de tar ut så mykje strøm at effekttariffen blir liten i forhold til totalprisen.

Fortum sa vel at  strømprisen på ein av ladestasjonene utgjore 12 kr på ei rekning?
Nebbenes har nå 30 stolper. To stolper deler på strømmen så totalen blir ikke stolpe x maxeffekt

Tesla har tydeligvis så god margin på bilene at SuC utgift ikke har vært belastende så langt og heller ikke bremset antall stolper.

Tesla sin pris på 1,40 pr kWh tyder på at det er snitt kostpris for dem her i Norge inkl effektleddet så jeg mistenker at differansen opp til Fortum sin pris er en blanding av administrasjon og fortjeneste som legges opp til å bli stor når elbilflåten blir dominerende i Norske husholdninger.

jkirkebo

Sitat fra: Mr Oizo på onsdag 20. juni 2018, klokken 22:58
Man ser jo tydelig prisforskjellen her da. Fortum krever 3.50,- per kWh for AC lading som nesten ikke krever noe utstyr. Tesla tar 1.40,- per kWh for DC med opptil 120 kW effekt. Effektavgift må da gjelde alle som har ladestasjoner og større industribygg. Tesla sine store lokasjoner med opptil 40 stalls må da betale noe hinsides i effektavgift per måned, noen med innsikt i slike tall her?

Tesla sine stasjoner har svært høy utnyttelsesgrad i forhold til Fortum sine, så effektavgften pr. kWh levert blir veldig lav. Har regnet på det tidligere og kom til at den realistisk sett lå på 30 øre per kWh levert.

På Fortum sine mindre belagte kan effektavgiften komme opp i 10,- pr. kWh levert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: emurof på onsdag 20. juni 2018, klokken 21:32
Er det ikke nettopp i distriktene at det er enklest å få til lading hjemme

Jo, nettopp. Jeg tenker at for de som bare skal gjennom distriktet nå og da kan den høye prisen forsvares innimellom, men om man er avhengig av hurtiglading hver gang man skal ut på tur blir det for dyrt. Men da har man kanskje ikke valgt riktig bil for sitt bruk heller.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

zbk

Har fundert på om Fortum prøver seg ikke på et aldri så lite politisk stunt her? For å få gjort noe med effekttariffen for hurtiglading, mener jeg. Antar at det er mange flere steder med samme problematikken. Det kan bli komplisert å orientere seg i prisingen etter hvert...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

cra

Liten tvil om at det trengs politisk tilrettelegging for å gjøre det enklere, bedre og billigere for alle som vil tilby lading og de som vil lade bilene sine. Effekttariffen er en, men også å kunne selge strøm pr kWh i stedet for pr tid. Synes jeg ser spetakkelet om drivstoff legges på en tiøring pr grad Celcius under 20 grader f.eks.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Philip Marlowe

Jeg klarer ikke forstå hvorfor denne effektavgiften er nødvendig. Det må jo være i kraftselskapenes interesse at flest mulig kjøper elbil? Da vil de jo få solgt enda mer av produktet sitt som er strøm.

Kanskje jeg tenker mye privat næringsliv og ikke offentlig etat og forvaltning.,..
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA