Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dyrere å hurtiglade enn å kjøre fossilt.

Startet av Bondeknøl, onsdag 20. juni 2018, klokken 06:30

« forrige - neste »

Bondeknøl

Blir dette fremtiden?
Synes jo det er dyrt å hurtiglade allerede, men disse hurtigladerne blir vel bare mindre brukt fremover og kanskje fjernet etterhvert?
https://www.nrk.no/norge/prisauke-pa-hurtiglading-av-elbilar-skapar-reaksjonar-1.14091464

Kristian O

Solceller og batteribank!
Er det lite trafikk så burde et lite batteri holde.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Supermario

"Elforeininga meiner innretninga på tariffen er gammaldags og ikkje tilpassa den nasjonale dugnaden som overgangen til elbil er."

Effekttariffen kommer til å spare samfunnet for milliarder på milliarder i kostnader for utbygging av strømnettet. Lavt kontinuerlig strømtrekk som utnytter distribusjonsnettet optimalt blir premiert. Uttak av ekstreme effekter over kort tid legger press på distribusjonsnettet og koster mer. Problemet er løst for tilsvarende behov, f.eks. el-ferger, ved bruk av batterier som lades med kontinuerlig lavt strømtrekk og så dumper energien over lokalt i løpet av kort tid.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

1000kwh

Største problemet er vel betaling per minutt. På vinteren kan jo dette bli interessant for elbileierne med små batteripakker.

Electrix

Her tror jeg Fortum tabber seg ut. Vel og bra at man setter fokus på at effektavgiften i mange tilfeller er altfor stor og brutal og får negative konsekvenser, men de må også huske på at de har kunder som ikke godtar hva som helst. På E39 Kristiansand - Stavanger har også Grønn Kontakt en del hurtigladere, og jeg kommer nå til å basere meg bare på GK her pga pris, og bruke Fortum her kun som backup/nødstilfelle.

Det er det nok mange andre som gjør også og da blir økonomien til disse ennå dårligere for Fortum pga de får mindre inntekter samtidig som utgiftene er like store. Som de sier selv "avgifta er like høg uavhengig av om ladaren blir brukt 25 gonger i løpet av ein dag eller fem gonger i løpet av ein heil månad".

Kostnadene ved hurtiglading er jo omtrent like store uansett om hurtigladeren blir brukt eller ikke, så hver eneste hurtiglading er med på å bedre regnskapet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Counterpointer

Sitat fra: Kristian O på onsdag 20. juni 2018, klokken 06:43
Solceller og batteribank!
Er det lite trafikk så burde et lite batteri holde.
Enig med Kristian her. På lokasjoner med lav trafikk vil en batteriløsning kunne eliminere behov for høyeffekttariff.

Tror de aller fleste elbilister vil ha forståelse for at hurtigladere på avsides steder ikke har ubegrenset kapasitet.

Siden en hurtiglader koster fort en mill så blir ikke en batteripakke i tillegg så veldig mye. Dette er jo også en kostnad som kunne bli dekket av Enova for å bidra til utbredelsen av ladenettverk i utkanter. Hadde jo vært strålende med selvforsynte offgrid hurtigladere på Finnmarksvidda mm.

Electrix

Sitat fra: Supermario på onsdag 20. juni 2018, klokken 07:57
"Elforeininga meiner innretninga på tariffen er gammaldags og ikkje tilpassa den nasjonale dugnaden som overgangen til elbil er."

Effekttariffen kommer til å spare samfunnet for milliarder på milliarder i kostnader for utbygging av strømnettet. Lavt kontinuerlig strømtrekk som utnytter distribusjonsnettet optimalt blir premiert. Uttak av ekstreme effekter over kort tid legger press på distribusjonsnettet og koster mer. Problemet er løst for tilsvarende behov, f.eks. el-ferger, ved bruk av batterier som lades med kontinuerlig lavt strømtrekk og så dumper energien over lokalt i løpet av kort tid.
Dette er ikke løst ved at kostbar utbygging av kapasitet kan erstattes med kostbare batterisystemer. Noen steder kan utbygging være mest lønnsomt, noen steder batteripakker.

I det tilfellet med el-ferja Ampere så var det et testprosjekt for å sjekke kostnader og funksjonalitet. Når de andre ferjene i samme strekket skal byttes til batteriferjer så vil man uansett måtte oppgradere kapasiteten i nettet der. Da vil det også nesten hele tiden være en eller annen ferje som lader så det blir nesten jevn effekt. Tipper de beholder noen eller alle batteriene for å få en jevn belastning også i det korte tidsrommet fra en ferje kobler fra til neste kobler til.

En annen effekt som dagens effektavgift har er at en del industri som av og til har store effekttopper unngår å bruke strøm. Her jeg jobber har de løst det med en 2682 hk dieselmotor som driver en 2000kW generator. Dette brukes som strømkilde når man tester utstyr. Noen ganger bare en dag av og til og noen ganger kan det gå hver eneste dag i flere måneder i strekk. Da går det nesten utelukkende nesten på tomgang og produserer bare 5-50kW, men innimellom  tester man full belastning på utstyr og når opp i rundt 1000 kW. Det er denne effektavgiften på 1000kW for en hel måned man vil unngå.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

Med bom og enda dyrere strøm er jeg glad jeg har beholdt den gode gamle dieselpurka for langturene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Nasatech

Sitat fra: elektrolux på onsdag 20. juni 2018, klokken 08:32
Med bom og enda dyrere strøm er jeg glad jeg har beholdt den gode gamle dieselpurka for langturene.

Ehhh.... Tesla? Gratis hurtiglading, ingen service (har i hvert fall ikke hatt på 4 år) og når man da får lav rente på lånet mann tar på bilen (lån via Tesla) så betaler jeg mindre i lån og avdrag på en S75 enn jeg gjorde i Diesel på «den gamle purka» :)

Electrix

Sitat fra: elektrolux på onsdag 20. juni 2018, klokken 08:32
Med bom og enda dyrere strøm er jeg glad jeg har beholdt den gode gamle dieselpurka for langturene.
Å kjøre tur-retur Kristiansand - Forus koster meg nå ca 200 kr i hurtiglading på GK (2x20 min hver vei) + 10 kr i saktelading hjemme. Merk at dette er med min gamle 2012 Leaf som jo er en av de tregeste til å hurtiglade, med nyere biler blir det mye billigere.

Med dieselbilen ville det blitt 500km x 0,055 x 14,50kr = 399kr i diesel. I tillegg kommer da mer bompenger, og mer driftskostnader som oljeskift, oljefilterskift, reimer og diverse.

Siden jeg bruker den første ladepausen hver vei til å spise frokost eller middag, noe jeg uansett ville gjort så blir reell "lønn" for tiden jeg hurtiglader 100 kr på 20 min = 300 kr timen etter skatt er betalt, dvs det tilsvarer omtrent 500kr timen i lønn...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Supermario

Sitat fra: Electrix på onsdag 20. juni 2018, klokken 08:30
Sitat fra: Supermario på onsdag 20. juni 2018, klokken 07:57
"Elforeininga meiner innretninga på tariffen er gammaldags og ikkje tilpassa den nasjonale dugnaden som overgangen til elbil er."

Effekttariffen kommer til å spare samfunnet for milliarder på milliarder i kostnader for utbygging av strømnettet. Lavt kontinuerlig strømtrekk som utnytter distribusjonsnettet optimalt blir premiert. Uttak av ekstreme effekter over kort tid legger press på distribusjonsnettet og koster mer. Problemet er løst for tilsvarende behov, f.eks. el-ferger, ved bruk av batterier som lades med kontinuerlig lavt strømtrekk og så dumper energien over lokalt i løpet av kort tid.
Dette er ikke løst ved at kostbar utbygging av kapasitet kan erstattes med kostbare batterisystemer. Noen steder kan utbygging være mest lønnsomt, noen steder batteripakker.

I det tilfellet med el-ferja Ampere så var det et testprosjekt for å sjekke kostnader og funksjonalitet. Når de andre ferjene i samme strekket skal byttes til batteriferjer så vil man uansett måtte oppgradere kapasiteten i nettet der. Da vil det også nesten hele tiden være en eller annen ferje som lader så det blir nesten jevn effekt. Tipper de beholder noen eller alle batteriene for å få en jevn belastning også i det korte tidsrommet fra en ferje kobler fra til neste kobler til.


Enig i det, når det hele tiden tas ut høy effekt så er det ikke ekstremt lenger, da er det normalt og fornuftig å oppgradere nettet til det nye nivået. Og så dukker det kanskje opp et nytt ekstremt marginalt behov, og da er det antagelig fornuftig å løse det med lokale akkumulatorer for å løse akkurat det behovet, fremfor å oppgradere hele det distribusjonsnettet til dette nye marginale behovet. Og når det blir den nye normalen så etableres igjen en ny standard for distribusjon. Hvis strømnettet til enhver tid skal støtte ethvert behov så blir det i hvert fall veldig dyrt.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

elektrolux

#11
Sitat fra: Electrix på onsdag 20. juni 2018, klokken 08:48
Sitat fra: elektrolux på onsdag 20. juni 2018, klokken 08:32
Med bom og enda dyrere strøm er jeg glad jeg har beholdt den gode gamle dieselpurka for langturene.
Å kjøre tur-retur Kristiansand - Forus koster meg nå ca 200 kr i hurtiglading på GK (2x20 min hver vei) + 10 kr i saktelading hjemme. Merk at dette er med min gamle 2012 Leaf som jo er en av de tregeste til å hurtiglade, med nyere biler blir det mye billigere.

Med dieselbilen ville det blitt 500km x 0,055 x 14,50kr = 399kr i diesel. I tillegg kommer da mer bompenger, og mer driftskostnader som oljeskift, oljefilterskift, reimer og diverse.

Siden jeg bruker den første ladepausen hver vei til å spise frokost eller middag, noe jeg uansett ville gjort så blir reell "lønn" for tiden jeg hurtiglader 100 kr på 20 min = 300 kr timen etter skatt er betalt, dvs det tilsvarer omtrent 500kr timen i lønn...

Dieselpurka mi byr på hengerfeste, eget kjøkken og bad og 2 dobbelsenger, så når en tar med gratis overnatting, kald drikke og varm kaffe til Rema 1000 pris blir likevel Dieselturen min rimeligere.

Legg til literen i reelt forbruk, 130-150 km/t cruise hastighet, 200 i toppfart, syntetisk diesel, null rekkeviddeangst og hurtig"lading" på hvert hjørne.

Tesla forblir likevel uslåelig med gratis lading, og liggeplass....
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Løve

Jeg hadde en plan om å benytte en av disse laderne om en snaue to ukers tid. Men nå dropper jeg dem og kjører heller litt lenger for neste ladestopp. Så det enste Fortum her oppnådde var å skyve kunden videre til meste stopp/neste konkurrent. Som igjen betyr enda lavere bruk av disse ladestasjonene.

E_S

Effektavgiften er horribel - i sameiet her jeg bor må vi på ladeanlegget redusere totaleffekten drastisk på anlegget i desember, januar og februar, ellers risikerer vi å ryke på 25000 i måneden i effektavgift.. (6k5 per 63A-kurs/43kW)
:)

hanche

Sitat fra: Løve på onsdag 20. juni 2018, klokken 10:26
Jeg hadde en plan om å benytte en av disse laderne om en snaue to ukers tid. Men nå dropper jeg dem og kjører heller litt lenger for neste ladestopp. Så det enste Fortum her oppnådde var å skyve kunden videre til meste stopp/neste konkurrent. Som igjen betyr enda lavere bruk av disse ladestasjonene.
For Rv 3 gjennom Østerdalen er ikke det noe alternativ; der er jo Fortum enerådende. Men kanskje skyver de en del elbil-trafikk over til Gudbrandsdalen.

Neste gang jeg må kjøre Østerdalen, skal jeg i hvert fall være mye mer bevisst på å ta hyppigere ladestopp, så jeg kan stoppe ladingen før 75% og få mest mulig igjen for pengene.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA