Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Øvre ladegrense ved normal lading

Startet av juksemakerpipelort, tirsdag 19. juni 2018, klokken 12:40

« forrige - neste »

juksemakerpipelort

Hei.

Jeg har forsøkt å lete etter svar på mitt spørsmål på forumet og andre plasser uten å finne noe godt svar. Møller sitt svar skjønte jeg heller ikke helt.

Kjøpte nettopp ny E-golf. Jeg har fått høre fra Møller at det anbefales klattlading for å holde lengst på kapasiteten til batteriet.

De anbefaler da å ikke lade batteriet fullt opp hele tiden.

Spørsmål 1: Går det an å stille vanlig standard lading i 10A til øvre ladegrense 80% uten å bruke noe avgangstid?

Spørsmål 2: Er dette egentlig en tullete bekymring? VW har vel tatt høyde for at folk bare skal kunne plugge i bilen uten å tenke noe mer over det? Slik at bilen egentlig aldri lader seg opp til 100%?


Jeg ønsker egentlig da bare å plugge i laderen når jeg kommer hjem slik at den lader bilen kun opp til 80%.


Antar dette ikke er mulig og at jeg er nødt til å jukse det til med avgangstid på en eller annen måte...?


Takker for svar!

geear

1. Nei. Men hva er problemet med å bruke avgangstid?
2. De har lagt inn en buffer som gjør at de ikke topplades selv ved 100%, men sjekk tabell fire på linken under, så ser du hvor mange flere ladesykluser du får utav lithium-baserte batterier jo lavere spenning (topplading) man holder seg til:

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

e-Golfen har vi på max 90% (faktisk hele siste året) og Teslaen på 75%, og har fortsatt massevis å gå på til vårt bruk, så jeg ser ikke noe poeng i å 100%-lade oftere enn nødvendig...

Pitil

Jeg skjønner problemstillingen til trådstarter fullt og helt.
Jeg kan også tenke meg å bare plugge i ladekabelen, uten å ta hensyn til avgangstid. Er ikke alltid en kan forlate jobben til planlagt avgangstid. Resultatet blir jo at en kommer ut i en bil som ikke er varm/avkjølt. Hadde vært bedre om en bare satte i ladekabelen, ladet til 80/90 %, og satt på forvarming/ventilasjon fra app på telefon når en ser at det nærmer seg at en kan forlate kontoret. 
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

juksemakerpipelort

Sitat fra: gr på tirsdag 19. juni 2018, klokken 13:55
1. Nei. Men hva er problemet med å bruke avgangstid?
2. De har lagt inn en buffer som gjør at de ikke topplades selv ved 100%, men sjekk tabell fire på linken under, så ser du hvor mange flere ladesykluser du får utav lithium-baserte batterier jo lavere spenning (topplading) man holder seg til:

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

e-Golfen har vi på max 90% (faktisk hele siste året) og Teslaen på 75%, og har fortsatt massevis å gå på til vårt bruk, så jeg ser ikke noe poeng i å 100%-lade oftere enn nødvendig...

Takker for svar!

Slik Future e-tron owner skriver her bedre enn hva jeg kanskje klarte få frem så vet jeg ikke alltid når jeg kommer hjem eller når jeg skal ut å kjøre igjen. Jeg trodde virkelig dette var noe man kunne stille inn. Jeg ønsker bare plugge i kabelen og la bilen lade med en gang opp til maks 80% og dersom jeg trenger forvarming eller kjøling så kan jeg bare skru på det fra appen.

Det kan ikke være så vanskelig for VW å lage dette med en oppdatering siden funksjonaliteten allerede er der dersom man bruker avgangstid.

Om jeg forstår deg rett og VW korrekt også så er det faktisk anbefalt å kun lade til 70-80% til daglig om man ønsker beholde kapasiteten best mulig over flere år.

Jeg får prøve spille det inn som et endringsønske til VW, men det er vel sikkert bare noe som drukner bort :-)

Elbil-66

#4
Dette er ikke noe problem.
Sett nedre lade-grense på f.eks 80%. Og øvre lade-grense på 80% med avgangstid, til hvilken som helst tid, f.eks kl 0600. Da vil bilen kun lade til 80% året rundt. Hvis du skal full lade. Start lading fra appen, via PC-n eller du kan gå til lade-porten på bilen og trykk på den øverste knappen. Da vil bilen lade til 100%. Neste gang du kobler til bilen vil den lade til 80%. Bruker dette oppsettet i sommerhalvåret og ser ikke noe problem i det.
Når det gjelder å lade e-Golfen til 100% ser jeg ikke som så stort problem. Ettersom den lader til cellespenning på ca 4,07 volt, som tilsvarer overkant av 80%.

geear

Sitat fra: Future e-tron owner på tirsdag 19. juni 2018, klokken 14:08
Jeg skjønner problemstillingen til trådstarter fullt og helt.
Jeg kan også tenke meg å bare plugge i ladekabelen, uten å ta hensyn til avgangstid. Er ikke alltid en kan forlate jobben til planlagt avgangstid. Resultatet blir jo at en kommer ut i en bil som ikke er varm/avkjølt. Hadde vært bedre om en bare satte i ladekabelen, ladet til 80/90 %, og satt på forvarming/ventilasjon fra app på telefon når en ser at det nærmer seg at en kan forlate kontoret.
Misforståelse? Vi har det akkurat som deg, og har derfor satt nedre ladegrense til 90% og satt en "fiktiv" avgangstid hver mandag morgen kl. 0700, så da lader den de siste ti prosentene og varmes/kjøles i en halvtime denne ene gangen i uka, men bortsett fra det så lader den da alltid automatisk til 90%, og behov for forvarming/kjøling gjør vi via app, akkurat som du foreslår. At den noen ganger står ubrukt og ferdig forvarmet på mandags morgen tenker vi ikke på. Den slår seg av igjen etter en stund allikevel.

juksemakerpipelort

Sitat fra: Elbil-66 på tirsdag 19. juni 2018, klokken 19:14
Dette er ikke noe problem.
Sett nedre lade-grense på f.eks 80%. Og øvre lade-grense på 80% med avgangstid, til hvilken som helst tid, f.eks kl 0600. Da vil bilen kun lade til 80% året rundt. Hvis du skal full lade. Start lading fra appen, via PC-n eller du kan gå til lade-porten på bilen og trykk på den øverste knappen. Da vil bilen lade til 100%. Neste gang du kobler til bilen vil den lade til 80%. Bruker dette oppsettet i sommerhalvåret og ser ikke noe problem i det.
Når det gjelder å lade e-Golfen til 100% ser jeg ikke som så stort problem. Ettersom den lader til cellespenning på ca 4,07 volt, som tilsvarer overkant av 80%.


Ok så da vil den uansett lade seg opp til 80% selv om jeg kommer hjem fra jobb f.eks 17:00 selv om avgangstiden var satt til 06:00?

Det siste du skriver er det som forvirrer meg veldig. Siden VW anbefalte meg å ikke fullade bilen hver dag... Så tenker jeg at "fullading" trenger ikke bety at den lader seg til 100%. Det må jo være noe VW har tatt høyde for med 8 års batterigaranti? Spørs jo såklart hva garantien egentlig sier da.

Spørsmålet mitt er mer, trenger jeg bry meg om dette med øvre ladegrense eller kan jeg bare slutte å tenke på det og lade bilen uten avgangstid i årene fremover? (Vet at avgangstid er kjekt og vil bruke det på vinteren).

Thorbjørn Hellehaven

Nedre ladegrense er uavhengig av avgangstider.
Starter lading når du plugger i, og slutter når du ha ønsket minimum.

Øvre ladegrense er knyttet til avgangstid, og bilen forsøker å plananlegge klima og lading, så bilen har ønsket temperatur, og når ønsket ladenivå ved avgangstid.

Ulempen jeg opplever med disse grensene, er at menyene er så tungvint å endre ting, at jeg har nedre ladegrense = "100%" (i anførselstegn, fordi det står på skjermen, men har en ukjent buffer på toppen).
Jeg synes at innstillingene for ladegrenser og avgangstid er veldig lite intuitive, og føler at det er lett å få et uventet resultat.

Ladestrøm har jeg normalt satt ned til max 13A, for laderen jeg har på veggen kan jeg velge 10 eller 16, og kursen er bare 15A, og den portable kabelen som fulgte med er bare 10A uansett og laveste innstilling "vinner".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA